Jump to content

REVEJAKTA 09/10


jmonsen

Recommended Posts

  • Replies 1.9k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dato: 28/10-09

Kl.: 21.15

Sted: Åte nr. 1 på Mork.

Lys: Ja

Revevarsler: Ja

Avstand: 100 m

Våpen: Brno Fox .222 rem m/ Swarovski Habicht 8x56

Kule: Sierra Blitzking 40 grs.

09/10 rev nr.: 4

Kjønn/vekt: Hann, 5,9 kg.

Andre dyr i området: Ja, fem hjorter som skvatt... :wink:

:D

IMG_4451.JPG

Link to comment
Share on other sites

Fin rev, grattis!!

Reven jeg skjøt i går veide forøvrig 6,2 kg, hannrev. Er det en årsunge forresten? har ikke peiling på vekt på rev :roll:

Har nå flådd den, lurer litt på hva jeg skal gjøre med skrotten da jeg bor i tettbebygd strøk, kan ikke akkurat lempe den over gjerdet :mrgreen:

Fikk tatt 3 "stands" i dag uten å se noe i det hele tatt.. Jakter bla. inntil Leira, så blir vel bedre når den fryser så jeg får over litt rev fra andre siden :)

Link to comment
Share on other sites

Hei - var egentlig på rådyrjakt, så kom denne på veiposten min - 30 meter. 30-06 200 grains nosler partition

so0cop.jpg

 

Hvis skinnet ikke er for ille blir det noe til madammen :) - hvis utgangshullet er for ille å reparere ( ca fotball størrelse) blir det foring på sete til stolsekken - vi får se :)

ei84mu.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har nesten fått for mye slakteavfall og hjorteavskjær de siste ukene. I dag måtte jeg bli "kvitt" fem fulle søppelsekker med avskjær. Hver sekk veier nok sine 30 kg. Fram med spade og vekk med torv og jord. Nytt åtehull 4-5 m unna det andre. Nå er begge brandfull med godsaker til rev og kråkefugler. Skal dekke de med armeringsmatter for at reven ikke drar med seg for store stykker. Selv om det egentlig ikke gjør så mye for tiden. Har 8-10 sekker liggende, og mer er nok i vente. Har et lokalt viltslakteri som har funnet det nyttig å "samarbeide" med meg...... :D

 

IMG_4497.JPG

IMG_4498.JPG

IMG_4500.JPG

Link to comment
Share on other sites

Åtene ligger nede i beitet. Der kan det gjerne være bein for meg. Regner med at de forvitrer og forsvinner med tid og stunder. Har faktisk 44 hjortebein og 11 hoder slengende rundt åtene også. Det er ikke mye mat i disse, men de er med på å trekke til seg rovdyr/fugl.

 

Men tror det kan være taktisk å få på noe over åtene. Dersom reven får med seg et 2-kilos stykke ser jeg han neppe igjen samme natta.

Link to comment
Share on other sites

reven LIKER og grave.foresten blir den mindre skeptisk hvis åte er nedgravd....dette har jeg studert nøye.

hadde et tilfelle for noen år tilbake,der jeg hadde en hel gris liggende,men mikkelfanten kom ikke på,før grisen var nedføkket under 2meter med snø! :roll: nå skal sant sies at det var en gammel revirhanne på 8,5 kg.

Link to comment
Share on other sites

Såg i dag ein "ravn" svart rev med kvit hale tupp. Stor rev med flott pels.

Den / dei har blitt observert fleire ganga det siste året, av mine naboar.

Dette er vel ikkje normalt? Noen andre som har sett/hørt om svart rev før?

[Hei.

Det e bære en sølvræv du har sett..å had du kunna studert den på nært hold,had du sett at den garantert va dækka av sølvfaga hår.(men den ser svart ut på avstand)

Har setten del sånndre ræva i omr korr det e rævefarma og kor ræven har rømmt fra oppdrættar.

Fine trofea

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er det jeg kaller for korsrev , denne er en mørkere variant av korsrev. Hadde vært lettere å si noe mer hadde bildet vært av hele reven. Mest sannsynlig har denne en svart forelder og en rød. Eneste forskjellen på en sølvrev og en svartrev er at svartreven mangler sølvfargen ytterst i dekkhårene. Men det er samme art som rødreven bare med litt andre fargepigmenter.

Link to comment
Share on other sites

lite rev her til nå også...men vi får se til vinteren når revene begynner å bli vårkåte :wink:

 

har ikke fått lagt ut åte en gang enda jeg..men det blir kanskje i morgen...har skaffet meg ei rådyrgeit til hovedåte som jeg skal grave ned, etter dette strør jeg litt matrester, hundfor og fisk rundt.

Link to comment
Share on other sites

Har vært mye rev i Pasvikdalen, og sør-varanger generelt, de siste årene. Som regel er det så stor trafikk at rev tråkker hardt, et rimelig stort område, rundt åta. Dette blir den fjerde sesongen med revejakt, og har skutt ca 25stk. Men i år skal det satses hardere, med to åter, nyoppsatt jaktbu og varsler. Har også fått ladd noen 223 skudd som vistnok ikke skal gå gjennom reven, så kanskje får jeg gjort noe med skinnene også :roll:

 

Revejakta er først og fremst bestandsbekjempelse, pga svært dårlige hønsefugl år! Det skulle absolutt vært skuddpremie på svinepelsene! :evil:

 

Legger ved bilde fra en av de siste jaktnettene, fra april i fjor. Pluss et bilde av effektiv åte. Får bare jaktet i helgene, og som regel kun et døgn, så en halv beinfrossen rein holder ca 2 uker!

 

92597_s.jpg

 

Tre stk datt for 6,5x55 (ukjent blyspiss) og den siste for 22mag. Kunne fint fått fler den natta, men sovna :?

Har flytta litt rundt på to av dem...

92598_s.jpg

 

 

Årets første mating ble gjort i helga, og årets sesong er i gang.

Ser fram til mange timers posting, og merkelige situasjoner.

:D

Link to comment
Share on other sites

Fjernet unødvendig sitering.

 

Polardego

Hadde vi fått jakta rev når eg var grensejeger hadde det blitt mange revefall. Vi såg rev på nesten alle patruljane våre ute langs grensa. I ett tilfelle var eg ute og gjekk ski, og en time seinare når eg skulle følge spora tilbake hadde reven gått i skispora mine og fulgt dei i samme retning som meg :shock: Har sett så utrulig mykje rev, att dersom det var skuddpremie og ein hadde litt tid til overs så kunne en nesten tent penger på og jakte rev i pasvik :wink: hehe

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...