Jump to content

Krympet vs innskrudd løp


Grubleren

Recommended Posts

Per-S skrev (2 timer siden):

Teoretisk kan en forbedre en konstruksjon som Sauer 200 ved å bruke et mellomlegg på utsiden av skruene slik at bøyekreftene som klossene genererer blir nøytralisert ved at den ytre del av klossene tar opp bøyekreftene og dermed klemmer ringen mer symmetrisk. Det krever nøyaktig dimensjonering av mellomlegget, og er vel ikke egnet for serieproduksjon.

Da måtte de ihvertfall ned med toleransene, både i kasser og piper. Piper lager jo hvem som helst (og legger ut skrytevideo der de arbeider mer eller mindre på øyemål...) Så definitivt ei utfordring.

 

1983 skrev (2 timer siden):

Absolutt, men det er en konstruksjon som er dårlig om man ikke gidder/vil bruke momentnøkkel.

En slik låsing fungerer bra helt til man trekker til for mye og drar låsningen skjev/oval.

Det er nok her problemet ligger. En momentnøkkel er voldsomt avansert utstyr for enkelte. Dyre er de jo også 🙄

 

Sakoen75 skrev (2 timer siden):

I praksis så viser kanskje skyttere i DFS at det er godt nok som det er?

Nja, njo - DFS-skyting er krevende for skytteren. Det stiller ikke voldsomme krav til våpen og ammunisjon

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

De skulle bare kopiert ar15 pipeinnfesting på STR.

 

Det verste er at det hadde latt seg gjøre på nye låskasser med nye piper bakoverkompatible med gamle kasser.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt flere både 200 og 202..

Alle jeg har hatt har hatt meget bra presisjon. Og de aller fleste 200STR går nok meget bra.

Behandle dem godt og du har et godt våpen i lang tid. Dra til løpet ekstra godt én gang… og du kan ha ødelagt (den riktig gode) presisjonen for all fremtid.

Link to comment
Share on other sites

Moro at se hvor religiøst man opfatter momentnøkle ;-) 
Det de færreste er klar over, er at om man spænder med samme moment. Så kan den reelle spendkraft variere med over 60% alt afhængig ag grad af smøring og indesluttet olie.
Så med mindre man har en grad af pejling på hvordan smøring på skruer og i indfestningen kan variere. Ja så er momentnøkle lige så præcist, som at lese bibel, spå i kaffegrums eller bare gjette ;-) 

 

  • Thanks 1
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

ignorant skrev (1 time siden):

Så kan den reelle spendkraft variere med over 60%

Ja, men den kan også bli svært nøyaktig. 
breaktorque

drytorque

lubetorqe

slitasje på gjenger etc..  de aller aller fleste vil dra rettere/gjevnere med momentnøkkel enn uten. Og har du en høyere breaktorque grunnet gammel olje vil du jo uansett ikke dra i stykker låsekassa.

Ja, jeg er svært glad i momentnøkler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ødela ikke min, men veldig mange alukasser har røket/sprekt. Kanskje pga det Ignorant skrev.

På ar15 skjer bare ikke disse havariene.

Det er heller ikke satt inn stålforinger til strammeskruene, så det er stålskruer som går inn i alugjenger i kassa.

 

Som regel ryker det i montasjehullene.

 

image.png.c1201b0f928f07261e75e3a3dd2ab196.png

 

Her er bilde av min gamle. Den hadde integrerte weaverklakker, men solititetsfølelsen var bare ikke der ved strammeskruene.

image.png.643fbf2b5641d7cbd94bf9ec13e4d91f.png

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Les det Ignorant sier om momentnøkler, og så kan du tro hva de sier i butikken når man kommer med sprekt kasse.

Jeg "følte" jeg hadde null kontroll med min med momentnøkkel og endte med å stramme for hånd på gefylen for ikke å dra over gjenger.

 

STR er mye sterkere enn alu 202, men det sier noe om en "defekt" kontruksjon.

 

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, Torf said:

Jeg ødela ikke min, men veldig mange alukasser har røket/sprekt. Kanskje pga det Ignorant skrev.

På ar15 skjer bare ikke disse havariene.

Nå forutsetter jeg at vi diskuterer presisjon som kan oppnås ved forskjellige monteringer, ikke at Sauer er talentløs på å dimensjonere rett. Du kan jo se hvor det har endt opp for ar15 for å oppnå presisjon. Her er vi tilbake til utgangspunktet, «presspasning»:


 

Link to comment
Share on other sites

Det hadde ikke gjort meg noe å ha mulighet for denne varianten i ei kasse som tar Sauerløp. (kanskje under litt mer kontrollerte forhold enn med ei blåselampe)

Med låsing i pipa er det jo ikke rare belastningen som oppstår mellom kasse og pipe.

Jeg har jo SSG69 og der er det presspasningen som tar støyten. Har man utstyr, som er forbausende enkelt, er heller ikke det noe problem.

Rett og fint blir det hvertfall med presspasning.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

@TorfMen nå er ar15 systemet basert på at pipa er gjenga inn på låsestykket. Det er låsestykket som festes i kassa. Det er umulig å få ei STR pipe festa inn i ei låsekasse på ar15 vis. Den har ingen flens slik låsestykket til ar15 har. Hvordan mener du dette i praksis skulle fungere? 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (1 time siden):

idiotsikkert.

For det ene er det mange idioter, og for det andre er det ikke idiotsikkert. 

Jeg har sikkert sett 100 ganger flere 200STR i bruk enn AR15 - men jeg har sett 10 ganger flere AR15 skyte i hytt og pine fordi pipa er feil/ utilstrekkelig festet. 

 

Festeprinsippet på 200STR er godt nok, men det er bedre gjennomført på både S&L 97 og spesielt på Barret MRAD f.eks. Prinsippet på AR er jo også OK, men alt for underdimensjonert, og gir varierende treffpunkt etter skytestilling og teknikk både på HK416 og 17. TRG M10 har noe lignende, men der har de brukbare dimensjoner.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nye STR-piper måtte da produseres med en flens og ny kasse må produseres med gjenger på utsiden av kassa rundt pipeinnfestningen. Bunnen på gjengene på kassa må da ha litt større dimensjon enn utvendig diameter på flensen slik at pipemutteren trykker pipa inn mot kassa. 

Nye piper kan likevel ha slike dimensjoner at de går inn i gamle kasser. Man må muligens ta bort litt i stokken ved flensen.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

@TorfHelt ærlig så er vel det enkleste å bare gjenge pipa inn i låseakassa om du først skal bruke gjenger? Hvorfor gjøre det komplisert om noe må lages på ny likevel?

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Ja, det kan man gjøre hvis man forlenger låskassa og gjenger opp pipene over kammeret.

Utfordringen da blir å få låsklakkene i pipa til å line opp med sluttstykket. 

Da blir det helt likt muffesystemet og pipene vil passe gamle kasser.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

AI og Hansen (nye RCH) er vel de som opererer med ekstra lange gjengepartier? Begge riflene kan man skifte pipe på fortere enn både 200STR og AR15, og begge returnerer bedre til treffpunkt, og er enklere å få topp presisjon med (eller vanskeligere å rote den vekk)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (2 minutter siden):

STR med låsing i kassa og AI pipeinnfesting hadde jeg stilt meg i kø for :-)

Ikke jeg, jeg hadde kjøpt en AT eller en AT-X. Jeg hadde kjøpt en AT-X uansett faktisk, om ikke AI var så innihelvetes tungvinte å handle med.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg, glemte å skrive at det selvfølgelig skulle følge med matchpiper til DFS 20% rimeligere enn de er idag siden de ikke lenger har låsklakker, bare gjenger 8)

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, M67 said:

AI og Hansen (nye RCH) er vel de som opererer med ekstra lange gjengepartier?

Er det noen fordel når man vet at belastningen tas opp av de tre første gjengene? Det blir i mitt hode bare unødvendig mye skruing.

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 minutt siden):

Er det noen fordel når man vet at belastningen tas opp av de tre første gjengene? Det blir i mitt hode bare unødvendig mye skruing.

Strekkbelastningen ja. Det er vel bøyekrefter man prøver å holde i sjakk.

 

K

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, M67 said:

Det er vel bøyekrefter man prøver å holde i sjakk.

Det kan jo ikke være for presisjonen skyld, i hvert fall ikke ved å skru løpet inn for hånd?

 

Hvis det handler om raskt løpsbytte så kan klemmsystemet være minst like raskt eller raskere

 

 

Link to comment
Share on other sites

Presspasning eller gjenger, hva med Blaser R93/8 sin løsning da 👌

Hverken press eller gjenger. Fungerer utmerket, hver gang!

 

Torf skrev (2 timer siden):

Les det Ignorant sier om momentnøkler

60% variasjon er mye! Det kan nok sikkert stemme i ekstreme tilfeller, men jeg tror ikke at det, under normale forhold kan variere 60% på den samme skruen, på den samme plassen under ca samme forhold. Altså skruen som holder løpet på en Sauer. At man kan provosere fram noe slikt skulle man sikkert ha klart, men… 

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (20 minutter siden):

Presspasning eller gjenger, hva med Blaser R93/8 sin løsning da 👌

Jeg synes det er rart at ikke flere bruker noe lignende. Evt. med roterende låsing, men likevel "uten" låskasse.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (11 minutter siden):

Jeg synes det er rart at ikke flere bruker noe lignende. Evt. med roterende låsing, men likevel "uten" låskasse.

 

K

Mauser 66 testede vel for 50 år siden
Merkel KR1 testede vel for 30 år siden
Begge med begrenset succes ;-) 
Mauser 03 var vel for 20 år siden, men uden kikkerten på pipen

 

Link to comment
Share on other sites

Har hatt M03, R93 og R8

Pipebytte og presisjon har vært helt i toppen. Et system som er repeterbart, enkelt og idiotsikkert? Helt sikkert mulig å tulle det til her også, men..

 

Ja, det er egentlig litt rart ikke flere velger noe av det samme.

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg velge system ville jeg gått for noe ala STR og S&L, men i oppjustert dimensjonering. Lengre sylinder og flere spenn skruer slik som brukes av f.eks Barrett, Desert tech, Voere el.l. Mere gods i låsekassa og ingen muffer med gjenger noe sted.

 

Her er f.eks et godt eksempel på solid løsning

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert en bra rifle, men det kan jo hende de har en definisjon på presisjon som ikke helt samsvarer med det Hornady bruker som utgangspunkt når det snakker om presisjon😏 At pipa har lang levetid i 308 betviler jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Det er flere ganger nevnt at i en gjengeforbindelse er det kun de førte gjengene som tar opp kreftene. Men er det noe forskjell på gjenger og presspassning på det området? Hvordan fordeles kreftene i en forbindelse uten gjenger, vil ikke den førte delen av forbindelsen være den som tar opp strekkeftene?

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (50 minutter siden):

Det er flere ganger nevnt at i en gjengeforbindelse er det kun de førte gjengene som tar opp kreftene. Men er det noe forskjell på gjenger og presspassning på det området? Hvordan fordeles kreftene i en forbindelse uten gjenger, vil ikke den førte delen av forbindelsen være den som tar opp strekkeftene?

Der arbejdes faktisk med et design, hvor klakkerne er i pasningen. Der er der en form for fritflytende låsning.
Så selve pipen styres af en klempasning, som er fritfflytende de inderste 19mm, og så de efterfølggende 40 mme fremover, er låst. 
Derved burde man ved både fritflytende mothold og fritflytende bolthovede næsten kunne eliminere kilden til pipesvingninger, Da nesten alt strek og bevegelse vil ligge fritsvevende bak fikseringspunktet for pipen

 

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (55 minutter siden):

Det er flere ganger nevnt at i en gjengeforbindelse er det kun de førte gjengene som tar opp kreftene. Men er det noe forskjell på gjenger og presspassning på det området? Hvordan fordeles kreftene i en forbindelse uten gjenger, vil ikke den førte delen av forbindelsen være den som tar opp strekkeftene?

Taler man om optimal gjengestykke, Så burde man vel producere låsekassen med en gjengestigning som var minimalt lengere end gejengestigningen på pipen.
Da ville pipegjengene når samlingen strekkes ved tilspending, faktisk kunne opnå helt jevn belastning og styring på samtlige gjengetoppe

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

ignorant skrev (1 time siden):

Så burde man vel producere låsekassen med en gjengestigning som var minimalt lengere end gejengestigningen på pipen.

Er du sikker på at du ikke ville gjort det motsatt? Minimalt kortere stigning i låskassa. 
 

Det som er viktig ved syklisk last, et at det er de samme 2-3 gjengene som får lasten, og at ikke det et gjengene i motsatt side som er lastet under skudd, enn de som er forspent ved tiltrekning. Om det er slik vekslende hvilke gjenger som belastes, så vil pipen kunne skru seg ut.
 

 Piper i f.eks en mauser, skal bryste i bunnen og ikke på fronten av låskassa. 

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (1 time siden):

Er du sikker på at du ikke ville gjort det motsatt? Minimalt kortere stigning i låskassa. 
 

Det som er viktig ved syklisk last, et at det er de samme 2-3 gjengene som får lasten, og at ikke det et gjengene i motsatt side som er lastet under skudd, enn de som er forspent ved tiltrekning. Om det er slik vekslende hvilke gjenger som belastes, så vil pipen kunne skru seg ut.
 

 Piper i f.eks en mauser, skal bryste i bunnen og ikke på fronten av låskassa. 

Om man bryster på fronten af låsekassen (alle undtagen M98)
Så vil en lengere stigning i låsekassen vel medfører at pipegjengepartiet strekkes, og låsekasse gjengepartiet komprimeres. Så man nu vil opnå jevn bæring og kontakt med alle gjengetoppe.
Under affyring, Da vil man opnå et strek i låsekassen, i området mellem mothold og pipe. og primært tryk på bakerste gjenge. Uden at aflaste de forreste og flancheopretningen.
-
Nu undlader jeg helt at tale om M98, da den i utgangspunktet har for lille diemater på spændflade til 100% optimal opretning ;-) 

 

Link to comment
Share on other sites

On 1/6/2024 at 5:18 PM, FreeSkier said:

Ja, Rafdal fikser det f.eks. Tror han lar noe av den gamle pipa sitte igjen, å slår gjenger i den. Jeg tipper det funker bra. 

Sauer tar de ikke inn å bytter pipe, jeg har spurt Sauer Tyskland om det nylig til en 101.

 

Kan risikere at min 101 faktisk blir utskutt. Da havner den hos Rafdal mest sannsynlig, for jeg liker den rifla veldig godt! 

 

Jeg spurte like godt Rafdal i dag og fikk raskt svar med en god forklaring:

 

Han kunne bekrefte at de lager nye løp til rifler som Sauer 101 og Mauser M12 der løpene originalt er krympet på plass. Det de gjør er å kappe originalpipa ca. 40 mm foran låskassa for så å lage en muffe av det gjenværende godset fra denne originalpipa. Når dette er gjort kan man skru inn ønsket løp i ønsket kaliber, da er vel våpenet i praksis blitt et systemvåpen. Muffa, som altså er laget av den originale pipa, sitter godt i kassa og de har gode erfaringer med dette systemet. De har også diskutert dette med ingeniøren som designa rifla, usikker på om han mente Saueren eller Mauseren, og han hadde ikke hatt noen motforestillinger mot denne løsningen.

 

Ellers mente han at det kunne vært en mulighet å presse ut originalpipa eller å dreie den ut for så å gjenge opp låskassa, men det "er nå litt styr" som han skrev.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 1/9/2024 at 10:01 PM, Torf said:

Bare en hypotetisk øvelse for å få bakoverkompabilitet.

STR med låsing i kassa og AI pipeinnfesting hadde jeg stilt meg i kø for :-)

Jeg kunne sett for meg ei låsekasse i aluminium med oppjusterte dimensjoner, lenger løpsinnfesting og utforming som ligner mere på AI. Det eneste man trenger er lengre parti for innspenning til pipa og et sentreringspor bake på pipa ala S&L. Så bruker man sluttstykket og avtrekket fra STR og ei modifisert STR pipe. Magasin må man da lage eller finne noe som ta 6,5x55 i dobbelrad. Da kunne det f.eks sett slik ut;

AISTR01.jpg.3c9c44ab54c3fc6e0525ebfd8f66ca7c.jpgAISTR02.jpg.0a27a25b493bc6e0ad1e8ad4795fbd17.jpgAISTR03.jpg.8a5e40aa757a9720cdcd799d2710a125.jpgAISTR04.jpg.e2a446689abbb42aa52ccb852d6d4d44.jpgAISTR05.jpg.b947219bec4862e4d2e486634692aa88.jpg

 

Edited by Bly
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (58 minutter siden):

Så bruker man sluttstykket og avtrekket fra STR og ei modifisert STR pipe

Hvordan ville dette sett ut om du hadde brukt løpsinnfestningen fra Blaser/Mauser? 
Blir kanskje vanskelig med en picatinny som skal henge over løpet? 


AI den har ca samme innfesting som muffe fra Rafdal? Skrus inn og festes med settskrue?

 

Uansett, jeg likte kassa! 

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, 1983 said:

Hvordan ville dette sett ut om du hadde brukt løpsinnfestningen fra Blaser/Mauser? 

Det har jeg aldri vurdert! Prisen på piper er meningsløs fra Blaser/Mauser. Desuten har aldri likt systemet de bruker. De er sikkert fine til omreisende jakt, men der stopper det for meg. Jeg ser bare problemer med ergonomi og styrke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...