Jump to content

Valg av digital kruttvekt


Fulmen

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • Replies 124
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har den samme Dealextreme vekta som mange andre her har, 20 grams utgaven. Har ikke brukt den til annet enn veing av hylser, siden den medfølgende veieskåla er alt for lita for krutt og pacific skåla mi ikke likte seg oppå der. Midway har kombinerte skåler og kruttrakter for elektorniske vekter, laget av plast. Noen som har prøvd disse? Veider dem masse?

 

Lyman:

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/MidwayNorge/Products/118739

 

RCBS:

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/MidwayNorge/Products/755866

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Jeg har brukt den Hornady 1500GS til haglelading, både krutt og hagl, fungerer veldig bra.

Jeg har også den kombinerte Lyman skål-trakta, gjør det veldig enkelt å fylle kruttet i hagle hylsene.

Trakta blir litt trang til hagl, men det går greit så lenge jeg ikke bruker større enn #6 hagl.

Link to comment
Share on other sites

I dag dukket det opp en liten pakke fra HongKong i postboksen-en 20grams digital vekt med oppløsning på 0,001gram til $23,57.

Kan dette være brukbart?

sku_10515_1.jpg

 

Satte i 2 AAA-batterier fra IKEA og slo på vekta.

 

Første observasjon er en høyfrekvent lyd, uten annen lyd i rommet er den rimelig irriterende. Klippet meg en bit på 1x1cm av et vanlig kopi-papir og begynte å veie denne gjentatte ganger. Avlesningen variere fra 0,32 til 0,44 grains. Mulig jeg hadde det for travelt her for etter noen minutter viste vekta 0,40-0,42grains.

 

Jeg har også denne vekta.

Min har ikke høyfrekvent lyd. Den virker stabil og repeterbar.

 

Men, jeg skulle gjerne hatt en bedre skål enn den medfølgende til å veie kruttet på. Ved ~40grain begynner den å være ganske full, og det er fort gjort at det renner litt over kanten.

Noen som har tips til en skål jeg kan bruke på denne eller noe annet lurt "triks"?

Link to comment
Share on other sites

Eg har bestilt denne vekta her nettopp, får vel den i neste veke, så får me sjå om den duger, primært hylse veging og mulig krutt til testladninger, om den er nøyaktig og grei å bruke.. Kosta ca $50, fant ut eg tok ein av dei som var dyrest av dei vektene som var så stor nøyaktigheit på.. :)

 

http://dx.com/p/1-7-lcd-high-precision-digital-jewelry-scale-50g-0-001g-4-x-aaa-101011

Link to comment
Share on other sites

Eg har bestilt denne vekta her nettopp, får vel den i neste veke, så får me sjå om den duger, primært hylse veging og mulig krutt til testladninger, om den er nøyaktig og grei å bruke.. Kosta ca $50, fant ut eg tok ein av dei som var dyrest av dei vektene som var så stor nøyaktigheit på.. :)

 

http://dx.com/p/1-7-lcd-high-precision-digital-jewelry-scale-50g-0-001g-4-x-aaa-101011

 

 

Bestilte den samme i dag jeg også :winke1:

Link to comment
Share on other sites

I dag dukket det opp en liten pakke fra HongKong i postboksen-en 20grams digital vekt med oppløsning på 0,001gram til $23,57.

Kan dette være brukbart?

sku_10515_1.jpg

 

Satte i 2 AAA-batterier fra IKEA og slo på vekta.

 

Første observasjon er en høyfrekvent lyd, uten annen lyd i rommet er den rimelig irriterende. Klippet meg en bit på 1x1cm av et vanlig kopi-papir og begynte å veie denne gjentatte ganger. Avlesningen variere fra 0,32 til 0,44 grains. Mulig jeg hadde det for travelt her for etter noen minutter viste vekta 0,40-0,42grains.

 

Jeg har også denne vekta.

Min har ikke høyfrekvent lyd. Den virker stabil og repeterbar.

 

Men, jeg skulle gjerne hatt en bedre skål enn den medfølgende til å veie kruttet på. Ved ~40grain begynner den å være ganske full, og det er fort gjort at det renner litt over kanten.

Noen som har tips til en skål jeg kan bruke på denne eller noe annet lurt "triks"?

 

 

Har selv den samme, og veier alle ladninger på den. Det har vel blitt ca 2000 siden den kom i hus. Til målebeger bruker jeg lokket av en liten sprayboks, som jeg har limt en liten knapp under som passer nedi sensoren på vekta.

Link to comment
Share on other sites

En liten advarsel angående disse DX-vektene:

 

Min flippet ut helt i går, viste bare Err i displayet. Etter litt knoting godtok den kalibrering, og loddet viste 10,000 igjen, men med mye vandring og støy. For sikkerhets skyld prøvde jeg med og uten veieskål, og da stemte det overhodet ikke lenger (vekt på ca 7g i ett av tilfellene). Jeg lot den stå uten batterier i over natten, demonterte den uten å finne noe feil og prøvde på nytt, denne gangen stemte alt igjen.

 

Jeg tror ikke dette kan skje uten en feilmelding først (har hatt lignende feil på en annen vekt som også forsvant etter noen dagers hvile og kalibrering), men det kan være lurt å sjekke de på to punkter av og til, enten ved å bruke to forskjellige vekter (feks kuler med kjent stabil vekt), eller feks ved å tarere vekta med og uten veieskål før sjekking med lodd.

Link to comment
Share on other sites

Har selv den samme, og veier alle ladninger på den. Det har vel blitt ca 2000 siden den kom i hus. Til målebeger bruker jeg lokket av en liten sprayboks, som jeg har limt en liten knapp under som passer nedi sensoren på vekta.

 

Lokket av sprayboks var ubrukelig - plasten var så statisk at kruttet bare klistra seg fast i det...

triks for å få bort statisk ladning fra plast?

 

Har bytta teknikk så jeg berger greit nok. Jeg bruker kruttmål over i en hylse og tømmer dette over på skåla som fulgte med vekta... bruker fingrene og en pinsett for å finjustere til perfekt vekt :) når veiinga er nær 'perfekt' bruker jeg pinsett og gir ladninga en dytt så den går opp en grain, og venter til den stabiliserer seg igjen. På denne måten tror jeg faktisk repeterbarheten er bedre enn 0.10 grain.

Min vekt er virker svært stabil. Har en fast kule på 100grain i tillegg til 10grams vekta som jeg tester både før og etter veiing og noterer hva den er. Og den er samme før og etter og fra dag til dag (+/- 0.05grain)...

Link to comment
Share on other sites

Jordingskabel skal fungere, men det enkleste er nok å bare helle en boks med krutt "gjennom" koppen og se om det bedrer seg. Krutt er grafittbehandlet for å dempe slikt, og det vil sette seg på plasten. Lee anbefaler å kjøre en hopper gjennom sine mål før de brukes nettopp på grunn av dette.

 

Dette med å gi ladningen en liten "dytt" gjør jeg også, presisjonen blir ikke vesentlig bedre men den stabiliserer seg mye raskere. Vekta er forøvrig friskmeldt igjen, kjørte ut en runde nå og den oppførte seg helt eksemplarisk. Så om den skulle flippe ut, ikke kast den med én gang.

 

Forresten, hvor mye ville en større veieskål være verdt? Lurer på å lage et presseverktøy for å lage en i alu til meg selv, og da kan jeg sikkert kjøre ut flere om det er verdt bryet.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Kjøpte maken vekt fra DX. Kom med fordypningen til skåla greit ute av senter. Skjøv den forsiktig på plass. Den viste store variasjoner avhengig av hvilken vei håndtaket på skåla pekte. Flyttet mobilen unna, bygde opp litt så skåla ikke subber kanten og vips. Stabil som bare det. Varierer med maks 0,01 grains når jeg veier skåla.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg kjøpte denne:

http://www.ebay.com/itm/281092185282?ss ... 1497.l2648

 

Prisen var USD 7.12 inklusive frakt og uten 2 AAA batterier.

 

Jeg kjøper batterier på IKEA uansett.

 

Levert direkte til min postkasse fra ShenZhen, Guandong etter 12 dager.

Lufthansa har fraktfly som går direkte fra ShenZhen til Frankfurt am Main.

Det er kjappere enn DX.com

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har også den mest omtalte vekta her 20/0,001 g fekk ho nettop i posten. Har ikkje brukt ho så veldigt mykje men litt erfaring har eg no og tenkte at eg skulle skriva litt om korleis eg gjere da.

For det første skal ho brukast til å veie krutt når eg lader, ladeutstyret er ein lee loader. Har ikkje fulgt heilt "loaderen" sin måte/rekkefølge foreløpig og veier heller kruttet oppi alle hylsene eg skal lade. Måten eg gjer det på er at eg har eks vis 50 stk hylser i ett hylsebrett og tar ei og ei hylse som eg sette Lee si kruttrakt oppi. Bruker ett lokk fra ein gillette barberskumboks oppå den originale skåla som kjem med vekta. Har ikkje limt fast lokket fra barb. skummboksen berre set den midt oppå skåla. For at det skal bli noenlunde midt oppå har eg tegna med ein svart spittusj på selve vekta ein halvsirkel rundt lokket til barb. skum boksen.Har kruttet oppi ei skål og auser med ei teskei oppi barb. skum lokket når eg nærmer meg nok så tar eg av lokket og vibrerer det litt slik at kruttet ligg jevnt fordelt utover i heile boksen deretter oppå vekta igjen før eg forsiktig fyller noen få korn til til det er nok. Deretter oppi trakta med ho og flytter trakta over til neste hylse. Blir veldigt jevne ladinger er ikkje mykje forskjell når eg tar koppen av og på vekta. Bakdelen er at det tar lang tid ca 40-50 sek. pr hylse. Har lee si balanse vekt og, prøvde akkurat samme metode der men det gjekk enda seinere. Over 1 min pr hylse fordelen er jo åpenbar, er ikkje avhengig av batteri og elektronikk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...