Jump to content

Må man framvise fysisk våpenkort når man kjøper hagleammunisjon i butikk?


Runerene

Recommended Posts

Var på XXL for å kjøpe noen ekstra haglpatroner til helgas rypejakt, men måtte reise tomhendt hjem. Betjeningen hadde visstnok fått streng beskjed om at man måtte framvise våpenkortet fysisk ved kjøp av ammunisjon.

 

På grunn av bedre tilgjengelighet, lavere pris og større utvalg har jeg stort sett handlet ammunisjonen min på nett de siste årene, men jeg mener bestemt å huske at sist jeg var innom en sportsbutikk i samme ærend, holdt det med å vise fram et bilde av våpenkortet som jeg har lagret i en app på mobilen (i tillegg til ID, selvsagt). 

 

Når jeg handler ammunisjon på nett, må jeg da vitterlig ikke sette meg på flyet, reise til min foretrukne ammopusher og holde opp våpenkortet foran øynene på vedkommende før hen pakker og sender varene jeg har bestilt? Da er en digital gjengivelse av både våpenkort og ID fullt akseptabel, så jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så mye vanskeligere i den virkelige verden. Nå blir det alltids en råd med patroner uansett, så jeg kranglet ikke med den for øvrig høflige betjeninga. 

 

Har søkt litt rundt omkring, men finner ikke noen steder at det kreves annet enn FRAMVISNING av våpenkort. Så hvem tar feil her, jeg eller XXL?

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er heller ikke min opplevelse, men blind høne og alt det der ... Den finansielle situasjonen deres er vel av en slik art at de burde ta imot alle betalende kunder med vid åpne armer. Men bevares, jeg kan godt ta med meg pengene mine til en av konkurrentene 😬

 

Link to comment
Share on other sites

Ved fysisk oppmøte så skal du fremvise våpenkort fysisk. Betjeningen kan umulig vite om bildet er fra i dag, eller for 5 år siden, og hvorvidt du har siden den gang solgt våpenet eller fått inndratt våpentillatelse.

 

Ved fjernsalg så er selvfølgelig ikke det mulig, og da åpnes det for å sende frem bilde av ID og våpenkort.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

bobby skrev (32 minutter siden):

Man skal kunne kjøpe ammunisjon også om man har lovlig uregistrert hagle, så fremvisning av betalt jegeravgiftskort mener jeg fortsatt gjelder.

Ja, men bare for folk som er gamle nok. En kar på f. eks 30 kan ikke lovlig ha en uregistrert hagle, og vil derfor måtte fremvise våpenkort.

Link to comment
Share on other sites

Fra rundskrivet(det på 108sifervsom forklarer hvordan våpenloven og forskriften som bla ble skrevet med tanke på å ikke ha behov for rundskriv og alt det der..)

 

Sitat


Innehavere av ikke-løyvepliktige hagler ervervet før 1. oktober 1990 må søke politiet om løyve for å erverve ammunisjon, jf. våpenlova § 7, jf. § 2-6. Tidligere regel om erverv av haglpatroner mot fremvisning av Jegeravgiftskort er ikke videreført. 

 


 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

XXL har for en stor del ansatte på tiltak. Med andre ord er det svært unge folk eller folk med lite erfaring. Og når de har vært så lenge at de har opparbeidet seg erfaring, blir de sparket ut dørene og de tar inn nye på tiltak. De vil helst bare ha slike som NAV betaler lønna til...

 

  • WTF 1
Link to comment
Share on other sites

Hmm, opplever ikke noe dårligere nivå på folket på de XXL-butikkene jeg er innom enn på alle andre sportsbutikker.

 

De er ikke like gode på spesialgreier som de en treffer hos en spesialisert våpenbutikk, fiskeutstyr, løpesko, whatever, men like god som alle andre "sportsvarehus".

 

 

Link to comment
Share on other sites

Husker jeg skulle kjøpe 38 Special patroner til min 357 magnum rifle. Det gikk vist ikke på XXL(selv om det står 38 special på pipa).

Men jeg opplevde også å få ei pakke med 375 H&H da jeg skulle ha 357 magnum hos en våpenforhandler(ekte våpenbutikk).

 

Så det meste går ann, det er en grunn til jeg alltid ser på pakkene jeg får i butikker ;)

Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (17 timer siden):

Ved fysisk oppmøte så skal du fremvise våpenkort fysisk. Betjeningen kan umulig vite om bildet er fra i dag, eller for 5 år siden, og hvorvidt du har siden den gang solgt våpenet eller fått inndratt våpentillatelse.

 

Ved fjernsalg så er selvfølgelig ikke det mulig, og da åpnes det for å sende frem bilde av ID og våpenkort.

 

Jeg ser at du skriver det, @AGR416, og at XXL også har lagt seg på den linja. Men står det i noen lov/forskrift/rundskriv at man må framvise FYSISK våpenkort? For alt jeg har funnet, sier FRAMVISE våpenkort. Jeg synes det virker som litt vel lettvint at "siden du handler ammunisjon på nett, så er det mindre viktig å kontrollere at du faktisk har lov til å kjøpe den, enn hvis du skal handle over skranke". For ordens skyld, jeg er for skikkelig kontroll ved erverv av både våpen og ammunisjon, det er bare forskjellen i praktisering fra butikk til butikk jeg lurer på. Er dette noe som faktisk kommer fra øvrigheta, eller er det enkeltaktører som ikke kan/lager sitt eget regelverk?

Link to comment
Share on other sites

Våpenkortet skal medbringes fysisk når du har med deg våpenet også, det er ikke nok med bilde, så jeg vil si at det er helt greit at XXL krever fysisk våpenkort for salg av ammo. Det er mye lettere å forfalske et bilde av et våpenkort enn å forfalske et våpenkort du har fysisk med deg. 

Link to comment
Share on other sites

PalSor skrev (1 minutt siden):

Det er mye lettere å forfalske et bilde av et våpenkort enn å forfalske et våpenkort du har fysisk med deg.

 

Hva er da sannsynligheten for at en med onde hensikter ,som har laget seg et falskt bilde, velger å gå i fysisk butikk, og ikke handle på nettet?

 

Eller sagt motsatt, en som går i fysisk butikk og viser ekte legitimasjon, hvor sannsynlig er det at det bildet han viser frem er falskt? 

Link to comment
Share on other sites

Er det fryktelig vanskelig å ha med seg våpenkort?

 

Jeg har aldri opplevd at folk har blitt sure fordi jeg har bedt om å få se fysisk våpenkort, de fleste skjønner det faktisk dersom de har glemt.

 

Hvordan skal man få gjennomført fjernsalg dersom man ikke kan akseptere bilder?

 

Dette er en ikke-sak.

Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (7 minutter siden):

Er det fryktelig vanskelig å ha med seg våpenkort?

Det hender man går innom en butikk bare for moro skyld, uten at det er planlagt, og kommer over et tilbud. 
 

Jeg har alltid med telefonen og førerkort, men våpenkort har jeg som regel ikke. Kan ha bilde av alle våpenkortene på mobilen. 
 

Holder det med bilde av våpenkort med det kaliberet man tenker kjøpe samt ett fysisk våpenkort med samme nummer?

Link to comment
Share on other sites

Det er kravet, så da må man nesten forholde seg til det.

 

Det er forhandleren som står strafferettslig ansvarlig for å levere ut våpen, våpendeler og ammunisjon - skal de senke på kravet og ta økt risiko bare fordi kunden ikke har med seg våpenkort?

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener for øvrig at man burde få på plass et mye bedre, digitalt system for dette, fordi våpenkortene som finnes i dag er amatørmessige.

 

Men, det er det man har, så da må man neste forholde seg til det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (4 timer siden):

Er det fryktelig vanskelig å ha med seg våpenkort?

 

Jeg har aldri opplevd at folk har blitt sure fordi jeg har bedt om å få se fysisk våpenkort, de fleste skjønner det faktisk dersom de har glemt.

 

Hvordan skal man få gjennomført fjernsalg dersom man ikke kan akseptere bilder?

 

Dette er en ikke-sak.

Jo, det er en sak. Saken er at slikt ugjennomtenkt regelrytteri tar bort respekten fra regelverk generelt, da også de fornuftige reglene.

Hvor idiotisk det er kan synliggjøres med at kunden som blir nektet handel pga manglende fysisk våpenkort istedet kan ta fram mobilen, bestille samme ammo i nettbutikken (med digitalt bilde av våpenkortet) og så sitte i bilen til "hent-i-butikk" er klar.

 

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Locasto said:

Jo, det er en sak. Saken er at slikt ugjennomtenkt regelrytteri tar bort respekten fra regelverk generelt, da også de fornuftige reglene.

Hvor idiotisk det er kan synliggjøres med at kunden som blir nektet handel pga manglende fysisk våpenkort istedet kan ta fram mobilen, bestille samme ammo i nettbutikken (med digitalt bilde av våpenkortet) og så sitte i bilen til "hent-i-butikk" er klar.

 

Ja, det er forskjellige fremgangsmåter for salg over disk og fjernsalg.

 

Men, risikoen for feilaktig utlevering av ammunisjon grunnet utilstrekkelig sjekk ved kjøp i fysisk butikk er på forhandleren.

 

Den risikoen tar ikke jeg.

 

Jeg har uansett ingen mulighet for å kontrollere tillatelse uansett, så fjernsalg blir en tillitsbasert transaksjon.

Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (7 timer siden):

Jeg mener for øvrig at man burde få på plass et mye bedre, digitalt system for dette, fordi våpenkortene som finnes i dag er amatørmessige.

 

Men, det er det man har, så da må man neste forholde seg til det.

 

Perjoto skrev (7 timer siden):

Jeg har til og med kun digitalt førerkort og apple pay. Burde vært mulig snart å vise våpenkort digitalt i altinn eller med bankid. 😃

Fått høre av bekjente i våpenforvaltning at dette arbeides med. Såvidt jeg forstår går det som en del av digitalisering av søknader. 

Det blir bedre enn i dag, men som alle andre statlige prosjekter tar det tid...

Link to comment
Share on other sites

JacArcher skrev (5 timer siden):

 

Fått høre av bekjente i våpenforvaltning at dette arbeides med. Såvidt jeg forstår går det som en del av digitalisering av søknader. 

Det blir bedre enn i dag, men som alle andre statlige prosjekter tar det tid...

Det er jo flott at det blir et digitalt system på det. Du har ikke tilfeldigvis hørt noe prat om at våpenforvaltningen skal bli sentralisert, til ett våpenkontor for hele landet også?

Link to comment
Share on other sites

Olsenm skrev (14 timer siden):

Det er jo flott at det blir et digitalt system på det. Du har ikke tilfeldigvis hørt noe prat om at våpenforvaltningen skal bli sentralisert, til ett våpenkontor for hele landet også?

Ikke hørt noe slikt nei.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...