Jump to content

Vårtegn - vi går lysere tider i møte


Bukke

Recommended Posts

Hva med en tråd om vårens ankomst i det fagre land?

 

IMG_0270.JPG

 

Det er jo pr.definisjon vinter enda, men i de ytre kyststrøk, kan man ane ett og annet tegn til endring, og til vår. Her er et par bidrag.

 

IMG_0442.JPG

 

Bjerka er blandt de første her.

 

P1030391.JPG

 

Hassel er også tidlig ute i år.

 

Og dagene er allerede merkbart lengre, og lysere! :D

Link to comment
Share on other sites

Skulle bydd dere flotte bilder av Snøklokkene i hage her. Det er jo et sikkert vårtegn!

Men på lørdag ble de begravet i 10cm med snø. Og det er jo ikke særlig vårlig! :(

Seriøst, jeg får snart en "ny" revolver i posten, også er banen her nesten utilgjengelig pga snø... :roll:

Det skal jo ikke være sånn her på min kant av landet! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Siste uka har vi hatt mye regn, og mye av snøen er smeltet her. Ingenting imot det, men likefullt forberedt på at vi kan får både 2 og 3 runder til med mere snø. Men, mildværet denne uka, har åpenbart satt litt mere fart i sakene.

 

Så finnes det en og annen dristige skapningen, som tør seg ut litt tidligere enn andre, som her.

 

P1030661%7E0.JPG

 

P1030686.JPG

 

Hasselkjerrene står nå i full blomst, og enkelte steder var det nesten helt gult.

P1030681.JPG

 

Også i dyrenes verden har det tydeligvis skjedd endringer. Noen arter er tidlig ute med å hevde revir, og idag hadde jeg 3-4 havørner, som kretset rundt meg hele tiden. Tydelig revirhevding på gang.

 

P1030693.JPG

Link to comment
Share on other sites

Her er det snø ennå og har den siste tiden vært mere snø enn det har vært på lenge.

 

Men solen tiner noe opp om dagene, og dagene blir lengre.

 

Har siden begynnelse av 90-tallet notert ned når jeg ser de første trekkfugler.

Dette kan variere, alt etter vær, ser ut som mildvær med tilhørende sør-vest vind fører fuglene nordover.

Men som regel varierer ankomsttid ikke så mye.

 

Om ikke lenge er de første kjell,ene å se, muligens holder noen av dem til uti havgapet hele året.

Gåsa kommer også tidlig, og her har vært 3 stk Svarttroster på fuglebrettet en tid nå, en voksen og to brunlige ungfugl.

Stæren eller noen av dem har oppholdt seg her hele vinteren, er en bra stor flokk her nå.

Link to comment
Share on other sites

20 nye centimeter med snø på toppen av den gamle meteren. Etter å ha kjørt tur- retur Kongsberg (46 mil), så står bilen fast 500 meter fra huset. Turen gikk i sneglefart begge veier pga livredde mennesker i store firehjulstrekkere utstyrt med BR skilter som ikke tør å gire fra andre til tredje når det er hvite korn i luften. Bilen vil ikke rikke seg en millimeter fremover eller bakover. Den står bom fast :twisted: ! Naboen som har tarktor med fres er ikke hjemme, hvilket han aldri er når det snør, så nå er det til med skuffe og manuell måking for å få det Tjekkiske helvete løs og hjem i tunet.

 

Dette må da være et sikkert vårtegn?

Link to comment
Share on other sites

Troen på lysere tider fikk seg en alvorlig knekk idag......

 

Kom hjem fra familitur på fjellet til 15 cm bløt og TUNG snø, og med en pansersnøvegg av en brøytekant inn til gården!!! Banner nomalt ikke mye, men gikk med noen gloser når denne pansersnøveggen skulle vekk!

 

Var flott med litt snøvær på fjellet, men her nede i lavlandet er det NOK nå!!

 

Send meg noen vårtegn!!! Tar til takke med alt!!

 

(er litt amper pga at dette mulig forsinker noe av det jeg sett frem til lenge.....de fine vårkveldene etter beveren

Link to comment
Share on other sites

Nevnte forleden at ørnen er igang med rivalisering. Fikk noen bilder av det i helgen, men ikke all verdens kvalitet på de, da jeg bare måtte "røske" i kamera, og gripe sjansen, men litt morsomt å få det inn i linsa likevel. Uansett - et vårtegn!

 

IMG_0031.JPG

 

IMG_0032.JPG

 

IMG_0036.JPG

 

IMG_0038.JPG

 

IMG_0050.JPG

 

IMG_0052.JPG

 

Har sett dette fenomenet flere ganger før. Utrolig facinerende å se, for slik som bildene viser, kan de holde på, timer i slengen.

Link to comment
Share on other sites

16.februar skrev jeg om snøklokkene som forsvant i 10cm med snø.

Men nå har de for lengst kommet fram igjen

normal_blomst.JPG

 

Og her om dagen så jeg et annet vårtegn, om enn på mye nærmere hold en jeg normalt ser den

normal_Hauk.jpg

 

Denne flotte Hønsehauken satte seg til i bjørka i hagen like utenfor stuevinduene.

Måtte fotografere den gjennom vinduet, og da jeg forsøkte å gå ut på verandaen så fløy den sin vei.

Link to comment
Share on other sites

Her i fjæresteinene på Nordmøre er våren kommet godt i gang.

Ea er i full kurtise, og ørnene er i sving her også som på Bukkebrøl sine bilder.

 

For meg er våren klargjøring av seilbåten, en gammel men god Beneteau First 35 fra 1982.

Denne våren er det investert i nye puter i salongen.

 

NysalongiDC003.jpg

 

NysalongiDC001.jpg

 

Til uka skal jeg til Trofors og besøke jaktbasen og skyte litt, både fint og grovt.

Livet er egentlig helt ok :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har vært mildvær noen dager nå og en del snø har tint, men mye ligger igjen.

 

Ingen av trekkfuglene har kommet bortsett fra de som har overvintret.

Er litt sene i år, sikkert snøen som gjør dette.

Våren er ikke kommet før disse fugler er ankommet, blir liksom litt mere liv rundt omkring da.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fører ned når de "første" trekkfugler kommer.

Dette har jeg gjort siden begynnelse av 90-tallet.

 

i år kom Tjelden 15.03.09

I snitt kommer den hit 14.03

Det tidligste jeg har sett den her er 07.03

 

I går så jeg også de 2 første villgjess, tidlig om morgenen 23.03.09 kl 05.45 landet det 2 stk gasser i sundet. Mente jeg hørte noen grågjess også forleden dag i det fjerne.

 

Beste tidspunkt er tidlig om morgenen når det er pent vær.

Har vært noe sørvest og mildvær for noen dager siden, dette fører til at trekkfugler kommer tidligere.

Er det kald, med mye snø i fjellene, så kan det trekke ut før de dukker opp, art etter art.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

For to dager sia var det godt skiføre og bra med snø, nå i dag er det mørkt og vått og ikke en snøflekk igjen... :evil:

Vårtegn ja, samene har begynt å samle rein med helikopter og tjelden rusler i fjæra å pirker i seg småkryp.

Selv kunne jeg godt tenkt meg en måned til med vinter, så det er vel bare å dra til fjells snart å hjelpe til med reinen... :)

Er vel av den typen som liker kulde å snø istede for gjørme og skittne hundelabber...

Til fjells kommer ikke våren før om en par måneder enda, herlig med vinter... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hjemme på har vi ett sikkert vårtegn. En av naboene er ivrig spåmann i været, og når han henger de sikkert tjue dressjakkene sine til lufting i trærne i hangen - ja da er det vår!

:lol::lol::lol:

 

Vi og har eit sikkert vårteikn:

Når naboen har gått med shorts i 3 dagar, då slutta fadern å bruke ull-stilongs. Og DÅ er det vår!

Vi er ikkje heilt der endå, sjølv om det er fine forhold akkurat no :D

Link to comment
Share on other sites

Var på feltskyting i Mykland i dag. Der var det orrespill på morrakvisten og ei linerle kvitret på taket.

 

Våren er på gang her sør.

 

Da jeg dro på jobb i dag (alt for) tidlig, så ble jeg stående på trappen mens jeg lyttet til orrespill :D ! På tirsdag er det kveldsvakt, så det spørs om ikke jeg må legge meg ut ved myren på mandags kveld :D !

Link to comment
Share on other sites

I går 05.04.09 da jeg var å sjekket Minkfeller så jeg Enkeltbekkasin, Storspove og Lerke.

Storspove så jeg også 31.03.09

 

Ellers kravler det av grågjess rundt huset, så ca 20 - 30 stk i går i sundet.

I morges var 7 - 10 stk ved huset, noen på ca 10m avstand.

Link to comment
Share on other sites

Her er det full vår. Spoven er her, Vipa, Tjeld, og Grågås. Bl.a

 

Satt i jakttårnet mitt, og her kom de susende forbi.

IMG_0726.jpg

 

Grågås er utrolig mistenksom, og disse ante "ugler i mosen", etter 20 sekunder.

IMG_0729.jpg

 

Her fikk jeg "fanget fullt"

IMG_0735.jpg

 

Vår!

:D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...