Jump to content

Fikk ikke registrert krag som storvilt rifle ?!?


AsgeirK

Recommended Posts

Våpen godkjennes og registreres i systemet som enten godkjent til jakt eller ikke godkjent til jakt. Ikke mot dyrearter eller størrelse.

Så blir det opp til eier å holde seg innenfor lover og regler ifht type dyr og kaliber/kulevekt og annslagsenergi.

 

Så her må det være noen missforståelser ute å gå. Om ikke kragen da mot all formodning skulle være i 222/223 eller lignende småkaliber.

Link to comment
Share on other sites

Som skrevet tidligere i tråden, så er det ikke noe forbud mot å bruke Kragen på elg,hjort eller reinsdyr.

 

Det er derimot et minimums krav til anslagsenergi og kulevekt. Det klarer du lett på rådyr og du kan nok også lade slik at du klarer kravet til de tre største. Uansett krever dette at du lader selv. Du finner oppskrifter på dette hvis du søker på Kammergoogle.

Lite å bry seg om hva dama på våpenkontoret mener, klarer du anslagsenergilravet kan du jakte hjort med kragen.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har en link jeg kan henvise til våpenkoktoret for å få endret dette ?

Jeg skjønner godt at du blir oppgitt over slikt tullprat fra våpenkontoret. Men jeg skjønner ikke hva det er du konkret skal prøve å endre. Hvorfor vil du endre noe som helst?

Link to comment
Share on other sites

Du ikke endre på noe, er den registrert til jakt holder det. Innenfor garderoben er "generell jakt" eneste kravet, men om man ønsker flere våpen vil en mer spesifikk registrering kanskje være gunstig. Litt kursing av våpenkontoret er aldri feil, det er ikke alltid de følger med. Et brev (eller en mail) som forklarer dette på en sindig og saklig måte kan ikke skade, tvert i mot kan du "risikere" enklere behandling neste gang.

Jeg tipper at mange av problemene vi møter skyldes like mye mangel på tillit som kompetanse. De kjenner ikke deg. Hvis du viser at du forstår regelverket får du kanskje litt mer fleksibel behandling. Mye av byråkratiet er nok myntet på folk som kjøper våpen de ikke hadde tillatelse til, enten det er pga uvitenhet eller gjort med overlegg. Det er i det minste slik jeg erfarer det.

 

Tipper du finner en tråd eller fjorten om temaet her inne om du søker litt. Det du trenger er siste revisjon hvor forbudet var og dagens forskrift hvor dette forbudet ikke lenger er nevnt. Link til en relevant tråd her inne (feks denne) kan heller ikke skade.

Link to comment
Share on other sites

Hun er veldig vanskelig, men dette hadde jeg ikke giddet bruke 1 minutt på. Kragen din er registrert inn som jaktvåpen, hva Moldes tverreste måtte tro om hjort og sånt betyr nix og null..

 

Noe helt annet; tenk lenge og nøye før du koster på kikkertmontasje på en Krag.. Det blir dyrt-sannsynligvis vil bare montasjen koste deg det du må gi for en helt grei brukt mye bedre egnet rifle.

Selv etter at du har fått på montasje og kikkertsikte har du et våpen som forlengst er utdatert til annet litt kosebruk i finvær.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tenk lenge og nøye før du koster på kikkertmontasje på en Krag.. Det blir dyrt-sannsynligvis vil bare montasjen koste deg det du må gi for en helt grei brukt mye bedre egnet rifle.

Selv etter at du har fått på montasje og kikkertsikte har du et våpen som forlengs er utsatt til annet litt kisebruk i finvær.

 

Sant men skal høre me børsemaker om pris vertfall ;) er da en uoriginal banekrag dette :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg får teste det som er på først :) er vell en grunn til att bestefaren min brukte d i 12 år, men tørr ikke fyre av skudd i den før den har fått en grundig sjekk hos børsemaker :) litt dumt å bli pensjonert som jeger på første rifle skudd med egen rifle :)

Link to comment
Share on other sites

Diopter er veldig oversiktlig; finnes noen fine, små Kongsberg-diopter-ypperlig til jaktbruk.
De gamle Kongsberg-dioptrene egner seg godt til jaktdioptre. De eldste av dem hadde et fast hull, dette bør nok bores opp litt. Senere fikk de Parker Hale hullskive, der man man fjerne hele dritten, og få et bra jaktsikte.

 

Kongsberg-siktet har trinnløs høydestilling, du løsner klemhåndtaket, skrur til 1000 meter ( :!: ) og skyter - ingen langholds-ekspert med diiiigert vidundersikte kan gjøre det fortere!

 

Festet for de gamle Kongsberg-siktene er (omtrent) det samme som brukes for Hauge og Busk.

 

Dette våpenet har Kongsberg-sikte med hullskive.

Link to comment
Share on other sites

Med risiko å banne i kjerka... :)

 

Kanskje "hun dama på kontoret" likevel hadde et poeng.-

har ikke tidligere jaktet på storvilt ) så er ganske grønn

Et våpen som ikke tåler noen regndropper,.. tvilsom kikkertmontering,.. tvilsom stand :?: ,.. og problem å få kjøpt ammo som holder kravet til storvilt ( i og med at du ikke selv lader),.. nei som debutant/nybegynner på stort vilt vil du gjøre deg selv en tjeneste med et annet og bedre egnet våpen.

 

Jakt etter Hjort/Elg kan være krevende nok om man ikke selv også skal bevepne seg med et våpen som utgjør et handikapp.

Bruk kragen til "koseskyting" eller vent med seriøs bruk av den til du har skaffet deg litt erfaring er mitt velmente råd til deg. :wink: - (.. joda eier selv også en Krag).

Link to comment
Share on other sites

Joda, Krag er ei "godværsrifle", med mindre man tar risikoen med å skyte inn med olje i kammeret. Eller beholder den i original stand (TS har en "DFS-herpa" utgave, visstnok) med skjeftebånda intakt.

 

TS er ikke heimelader, men han kan jo sjekke denne tråden, det er sannsynligvis noen i nærheten som kan hjelpe han, så han får ladet noen jaktskudd.

 

Norma Oryx trenger 739 m/s for å holde kravet for "stort storvilt", ingen problemer med en Krag-J med lang pipe, innen trykkgrensene for godt brukte våpen. Med RP-15 (tilsvarer MRP) får jeg 870 m/s i 74 cm Heym STR-pipe uten trykktegn, jeg bruker 2 grs mindre, 840 m/s, på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Kikkertmontasje til krag inklusive 1" ringer koster under 1000 kroner og du installerer den selv uten større viderverdigheter: http://www.brownells.no/epages/Norge.sf/no_NO/?ObjectID=61889

 

Jeg har en slik montasje på min Krag som jeg har til jaktfelt, og en hauggammel Leupold-kikkert. Optimalt? Næhei! Artig? Javisst.

 

Edit: Husker nå at pga noen forskjeller i låskassen på norske og US krag så må man bruke en litt lengre skrue enn det som leveres med montasjen.

Link to comment
Share on other sites

Tja, vet ikke om det er så lurt å ringe og mase. Spar det til noe viktigere.

Hu dama i Ålesund tar ikke korreksjon, ikke engang de gangene POD har tatt de i skole har det blitt bedre .

Sikkert ikke bedre i Molde.

 

Rifla er godkjent til jakt, og det er det. Småvilt/storvilt registrering gikk ut med jaktvåpen garderoben. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...