Jump to content

110 grs v-max i .308


LeivVidar

Recommended Posts

Kan legg ut mine ladde data også, jag har begynt å bruke nikkelhylser ifra remington, men brukte norma hylser før.

Dette er i .308 win og hastighet er målt 5m fra munningen. Har også sammenlignet med 30-06 og det er veldig likt, men brukte N-140 krutt da. Samlingene er målt fra senter til senter av hullene.

 

Ladde data 1

Krut: Vihtavouri N135

Kruttvekt: 48,5grs

Tennhette: CCi 200

Hylse: Norma messing hylse

Patronlengde: 68mm

Kule: Hornady V-Max 110grs

Sammling: 20mm @ 100m

Hastighet: 1015 m/s

 

Ladde data 2

Krut: Vihtavouri N135

Kruttvekt: 45grs

Tennhette: CCi 200

Hylse: Remington Nikkel hylse

Patronlengde: 68mm

Kule: Hornady V-Max 110grs

Sammling: 18mm @ 100m

Hastighet: 936,5 m/s

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...
Ser ut som jeg må gå til innkjøp av noe raskere krutt, N133 ser jo lovende ut.

 

Stemmer det at disse kulene er billigst hos hjemmelading.no med 3,75 for kula? Noen som har funnet billigere enn det?

 

-T

 

 

Jeg har kort pipe (47cm) og ville ha noe raskere krutt enn N-140 bak v-max'en. På bakgrunn prisene på Rhino i vinter, valgte jeg Rhino-9. Denne skal ligge omtrent rundt Norma 200.

 

Min v-max ladning 308:

 

45,3 grain Rhino-9

COL 67,5 mm

VO 955 m/s (2 minusgrader)

 

Bra samling og tipper hastigheten fort kan bli 980 m/s en varm sommerdag.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Da var noen av stigeladingene skutt opp, resten trekkes og lades til 45 grain :D .

 

Kule: V-max 110 grain

Krutt: Rhino 15

Vekt: 45 grain

COL: 69mm

 

Med andre ord, det startet og stoppet på 45 grain :D . Gadd ikke kronografere siden det var en svak ladning. Rett rundt 800m/s vil jeg tippe. Rifla satte skuddene i en pen trekløver :D . I tillegg går den likt med Sierra Game King 150 grain, som jeg bruker under rådyrjakta. Så da er jo alt bare digg :D:D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Kan legg ut mine ladde data også, jag har begynt å bruke nikkelhylser ifra remington, men brukte norma hylser før.

Dette er i .308 win og hastighet er målt 5m fra munningen. Har også sammenlignet med 30-06 og det er veldig likt, men brukte N-140 krutt da. Samlingene er målt fra senter til senter av hullene.

Ladde data 1

Krut: Vihtavouri N135

Kruttvekt: 48,5grs

Tennhette: CCi 200

Hylse: Norma messing hylse

Patronlengde: 68mm

Kule: Hornady V-Max 110grs

Sammling: 20mm @ 100m

Hastighet: 1015 m/s

 

Ladde data 2

Krut: Vihtavouri N135

Kruttvekt: 45grs

Tennhette: CCi 200

Hylse: Remington Nikkel hylse

Patronlengde: 68mm

Kule: Hornady V-Max 110grs

Sammling: 18mm @ 100m

Hastighet: 936,5 m/s

 

 

Hallo, takk for oversiktlige ladedata :) Jeg har ikke kulene enda men jeg prøvde og fylle krutt i en hylse for og se... og jeg må si at 48,5grs vvN135 virker veldig mye med tanke på fyllingsgrad. Det blir knapt 3-4 mm ned til kruttet. 45grs og viberator gir ca.10mm ned til kruttet. For ordens skyld, jeg har brukt .308 NATO hylser. er dette en komprimert ladning

 

Edit: Jeg ser at godeste Hr.Stokmo ikke har vært aktiv siden juni 2010 så jeg håper at noen andre kan hjelpe meg her....

Link to comment
Share on other sites

OBS OBS!! Kraftig ladning! Brukes på eget annsvar! OBS OBS

 

Vi bruker 45 grains Vihtavuori N-130 (topp i følge tabellen er 45,7 grains) på den du linka til, samt 110 grains v-max.

 

Kaliber: 308 Win

Kule: Hornady V-max 110 grains / Sierra Varminter HP 110 grains

Hylse: Winchester

Hetter: Winchester LR

Krutt: 45 grains Vihtavuori N-130

Settedybde: 7,82 mm (kulas diameter)

Hastighet: (57 cm løp) tett over 1000 m/s

(hentet fra VV egen tabell.)

 

OBS OBS!! Kraftig ladning! Brukes på eget annsvar! OBS OBS

Link to comment
Share on other sites

Kan legg ut mine ladde data også, jag har begynt å bruke nikkelhylser ifra remington, men brukte norma hylser før.

Dette er i .308 win og hastighet er målt 5m fra munningen. Har også sammenlignet med 30-06 og det er veldig likt, men brukte N-140 krutt da. Samlingene er målt fra senter til senter av hullene.

 

Ladde data 1

Krut: Vihtavouri N135

Kruttvekt: 48,5grs

Tennhette: CCi 200

Hylse: Norma messing hylse

Patronlengde: 68mm

Kule: Hornady V-Max 110grs

Sammling: 20mm @ 100m

Hastighet: 1015 m/s

 

 

Da har jeg ladet testskudd fra 42-47grs N135, 110grs v-max .308win, COL 68mm.

Disse skal kronograferes på lørdag.

 

47grs fylte akkurat hylsa ved hjelp av lang fylletrakt, lar det seg gjøre og komprimere de siste 1,5grs?

Er fersk innen komprimerte ladninger ama :)

 

Ser at i ladeboken utg.4 står en ladning med en 110grs sierra kule og N135:

47grs - 946m/sek

49(K)grs - 976m/sek

COL: 65mm

 

Da spør jeg meg selv hvordan får de plass til 49grs, når 47grs, for meg er på grensa og litt over til komprimert ladning. Atpåtil har de 2mm kortere patronlengde enn meg.

Kulene kan jo være forskjellige men v-maxen er noe av det kortere jeg har sett.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

MINE LADNINGER ER FOR MIN BØRSE.......

 

I 30-06 bruker jeg 50 grs N-135-krutt, det gir en hastighet på ca 908 m/s med mine Hornady 110 grs V-Max kuler. Bruker da Norma-hylser, CCI-hetter, friflukt på 1,5 mm og en COL på 80 mm.

 

I 308 bruker jeg 45 grs N-130-krutt, det gir en hastighet på ca 925 m/s med mine Hornady 110 grs V-Max kuler. Bruker da Norma-hylser, CCI-hetter, friflukt på 1,3 mm og en COL på 68,7 mm.

 

 

1983: Høres greit ut det....

Link to comment
Share on other sites

Så det ble skrevet no i tråden om 3030 V-Max og rørmagasin og det er jo greit. Men hva med disse kulene, har noen prøvd dem?

 

http://www.hjemmelading.no/produkter/11 ... 1224784759" target="_blank

 

Hei!

 

Så ikke denne før nå. Jeg har prøvd denne kula i 308 win og den ga super presisjon, men på langt nær samme effekten i viltet som v-max e.l.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

Hei, har akkurat ladet mine første v-max til 308.

Begynte med: 44grs n140, fc hylser og cci 250 primere

Hva tror dere om denne ladningen i en t3, løpslengde 45cm? Blir den for lav?

 

Vanskelig å finne ladedata for 110grs kuler med n-140 krutt bak. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Når det gjelder N140 og 110grs V-max så kan du omtrent fylle hylsa. 44grs er en grei ladning til 165grs kuler (til sammenligning).

Jeg ville ha startet på 48 grs og sett hvor mye jeg har fått plass til. Farlig trykk tror jeg neppe du klarer å komme opp i.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Nettopp testet mine v-maxladninger i 308. Lapua hylser, federal hetter og N140 krutt. Brukte data fra ladeboka nr 7. Startet på 47 grain og opp til 49 grain. Ingen ladning spredte mer enn 20 mm senter-senter, med 47 grain på 7-8mm og likedan med 48,5 grain. 49 grain gav ca 905 m/s i -10 grader og med 51 cm pipe. Veldig fornøyd, selv om det sikkert går fortere med raskere krutt. Skal teste litt mer med 48,5 og 49 grain.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Drar opp igjen denne tråden. Jeg har ladet en del 110grs v-max i .308 til noen bekjente, som har brukt de på rev, grevling og kråker. Målet var ekstrem ekspansjon og sikker død selv om treffene ikke var optimale. Selv bruker jeg en 223Rem med V-max/nosler ballistic tip til overnevnt vilt. Med denne så virker det som det er nok å streife viltet for å få i gang en voldsom ekspansjon og jeg anser dette som en fordel ved skudd på småvilt som man likevel ikke skal spise. Kort fortalt så er jeg veldig skuffet over ekspansjonen til 110 grs v-max. Siste dyret de felte var en grevling, som ble skutt på langs. Hullet var nesten ikke større en etter en helmantel og grevlingen føyer seg inn i en ganske lang rekke med dårlig ekspansjon. Utgangshastigheten på kulene er kronografert til 960m/s så det burde holde. Har opplevd dette med 2 forskjellige kulepakker. Er det andre der ute som har opplevd noe tilsvarende? Har jeg vært ekstremt uheldig med de to eskene med kuler? Er det optimistisk å forvente "223 effekt" av en varmintkule i cal 30? V-max er jo selve "referansekula" for voldsom ekspansjon.

Link to comment
Share on other sites

Eg har i alle fall blåst i filler ei 1.5l brusflaske OG den som sto ved sida av (altså 90 grader til sides) med ei slik kule. Hastigheta var vel omtrent det du beskriv.

~50 meters hold.

 

Men når det er sagt, så synest eg det ser ut som om 223 gir større eksplosjon, ja.

Link to comment
Share on other sites

alt jeg har skutt med v-max (ca850-970m/s) har ramlet som en sekk.

Men det jeg tenker med eksplosiv effekt tror jeg ikke man klarer å oppnå i 308w, altså at kulen "eksploderer" inne i dyret, altså ingen utgang. Kulen blir nok for tung, men at dyret dør er det ingen tvil om

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...