Jump to content

Den store lommelykttråden


5,56

Recommended Posts

Hei!

Har de siste par årene brukt en Eagtac T200C2 på jobben. Den har fungert VELDIG bra. Men her om dagen gikk den i bakken og sluttet å funke. Åpnet den opp og fant etter litt om og men ut at en stor chip hadde delvis knekt av. Regner med det er selve «hjernen». Klarte å lodde den på, men stoler ikke helt på lykten lengre.

 

Er det noen som kan anbefale en tilsvarende lykt men kanskje enda kraftigere? Den må kunne stilles mellom kraftig og ganske svakt lys. Den kan og med fordel leveres med en god holder. Pris under 1000,-

Link to comment
Share on other sites

Du har ganske mange alternativer hva gjelder lykter som tar 2xcr123 eller ett 18650 batteri og som har High/Low mode. Du kan jo se på Surefire og Elzetta sine lykter. Oveready har borret opp disse så de tar 18650. Ellers har stort sett alle OK merker en slik lykt. Har du preferanser til fargen på lyset, om du vil kaste lyset langt eller lyse opp mer rundt deg, evt. en mellomting. Mulighet for å endre lykten ved å kjøpe drop ins osv. Hjelper deg gjerne, men fint med mer detaljer knyttet til tiltenkt bruk. 

Link to comment
Share on other sites

Lysfargen er vel egentlig ett fett, men den skal være hvit ja. Trenger ikke de lyktene spm lyser i alle regnbuens farger. Ønsker en lykt som kaster relativt langt, men trenger ikke være «stråle». 

 

Får gratis CR123 på jobben så vil ha en lykt som gir full gass med 2xcr123. Ikke en som må ha 18650 for å prestere :)

 

takk for hjelpen!

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 4 months later...

Har kjøpt av ham, og det er så absolutt å anbefale. En moddet eagletac, en liten fenix e05 osv. Men husk at lyktene fort kan bli lite praktiske. Han kjører de ofte så hardt at de blir ekstremt varme. Noen kan jeg bruke i opptil et minutt og andre lengre, men ikke la de stå og lyse lenge. Men absolutt ufattelig kult. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Misforstå meg rett, men hva bruker dere lyktene til når de bare kan brukes ca et minutt? Hvor mange lumen etc snakker vi? Fikk i gave en Ledlenser mt10 og føler denne var rå til denne størrelsen/formatet men den blir muligens som et IKEA t-lys i forhold til disse 😅

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker de Astrolux lysene mine til jakt, ut å hente ved og som hodelykt når jeg jogger. Mine lyser vel Max 2000 lumen, å det er veldig heftig til ei så lita lykt. De lyser lenge med Samsung celler, å er elektronisk styrt, så de dimmer seg ned etter hvor mye strøm som er igjen, så de blir ikke plutselig mørke. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skjønner, dere er mørkeredde med andre ord 😅 make sense. Jeg ser normalt dårlig i mørket så trenger bare litt lys så jeg ser hvor jeg går. Spøk til side, min største bruk er arbeidslys rett foran nesa ut til noen meter over lengre tid med mulighet for rekkevidde under søk/inspeksjon på avstand. Blir begrenset av at det må være atex godkjenning på lyktene så kan ikke ha noe "garasje mekk". Men på fritiden er det fritt frem 🖒

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker mest hodelykt for vanlige aktiviteter greit med begge hender fri. Ledlenser er favoritten siden jeg kan stikke innom fabrikkutsalget deres hver gang jeg besøker svigers.

 

Kjerringa kaller det positive reinforcement. 😁

Link to comment
Share on other sites

Jeg har noen lykter fra Olight liggende. Stor, liten og en hodelykt. Det geniale med disse er at det er bare å plugge inn usb for lading. Det kunne jeg tenkt meg på flere lykter.
Har også et par Nitecore TIP med usb. På størrelse med ei fyrstikkeske og banker alt jeg har av Ledlenser T5, T7 o.l. som du finner i sportsbutikker.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Sakoen75 said:

Spøk til side, min største bruk er arbeidslys rett foran nesa ut til noen meter over lengre tid med mulighet for rekkevidde under søk/inspeksjon på avstand.

 

Sjekk ut zebralight.com. Her finner du alle mulige løsninger og med best kvalitet. Til bruken du skisserer (og veldig mye annet) er min favoritt H53Fw AA. 

Edited by psAico
klikkbar lenke
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

De så snertne ut til fritidsbruk @kamerat. Vinkel-lyktene virker hendige og i så lite format at den kan festes med en klipps i brystlomme eller på andre steder så var de noe jeg kan tenke meg å ha liggende i jakkelomma.

 

Noen som kjenner til noen kraftige proff lommelykter/hodelykter med ATEX godkjenning for bruk i eksplosjon/brannfarlig atmosfære?

Link to comment
Share on other sites

Nå kjenner ikke jeg Atex godkjenning, men ser at disse plast-lyktene fra Peli (https://www.peli.com/eu/en/products/flashlights/atex-lights) er godkjent. Det ville jeg ikke vurdert.

 

Da vil jeg anta at Elzetta, Surefire og annet som brukes av militære også er innenfor. Jeg ville og vurdert Malkoff (som selger til militære, politi, brannvesen osv.(https://malkoff-devices.myshopify.com/ ) alle de tre nevnte merkene har jeg, alle har livstidsgaranti og alle er enkle og idiotsikre under stress. Men som sagt, jeg kjenner ikke Atex.

Link to comment
Share on other sites

Leste litt på candlepowerforums nå. Ser at Streamlight, Pelican og  Nightstick har Atex godkjente lykter. Ingen av de er jo i nærheten av kvaliteten på de tre jeg nevnte. Kanskje de ikke bryr seg om det europeiske markedet. Uansett, forstår at det begrenser valgene dine. 

Link to comment
Share on other sites

Leste annex 2 til Atex direktivet nå. Forstår poenget med plast. Alle lyktene jeg nevner er i metall og er ikke ment for dette markedet. Klart at de pelikan lyktene er fine da. Fenix SE10 ligner og, men peli har bedre utvalg. Leser at flere også bruker streamlight. Beklager uopplyste råd fra meg. 

Link to comment
Share on other sites

Peli er robuste og fungerer men føler de ligger langt bak når det kommer til lysstyrke og justeringsmuligheter. Lurer på om de ikke ligger på ca 100-200 lumen de vi har brukt. Hvet du hvilken type dere bruker under røykdykking?

42 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Peli er solide greier og anbefales på det varmeste om en må ha ATEX-sertifisert utstyr. Vi har Peli over hele fjøla på jobb, fra AAA penlights på nattbordet til oppladbare lykter for røykdykkerene og hjelmlykter for tankinspeksjon.

 

 

 

 

Edited by Sakoen75
Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg peiling, så skal bare begi meg ut på noe gjetting, men det kan jo hende kravene for denne sertifiseringen er av en type som gjør at "moderne" lommelykter med li-ionbatterier og de lysstyrkene vi er vant med nå ikke lar seg godkjenne pga batterikjemi og varmeutvikling f.eks.

NIMH er jo en veldig trygg batteritype, men klarer ikke å levere nok strøm til å gi høy lumen i en lommelykt. Alle disse Pelilyktene er jo som å se 15 år tilbake i tid ift til spesifikasjonene på lyktene....

Har skjedd mye siden NIMHlykter med max 200 lumen var hot. Men på den annen side så hadde neppe de siste lyktene jeg har kjøpt fått noe atexgodkjenning, du kan jo brenne hull i papir og svi stoff med de om du holder det inntil glasset på lykta.

Link to comment
Share on other sites

50 minutter siden, slemmo skrev:

. Men på den annen side så hadde neppe de siste lyktene jeg har kjøpt fått noe atexgodkjenning, du kan jo brenne hull i papir og svi stoff med de om du holder det inntil glasset på lykta.

Akkurat. Noe sånt vil en ikke ha med seg i potensielt eksplosiv atmosfære..

Link to comment
Share on other sites

Generell Atexsertifisering (sone 0) krever at lykten ikke kan sette fyr på noe som helst. Nå er det for tidlig om morran til at jeg husker kriteriene nøyaktig, men ikke kunne sette fyr på f.eks. varm bensindamp, hydrogen, etc. Enkelte gassblandinger kan antennes av visse bølgelengder i lyset, så det er ikke bare at den ikke kan brukes som laserkanon. Overflatetemperatur, mulighet for gnister, osv..

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Ny lykt som fortjener noen ord fra høyst ukvalifisert person.


Dumpet ned to stk Astrolux FT03 i postkassen i går.
XHP 50.2 5700k diode, 26650 batteri på 5000mah og USB-C port.
Dette er en "thrower" som er oppgitt til 4300lm og en kastelengde på 735m.

Hodet passer akkurat i koppholderen i bilen, kroppen er slank og gir et veldig fornuftig grep.
Knappen lyser med en svak grønnfarge slik at den er lett å finne. Dette gir trolig noe høyt forbruk når den står lagret, men det skal være mulig å slå av. Lyset i knappen fungerer også som lade-/batteriindikator med rød eller grønn farge, alt ettersom.
Grensesnittet er enkelt i bruk. Slå på, hold inne knappen for å øke styrke, den stopper når den har nådd maks. Samme nedover igjen. Dobbeltklikk for å gå direkte til turbo. 3 klikk gjør noe som jeg ikke husker og 4 klikk er "tastelås". Den har forøvrig minnefunksjon på styrke. 


Når det gjelder prestasjon så er det vanskelig å beskrive når man egentlig ikke vet hva man snakker om. Den lyser LANGT! Holder det?
Den gir mer enn nok lys til å se hvilket dyr det er på 400m. Samtidig så har den såpass med strølys at den gir god oversikt på 50m.

Til en pris på rundt 350kr + mva så fremstår den som et meget godt kjøp. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fikk en Astrolux S41s med 18650 rør i posten nå i julen. Blir ikke helt klok på den. 
Lykten virker på alle lavmodus, men strobe og high/turbo virker bare et kort øyeblikk. 
 

Gjorde litt undersøkelser på nettet og det ser ut som om det er batteriene mine som skaper problemer. 

 

Dere som har samme lykt; hadde satt stor pris på en link til det batteriet du bruker i din. Jeg har null peiling på batterier og mengden modeller gjør at jeg helt mister oversikten. 

 

Takker for hjelpen!

 

- T

Link to comment
Share on other sites

Ja kan være batteriet som er problemet. Når denne lykta går på full trøkk med lys i turbo modus, må den ha batteri av god kvalitet, som leverer nok strøm da. Ofte de vanlige billig 18650 cellene som heter noe med fire i navnet, surefire, ultrafire osv er ofte av variert og dårlig kvalitet😭. Har selv samme astrolux lykta, å kjører på med Samsung 18650 batteri av topp kvalitet. Mitt råd er kjøp celler av topp kvalitet, ala Panasonic, Nitecore eller samsung. Å prøv å kjenne og om den er god igjen skrudd i begge ender av lykten og. A

Link to comment
Share on other sites

@Joggen Takk for hjelpen! Batteriene jeg har er merket med Olight, men kan ikke tenke meg at de har produsert egne batterier.

 

Bruker dere batterier med eller uten beskyttelse? Alle mine batterier har beskyttelse fra før. Ser de jeg har er 2500 mAh, men regner med at det er like greit å gå for 3400 mAh?

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Bruker begge deler, men unprotected stort sett kun til lykter som krever det. Finnes også forskjellige typer high drain batterier til lykter som trenger høyere kontinuerlig strømtilførsel enn normale 18650. F.eks.

 

Disse funker i S41S: https://www.banggood.com/2pcs-Basen-BS186M-18650-3500mah-3_7V-30A-High-Drain-Flat-Top-Rechargeable-Li-ion-Battery-p-1038118.html?rmmds=myorder&cur_warehouse=CN

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
27 minutes ago, slemmo said:

Vil du fortelle hva normalpris på denne er, og hva du kjøpte den for (inkludert porto). Prisen kan jo forandre seg veldig raskt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...