Jump to content

Spetsjegere


Suomen Pystykorva

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Har et lite dilemma her og lufter det for spetsjegerne: Selge kombien i 12/.223 og kjøpe rifle i .22 mag eller beholde kombien? Tenker på både kjøtt og sikkerhetsavstand etc. Heller vel mot å bruke kombien, men...

 

Raku har forresten fått sin første flått i pelsen, det gikk heldigvis fint, men nå skal det kjøpes dråper.

Link to comment
Share on other sites

Har selv en .22 mag som jeg driver og pusser litt på om dagen, så hvis noen har erfaringer med hvordan denne oppfører seg i fugl så del de gjerne :-) Selv har jeg aldri skutt fugl med den, men med ny kikkert og lett overhaling så kan det hende den får bli med på tur til høsten.

 

Dersom du bruker kombien har du jo både hagle og rifle tilgjengelig, selv om de mest innbarka spetsjegerne mener det er foraktelig å skyte fugl for spets med hagle. Ikke det at jeg helt har skjønt hvorfor...Vet du hva slags snurr du har i riflepipa? Mulig du kan gå opp i kulevekt og ned i hastighet, særlig hvis du lader selv. Sikkerhetsavstanden er nok lenger for .223 enn .22mag, selv om det står 3km på en boks med 22.mag ammo jeg har liggende også.

Link to comment
Share on other sites

Av de to ville jeg uten tvil valgt 22 mag.

Jeg har ikke mange tiur på samvittigheten, men er spetsjeger. Har derimot skutt en del gås og ender under los med 22 mag.

Har med stort hell brukt RWS blyspiss, litt dyrere enn de amerikanske merkene, men i erupeiske våpen har den vært mest presis i mine våpen.

Anshütz og Brno(halv auto).

Så hvorfor ikke en kombi med kal 12 el 20\mag og 22 mag :D . Er en fin tråd her på kammeret om en sørlending som jobber på Rolvsøya her i finnmark, husker desverre ikke "tråd" navnet ,med der var det gode anbefalinger og erfaring med Sabatti kombi.

Vet bare om to kombier i fornuftig prisklasse med denne kombinasjonen. Sabatti og Savage. Den sist nevnte er på grensen til stygg.

Men den hyggelige og dyktige Lars Krempig(Frilufts entusiast\lærer og forfatter) har ei slik børse, og med denne er det skutt mye fugl(fjell ryper). Så den gjør uten tvil jobben.

Link to comment
Share on other sites

Eh ja, den tråden. Skive bom, men et bra valg. Lurer på om det var Makkieboy som hadde en tråd om hjemmelading av 22 mag på Sluttstykket, noe har i allefall gjort at feilkoblingen oppstod.

Er ikke farlig når det er folk som husker bedre enn meg.

Link to comment
Share on other sites

Om du er ute etter erfaringer med 22 mag så kan du gå inn på det svenske spets forumet, å ut i fra det jeg har hørt så er det en del som bruker det i sverige sammen med spetsen, 22 hornet er også en del som bruker,,,,linken ligger på nsfn.no

 

ang 223 og di høyhastighets kulene så har ikke jeg noen erfaring selv,men har hørt med flere som ikke bruker dette tidlig i sesongen pga holda kan bli korte å da går dem for fort, ødlegger vist en del, men senhøstes så kan dem gå over til 223 og div da holda blir lengre,,,, som sagt ikke noen erfaring, referer kun til spets folk jeg har snakket med,,,,

 

jeg for min del har 12/308,,,,, å på di 10 åra jeg har jaktet med spets så er det vel 2-3 ganger rifla har fått lufta seg, ellers så går det i hagla ja,,,,,men har en 7x33 som ska få lufta seg litt,men ikke her hjemme hvor jeg jakter for der er ikke rifle lov på fugl der,,, :evil:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor bruke hagle under spetsjakt? Å sende ei haglsørpe opp i ei gran akkompagnert av en smell som halveis blåser sagflisa ut av øra på deg og bikkja ser jeg ikke noe poeng i. Kjøp ei lita lett rifle i 22 hornet,evt.22mag så har du verktøy som får jobben gjort.Kanskje går du glipp av noen sjangser til du blir vant med å bruke bare rifle,men hva gjør vel det ?

Link to comment
Share on other sites

For min del så har jeg ikke noe valg her jeg jakter,pga rifle ikke er lov på fugl,men har nå felt noen pipper for gammer'n på 10 år og hørselen er det ikke noe å si på,,,,,jeg hører like dårlig som jeg alltid har gjort,,,, eller det jeg vil høre :mrgreen:

 

men er ikke noen motstander ta hagle uansett, smell gjør det åkke som, hva som er mest skadelig ta hagle å rifle, vet ikke jeg,,,,

Link to comment
Share on other sites

At det ikke er lov løser jo hele "problemet" :D

 

Har vært noen turer de siste åra i Løten (antar dette ikke er langt unna deg) med spetsen og tenkt: Her skulle man jaggu hatt lov til å ha med seg studsaren! Noensinne prøvd å smyge på en orrhane som sitter på topp midt ute på ei myr med nærmeste dekning 150 m unna? Det er fanken ikke lett :D

Link to comment
Share on other sites

Ja det er vell mest bjeffing når han leker i snøen, men også hvis han kjeder seg. Det har blitt litt bedre nå. jeg går MANGE turer vær dag og tar han inn med en gang han bjeffer når han er ute i lina, det er mye jobb men må bare gjøre det. Har prøvd å snakke ut med naboen så han roa seg greit. Prøver litt mere med dressur men fy flate han tøyer grenser som bare F#2h., men han har blitt mye bedre :)

 

 

Vet ikke hvordan det går for tiden, om bikkja (og naboen) har roet seg? :roll:

Men hvis handlingen er: Bjeffing = komme inn med en gang, så lærer den seg nettopp det. "Her var det kjedelig, bare å bjeffe litt så er jeg inne igjen"

 

Hva med å sette bikkja ut, stille seg bak gardina og vente. Når du ser den roer og legger seg, ut og rose masse (godbit) og ta den inn. Ut igjen etter 15-20 min og repeter. Øk tiden sakte men sikkert. Alt i alt kan det sikkert gå en uke før den skjønner tegninga. Poenget er positiv forsterkning (at det å gjøre noe riktig forbindes med glede og ros)

 

Jeg har nabo vegg i vegg på en side og 10 meter til neste på andre siden. Jeg prøvde denne metoden og hører aldri noe fra hundegården min. Bare en tanke...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjeftet en del på min spets ettersom han er relativt gneldrete av seg. Jeg mistenker at dette er grunnen til at han har litt lett for å slippe losen da jeg smyger, dvs han er redd for å få kjeft. Kommer derfor til å prøve andre metoder med neste hund. Har hørt at noen har hatt god effekt av bjeffehalsbånd. Da distanserer man seg i hvert fall fra hunden i det den får en negativ opplevelse. Evt dette i kombinasjon med metoden til 2ny.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ikke lenge igjen til svenskejakta starter nå folkens :D Lurte på hvordan dere trener hunden nå fram til jakta?? her har vi syklet ca 3,5km annenhver dag siden midten av juni så kondisen blir bra til jakta, innkalling på tunet med fløyte/tompatron å gobit å så har jeg tilgang på områder uten sau så jeg begynner å slippe bisken men jevne mellomrom 1 august. begynner virkelig å se fram til 25august nå :)

Link to comment
Share on other sites

Bestilte jaktområdet i sverige i går, så 25 aug lever tjedertuppene farlig :) Samme terreng som toppjakta i vinter, så jeg vet det finns fugl i distriktet.

 

Går mye i sykling her i gården og, men merker at det er mye innestengt jaktlyst for tiden... Har bjeffet hull i hodet på meg de siste par dagene 8) *Men kun innendørs, i hundegården er hun stille :evil:

Link to comment
Share on other sites

heisann,,,,,

 

ja her går det i sykkling i tide å utide,,,,,men har ei runde på rundt 6-7 km, med en fryktelig lang og bratt motbakke,,,,,blod smak i kjæften hørte j :mrgreen: ellers turer i skogen,,,,orker ikke gå etter asfalten,,,,,,kjett det,,,,, 8)

 

men svenskejakta,,,,kommer til å satse på samme terreng som i fjor,var ikke voldsomt med fugl,men greit nok, rakk ikke å gå over så mye ta terrenget for det var stoooooort,,,,så dem satt nok å lura andre plasser :twisted:

 

Men kjenner jeg er klar for å trene på fugl,,,,,,, første slipp blir i mosvik på jaktprøve i august,,,, flere som har tenkt seg dit ?

Link to comment
Share on other sites

hehe... en del motabakker her å så nå river det godt i bena på tur innover. i starten gikk det greit for da var det ikke store farten på hunden, men det er utrolig hvor fort han har kommet i form å hvor mye han har økt farten i løpet av sommeren :) Jeg har meldt på begge dager i mosvika så får vi se va det blir til. hadde håpet prøven skulle bli helga etter svenskejakt så vi kansje stilte med noen erfaringer rikere, men tar det som det kommer å staser på gode forhold :)

Link to comment
Share on other sites

Godt det ikke er bare meg som er litt "rusten" :mrgreen: er snart så jeg må sette igjenn gammern nå for han har ikke like godt tempo lengre :? Men sånn er det, men han holder ganske bra på den faste runden på 45 min, men myra er jo ikke sliten en gang, skal ut å leke å herje med katteleka si :mrgreen: så fort vi er hjemme igjenn,

 

Ja det hadde vært greit å fått noen turer i skogen før prøva ja men bli spennende læll :D få håpe Trøndelag viser seg fra ei god side den helga

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Driver å mailer litt fram og tilbake med Korsmo'n om karelsk finsk laika. Den har visst blitt slått sammen med finsk spetsen nå. Skulle kanskje fått tak i noen individer i Russland for å piffe opp blodet som finns her....

 

Som du ser er likheten slående mellom de to rasene....

http://www.karel-fin-layka.ru/

 

Noen som vet hvordan disse russiske hundene er? Tenker på dukumentasjon på jaktegenskaper, god helse å eksteriør?

Link to comment
Share on other sites

Hei. :D

 

Er det utstilling på de nordiske jakt og fiskedagene til helga!

Vurdere å anskaffe meg en spets. og da hadde det vert en god mulighet og sett lit hunder.

 

Stor forskjell på Norrbottens og den finske.

 

Hørt at den NS ofte har et roligere lynne, men er lit mer jobb å få en god jakt hund? (stemmer dette)

Link to comment
Share on other sites

Heisann,,,,

 

ja er utstilling på prestøya på lørdag, kl 13 tru j det var, ha vært 09 før,men ikke sikker.

 

jeg skal sitte på stand for NSFN så stikk innom der for en prat :D har med meg tispa mi så du kan få hilse på en FS. vet ikke om det er påmeldt noen nobser

 

vi tar en prat på presøya på standen jeg skal ha der så slipper jeg å få skrivekrampe :lol: skal sitte der hele lørdag

Link to comment
Share on other sites

Her har bisken fått en vond fot like før jakta :( skulle klippe klør nå så kom det et skrik så jeg trodde jeg klipte i nerven, men etter en grundigere sjekk viste det seg at han har vondt i den øverste tåa på ene framfoten. Å han er ikke noe spesielt interesert i at jeg skal røre den tåa flere ganger. får vel ta en liten tur til dyrlegen etter helga.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå ser det meget bra ut her :) skrapte is av frontruta på bilen når jeg dro på jobb i dag, ( litt tidlig, men et godt tegn på at høsten å lange dager i skogen nermer seg) kloa til bisken er blitt helt fin å når vi ikke er på sykkeltur går kveldene stort sett med til fluejakt på stuegulvet... full fart hele dagene nå :mrgreen:

Å så fikk vi plass begge dagene på mosvikaprøven til helga så nå håper vi bare på fine forhold :) Flere som deltar eller?

Link to comment
Share on other sites

Står over Mosvik i år med en kvalp som søke fint, men plukke bær og en pensjonist som lose som ei kråke er det ikke mye håp for heder og ære :D

Men sverige tur bli det!! Får håpe produksjonen har vert bra ,så kvalpen kan få en bra start.

Noen som har hørt nån rapporta?

 

Har kun sett rykter på diverse forum å de som skriver der raporterer om veldig mye smågnagere, store kull (5-8stk) å at det ser ut til å bli spesielt bra sørover i sverige å grensetraktene mot norge. lite å høre fra jemtlandstraktene.

Link to comment
Share on other sites

var på jaktprøve i jämtland i går, i härjedalen, vemdalen var stedet, rakk ikke å snakke med så mange der for folk reiste hjem før jeg rakk å komme ut av skogen, men det det ble høye premieringer, 88-92-93 di høyeste jeg husker nå, en i lierne som er meget fornøyd ettersom han hadde høyset poengsum for prøva :D Lento er en meget god hund :D

Myra gikk til 29 poeng på to fugler som hun jagde til finnland tor jeg for dem fløg langt :mrgreen: Men hadde jeg tatt med jerpe så trur jeg jammen jeg kunne klort meg til en premiering :evil: for hadde 2 loser på jerpe :twisted:

 

men dem har inntrykk av at kullene har klart seg bra,

Link to comment
Share on other sites

Årets første slipp gikk bra. Buster gikk som en rakett,og fortsatte der han slapp i fjor. lang røyelos med god markering,og gjennfinning etter støkk var jeg fornøyd med.

 

Årets andre slipp gikk ikke så bra. Slapp Buster i 18.00 tia,og en halvtime etter hørte jeg han skrek til,og siden hørte jeg ikke mer. Det ble ei lang natt i bilen,med kjøring på veiene i området uten hell.Dro hjem 07.00 og prøvde og sove et par timer,og dro så ut igjen og leita hele dagen i det ekstremt bratte terrenget som omkranser skogområdet han ble sluppet i.

Fikk tips på kvelden av en turgåer at han hadde observert en hund langt til fjells et par km fra slippstedet som bare gjødde et par ganger på han og så forsvant,men han trodde det var en shæferhund. Buster er litt kritisk til fremmede så jeg syntes det hørtes ut som han,og til fjells jeg sprang kaukende som en gal!

Det ble et gledelig gjensyn da Buster kom ned fjellsia mot meg,men etter en trynevask så ville han rett ut i søk igjen hehe. Han så usedvanlig kvikk ut så jeg mistenker han for å ha tatt det som en liten ferietur:)

Hundepeiler er bestilt i dag. Gidder ikke angstkulen i magen flere ganger.

IMG_8371.JPG

Link to comment
Share on other sites

tilbake etter tre-fire dager i sverige. Bra med fugl. Tika begynner å fungere bra. Mange gode loser, men jegeren er nok for uerfaren. Var selv på haglehold på losen 4-5 ganger, kompisen min 2 ganger. Så at det ikke ble felling er ihvertfall ikke hundens skyld :) Var borti endel orrfuglkull, og da kokte det rimelig over for tispa :)

Link to comment
Share on other sites

Kom hjem i går med en gammeltiur og ei røy, hadde en tiur til i sikte men når hunden ikke finner den.men loser på feil tre pga det kokte godt over når kullet reiste,den satt på 20 m fikk omsider lokka hun inn,å dytta henne mot tiuren,når hun omsider finner riktig tre og begynner å snuse og kikker opp så skriker et par stor lom til rett bak henne,(ja vi var helt nede ved et vann,5 m bak henne var det bløtt :P ) som tar oppmerksomheten et lite øyeblikk,hun snur seg og da drar tiuren som har sittet rolig og garantert hørt viskeropinga mi for å få av myra fra feil tre :evil: kunne for pokker sittet litt til syns j :mrgreen: men hatt en bra tur og så framgang på en unghund :D

Link to comment
Share on other sites

Opplevde noe av det mer sjeldne slaget idag. Var ute å trente Metso da vi rotet oss opp i et storfugl kull. Så at flere av fuglene slo inn og sto bare å ventet på losen, men istedet kommer det en hønsehauk og banker inn i røya som sitter nærmest...! :( (han bør ikke prøve seg på slike sunt under jakta :twisted: ) Jeg lot bare røya ligge i håp om at han har mat en dag eller to, forhåpentligvis så klarer resten av kullet å lure seg unna en stund til... :?

Link to comment
Share on other sites

Ca 190 timer igjen. Har aldri gledet meg så mye til noe noen gang tror jeg.

Min første sesong med spets - frøken på 4 mnd.

 

Frøkna sin oppsummering til nå:

 

"Jeg løper rundt i skogen, men jeg har ikke funnet ut helt hvorfor enda. Matfar roser meg masse når jeg finner fuglemøkk og fjær, så noe må jeg gjøre riktig. Han slapp meg 70 m fra et orrfugl kull og de fant jeg tvert. Jeg ble lettere forvirret når de fløy opp, så jeg sto bare å så etter de. Men så hørte jeg matfar rope flink jente med rar stemme og da løp jeg så fort jeg klarte etter de, men jeg fant de ikke igjen. Det vanket kyss klapp og klem fra matfar når jeg kom tilbake. Har heller ikke funnet ut hva "faen så artig" betyr enda, men han virket veldig glad hvertfall. Alle de andre fuglene jeg har sett til nå er også brune, men fjæra matfar holder opp i stua er svart. Jeg må bjeffe lengre og lengre før den faller ned, men det gjør ikkenoe. Den smaker jo så godt.

 

Ellers så er det dritkult å få være med opp på jaktkoia. Der får jeg gjøre som jeg vil - bjeffe, løpe rundt og tilogmed ligge oppi senga, inni soveposen! Kommandoen for å få komme oppi senga tror jeg er "ikke si noe til matmor når du kommer hjem da". Så noen hvite ulldotter sist jeg var der. De breket og virket ganske så morsomme, men da ble matfar sinna!

 

Dagene går, jeg har blitt roligere inne selv om jeg bjeffer litt når jeg kicker assen til de to nuffene jeg bor sammen med. Liker følelsen jeg får når jeg på 5 kg kan banke de andre som veier 50 og 70 kg. Tror ikke de liker temperamentet mitt i kombinasjon med tenna mine. Det gjør nok vondt når jeg henger med full tyngde fra leppene deres.

Ellers er bilkjøring no stress - kan ligge i timesvis å bare sløve og leke litt med lekene mine"

Link to comment
Share on other sites

Takk for det. Tror jeg vet hvordan ammetåke føles, for jeg bare soser rundt for tiden :)

 

Er ei tispe i et kull på 3 fra en som heter Tomas, han bor 2 min unna Per M på Grinder.

 

Far er helfinsk, og jeg tror det gjenspeiler psyken hennes - ho har "baller".

 

Tror det blir bra jeg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...