Jump to content

Krympet vs innskrudd løp


Grubleren

Recommended Posts

Bly skrev (4 timer siden):

Jeg kunne sett for meg ei låsekasse i aluminium med oppjusterte dimensjoner, lenger løpsinnfesting og utforming som ligner mere på AI. Det eneste man trenger er lengre parti for innspenning til pipa og et sentreringspor bake på pipa ala S&L. Så bruker man sluttstykket og avtrekket fra STR og ei modifisert STR pipe. Magasin må man da lage eller finne noe som ta 6,5x55 i dobbelrad. Da kunne det f.eks sett slik ut;

AISTR01.jpg.3c9c44ab54c3fc6e0525ebfd8f66ca7c.jpgAISTR02.jpg.0a27a25b493bc6e0ad1e8ad4795fbd17.jpgAISTR03.jpg.8a5e40aa757a9720cdcd799d2710a125.jpgAISTR04.jpg.e2a446689abbb42aa52ccb852d6d4d44.jpgAISTR05.jpg.b947219bec4862e4d2e486634692aa88.jpg

 

Hvorfor aluminium?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, høggern said:

Hvorfor aluminium?

Hvorfor ikke? Fordelen av mye gods med lav vekt. Gir stiv låsekasse og bevarer/forbedrer balansen til rifla. I motsetning til AI så trenger man ikke styrken i materialet til låsing i kassa. Låsingen er jo i pipa. 7075-T6 alu er heller ikke dårligere enn det « myke automatstålet» som Sauer lager STR kassene i? Jeg ser bare fordeler..

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (5 timer siden):

Det har jeg aldri vurdert! Prisen på piper er meningsløs fra Blaser/Mauser. Desuten har aldri likt systemet de bruker. De er sikkert fine til omreisende jakt, men der stopper det for meg. Jeg ser bare problemer med ergonomi og styrke.

Enig ang pris. Ellers ser jeg ikke så mye problemer. Klart kreftene tas opp bare i nedre del av låsekassen. 

 

Bly skrev (5 timer siden):

AI har lengre gjengeparti og en klemskrue ala STR

Lengre gjengeparti enn låsestykket til Sauer?

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, 1983 said:

Ellers ser jeg ikke så mye problemer.

Den låsekassa jeg tegna er mere ment for chassis med lavt balansepunkt og mere i PRS stil/langhold enn jaktrifle med ordinær stokk slik som Blaser.

 

3 hours ago, 1983 said:

Lengre gjengeparti enn låsestykket til Sauer?

Tja? Si det? Det er nå helt forskjellige måter å feste inn pipa på. AI har nå lengre gjengeparti enn det som er vanlig på piper med gjenger. Mye er vel fordi de har den klemskruen som skal hindre at pipa kan komme løs av seg selv.

Link to comment
Share on other sites

@PerjotoDe kan ikke sammenlignes. AI er ikke en klemme i den forstand. Det er en «gjenge låsing» som hindrer at pipa skrur seg ut under bruk. Det er gjengene som holder pipa i låsekassa og ikke klemma. På Sauer er det klemma som holder pipa på plass. Der er det ingen gjenger. 
Du kan jo lese patenten til AI selv;

https://patents.google.com/patent/US8910408B2/en

 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

@Perjoto

AI har en liten klemme som hindrer pipa å rotere i gjengene. Klemma har ikke noe med å holde fast pipa i kassa. Det gjør gjengene.

På Sauer holder klemma fast pipa i kassa uten gjenger.

 

Bly: Doubletap :-)

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (2 timer siden):

Du kan jo lese patenten til AI selv

Hvor mye må man flytte på låsingen for å kalle det et nytt patent?

Fordelen til AI vil jo være at det krever utrolig lite moment for å låse pipa fast. Og om eller når noen klarer å ødelegge gjengene til låsingen vil man fortsatt ha et våpen som fungerer.

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, 1983 said:

Hvor mye må man flytte på låsingen for å kalle det et nytt patent?

Har ikke snøring? Så lenge man ikke skal produsere å selge noe så kan man kopiere hva man vil om det er et poeng?

 

Selv om jeg liker AI så synes jeg ikke den klemma virker som et lurt design. Den legger press på gjengene fra bare en side. Det kan umulig være optimalt for en gjengeforbindelse som skal sentrer seg  på gjengene?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...