Jump to content

Hvilken 22lr?


Deardoc

Recommended Posts

Deardoc skrev (7 timer siden):

Vurderer å kjøpe ei salongrifle og har sett på to stk. Hva hadde dere gått for?

 

Diana R 22 carbon 22lr

Savage MK II rifle 22lr

Så mange gode og anerkjente, gjennomtestede salongrifler som er på markedet nå - og ved lave budsjetter - på Finn, så er svaret enkelt: Ingen av dem.

 

Kjøp en Sako, Tikka, Bergara, Anschütz, Walther, ny eller på Finn. 

 

K

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

I den rimelige enden av skalaen vil jeg si en "brukt" BRNO 2 på finn.

Disse er det solgt mange av på 60/70-tallet og det dukker stadig opp slike i perfekt stand.

Kjøp helst en som er produsert før ca 75. Årstall står på rifle. Disse eldre kjennetegnes også på at de har "bredt spor", 5/8", for kikkertmontasje, noe som er identisk med Tikka grovkaliber, og har rett klassisk skjefte. 

Pris for en slik i perfekt stand er 2500 - 3000.-.

image.png.3f22dd86b9d9b64fbd3350449e195665.png

 

Her er forøvrig det beste salongriflekjøpet på finn siste 10 år. Av en eller annen merkelig grunn lå den ute i 2mndr før noen reserverte den. Jeg tipset flere i klubben om den, men til ingen nytte..

Nypris nå på en enklere utgave er ca 30K:

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=303963188

image.png.563bff95d05cd0dcd79c035577431492.png

 

image.png.7fb15d1c308b35271c0935badbd352b5.png

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (1 time siden):

Hadde jeg ikke hatt tre 22 Lr børser fra før hadde jeg kjøpt den Sakoen tvært. En kan jo selge siktet og reima for mer en en ga for rifla om en ikke skal drive skiskyting.

 

Ser ut som den trenger nytt skjefte også, men det er et veldig bra kjøp:

 

image.png.1549b554805822dc4145b2c5a1fc6b96.png

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (50 minutter siden):

Ser ut som den trenger nytt skjefte også, men det er et veldig bra kjøp:

 

Flotte rifler dette, men skjeftet var laget av sprø plast ("divinycell" her vel slik plast, når den brukes som isolerende kjerne i båtskrog).

 

Jeg husker skiskytterne i Bergen Nordre (var du med, @Per-S?) arbeidet med å jevne ut en ekkel 180-graders sving i skiløypa på Riple. Da kom en mann med ei slik rifle på ryggen. Han falt, og skjeftet knakk rett av, som å denne rifla. Mannen klarte ikke å holde tårene tilbake! En av karene kunne fortelle at det samme hadde skjedd etpar uker før, og mannen hadde levert inn våpenet, og fått nytt skjefte. Det holdt - i ca. 300 meter!

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

@Deardoc Jeg har nok en ganske "avvikende" mening i forhold til mange om hvordan en salongrifle skal se ut. Nøkkelordet for min del blir da LETT...en rifle hendig å ta med for blinking og morroskyting, men selvfølgelig med presisjon nok til også kunne brukes på t.eks rypejakt. 

 

Brownings lille delbare halvauto er et ypperlig eksempel i så måte.

 

Om du likevel har sansen for de "litt større" gjør sikkert den Savagen det du ønsker. Amerikanerne har lang tradisjon med å lage 22 rifler til en overkommelig penge - Savagen er én av de,.. likevel, se også litt på Marlins alle modeller før du handler.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har denne her, en Ruger All Weather 77/22.
Den har vært med meg i båt, på fjellet, i skogen og på skytebanen, og fungert prikkfritt uansett hva som blir putta i den av .22RL
Kjøpt ny hos Våpen Søylen i 2007.
Greit nok avtrekk og pipa samler bra, og den har desimert sin del av kråkefugl og villmink, og den gjør jobben så sant jeg gjør mitt. 
Og som mange har nevnt; 22LR er en super patron å trene med  :) 

Ruger M7722 - 1.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har selv 22 LR kit til R8 som fungerer svært bra for trening med samme riflene man bruker på jakt ellers, men kunne tenkt meg en dedikert børse - da særlig en Anschutz 1761 APR. Den med et Zeiss LRP S3 hadde vært noe.
https://www.anschuetz-sport.com/en/produkte/1761-apr-xrs-chassis/1761-apr-xrs-chassis/

Edited by 8x57IRS
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (På 23.11.2023 den 8.02):

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=325070299

 

her ligger en som skyter ræva av det meste..

Gjør ikke det vondt? 🙈

 

Synes det fleste Brno og CZ jeg har prøvd har gått bra, problemet har vært dårlig avtrekk(som koster noen hundrelapper å bytte) eller en veldig "tysk" og krokete stokk. Med Salong skyter man ofte liggende på små mål og da er ikke en slik stokk velegnet. Men, finner man en CZ med ganske rett stokk til en akseptabel pris så hadde jeg valgt en slik framfor riflene i åpningsinnlegget.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...