Jump to content

A-tec demper i 22LR


Guffen

Recommended Posts

Er det noen som har noe erfating med A-tec på 22LR.. er i tvil on jeg skal gå for det eller om jeg skal ha en heldempet 22LR.. Jeg er ikke avhenig av at det blir helt stille men at det blir bra dempet ned.

 

Den havner nok på en CZ varminter

 

Guffen

Link to comment
Share on other sites

Tenk deg godt om, går du for heldempet brenner du alle broer og kan kun skyte sub. Har du en løs demper kan du skifte etter som motene/havesyken forandres. +Fortsatt skyte HighSpeed patroner.

Jeg tok jobben med å lage en heldempet salong for en del år tilbake. Den er solgt og jeg sitter igjen med en som er gjenget på vanlig vis. Hvis du da ikke har mulighet for løpsbytte ala Ruger sine salonger.Da kan du ha begge deler.

Link to comment
Share on other sites

Har en quad med A-tec demper, og med sub ammo er den veldig stille. Bare et plopp, og selv innendørs på 15 meters hold hører en at kula treffer skiva. Overlydspatroner dempes også godt, men kulesmellen høres da.

Link to comment
Share on other sites

Tenk deg godt om, går du for heldempet brenner du alle broer og kan kun skyte sub. Har du en løs demper kan du skifte etter som motene/havesyken forandres. +Fortsatt skyte HighSpeed patroner.

Jeg tok jobben med å lage en heldempet salong for en del år tilbake. Den er solgt og jeg sitter igjen med en som er gjenget på vanlig vis. Hvis du da ikke har mulighet for løpsbytte ala Ruger sine salonger.Da kan du ha begge deler.

 

 

Dette har jeg aldri hørt at du kun kan skyte subsonic i disse heldemede salongene...

Er ikke det en hel masse små huller i løpet der da? sånn at kruttgassen forsvinner raskere og at kula reduserer farta si litt under veis,her da (inni løpet)??

Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg aldri hørt at du kun kan skyte subsonic i disse heldemede salongene...

Er ikke det en hel masse små huller i løpet der da? sånn at kruttgassen forsvinner raskere og at kula reduserer farta si litt under veis,her da (inni løpet)??

Noen porter pipa, andre ikke. Poenget er vel heller at børsa får en del kortere løp med integrert demper, og dermed ikke utnytter høyhastighetsammo like godt som når løpet er lengre. Er pipa i tillegg portet, blir effekten enda mer uttalt.

Link to comment
Share on other sites

Har a-tec demper på salongen. Veldig fornbøyd med den.

 

Men har det egentlig så forferdelig mye å si hvilken demper en bruker på salongen da? Det er jo ikke akkurat slik at den lager verdens største lyd når en skyter med den:P

 

Nei sant nok, men noen merker dempes bedre i min alm enn i a-tecen. Har 2 utgaver av almen men bruker kun den største. A-tec demper definetivt eley sub sonic bedre enn a-tec foreksempel. (I !MIN! børse)

Link to comment
Share on other sites

A-tec demper definetivt eley sub sonic bedre enn a-tec foreksempel. (I !MIN! børse)

 

Hehe, atec demper bedre enn atec? :twisted:

Jeg måtte bare :P

 

Joda, jeg ser den altså. Men om det kommer et lite plopp eller et lite pfuff ut av børsa betyr ikke så mye for min del da :roll: hehe.

Link to comment
Share on other sites

Leste en test angående optimal løpslengde til standar ammo i 22lr, tror det var på rimfire. De fant at 32-33cm ga best hastighet, alt kortere/lengre ga hastighetstap. Når jeg kappa min cz 10cm ga den samme hastighet, mulig 2-3m/s+

Link to comment
Share on other sites

A-tec demper definetivt eley sub sonic bedre enn a-tec foreksempel. (I !MIN! børse)

 

Hehe, atec demper bedre enn atec? :twisted:

Jeg måtte bare :P

 

Joda, jeg ser den altså. Men om det kommer et lite plopp eller et lite pfuff ut av børsa betyr ikke så mye for min del da :roll: hehe.

 

 

hæstpesselur:p

meinte selvfølgeli alm'en:p

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Var inne hos Petter Sannes i dag og fant meg en A-tec demper som han skal montere på salongen min. Vi ble enige om å kappe pipa til 42 cm. Da blir lengden omtrent som før. Rifla er ei Anschütz. Blir artig å prøve den.

Slik er rifla før kapping:

 

Trodde ikke det var så lurt og kappe en Anschütz. Leste ihvertfall noe om det i en av trådene her inne, som omhandler Anschütz.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har noe erfating med A-tec på 22LR.. er i tvil on jeg skal gå for det eller om jeg skal ha en heldempet 22LR..

 

Jeg har en slik moduldemper fra A-Tec på 10/22'n min.

Jeg har 4 ekstra moduler, og med de så demper den smellet 100% fra alt jeg har prøvd av ammo. Til og med Stinger blir "stille" i børsa.

Men overlyds smellet fra selve kula kan man aldri få gjort noe med. Men det er jo som et smell fra en pisk, så det går greit.

 

Med Eley Sport går børsa mi subsonic (har original lengde på løpet 47cm), og med alle ammotyper som går subsonic så er det kun lyden fra bolten jeg hører. Et lite "poff" fra utkastet er hva jeg hører fra børsa med kraftigere patroner som f.eks Stinger.

 

Den mekaniske lyden fra børsa gir faktisk mer lyd enn patronene.

 

Har hatt et par andre .22 dempere før, bla. Parker, men A-Tec demperen er den beste jeg har hatt på en salong i hvertfall.

Modul oppbygningen gjør den også lett å rengjøre skikkelig. Kan trygt anbefale denne til andre som skal handle seg demper.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hadde en bekymringssamtale med Sannes nå. Han kunne fortelle meg at det kun er de aller dyreste konkurranseriflene at man har løp som er choket. Min Anschütz er ikke choket. Den har også tightspot og lommer i løpet, men det blir ikke aktuelt for min del å kappe løpet akkurat for å finne tightspot`n. Han kunne slugge (?) løpet men da kunne kappinga bli tilfeldig mht. lengde. Alt fra f.eks 39 cm eller 51 cm eller andre lengder. Så vi konkluderte med at til mitt bruk vil ikke kapping være utsalgsgivende mht. presisjonen. Så da puster jeg lettet ut og slår meg til ro med 42 cm.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har eksprimentert endel med choking av løp på luftvåpen og det er ingen tvil om at en choke gir et betraktelig presisjonsløft, spesielt i romme piper.

Jeg syns du skal slugge løpet ditt for å kjenne etter om du har en "tight spot" i nærheten av 42 cm og samtidig kjenner du om løpet er trangere i enden, er det det så har du choke.

Link to comment
Share on other sites

Neida, dette bestemmer du selvfølgelig selv, jeg bare sier at du kan ha igjen for å sjekke hvor pipa bør kappes, om det er på 40, 42 eller 45 cm er mindre viktig.

Røsk av et par kuler og bruk en pussestokk e.l. til å "banke" kula gjennom løpet, dette gjør du selvfølgelg veldig forsiktig med en plastklubbe e.l.

Etter du har fått entret kula i løpet så fortsetter du sakte men sikkert fremover og merker av punkter hvor slugginga går lett/tungt, har du en tight spot på 42 cm så er jo saken klar :D

 

De Anshutz'ene jeg har vert borti har hatt en vanvittig presisjon for 22LR og være og jeg ville iallefall sørget for å kappe på rette plassen.

Ellers så har jo jeg en heldempet CZ 452 som går jækla godt med en totallengde på 88 cm...vi kan jo bytte likt, da slipper du å bekymre deg mer med Anshutz'en :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Tenk deg godt om, går du for heldempet brenner du alle broer og kan kun skyte sub. Har du en løs demper kan du skifte etter som motene/havesyken forandres. +Fortsatt skyte HighSpeed patroner.

Jeg tok jobben med å lage en heldempet salong for en del år tilbake. Den er solgt og jeg sitter igjen med en som er gjenget på vanlig vis. Hvis du da ikke har mulighet for løpsbytte ala Ruger sine salonger.Da kan du ha begge deler.

 

 

ikke for og si noe fælt men att mann brenner alle broer er vel ikke helt riktig...

jeg har en heldempet brno mod 2 eldre versjon av 452.. alm demper og jeg skyter all mulig ammo i den.. ikke noe problem i det hele tatt...

ja seff bråker den mer med supersonic ammo men demper og JÆSKLA bra der og ...

og vanelig ammo høres ut som en fjært... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
Var inne hos Petter Sannes i dag og fant meg en A-tec demper som han skal montere på salongen min. Vi ble enige om å kappe pipa til 42 cm. Da blir lengden omtrent som før. Rifla er ei Anschütz. Blir artig å prøve den.

Slik er rifla før kapping:

 

 

Litt utenom men: mork--->Ossen to-fot er montert på børsa :?:

Hva ligger prisen for en a-tec demper :?: Er det noe stor lyd forskjell m/mondul å uten :?:

Link to comment
Share on other sites

 

 

Litt utenom men: mork--->Ossen to-fot er montert på børsa :?:

Hva ligger prisen for en a-tec demper :?: Er det noe stor lyd forskjell m/mondul å uten :?:

 

ser ut som en versapod, eller en klone av denne:

Versapod2_web.jpg

 

A-tec demperen ligger fra 550 og oppover. Virker som om atec ikke selger CMM6 lenger, men har begynt med CMM4 som er noen moduler kortere, men en fordel at ytterste modulen har rundt hull og ikke sekskantet (for umbrako som CMM6). Merket ikke noen forskjell på lyd fra denne og CMM6 som er tre (!) moduler lenger.

Link to comment
Share on other sites

Har salongen inne til gjenging, å har kjøpt en sånn A Tec demper med 4 moduler. Lurer på?, er det mulig å kjøpe feks 2 løse moduler, å montere på den demperen etterpå, for å få den helt lydløs?. Har ikke fått prøvd den ennå da, så vet ikke helt hva den A tec demperen vil dempe.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en Atec på mitt 22lr sett til Blaser R93. Var stille nok til at jeg skjøt litt i hagen.

 

OleMagnum på forumet eier dette settet nå og tror han har skutt nok med heldempet CZ/Brno også til å gjøre en sammenlikning.

Jeg var iallefall godt fornøyd, skjøt uten hørselvern og bekymret meg overhodet ikke (er avhengig av hørsel på jobb).

Link to comment
Share on other sites

Bare skyt stinger i A-Tecen du (den tåler faktisk mye mere en 22lr), men ikke gjør det i Alm demperen, for den har plast bafler, som ikke er laget for denslags.

 

P.S. Demper og stinger er ikke dumt i det hele:

1: Mindre støy mot ørene.

2: Mindre bråk for omgivelsene (støyen bærer kortere), men husk at overlydsmellene følger kula nesten ut til 100m.

3: Hvorfor ta av demperen bare for å skyte hv amo? Slikt er da bare tull, når en har demper som tåler det.

4: Det er Demper som er bra, det er demper som er best (tonen husker dere nok selv). :D

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det, Roe; har en "gammel" CMM6-rimfire på 22-hornet'n. Så langt alt vel. Skal ikke skryte av å ha skutt så veldig mange skudd med den enda, men hadde den oppe etter ca. 100 skudd og da var det overaskende lite smuss og dritt innvendig. Antar 9grain N-110 (sakte pistolkrutt) i et ganske langt rifle-løp er ganske skånsomt for demperen. Det tar bra mange skudd for å få skikkelig temperatur på demperen. Til vanlig jaktbruk kommer mirage aldri til å bli et problem.

Nå har jeg også såvidt prøvd en Ase Utra rimfire på samme børsa (CZ527), den demper kanskje enda litt bedre? ("grovere"/behageligere tone?) Bitte-litt mer kompakt enn CMM6, men vesentlig tyngre. (På kjøkkenvekta: Cmm6= 135gram, Ase= 295gram)

Hvis Ase'n blir valgt kan løpet sikkert kappes en smule, med tanke på balanse & "bærbar-het"..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...