Jump to content

Valg av digital kruttvekt


Fulmen

Recommended Posts

Etter en lengre sørgeperiode over min kjære Sartorius analysevekt er tiden inne for å kjøpe inn en erstatning. Hvilke alternativer har jeg? De eneste jeg har funnet under 1000-lappen er disse:

 

Frankford Arsenal (750grs +/- 0,1grs)

MTM (1200grs +/- 0,2grs)

 

Den jeg liker best er vel MTM, men liker ikke den oppgitte nøyaktigheten på +/- 0,2grs (jada, jeg er kravstor). Skal selvfølgelig kjøre en sjekk på jobb, men jeg gidder ikke å kjøpe noe hvis jeg ikke regner med å bli fornøyd. Spørsmålet er vel om de andre virkelig ER nøyaktig til +/- 0,1grs eller om MTM bare er mer ærlige.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 124
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har en Frankford. Var billig (ca 150 - 200kr IIRC) så jeg fant ut jeg kunne prøve en.

 

Det eneste som irriterer meg med den, er auto-shut off funksjonen. Det er jo normalt en kjekk funksjon, men problemet på FA er at den slår seg av etter bare 60 sek uten bruk.

Sitter jeg å lader er det ikke noe stort problem, da jeg stort ett er klar med neste innen 60 sek. Men av og til kommer jeg tilbake til en avslått vekt...

Link to comment
Share on other sites

:shock: Og dette er en av de dyrere vektene du finner på DX! Det er vel nermere 50 digitale vekter og velge mellom...

Jeg har mottatt tre av de rimeligere, og de fungerer meget bra! (En av de er priset til 16.80$ og selges i USA til 50-60 $ har jeg sett..)

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg bare klart å stole på så rimelige vekter. Kan selvfølgelig sjekke de mot sertifiserte lodd, men en sjekk sier ikke stort om drift over tid. Hvor mange sjekker skal jeg gjøre før jeg stoler blindt på tallene?

Vil helst ha en norsk forhandler på slikt så jeg har noen å kaldkvele når det ikke holder det som loves...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en MTM vekt som en reservevekt. Den leveres i en MTM plastboks som er meget nyttig. Man kan ta med seg vekta på jakt (veie kulene du finner) og skytebanen. Eneste ankepunktet er at den viser kun 1200grs +/- 0,2grs. Jeg har sjekket den opp mot labvekta på jobb, og den er nøyaktig. men jeg anser den fortsatt som en #2 vekt pga. utførelse og nøyaktigheten. (oppløsningen)

PS. Betalte rundt 30US fra Sinclair Int.

Link to comment
Share on other sites

Du seier du er litt redd for drift over tid.

Om du er litt redd for dei sertifiserte vektene ( som du skal vere ) kan du finne deg ein gjenstand som du kalibrerer mot dei kjente vektene. Så bruker du den som kontroll oftare.

 

Eg kontrollerer alltid med "veieskipet" eg bruker til å vege kruttet i.

Når vekta er kalibrert og kontrollert før bruk, så er det ein grei etterkontroll.

 

Skipet er og veldig praktisk sidan det er av glass og har ein trakt funksjon når kruttet skal tilbake i hylsene.

Link to comment
Share on other sites

Ja, vet den kommer en del over beløpet som du ønsket å bruke slik jeg har forstått det, men jeg anbefaler da likevell RCBS ChargeMaster 1500..... rundt 2 høvdinger for den, men til gjengeld har du den i mange år, nøyaktighet som bare det, god service DERSOM noe skulle gå gærnt osv.

 

Har den selv, i kombinasjon med dispensern og er så fantastisk fornøyd. ;)

Link to comment
Share on other sites

Har en Frankford. Var billig (ca 150 - 200kr IIRC) så jeg fant ut jeg kunne prøve en.

 

Det eneste som irriterer meg med den, er auto-shut off funksjonen. Det er jo normalt en kjekk funksjon, men problemet på FA er at den slår seg av etter bare 60 sek uten bruk.

Sitter jeg å lader er det ikke noe stort problem, da jeg stort ett er klar med neste innen 60 sek. Men av og til kommer jeg tilbake til en avslått vekt...

 

DEN støtter jeg!! :?

Jeg har maken vekt, til å bruke på skytebanen, og jeg irriterer meg også over at den slår seg så fort av.

Ellers er'n grei, i allfall til mitt bruk.

Hjemme har jeg RCBS.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da har vekta fra DealExtreme kommet i hus. Valget falt på denne modellen pga stort arbeidsområde (300g) og touch display. Etter en times tafsing kan jeg komme med en foreløpig vurdering.

 

Vi kan starte med det negative først:

Kalibreringslodd følger ikke med.

Auto-off er på 60 sekunder, dette burde vært 3-5 minutter. Vekten er dog rask å slå på, så det er til å leve med.

Oppløsning er 0,01g eller 0,2 grs, presisjonen ser ut til å ligge i området ±0,01g / 0,2grs. Det gjør den mindre egnet som kruttvekt, men dette var noe jeg var forberedt på. De har også vekter med 0,001g oppløsning som nok vil gjøre seg bedre til kruttveiing.

 

Så det positive:

300g kapasitet.

Stor veieflate på 70x70mm.

Et stort solid deksel som er lett avtakbart.

Bruker rimelige AAA-batterier.

Kraftig blå backlight.

Touch-display (krever mindre kraft enn knapper og forstyrrer dermed vekta mindre).

Valgfri kalibreringsvekt i 5g intervaller.

Rask respons.

 

Nøyaktighet har jeg ikke sjekket enda, den vil bli parkert på jobb resten av uken for daglig sjekk.

 

Så med forbehold om nøyaktigheten er jeg svært fornøyd. Man kan jo spørre om hvorfor jeg valgte en vekt jeg var usikker på ville fungere som kruttvekt, grunnen er rett og slett at denne hadde større arbeidsområde og var rimeligere. Modellen med 0,001g oppløsning har en kapasitet på kun 30g, dette holder riktignok til krutt men gjør den lite egnet til veiing av kuler, hylser og liknende. Denne var dessuten noe rimeligere (18 vs 31USD), og da valgte jeg den billigste først for å vurdere kvaliteten på produktene til DX.

 

Så neste bestilling blir nok på denne. Samt ca 400kg med annet stæsj som jeg egentlig ikke trenger men ikke kan leve uten :-)

Link to comment
Share on other sites

:) Det er ikke alle modeller de har på lager. Men normalt går det ikke mange dager før de får påfyll av varer!

De vektene (5 stk) som jeg har handlet der holder en MEGET akseptabel (gjentatt også) nøyaktighet, men derimot kalibreringsloddet de selger... http://dealextreme.com/details.dx/sku.15761Dette loddet på 100 gram veier 102,4 gram.. Fikk jo litt ekstra for pengene da! Jeg får vel kalibrere kalibreringsvekta litt med dremel'en...

Link to comment
Share on other sites

Har selv kjøpt denne: http://www.qxl.no/kjope/mynter--sedler/tilbehr/ny-digitalvekt-01---500-gram-aeven-grain/v/an561663856/pn2/

Ble kjøpt for og kunne kontrollmåle krutt i sub ammo til .223.

Dette var den ikke brukende til da den begynte og fungere på 5-6 grain og mine ladninger lå på rundt 4.

Men fungerer helt greit til og veie hylser og kuler.

Ligger gjerne og tipper mellom 70 og 71 grain på ei 70 grains kule men veier såpass nøyaktigt at det bør ikke vere problem og veie kuler og hylser.

35 grains Hornady V-Max viste 34-35 grain.

52 grains Sierra HPBT kule viste 52 grain.

70 Grains Barnes TSX BT viste 70-71

S&B tommhylse med tennhette viste 100 grains.

LC tommhylse med tennhette viste 94-95 grains.

Vurder da selv om dette er godt nok til dere.

Slår seg av etter ett drygt minutt.

Er jo rimeligt begrensa hva en kan forvente til denne prisen..... :lol:

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

jeg kjøpte en elektronisk kruttvekt som het "Frankford Arsenal micro powderscale" fra midwaynorge.com. rask levering fra midway,men nok om det. den funket fint en stund. omlag 2år før den begynte å tulle. nå tørr jeg ikke bruke den mer pga den måler helt feil til tider,kan ikke stole på den. den var veldig lett og grei når den fungerte.

 

en slik en:

 

highresimage?saleitemid=713372

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått gjort 1. test av vekta, og dette var bedre enn forventet. Presisjon ser ut til å ligge på ±0,005g, nøyaktighet fra fabrikk var på ca +0,2% i hele området. Etter kalibrering med 100g-lodd var største avvik -0,03g ved 300g, ellers max 0,01g (og dønn på fra 0,03-2.00g). Følsomhet ser ut til å være 0,03g.

Tok også en test i grain-modus, og selv om oppløsningen er på 0,2grs så gjør nøyaktigheten at den aldri gikk utenfor ±0,1grs (unntatt ved 300g/4629grs hvor differansen var 0,6grs).

 

Jeg skal fortsette denne testen minimum ut uka for å se på evt drift i kalibrering.

Link to comment
Share on other sites

Du får vente til over helgen, da har jeg et 100-talls målinger å basere en dom på. Oppløsningen er litt marginal til små innvekter (feks pistol eller sub-ladninger), men til rifleladninger og oppover bør den fungere greit. Jeg er ikke i tvil om at det kommer kommer en vekt med 0,001g oppløsning i hus før snøen går, men denne kommer neppe til å støve ned av den grunn.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg gitt vekten en skikkelig test, for å teste følsomhet for temperatursvingninger og transport ble den tatt med hjem hver dag. Konklusjonen må bli at dette er et virkelig røverkjøp, vekta har oppført seg helt eksemplarisk hele veien. Ut av esken var kalibreringen innenfor 0,2% (eks 200,34g v/200,00g), noe som i praksis er helt uproblematisk. Etter kalibrering på 100g har den holdt seg under 0,1% med en presisjon bedre eller lik ±0,01g opp til 100g. Minste innvekt ser ut til å være 0,03g.

 

For de som liker statistiske beregninger ligger rådata her, skal fortsette testen på ukentlig basis en stund for å se etter tegn på drift over tid: Test_vekt.xls

Link to comment
Share on other sites

Har bestillt meg ei lik ei som du har Fulmen. Har ei MTM fra før, men den er irriterede.. Noen av desimalene har aldri fungert, f.eks skal man veie opp 45 grs krutt må man enten velge 44,9 eller 45,1 grs. 45 grs "finnes ikke" på vekta. Det samme gjelder hvis man skal veie opp 43 grs. Da er det 42,9 eller 43,1 grs som gjelder. Var det lang leveringstid på vekta? 2-3 uker?

Link to comment
Share on other sites

Tok vel 3 uker om jeg ikke husker helt feil.

 

Forøvrig bør jeg presisere at oppløsning er på 0,2grains (0,01g = 0,15grs), så feks 45,1grs kan du ikke veie på denne. I praksis er ikke dette noe stort problem annet enn for små ladninger, men jeg har likevel en vekt med 0,001g (burde bli 0,02grs) oppløsning på vei.

Link to comment
Share on other sites

:) Bra testrapport Fulmen. Hvis du vil hjelpe andre intresserte, kan du jo legge hele testen opp som kommentar for produktet på DX?

Leveringstiden fra DX kan, som jeg har nevnt over her, variere MYE. Er varen på lager og alt går som 'knott i ost', har du pakka i løpet av et par uker. Er varen derimot IKKE inne ved bestilling kan du risikere å vente en måned eller to. (Som oftest får du tilbakeført pengene før det går lang tid..)

Link to comment
Share on other sites

I dag dukket det opp en liten pakke fra HongKong i postboksen-en 20grams digital vekt med oppløsning på 0,001gram til $23,57.

Kan dette være brukbart?

sku_10515_1.jpg

 

Satte i 2 AAA-batterier fra IKEA og slo på vekta.

 

Første observasjon er en høyfrekvent lyd, uten annen lyd i rommet er den rimelig irriterende. Klippet meg en bit på 1x1cm av et vanlig kopi-papir og begynte å veie denne gjentatte ganger. Avlesningen variere fra 0,32 til 0,44 grains. Mulig jeg hadde det for travelt her for etter noen minutter viste vekta 0,40-0,42grains.

Oppløsning er fine greier, men vekta er vel neppe til å stole på utover 0,1grain (men trenger en egentlig noe bedre?).

En og annen gang vandrer tareringen litt (tom vekt viser ikke 0), typisk viste den -0,06grains. Et raskt trykk på "tare" knappen så er den på 0 igjen.

Bruksanvisningen sier at en skal slå på vekta og la den stå i 5 minutter, sikert bra det-men vekta har "Auto-power-off" etter 3minutter (tok tiden og den stemte omtrent på sekundet).

 

 

Så langt-helt OK vekt til en billig penge!

 

 

EDIT-Veide det testloddet som er med ørti ganger med vekta i "gram"-modus, ser ut til at repeterbarheten er 0,01gram (oppløsningen er 0,001gram)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk en likens fra HongKong for et par uker sida Chiefen, og den lyden du beskriver er temmelig irriterende... Sjøl med min elendige hørsel, var dette en lyd som gikk rett i hjernen min. Trudde det var en feil med vekta mi, men da skal det kanskje være sånn? Faktisk behagelig at den skrur seg av etter 3 min...

 

Ellers imponerer vekta til den prisen!

Link to comment
Share on other sites

:) Det slår meg at jeg burde advare om dårlige batterier som følger med vektene! (Og ikke alle IKEA batterier er helt 'friske' heller...

De digitale vektene krever 'oppvarming' før bruk, så la den stå på litt (30 sekunder er nok i romtempratur) før du nullstiller og bruker den.

Ingen av de vektene jeg har avgir lyd.... (Men har ikke den dere nevner da..)

Link to comment
Share on other sites

Men hvor lenge er en stakkar fornøyd? Bladde litt i katalogen fra Jula og fant en liten sak bortgjemt mellom annet skrot en aldri visste en trengte;

 

821015_d.jpg

 

Vare nr 821015, 199kr, max 200gram, 0,1gram nøyaktighet (de mener nok oppløsning).

 

Det interesant er at den er dønn lik den vekta som selges under navnet "Frankford Arsenal" for omtrent dobble prisen;

 

image?saleitemid=713372

 

 

SÅ da må en vel innom en sånn Jula-butikk å få tak i vekta!

Link to comment
Share on other sites

Hehe, samme vekt som jeg har bestilt. Det man må huske på er at slike vekter må få tid til å tilpasse seg temperatur, så gi de minst 5-10 minutter på et nytt sted før du bruker de. Et avvik på 0,02grs tilsvarer 0,001g, dette er godt innenfor det en kan forvente av en slik vekt.

 

Når jeg testet min 300x0,01-vekt tarerte jeg for hver måling og leste av etter 5 sekunder med rapportert stabil avlesning. Har ikke sett noen tegn på drift i tareringen annet enn ved temperaturendringer. Blir spennende å teste neste vekt, i mellomtiden tror jeg at jeg skal teste min gamle mekaniske RCBS 511. Har gjort noen raske tester mot den digitale uten å se noen forskjell, men det beste er å ta den med på jobb og sjekke mot kontrolloddene.

Link to comment
Share on other sites

Da har den nye vekten (samme som Guffen og Chiefen har avbildet) kommet, og førsteinntrykket er at dette var et godt kjøp. Den er riktignok ikke like tillitvekkende i utførelsen som den forrige, men den ser ut til å være relativt presis og stabil. Vekta er riktignok ganske treg i responsen på innvekter under 0,050g, men dette har lite å si for praktisk bruk.

Kalibrering fra fabrikk ser ut til å være innenfor 0,2% og selv om det er mer enn jeg liker er det i praksis godt nok. Det fulgte med et 10g-kalibreringslodd som ble kontrollveid til 10.012g, dette er innenfor 0,1% og bør være mer enn godt nok for lading. Det er forøvrig ingen stor jobb å justere loddet om man har tilgang på en en skikkelig vekt.

 

Etter kalibrering med et skikkelig lodd fikk jeg den ned i rundt 0,1%. Noe endelig svar på presisjon og nøyaktighet vil kreve en del mer testing, men ±0,002g er kanskje mulig.

 

Edit: Har oppdaget et potensielt problem. På min vekt var det svært liten klaring mellom platen på toppen og veieflaten, friksjon her vil ødelegge alt av presisjon. For sikkerhets skyld tok jeg av platen (bare festet med tape) og åpnet hullet litt, det hadde ikke noen stor effekt hos meg men er noe en bør sjekke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...