Jump to content

Valg av digital kruttvekt


Fulmen

Recommended Posts

  • Replies 124
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Var å henta vekta mi i går jeg. Har fått testa den litt nå og den viser samme vekt hele tiden med Barnes TTSX 150 grs. Stabil og lett å bruke. Kunne gjerne vært litt bedre oppløsning, men det holder da for riflelading. 0,1 grs merker man uasett ikke på presisjonen. Virker som et røverkjøp til litt over hundringsen.

sku_15768_2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg bestillt meg samme vekta som Chiefen og dere andre her.

Greit å ha til å kontrollere kruttvekt av og til, og til å sjekke kulevekt om man klarer å rote det til...

Mista en kasse med masse kuler i golvet under flytting i høst.

Så jeg har en salig blanding av to sorter her.

Da bare MÅ jeg vite hva som er hva før jeg våger å lade med dem...

Link to comment
Share on other sites

det er ikke noen tegn på drift i kalibreringen så langt.

Dette har jeg også testet, Man trenger ikke å kalibrere den for hver gang man slår den på. MTM-vekta mi må kalibreres hver enda gang, den kan være så mye som 0,8 gram feil enkelte ganger, så der ser det ut til at den nye er mye bedre og holder på kalibreringa

Link to comment
Share on other sites

Huff og huff, en slik vekt er det egentlig bare å kaste, evt returnere om man har reklamasjonsrett.

 

Har forøvrig en liten utfordring nå. Den nye vekta har en særdeles liten veieskål, og den fra min gamle RCBS 511 passer ikke. Har laget en positiv gipsavstøpning av en som skal passe, men hva skal jeg lage skåla i og hvordan? Kanskje karbonfiber og vakuumbagging er oppskriften? Da har jeg i det minste en unnskyldning for å shoppe litt på Biltema igjen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Eg bruker slike sidan det er slikt eg er van til å bruke.

 

Trenger ikkje kruttrakt til dei fleste patroner heller.

 

Dei fleste velassorterte butikker for labutstyr selger slikt.

 

I alle fall VWR, HECO eller andre butikker.

 

http://no.vwr.com/app/catalog/Product?article_number=611-9196

 

Ganske greit prinsipp. Veieskip er vel i grunn ei kutta flaske med halsen intakt.

Link to comment
Share on other sites

Vanlige veieskip er fine de, men lite egnet på en vekt med 20g-kapasitet. Ikke vil de passe på veieplata heller siden den er liten og omgitt av en forhøyning. Men nå er jeg i gang med å lage veieskål i karbonfiber, ikke umulig at jeg lager et veieskip når jeg først er i gang.

Link to comment
Share on other sites

Vel, da kan jeg med sikkerhet si at jeg har latt galskapen nå et nytt nivå. Resultatet ble ikke helt perfekt, men dette var tross alt første forsøk med karbonfiber og vakuumbagging så alt i alt er jeg fornøyd. Ikke bare fikk jeg vekta ned fra 9,3g for den originale ned til 3,8g, jeg flyttet også håndtaket for venstrehåndsbruk:

 

Proto.jpg

 

Dette materialet er forøvrig helt utrolig, det kommer til å bli mye rart i karbonfiber her i heimen fremover. Hmmmm, en middagstallerken kanskje?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hvilken av de? Den lille er fremdeles i bruk, den store døde nettopp :? Ikke at tapet er så stort, ender vel med å bestille en maken en av dagene.

 

Edit: Lodd? Det følger med ett sammen med den lille vekta, DX har også løse lodd sist jeg sjekket.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg var ute etter elektronisk kruttvekt, og lette litt rundt på nettet. Kom etterhvert på (den opplagte) tanken å spørre her på forumet. Som seg hør og bør søkte jeg litt først, og da fant jeg denne tråden. Jeg bestilte vekt fra DX, den som er mye omtalt her i tråden. Denne, http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.10515 til $22.77 Den funker helt fint. Ingen hvinelyd, som noen har opplevd. Skåla er litt liten. Jeg endte opp med å feste den til vekta med dobbelsidig tape. Så bruker jeg skåla fra RCBS-vekta mi oppå der igjen. Litt tuklete, men det er til å leve med. Jeg har kun ladet noen titalls patroner ennå, men det ser så langt lovende ut. Den gamle RCBSen synes jeg blir for treg å bruke, og derfor har jeg stort sett tømt krutt rett fra kruttmålet i hylsene. Jeg bruker forøvrig et Lee Perfect kruttmål. Dette er en killerkombinasjon! Raskt, nøyaktig og billig. Og jeg tar meg tid til å veie alle ladningene. Det betyr ekstra sikkerhet, noe som alltid er velkommen.

"Det beste sikkerhetsutstyret er det du bruker" - gammelt HMS-ordtak

Link to comment
Share on other sites

Fulmen

Vet ikke helt hvor jeg var da jeg leste denne tråden tidligere, oppdaget nå at den hadde 3 uleste sider :oops:

 

Men du var altså godt fornøyd med denne:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.4509

:?:

 

Jeg har bestilt den større, som du testa helt til å begynne med... Vil den holde mål, eller burde jeg bare bestille denne sistnevnte og?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Da har vekta fra DealExtreme kommet i hus. Valget falt på denne modellen pga stort arbeidsområde (300g) og touch display. Etter en times tafsing kan jeg komme med en foreløpig vurdering.

 

Vi kan starte med det negative først:

Kalibreringslodd følger ikke med.

Auto-off er på 60 sekunder, dette burde vært 3-5 minutter. Vekten er dog rask å slå på, så det er til å leve med.

Oppløsning er 0,01g eller 0,2 grs, presisjonen ser ut til å ligge i området ±0,01g / 0,2grs. Det gjør den mindre egnet som kruttvekt, men dette var noe jeg var forberedt på. De har også vekter med 0,001g oppløsning som nok vil gjøre seg bedre til kruttveiing.

 

Så det positive:

300g kapasitet.

Stor veieflate på 70x70mm.

Et stort solid deksel som er lett avtakbart.

Bruker rimelige AAA-batterier.

Kraftig blå backlight.

Touch-display (krever mindre kraft enn knapper og forstyrrer dermed vekta mindre).

Valgfri kalibreringsvekt i 5g intervaller.

Rask respons.

 

Da har jeg og testet denne vekta. Opplever og at den er ikke mer nøyaktig enn +/- 2gr. så for meg blir den dessverre ubrukelig som kruttvekt. Så nå har jeg bestilt opp denne:

http://www.dealextreme.com/details.dx//sku.10515

 

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med den gamle nå men.. Backup-vekt eller no.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Ja den virker kjempebra. Jeg har veid alle mine siste 5-600 30-06 ladninger på en slik. Setter kruttmålet litt under og drypper de siste kruttkorn på vekta med en kryttdrypper.

Skåla som følger med er ubrukelig for krutt. Jeg lagde en ny av lokket til en liten sprayboks som jeg limte en liten gummiskive under så den passer i vektsensoren.

Link to comment
Share on other sites

Etter endel lading med mye krutt i stooore hylser der vi brukte denne:

 

http://s90.photobucket.com/albums/k240/cesandberg/skyting/?action=view&current=MOV01998.mp4

 

Så fant vi ut av at vi skulle prøve et enklere og mer brukervennlig veiesystem, innkjøpt fra en av kinas største leverandører av kvalitetselektronikk..... :mrgreen: så vi tok på oss oppgaven det var å teste ut denne når vi ladet litt eksperimentell ammo til .416barrett:

 

http://s90.photobucket.com/albums/k240/cesandberg/skyting/?action=view&current=MOV02091.mp4

 

E ska sei det smalt gitt hehe :winke1:

 

Fra spøk til alvor, vi sjekket nøyaktigheten på "the spoon weight" med den 220V saken(lyman), og den var faktisk som oftest innenfor 1grains nøyaktighet, tro det eller ei.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Æsj.. Nå sliter jeg litt her!

 

Har denne billig-saken fra DX.. Denne som måler "finest" og som ble anbefalt her.. Trooor den har begynt å fuske litt..? Vekta kan variere opptil et grain om jeg flytter litt på vektskåla som står oppå vekta.. Dvs. det jeg har krutt i. Er det normalt?

 

Har og en "manuell" vekt fra RCBS, men sliter litt med å stole på den, da jeg veide f.eks noen Scenar 139gr, og den målte dem til 138.9, og den digitale veide dem til 139,5.. Vet rett og slett ikke hvilken jeg skal stole på. Har ikke noe slikt kontroll-lodd heller :( Noen gode tips?

 

Har hørt noen si at man kan veie en 20-kroning, at det er ganske nøyaktig?

Link to comment
Share on other sites

Hadde samme dxtreme vekta som du har, den begynte også å fuske både en og to grain etterhvert!

 

Kjøpte rcbs chargemaster 110v fra statene og omformer fra 220v til 110 og adapter for norske stikkontakter på dxtreme, kom på ca 2000kr totalt!

 

Beste innvisteringa jeg har gjort siden jeg ble født;)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, etter jeg fikk demonstrert en slik på skytebanen her om dagen er jeg VELDIG i tenkeboksen ang. en slik en jeg og :) Ser jo intet mindre enn genialt ut! Er jo den jævla veiinga som er frustrerende når man lader.. :)

 

Sjekka litt på Ebay på disse, går for 320-330USD.. Og svigerbroren min bor i USA og skal hit 7. juli, så kunne bare fått han til å ta en med seg...

 

Man får 220v-utgaven på ebay forresten :)

Link to comment
Share on other sites

Man får 220v-utgaven på ebay forresten :)

 

trenger vel strengt tatt ikkje kjøpa 220 volts ut gaven er faktisk like godt å kjøpe 120v ut gaven. Då kjøper du berre ein baterieleminator som er 240v>9v ,1000ma AC/DC. Det er vel litt bre tilbud Runt om på desse no.

Link to comment
Share on other sites

Noen gode tips?

 

Bytt batteri, de gangene min har begynt å oppføre seg rart har ferske batteri ordnet opp.

 

 

 

Har og en "manuell" vekt fra RCBS, men sliter litt med å stole på den, da jeg veide f.eks noen Scenar 139gr, og den målte dem til 138.9, og den digitale veide dem til 139,5..

 

 

Ikke vei "noen" kuler; vei en kule på begge vektene.

Link to comment
Share on other sites

Søk på chargemaster på Google å se hva det tar for denne i nett butikkene, jeg kjøpte min fra en forhandler som hadde en anonse på ebay, men var en god del billigere direkte fra nettbutikken deres!

 

Evt så søk på chargemaster her på forumet så finner du mer info ang priser og hvor man bør handle fra;)

Link to comment
Share on other sites

Søk på chargemaster på Google å se hva det tar for denne i nett butikkene, jeg kjøpte min fra en forhandler som hadde en anonse på ebay, men var en god del billigere direkte fra nettbutikken deres!

 

Evt så søk på chargemaster her på forumet så finner du mer info ang priser og hvor man bør handle fra;)

 

Will do :) Takk

 

Ikke vei "noen" kuler; vei en kule på begge vektene.

 

Gjorde så, og fikk følgende resultat:

Elektroniske vekta fra DX: 139,28/30 (hoppet litt mellom 28 og 30)

Manuelle fra RCBS: 138,8gr, dønn nøyaktig.

 

Er jo faktisk 0,5gr forskjell da.. Dette er jo på godt over 130 gr, så da er vel kanskje feilmarginene større? Kan forsøke samme med en 50gr kule neste gang.. :)

Link to comment
Share on other sites

0,5gr er ikke mye rart da (0,0324 gram); litt skjeløyd når du kalibrerer den manuelle vekta så har du 0,5grs feil. Men når tvilen først har kommet blir det fort ny vekt; been there-done that...

 

Hva med å måle samme kula 10-20 ganger på hver vekt og regne gjennomsnitt? Hvordan ser det ut da?

Link to comment
Share on other sites

0,5gr er ikke mye rart da (0,0324 gram); litt skjeløyd når du kalibrerer den manuelle vekta så har du 0,5grs feil. Men når tvilen først har kommet blir det fort ny vekt; been there-done that...

 

Hva med å måle samme kula 10-20 ganger på hver vekt og regne gjennomsnitt? Hvordan ser det ut da?

 

Ja du sier jo noe der... Men nå driver jeg å finner max-ladningen for en scenar-kule, så er greit å stole 100% på vekta da.. Har lagt meg 0.1gr under max i tabell nå, så får vi se på banen om det er noen trykktegn..

 

Kan såklart prøve å veie 10-20 ganger ja, men ny vekt er jo like enkelt ;)

Kjøpte herfra for ett halvt år siden:

 

http://www.natchezss.com/product.cfm?co ... rc=tpSlrHm" target="_blank" target="_blank

 

Ser de fremdeles har den til samme pris: $289.95

 

Tusen takk for tipset! Dette var jo 50 bucks billigere.. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Noen som tør å driste seg utpå og anbefale en digital kruttvekt fra dealextreme.com til lading? Noen som har gode erfaringer?

 

Edit: Jeg har finlest tråden, og kommet fram til at flere bruker denne: http://www.dealextreme.com/p/digital-precision-scale-20g-max-0-001g-resolution-10515, og det virker som om folk har gode erfaringer med å veie krutt med den. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Æsj.. Nå sliter jeg litt her!

 

Har denne billig-saken fra DX.. Denne som måler "finest" og som ble anbefalt her.. Trooor den har begynt å fuske litt..? Vekta kan variere opptil et grain om jeg flytter litt på vektskåla som står oppå vekta.. Dvs. det jeg har krutt i. Er det normalt?

 

Har og en "manuell" vekt fra RCBS, men sliter litt med å stole på den, da jeg veide f.eks noen Scenar 139gr, og den målte dem til 138.9, og den digitale veide dem til 139,5.. Vet rett og slett ikke hvilken jeg skal stole på. Har ikke noe slikt kontroll-lodd heller :( Noen gode tips?

 

Har hørt noen si at man kan veie en 20-kroning, at det er ganske nøyaktig?

Hm, jeg hadde stolt på RCBS vekta mange ganger før jeg hadde stolt på DX vekta. ;)

Forresten, hva er nærmest 139 grs, 138,9 eller 139,5 ? ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Denne lå i postkassa mi i går:

s3d5za.jpg

Qxl-vare til 309,- inkl frakt. Ladet opp 50 Lapua Mega 200 grains i 30-06 nå i kveld, og inntrykket av vekta var helt greit. Så får man teste presisjonen på ammo'n i morra ;-)

 

Som et tips: Ta ut batteriene hvis du bruker vekta sjeldent, så slipper du kanskje å kjøpe ny slik jeg måtte.

 

Et batteri sprang lekk, og drepte min gamle vekt....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...