Jump to content

rådyrjakt haglnr?


Karl Anton

Recommended Posts

TS. En av mine bekjente, skyter mye (mer enn 10 pr. år) rådyr. Og han har bruklt alt fra "kanon" (grovkalibrede rifler), til div. haglestørrelser. De fleste felles likevel med hagle, på kort hold med hagle. Da er norsk no. 5 medisinen, på hold under 20 meter. Troverdig person, men det er likevel 2. håndsopplysninger.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Alle haglstørrelser over ca. norsk nummer 4 er ingenting annet enn markedsføring. Der er nemlig ett kryssningspunkt mellom haglstørrelse og inntregning.

 

Det har seg slik at dess grovere haglene er, dess høyere blir trykket når de skal komprimeres gjennom choken. Ved ca. norsk nummer 4 har man maksimal inntregning - og det er inntregning man behøver når det er snakk om rådyr.

 

OG så må hagl-ladningen være så lett som mulig, dess lettere haglladning jo høyere kruttladning og hastighet!

 

Det perfekte og heftigste for rådyr er altså en 12/65 med 28 gram nummer 4!

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste er bra skuddbilde og treffe riktig!

Har skutt rådyr med alt fra 10/90 med 64 grams ladning i str.US2 til 20/70 med 28 grams ladning i engelsk nr.5.

Treff der man skal og rådyra dør!

Dette gjelder selvfølgelig skyting på moderate hold (20-25 meter)

Det trengs ikke mer enn 15-20 hagl for at rådyret går i bakken bare de sitter de de skal!

Link to comment
Share on other sites

Testskyting 25 meter 1/2 trangboring

 

Winchester super speed 36 gram nr4

Sverm 55-60 cm god dekning

Gikk gjennom 2,5 cm gammel baderomsinnredning og noen få gikk inn i pallen(furu) bak.

 

Winchester super speed 36 gram nr 2

Sverm 50-55 cm forsatt god dekning

Gikk gjennom 2,5 cm gammel baderomsinnredning og inn i pallen bak.

 

Hevishot Dead coyote 42 gram nrTT

Sverm 30-35 cm nogenlunde jevn men få haggel

Gikk gjennom 2,5 cm gammel baderomsinnredning og noen gikk gjennom gulvplank ca 2,5 cm (fersk furu)

Link to comment
Share on other sites

Litt info På linken.

 

Table 13 kan være greit å kikke på for de som tenker på haggelstr. Og hastighet på div avstander.

 

Har sett ganske mange rådyr som har blitt skutt med 3,5 mm (us3) og 3,7 mm (us2) hagel fra rottweil og hvis bly er valget tror jeg dette kan være noe av det bedre man kan bruke i 12/70 på normale skyteavstander.

 

På lange (for lange) hold er det vel raske tungstein/hevishot patroner som gjør den beste jobben. Men her krever det mye testing av skuddbilder, kronograf,avstandsmåler og det og faktisk treffe uten siktemidler .

 

 

 

http://www.jonathan-spencer.co.uk/Refer ... otsize.pdf

Link to comment
Share on other sites

Det er lett å tro at en magnum haglpatron er kraftigere enn standard. Det er den ikke. Det er haglladningen som er stor, ikke kruttladningen - den er mindre.

 

Det er altså slik at dess tyngre haglladning - jo mindre kruttladning og hastighet.

 

Grove hagl gir større motstand i choken enn mindre hagl - dess grovere hagl - jo mindre kruttladning og hastighet.

 

Innenfor disse "lover" er det selvsagt variasjoner i produksjonen som kan gi overlapping av resultatene. Det er også en del forskjell i max-trykket produsentene lader til.

 

Videre er det slik at dess mindre viltet er trenger vi bedre hagldekning og haglantall i patronen, dyret skal dø av sjokkvirkning.

På storvilt som rådyr er behovet for hagldekning sterkt redusert, og dyret skal dø av skadene hagl påfører indre organer.

 

Slik jeg ser det er fordelen med hagl nummer 2 at man får mindre hagl i rådyrslaktet. Fordelen med nummer 4 er at de også gir ønsket dekning for hare og større fugl når man kombijakter.

 

Favoritten min er Tungsten/Matrix nummer 4 - samme egenvekt som bly, men glattere hagl som ikke drar med seg pels inn i viltet - noe som gir bedre inntregning enn pelskledde blyhagl. Men de får man vel ikke kjøpt lengre?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser det er fordelen med hagl nummer 2 at man får mindre hagl i rådyrslaktet. Fordelen med nummer 4 er at de også gir ønsket dekning for hare og større fugl når man kombijakter.

 

Favoritten min er Tungsten/Matrix nummer 4 - samme egenvekt som bly, men glattere hagl som ikke drar med seg pels inn i viltet - noe som gir bedre inntregning enn pelskledde blyhagl. Men de får man vel ikke kjøpt lengre?

 

Joda, du får fremdeles kjøpt Tungsten Matrix. Det er ikke lov med bly på andejakt, så vil anta de fortsetter med Tungsten... Jeg har brukt Tungsten Matrix US2 og US3 til rådyr, det fungerer utmerket. Så US4 vil også penetrere dypt nok til rådyr? Interessant, for da har man jo også grei dekning til fugl - selv om kanskje US5 i Tungsten Matrix er bedre til de fleste fugler utenom gås.

 

Jeg har aldri sett behovet for buckshot på rådyr, vil anta at dekningen er ganske dårlig.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg har alltid sverget til #1 (4.00 mm) Tungsten Matrix/Bly og det har gått alltid gått veldig bra, men har ikke skutt mange rådyr med hagle. Etter å ha lest her, spesielt det Ole-johan skriver har jeg tenkt til å gå ned til #3 bly, skal sjekke ut dekningen til Fiocchi HV 36 i kal 12 til helgen i rådyrhagla.

 

Jeg jakter sammen med yngre folk som kort sagt mener at 5.0 mm er minimum, de bruker gjerne patroner med kun 48 hagl i seg o.l. Har man bare EN gang i livet testet en slik patron på papp med påtegnet rådyr, skjønner man at det er det verste man kan bruke. Ja, en eller flere hagl treffer som regel i vital sone, men "sjokkeffekten", med 5 hagl i halsen, 3 i nakkevirvler, 3 i ryggraden , 10 i lunga, 2 i hjertet, og 15 i framlåra som fører til at dyret rett og slett kvelder på stedet, oppnås best med mindre haglstørrelse. På alle dyr jeg har skutt med #1 sitter de aller fleste haglene i skinnet på andre siden, da konkluderer jeg med at jeg kan få bedre dekning ved å gå ned i haglstørrelse og få bedre dekning/drepeevene. Det dummeste jeg hører er "jeg bruker 5,5 mm, for da kan jeg strekke holdet litt", når det i realiteten faktisk begrenser holdet man kan skyte på. De "eldre kara" jeg jakter med, som selvsagt har skutt rådyr i hopetall med hagle, mener at alt over #2 bare er idioti, og de har rett. Hagle+rådyr er for meg hund, los, bålkos, korte hold, rådyr i litt fart og åpen sylinder.

 

Mener å ha lest et godt lengre innlegg her ang. hagle, haglstørrelse og rådyr hvor sjokkeffekten ble beskrevet. Noen som klarer å finne det igjen?

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Anbefaler å gå til det som er gjort av forsking på området. Den nylig publiserte Bedre rådyrjaktraporten konkluderer med:

 

Hagle har flest dødelige førsteskudd på avstander mellom 10 og 20 meter og når det brukes hagl

nummer 1 eller grovere. Små hagl øker både risikoen for skadeskyting og fluktlengden etter

dødelige treff. Kortere skuddavstander gir mindre haglsverm og øker risikoen for at dyret

oppdager jegeren og kaster i skuddsituasjonen.

 

Hele rapporten kan leses her: http://www.njff.no/nyheter/Sider/Bedre-jakt-på-rådyr.aspx

 

Mvh Arild

Link to comment
Share on other sites

Takk for link til rapporten ArildP, interessant lesning. Tallenes tale lyver jo ikke, selv om grunnlaget er noe lite. Nå skal jeg ikke nitpicke, men en bemerkning jeg gjøre er denne: "De fleste haglpatronene brukt i denne undersøkelsen har en egenvekt høyere enn bly. " Hvis jeg skal generalisere litt; tungsten patroner går som kjent trangt, og er ikke mitt foretrukne valg til rådyrjakt med hagle og hund. Men det ugyldiggjør selvsagt ikke konklusjonen, store hagl er store hagl. Får håpe det kommer en lignende rapport om noen år hvis blyet får lov til å leve en stund.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke helt om man kan kalle Njff's rapport "Bedre rådyrjakt" for forskning. De konkluderer med at du bør gå for nr. 1 eller grovere og skuddhold ned mot 10 meter - jeg kan ikke tenke meg at det skulle finnes en haglpatron uansett haglstørrelse som ikke ville drepe rådyret da...

 

Det som er mere interessant er at skadeskytingsprosenten er så høy at rådyrjakt bryter med både Viltloven og Dyrevernsloven. Årsaken er ikke patronene, men "jegernes" manglende hjerneaktivitet...

Link to comment
Share on other sites

Nå skal ikke jeg påberope meg noen ekspertstatus på rådyrjakt med hagle da jeg kun har skutt ca. 100 av dem med hagle, men noen erfaringer har jeg da gjort meg.

 

Jeg har prøvd mye rart, både når det gjelder kaliber, haglestørrelser, haglematerialer, hagleladninger, trangboringer, skuddavstander mm.

Jeg har skutt rådyr med 10/89, 12/76, 12/70, 12/65, 16/65, 16/70 og kaliber 20/70.

 

Jeg har skutt dem med haglestørrelser fra 8.6 mm med 9 hagl i patronen og helt til leirduepatron i US 7.5.

Jeg har prøvd, bly, tungsten, bismuth og stål.

Jeg har brukt alt fra 28 grams til 50 grams ladninger i kaliber 12.

Jeg har brukt alt fra totalt åpen(trangboring bortkappet) til full trangboring.

Jeg har skutt rådyr med hagle på hold fra 1 meter til 40 meter.

 

Gjennom disse årene har jeg heldigvis kun skadskutt rådyr med hagle ved 4 tilfeller og 3 av de tilfellene har vært med stål.

Skadeskytingen med blyhagl skjedde ikke pga for langt skuddhold, men pga for dårlig skuddplassering på rådyr som kom raskt i ei tette.

Det kom heldigvis ikke langt før jeg fikk avlivet det.

 

I de tre tilfellene med stål, var alle skuddene plassert bra, men inntrengning og sjokkeffekt var alt for dårlig.

Selv ved et tilfelle hvor rådyret ble skutt på 16 meter.

 

Jeg ble heller ikke imponert over effekten til bismuth, og spesielt ikke etter å ha gått noen ettersøk etter rådyr skutt med bismuth.

Dette meførte at jeg nærmest helt sluttet å jakte på rådyr med hagle i Norge etter blyforbudet kom.

Jeg har kun i enkelte tilfeller brukt tungsten patroner i Norge etter det.

 

 

Når det gjelder jakt på rådyr med hagle, så har jeg etter mine erfaringer fått en personlig oppfatning av hva som fungerer bra og humant.

 

For det første er det kun bly og tungsten som er brukbare haglmaterialer til rådyrjakt etter min mening.

 

For det andre er det totalt bortkastet med tunge ladninger som ofte medfører dårlig inntrengning og veldig mye kjøtt på skuddsiden som er blodslått og fullt av hagl.

Jeg foretrekker 32-36 grams ladninger i kaliber 12/70.

Hastighet er absolutt viktig for god inntrengning og god skuddeffekt.

 

Trange boringer er totalt imot sin hensikt på de hold man burde holde seg innenfor når man skyter på rådyr med hagle.

Selv foretrekker jeg ingen eller lite trangboring.

 

Når det gjelder haglestørrelse, så foretrekker jeg størrelsene US 2,3 og 4(ca 1,2 og 3 i norsk størrelse).

 

Min klare favoritt tidligere var Winchester Super Double X i US 2 i kaliber 12/70, som jeg mener var en 36 grams ladning, men desverre er ikke den produsert lengre.

Generelt sett har jeg vært veldig fornøyd med haglepatroner hvor haglene er kopperbelagt og hvor de ligger i et plastgranulat.

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden litt

 

Er det noen her som har brukt Dead Coyote på rådyr/revejakt?

 

Har aldri jaktet rådyr før, men har stående en del invitasjoner. Vurderer å stille med hagle. Har derfor testskutt Hevishot Dead Coyote i haglstørrelse #T (litt over 5mm ?) og utifra inntrenging og dekning jeg vil tro at den gjør jobben upåklagelig. Men det er jo stor forskjell på papp, treplank og vilt.

Testskudd 35m , 1/2 choke -

(Tenker at 25meter er mer ideell skuddavstand)

1536621-12-1446063997971.jpg

 

Har null erfaring, så er åpen for tips :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Er det noen her som har brukt Dead Coyote på rådyr/revejakt?

 

Jeg har vært fristet til å kjøpe og teste denne, men har latt være siden mindre hagl har gitt tilfredsstillende resultater for meg tidligere på rådyr. Jeg har ikke skutt rådyr med hagla i år, med blypatroner, men har tidligere brukt tungsten matrix i US3 (ett med US2). Med denne haglstørrelsen vil en ha tre ganger så mange hagl som en tilsvarende patron med #T, og fremdeles god nok inntrengning. Jeg ser da ikke poenget med #T.

 

Skuddbildet ditt på papp viser jo at du har nok treff i vitalt område, dette rådyret hadde garantert gått i bakken. Min erfaring med hagle er imidlertid at en også kan skyte dyr i bevegelse, og ikke nødvendigvis når dyret har breisida til. Se for deg at et lite rådyrkje kommer luntende rett mot deg - vitalt område er da ganske lite, og ting kan skje fort... sannsynligheten for at en får inn treff i vitalt område vil være mindre med så få hagl som det er i en #T patron, for ikke å snakke om de som sverger til buckshot :o

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Hei.

 

Jeg låner tråden og stiller noen spørsmål.

Til info har jeg aldri skutt rådyr med hagle, så dette er bare tanker og synsing.

 

Det er hevet over tvil at norsk nr 4 dreper rådyr på fornuftig hold og riktig plassert skudd.

Men jeg hører om og har sett rådyr skutt med hagle, hvor hele fremparten er blodslått.

Men vi skal jo eta dette dyret.

 

Så hva er grunnen til og ikke bruke for eksempel 5,1mm hagl. I en cal 16 med 1 Oz ladning blir det 38 hagel

På 20M med 1/4 boring blir det minst 1-2 hagl gjennom lungene. Plus de som treffer andre vitale og ikke vitale mål.

 

Jeg vil hevde at dette dyret dør fort, og har mindre kjøtt ødeleggelser en om du skyter med flere og mindre hagl.

Det legger seg muligens ikke rett ned på skuddplassen, men det vil neppe gå mange meterne.

Jeg ville etter min erfaring fra rifle valgt 38 stk 5,1 hagl, foran 117 stk 3,5 hagl eller 168 3,1 hagl.

 

Venter på svar og erfaringer, dette har jeg egentlig lurt på lenge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil si at det er hevet over enhver tvil at #4 bidrar til den overraskende høye skadeskytingsstatistikken for hagle på rådyr. Men ja, med #4 blir nok kjøttet blodslått. Har ikke brukt 5,1 hagl men med BB som vel er 4,2mm er min erfaring at skuddbildet ofte blir litt ujevnt. Norsk #2 gir gjennomskyting, god drepeevne og minimalt med kjøttødeleggelser samtidig som skuddbildet som regel er jevnt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil si at det er hevet over enhver tvil at #4 bidrar til den overraskende høye skadeskytingsstatistikken for hagle på rådyr. Men ja, med #4 blir nok kjøttet blodslått.

 

Jeg har hørt og lest at mange mener 3mm hagl gjennomskyter rådyret?, men det blir jo fryktelig mange hagl.

 

Har ikke brukt 5,1 hagl men med BB som vel er 4,2mm er min erfaring at skuddbildet ofte blir litt ujevnt. Norsk #2 gir gjennomskyting, god drepeevne og minimalt med kjøttødeleggelser samtidig som skuddbildet som regel er jevnt.

 

Norsk BB var vel 4,25mm. Ujevnt skuddbilde ser jeg helt klart kan være et problem.

Så da mener du US2 3,7mm og US3 3,5mm er de beste med tanke på dekning?

Men da skulle man jo i teorien kunne gå ned til 1 Oz ladninger (28,35g), og fremdeles gjøre jobben bra?.

 

Hei

Jeg bruker US no3 i cal 16-70, funker utmerket på rådyr :D

 

Mvh.

Griffon

 

Hei hvilken patron bruker du. Og gjerne om du vet, gram med hagl og hastighet.

Detter dyra på stedet, eller løper de noen meter før de detter.

 

Synsing og inntrykk igjen

 

Jeg har et inntrykk av at de fleste bruker 36 - 46g, og haglstørrelser alt fra 3-5mm.

De få gangene jeg har vert med og jakte rådyr med hagle, har jeg stilt med 36g 3,5mm (og i mørketiden 36g med Bismut 4,1).

Og det har virket som om mange jegere rynker på nesa av så lite hagl. 36g er vel forøvrig det minste du får i cal 12?

 

Men jeg har som sagt ikke fått rådyr på hagle hold, kun når jeg har hatt rifla.

Og når jeg hadde kombi valgte jeg rifleløpet da også, jeg valgte det jeg viste virka. :oops:

Så jeg har jo ikke fått testa dette. :?

Men de gangene jeg har vært med når rådyr har blitt skutt med hagle, har de falt i smellen hver gang.

Og da er det brukt 36-46g hagl fra US4 -US0, men noen av disse dyra har ikke vert pene under frakken.

Og jeg mistenker mange hagl som synderen.

Så jeg prøver og komme over denne "haglefrykten", men jeg vil bruke så få og store hagel som mulig.

Så foreløpig er det vel 28,35g med US2 eller US3 som leder. Og da kan jo gamle Hr 16/70 bli med. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...