Jump to content

110 grs v-max i .308


LeivVidar

Recommended Posts

  • 3 months later...
takk for data! regner med at 45 grs skal gå bærre lækkert siden jag har brukt 44 grs på enkelte 180 grs-kuler, men selvsagt, jeg skal starte et par grs lavere :D Nå er kulene i posten og jeg gleder meg til helga!

 

Hei.

 

Kanskje litt sent å komme med info, du har sikkert fått en god del erfaringer til nå, men her er da mine ladedata.... ;)

 

Krutt: 45 grains VV N130

Hylse: Win (nye, uskutte)

Tennhetter: CCI 200 Large

Kule: 110 grains Hornady V-max

 

Hastighet (kronografert) v/munning: 1025 m/s

Presisjon: 5 skudd innafor 15-20 mm på 100 m.

 

Ingen trykktegn på hylsene, har vært oppe mot 1100 m/s, men da er det fare på ferde, så start gjerne litt nedfor og jobb deg opp.

 

Men, ser at mange anbefaler forholdsvis saktebrennende krutt (135-140 osv).... Anbefaler VV N130, det gir meget god presisjon og utmerket krutt for lette kuler i 308, når man ønsker å presse hastigheten opp over 1000 m/s.

 

Håper dette var til hjelp eller inspirasjon.

Link to comment
Share on other sites

takk for data! regner med at 45 grs skal gå bærre lækkert siden jag har brukt 44 grs på enkelte 180 grs-kuler, men selvsagt, jeg skal starte et par grs lavere :D Nå er kulene i posten og jeg gleder meg til helga!

 

 

At du bruker 44 grain av N-133 eller N-140 og 180 grains kule, i en 308 win??

Tor du må lese litt på kruttboxene dine.

 

tror du mener N-150 men..

 

Jeg følte bare jeg stusset litt her lixom..

 

Endret: Det er jo mulig at dette går, men må vel innrømme at jeg våkna her kan du si. :shock:

Men hvis det ikke er noe trykktegn på hylsene og alt er bare velstand, så skal ikke jeg legge meg oppi det..

Link to comment
Share on other sites

I ladeboka utg 5 lades sierras 110grainer opp til 49gr N-135. Jeg husker fra et annet forum at det var en del som brukte samme mengde N-140. Sjøl har jeg fått den til å gå fint med en stappfull hylse med N-11 (49gr), med en lot jeg mener var ganske nær 202.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg følte bare jeg stusset litt her lixom..

 

Endret: Det er jo mulig at dette går, men må vel innrømme at jeg våkna her kan du si. :shock:

Men hvis det ikke er noe trykktegn på hylsene og alt er bare velstand, så skal ikke jeg legge meg oppi det..

 

 

Vihtavuori sier max med 180gr. Hornady SP er 44,1gr. N140.

Link to comment
Share on other sites

takk for data! regner med at 45 grs skal gå bærre lækkert siden jag har brukt 44 grs på enkelte 180 grs-kuler, men selvsagt, jeg skal starte et par grs lavere :D Nå er kulene i posten og jeg gleder meg til helga!

 

 

At du bruker 44 grain av N-133 eller N-140 og 180 grains kule, i en 308 win??

Tor du må lese litt på kruttboxene dine.

 

tror du mener N-150 men..

 

Jeg følte bare jeg stusset litt her lixom..

 

Endret: Det er jo mulig at dette går, men må vel innrømme at jeg våkna her kan du si. :shock:

Men hvis det ikke er noe trykktegn på hylsene og alt er bare velstand, så skal ikke jeg legge meg oppi det..

 

Neida, med Norma Alaska 180 grs brukte jeg 44 grs N-140.. Uten noen trykktegn... Men jeg gikk ned til 43 for det ga best samling.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder 44grs N140 bak 180grs kule so har eg og brukt det uten problemer. Veit at det er over streken etter dagens tall. Men den lot'en kjøpte eg for ein del år sidan, og då var det faktisk gangbare data som eg fekk frå børsemakar. Såg aldri trykkteikn på det, men har likevel gått ned igjen på 43, som gjer god presisjon.

No har eg uansett planar om å gå over til N150.

 

Hørtes interressant ut dette med 110grs kråkespreng i .308. Trur likevel eg helde meg til salongen. Kråke er undervurdert mat, nemlig!

Link to comment
Share on other sites

Når det først blir diskutert 308 og v-max. Er det nokon som har nokre testa med N133 ?

Setter pris på eit tips eller 2 før eg begynner å teste sjølv.

Har jo data frå ladeboken, men det var ikkje akkurat same kula.

 

takk for hjelp

 

Ø

Link to comment
Share on other sites

Når det først blir diskutert 308 og v-max. Er det nokon som har nokre testa med N133 ?

Setter pris på eit tips eller 2 før eg begynner å teste sjølv.

Har jo data frå ladeboken, men det var ikkje akkurat same kula.

 

takk for hjelp

 

Ø

 

 

Hei.

 

Har nok dessverre negative erfaringer med N-133 til v-max i 308. N-130 gir meg mye større hastighet og dermed flatere kulebane. Samt, presisjonen ble mye bedre med N-130........ Men(!) det er i mitt våpen....

 

:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Du vil aldri nå full lengde i kammeret ditt for alle praktiske formål. Det du må sørge for er at du oppnår beste mulige kompromiss mellom holdet på kula og konsentrisk styring inn mot kuleskråningen. Kula bør med andre ord ligge med noe av bæreflaten i det sylindriske partiet foran hylsehalsen så den entrer skråningen rettest mulig, samtidig som den bør ha mest mulig kontakt med hylsehalsen.

 

Du må altså prøve deg frem til hva som fungerer best i ditt våpen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har presset klar hylsene. Satt i hetter, cci 200. Kulene ligger her. Krutt har jeg også. N120, N130, N140. Hva skal jeg velge av krutt og mengde. Fått med meg at enkelte bruker 45 grs N130. Andre bruker 45 grs. N140. Dette må vel være ytterpunkter? 45 grs N140, er ikke det litt slapp ladning? 45 grs. N130 må vel nærme seg rødt?

Kom med tanker omkring dette. :D

Link to comment
Share on other sites

Har og noko ladedata på 308, men ikkje tilgang på det no.

Kanskje seinare i kveld. Det er i tilfelle med N 133. Den sto heller ikkje på lista di

Meiner i alle fall at den var godt mot ein komprimert ladning.

 

Edit: Hadde i grunn gløymt denne, men eg fekk til en ladning på 47 grain N133 og Vmax. Ca 1010 m/s i min Howa.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kanskje jeg skal spare noen hundrelapper og gå for N130 iår istedet for Norma 200. Ser ut av innleggene at presisjonen er det ikke er noe å utsette på. Har brukt kun Normakrutt tidligere, men er vel pga svigerfar som sier at Norma er det beste med tanke på lot til lot osv, og svigerfar må man høre på. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg er sylfersk lader, og lurer på om det i det hele tatt er mulig å lade 110grs kuler med N140? Har fått fatt i noen 110 grs sierra varminter, og har tenkt å prøve disse på reven. Burde nok hatt et raskere krutt, men det eneste jeg sitter på akkurat nå er N140.

Hadde tenkt å prøve ut disse på papp i jula, men hadde vært fint å høre om andre har testa denne kombinasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Har ladd 110grs v-max i .308 med 47,5grs N140,Winchester hylser og CCI hetter.

Kronografert til 998 m/s. Patronlengde 70mm.

Det blir knapt med feste på kula men det går. :D

Har også brukt Natohylser der jeg har nappa ut kula og krutt og fylt på med N140 og 110grs v-max.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken patronlengde ender dere opp med på denne korte kula? Har søkt litt rundt, og det ser ut til å variere mye. Ser noen er oppe i 70mm, men da må jo kula bare såvidt henge i hylsehalsen? Andre er nede i under 65mm, og da blir det mye friflukt... Er det på noen måte skummelt med så stor friflukt, eller er det bare presisjonen som lider?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ladet 110grs vmax til .308'n igår, med patronlengde på 68mm. Det gav 5,5mm friflukt.

 

Gikk forresten på en liten smell der, da svigerfar var ansvarlig for kruttet og påfylling i hylsene, mens jeg tok meg av det andre. Han fikk beskjed om 45grs Norma 200, men klarte å ta 202-boksen istedet. Så da ble det 45grs 202 istedet. Dette oppdaget selvfølgelig ikke noen av oss. 200 skulle gi rundt 1000m/s ifølge tabellen. Noe slukøret sto jeg da og klødde meg i hodet da jeg kronograferte idag; 890m/s. Kjapp tlf til svigers, så var problemet funnet. :lol: Heldigvis var det et mer saktebrennende krutt som ble brukt til forveksling. Lærte ihvertfall at det er lurt å dobbeltsjekke boksene før man setter igang. Hadde vært verre om det var 202 som skulle brukes, og 200 ble brukt ved en feiltagelse. Så vær forsiktig folkens, og dobbeltsjekk :)

Link to comment
Share on other sites

Det er ein ting eg lurer på?Eg har opplevd noe når eg lader denne type kule, er at hylse halsen har følt med nedi hylsa under presing. Er det noen som har forklaring på det???? Klarer ikkje og presse den til til meir enn 71,5mm totall lengd,og lader n11 og 47gre. Har ikkje ladet med denne type kule før.Er det noen som har ein forklaring???Må den ha full hylse med krutt for at den skal fungere.

Link to comment
Share on other sites

Det er ein ting eg lurer på?Eg har opplevd noe når eg lader denne type kule, er at hylse halsen har følt med nedi hylsa under presing. Er det noen som har forklaring på det???? Klarer ikkje og presse den til til meir enn 71,5mm totall lengd,og lader n11 og 47gre. Har ikkje ladet med denne type kule før.Er det noen som har ein forklaring???Må den ha full hylse med krutt for at den skal fungere.

 

En god gammel 308 Turtleneck! Grunnen er at hylsehalsen din er presset så mye sammen at kula ikke entrer hylsa skikkelig før du presser. Du kan unngå problemet med å ekspandere kanten av hylsa med en egnet die eller bruke kuler med boattail.

 

Jeg har forøvrig også opplevd det samme under helpressing av hylser med ei møkkadie som kaltes Lee Collet. Chucken i dia var så skjevt lagd at det var helt umulig å få hylsene til å entre dia uten at den knep seg fast og laget turtleneck av dem. Prøvde et utall av justeringer og modifikasjoner før jeg ga det opp. Løsningen ble å kaste faenskapet så langt jeg greide retning vestover. Gjett om jeg ble fornøyd etterpå! Nok om det, det er nok det først nevnte her som er problemet. Vil ikke overraske meg om du har merket problemet med andre typer flatbasede kuler også?

Link to comment
Share on other sites

Har testet ovennevnte patroner nå (110grs v-max, 45grs Norma 200, c.o.l 68mm), målt til 1000ms. Der jeg skyter, er det ikke mulighet for lengre hold enn 55meter. 3skudds serien gikk på 16mm. Har ikke benk, men brukte tofot under testinga. Samlingen bra/dårlig? (Tofoten sklei litt under andre skuddet, og det skuddet satt litt utenfor/ovenfor de to andre, som gikk hull i hull. Tror det kan være grunnen til "avviket" på dette skuddet, kanskje.)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er ein ting eg lurer på?Eg har opplevd noe når eg lader denne type kule, er at hylse halsen har følt med nedi hylsa under presing. Er det noen som har forklaring på det???? Klarer ikkje og presse den til til meir enn 71,5mm totall lengd,og lader n11 og 47gre. Har ikkje ladet med denne type kule før.Er det noen som har ein forklaring???Må den ha full hylse med krutt for at den skal fungere.

 

En god gammel 308 Turtleneck! Grunnen er at hylsehalsen din er presset så mye sammen at kula ikke entrer hylsa skikkelig før du presser. Du kan unngå problemet med å ekspandere kanten av hylsa med en egnet die eller bruke kuler med boattail.

 

Jeg har forøvrig også opplevd det samme under helpressing av hylser med ei møkkadie som kaltes Lee Collet. Chucken i dia var så skjevt lagd at det var helt umulig å få hylsene til å entre dia uten at den knep seg fast og laget turtleneck av dem. Prøvde et utall av justeringer og modifikasjoner før jeg ga det opp. Løsningen ble å kaste faenskapet så langt jeg greide retning vestover. Gjett om jeg ble fornøyd etterpå! Nok om det, det er nok det først nevnte her som er problemet. Vil ikke overraske meg om du har merket problemet med andre typer flatbasede kuler også?

 

Takk for svaret! Eg har ikkje opplevd dette problemet før, er gammel dfs skyter og har for det meste ladet 6,5x55.

Eg har ladet mega og remington kuler i 308 med flatt bakpart uten problem,men dei er 185grs og 168grs.

Eg har RCBS die som eg har heilpresset hylsene med. Bør vel kansje berre hals presse denne form for kuler eller kjøpe meg nye dier :wink:

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden litt jeg hvis det er greit.

 

Er det noen som har prøvd 110grs v-max i 30.06?

Isåfall hvordan krutt anbefales, hvor mye krutt?

 

Mvh Stian T

 

Jeg har prøvd. Brukte først N140, men fikk veldig ujevn hastighet og overtrykk når presisjonen ble bra. Gikk så over til N150 med godt resultat. Bruker 57 grain med N150, men har ikke målt hastigheten på denne. Ingen trykktegn hos meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Hornady har en serie patroner som de kaller for TAP (Tactical application)

Noe av poenget er bla. rask ekspansjon.

De har en ladning med 110 grs. kule og mye tyder på at det er V-max som er benyttet.

I ei 25 " pipe oppgis hastigheten til 968 m/s.

 

ekspansjonsmodeller som følger testrapporten er overbevisende i forhold til "splat" effekt

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Bruker denne tråden litt videre jeg...

 

Jeg får super presisjon med 49-50grs N140 bak en 110grs sierra varminter. Har ikke målt noe fart på disse, men den er nok langt under vanlig "varminter-fart".

 

Lurte derfor på om noen veit hvordan virkningen blir på en rev med slapp hastighet og varminter-kula. Må denne kula ha over 1000m/s for å virke, eller åpner den seg i sneglefart også?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...