Jump to content

Spetsjegere


Suomen Pystykorva

Recommended Posts

Groovy:

Alt du skriver stemmer 110% overens med søstera. Velger å tro det ikke er oss det er noe galt med, bare at de trenger tid på å bli voksne nok til å skjønne poenget :smile:

 

Skal legge inn sesongens siste innspurt fra neste uke. Ifjor på den tiden tok ho ei jerpe på egen hånd. Kanskje vinteren er hennes tid!

Link to comment
Share on other sites

Groovy,oppførselen du beskriver av bikkja di i skogen høres normal ut. Jeg skal vedde ganske mye på at en fugl eller to vil hjelpe godt på. Bikkja di vil nok få los på en nebbskjærer eller to fremover mot jul vil jeg tro:).

 

Jeg er forbanna i dag bare så det er sagt. Etter to timers jakt i dag kom Buster haltende,og jakta måtte avsluttes. Etter å ha ligget i ro en stund hjemme nå så viser han tydelig at han ikke har det godt,og smertene virker å sitte i skuldra et sted. Har fri tre dager denne uka som jeg tenkte å bruke til jakt med nå ser det stygt ut,helvete!

Link to comment
Share on other sites

Kjedelige greier, Bustergutten. Får håpe det går fort over da, at det ikke ødelegger resten av sesongen.

Har selv fri resten av uka, i morgen skal vi ut her hjemme, og sikkert på Torsdag også. Til helga skal vi til Sverige å jakte, regner med det har kommet litt snø der og nå, så får vi håpe bjørnen har gått i hi :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det var da leit å høre da Bustergutten. Får da virkelig ikke håpe at det er noe alvorlig, men noe som går over med litt hvile.

Er i sånne stunder en ønsker en hadde en hund til, men så var det tida til å få brukt 2 da.

 

Til 2ny: Tror nok hunden skjønner hva en skal, men det var det å få det til da. :)

Du får oppdatere sia di ja. Har vært innom og kikket flere ganger for å se hvordan det går med dere.

Får håpe at vintern er vår ja :)

Link to comment
Share on other sites

Siden har jeg "glemt" inntil videre. Lite / ingenting å rapportere.

Loslengden har økt et lite minutt kanskje, men lite annet.

 

Løper 2-3 ganger frem og tilbake gjennom et område, men når jeg kommer så støkkes fuglen som har sittet der hele tiden, uten at ho har oppdaget den.

 

Tror ikke ho har skjønt poenget. Løper rundt i skogen bare for å løpe rundt. Får bare krysse fingrene for at den første faller snart. Går det ikke i år, så blir det neste år :smile:

Link to comment
Share on other sites

Pleier å si når ting går litt trått,,,,, er bare en tur nærmere før det løsner :mrgreen:

 

kan jo være lurt å oppsøke spillmyrer der det er en del orrer, selv om dem er lette på vinga så bør det være en vekker for dem da hanene sitter oppe å kokkler plutselig så er det en der som sitter litt for lenge :winke1:

men som Buster sier,,,,,gammaltiur som skjærer nebb er ikke dumt :)

Link to comment
Share on other sites

Finn ut hvor gammeltuppen bor.....

Har et lite område hvor Gamle Erik bor. Sett han et par ganger. Svær, gammel og lur faen som bor i toppen av en strategisk meget godt plassert furu!

 

Sist vi var ute så parkerte jeg et stykke unna, og vi snek oss bortover mot den faste furua hans. Men ingen fugl å se.

Gikk da ei runde på 2 timer før mørket kom. Ikke èn fugl å se, og ikke èn lyd fra bikkja.

 

Idet vi kom nedover på grusveien 60-70 meter fra bilen så slipper Gamle Erik seg ut fra grantoppen på nøyaktig samme plass som der jeg gikk inn i skogen to timer tidligere. Fikk lyst å grine..

 

Men en dag, da...! :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Ett spørsmål om orrer. Har en plass ganske nære der jeg bor som orrhanen bruker å samle seg. Det blir en ganske stor flokk utpå vintern. En dag i fjor så ringte en kammerat meg å sa jeg burde se ut av vinduet bak huset. Er en liten skogtapp der. Den var vist helt svart av orrfugl. De hadde selvfølgelig reist da jeg så etter, men han mente det måtte ha vært minst 50-60 stk der.

Mitt spørsmål er hvordan vil en unghund reagere på å komme inn i en flokk med mange orrer? Har en mistanke om at det vil gå helt rundt for han.

Vet at de driver å samler seg nå. Det har blitt sett en 15-20 sitte på jordet i skogkanten der de bruker å være. Har ikke reist dit for jeg tror det blir bare tull, men en kan jo ha flaks.

Syntes dere jeg skal dra å prøve?

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at orrfugl sitter dårlig for spetsen. Det kan gå litt rundt sjøl for erfarne hunder i en flokk som sitter og buldrer. Du kan jo evt "postere" med rifla et stykke unna, og smelle på med det samme hunden får los. Orren sitter et minutt eller to så det skulle gå bra. Det å prøve å smyge innpå en los man vet blir kort, og prøve å lure en hel flokk med fugler er ikke lett.

Link to comment
Share on other sites

jeg mener du så absolutt burde prøve, kommer garantert til å koke i toppen på bikkja,men om du er på jakt kan man å komme opp i sånne situasjoner, som regel sitter ikke orrene så , men i helga så var det en ung spets som klarte seg veldig bra med orrer :wink: så kjør på, all kontakt med fugl er en erfaring rikere for bikkja uansett åssen det går :)

 

Mange av finnene er veldig glad i orrer forøvrig,,,,,hvorfor er ikke lett å si,,,,, :?

Link to comment
Share on other sites

En av de første fuglene jeg skjøt for Buster var en orrhane som satte seg 2 meter oppe i ei lita bjørkebuske som hang utover. Buster gikk fullstendig bananas med meg 15 meter fra buska. Man kan ha flaks med orrer også :D. Ellers så er min erfaring at de er vanskelige å ha med å gjøre,men innimellom sitter de jo høvelig bra.

 

Unghunden blir nok rimelig vill hvis den havner oppi en flokk orrer,men er du heldig så innehar denne flokken en selvmordskandidat som ikke vet sitt eget beste :).

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter med laika, som er mer en alround-hund å regne. Jeg har skutt noen skogsful for han i los.

Han har funnet fugl i tre som ikke har vært støkt opp en gang som jeg vet om, Det var en gjeng med orrhaner som jeg mistenker har gitt litt lyd i fra seg der de satt, og at det er grunnen til at han fant de.

Det jeg lurer på er om det er vanlig eller hører til sjeldenhetene at spetsene deres finner fugl i trea.

I så fall om de tar de på lyder, lukt eller syn.

Som jeg oppfatter denne jakten så skal det veldig mye til for at hunden finner fugl i tre og at det ender i en god los.

Spør her da dere har mer spesialiserte hunder for denne jakten.

Link to comment
Share on other sites

Det er helt vanlig at en god finsk spets finner fugl i trærne,det er jo det som spesialiteten til denne hunden. Enkelte ganger gir fuglen lyd fra seg når bikkja passerer, og andre ganger ikke. Er forholdene greie er det ikke noe problem for en god spets å finne fuglen i treet selv om den er musestille og bikkja i utg.punktet ikke vet den er der.

Har du en god finsk spets og grei fugltilgang blir det ofte bra loser så godt som hver gang man er ut hvis forholdene er greie.Med en halvgod/dårlig spets så kan det gå dagevis uten en skikkelig los.

Link to comment
Share on other sites

Det er visse ting som gjør att dem finner fugla oppe, som nevnt av Bustergutten, å tillegg så driter fugla litt, dem sitter å knupper, å dette faller på bakken under tre å der lukter det pip å losen er i gang, Ofte kan man høre en spørrende(usikker) los før den går over i fast los, bikkja har kjent lukta av den,men vet hvor den sitter, ved å drive med denne spørrende losen å loser rundt på forskjellige tre kan det ofte bidra til att fuglen avslører seg i en eller annen form, for alle sanser er i helspenn å lite som skal til :D

 

For en hund som er duglig skal kunne finne fugl oppe, den må bare får erfaringa med att dem kan sitte oppe, å det som kjennetegner en god spets er att dem klarer å "temme" sky fugl til å sitte ved sin oppførsel å losføring.

Link to comment
Share on other sites

Det blir noe av det samme som laikaen gjør med mår og ekorn det da. Uten å ha sett dyret snuser han rundt på trea og drar sakte i gang losen ved treet han mener ekornet/måren er i. Og han tar sjeldent feil. Samme med mår i ur, (lettere å lokalisere på bakken).

Men det er jo dette som er spesialiteten til laikaen igjen. Så der ligger nok mye av forskjellen.

Spetsen er vel i grunn også en alrounder, men med fugl som spesialitet.

Nå har han ikke så mye erfaring med fugl ennå, lite fugl har det vært i år også. Så det er nok et forbedrings-potensiale her, selv om han aldri vil komme opp på nivået til en dreven spets.

Men de få losene vi har er god underholdning og en spennende jakt.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg lurer på om det er noen spetsjegere fra hedmark her som kan være interessert i å ha med en "observatør" ut i skogen en dag? Har ikke jaktet så lenge, men kommer til å jakte lenge:-) og har planer om å skaffe meg en finsk spets. Hunden/ valpen kommer mest sannsynlig til våren... Hadde vært morsomt å kunne se en hund i aksjon.

 

Bor selv i Våler i Solør.

 

Forøvrig syns jeg dette er ett kjempeforum. Er innom hele tiden og lærer en masse. Kjempe bra at folk deler sine erfaringer slik at vi ferske kan dra nytte av dette

Link to comment
Share on other sites

Det blir noe av det samme som laikaen gjør med mår og ekorn det da. Uten å ha sett dyret snuser han rundt på trea og drar sakte i gang losen ved treet han mener ekornet/måren er i. Og han tar sjeldent feil. Samme med mår i ur, (lettere å lokalisere på bakken).

Men det er jo dette som er spesialiteten til laikaen igjen. Så der ligger nok mye av forskjellen.

Spetsen er vel i grunn også en alrounder, men med fugl som spesialitet.

Nå har han ikke så mye erfaring med fugl ennå, lite fugl har det vært i år også. Så det er nok et forbedrings-potensiale her, selv om han aldri vil komme opp på nivået til en dreven spets.

Men de få losene vi har er god underholdning og en spennende jakt.

 

Vil nok tro att laikaen er hakke kvassere på Mår, å følge sporet etter denne, min erfaring er att spetsen ikke følger på spor om dem ikke er la meg si "rykende" ferske, men sku den få god lukt av mår så er den ikke sen om å be :wink: Å ekkorn, så brukte dem spetsen til det før for å tjene penger på salg av ekkorn pels, å dette henger fortsatt igjenn i spetsen, noen blir svarte i øya da dem har ekkorn los,,,,som han gammer jeg har :mrgreen: må kaste kongler på han for å få han ut av ekkorn modus :lol: å blir han frustrert nok så er det ikke igjenn mye kvister på stammen :P men har tillgode å si att jeg har hatt mår los, har hatt mange loser som har tegna til ekkorn los,men ikke funnet noe å da har jeg hatt mistanke om att det kan ha vært mår da dem er gode på å gjemme seg i buska, få tru du får til laikaen din på pip,,,,det er gøøøør artig :D

Link to comment
Share on other sites

Ikke alle finsk spetser som er hissige på mår nei.

Buster sin første mårkontakt fant sted midt utpå ei myr en uværsdag 25 aug,hans første høst. Oppdaget han på avstand hoppende frem og tilbake og losa som fan mot myra. Gikk innpå og fikk øye på en mår i gresset som fresa og gjorde seg stygg. Når jeg sa til Buster at han bare skulle ta`n,hoppan frem og bet den ihjel,og var tydelig stolt av seg selv. YES tenkte jeg,og hadde store håp om at han skulle bli en stor mårjeger.

I dag er Buster 4 år gammel,og har ikke hatt flere mårloser. Ekorn er han gal på(har ikke skutt ekorn for han) og kanskje kan det være mår i noen av de tilfellene der jeg ikke får konstantert losdyr,men tviler på det. Mårspor er han omtrent uinnteressert i. Litt merkelig egentlig når jaktlysta er så stor som i hans tilfelle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri prøvd jakt med spets, men er veldig fascinert av det jeg har lest og sett på film. Skulle jeg prøvd noe annet en harebikkje hadde det blitt spets.

Jeg var likevel ute for noe jeg på mine 20 år som jeger ikke har opplevd før. Stålos på røy med Drever. Jeg var hundefører under rådyrjakt og gikk med en drever som ikke er min. Den er av typen som loser litt på det meste og gjerne vil ha et ord med i laget i de fleste sammenhenger. Jeg slapp bikkja i et tett plantefelt av gran ca midt mellom juletrestørrelse og hogstmoden gran. Greit å gå, "ørken" på bakken og lite lys på bakken. Jeg så fort på bikkja at den gikk på overvær av noe. Den begynteå lose og kretsa rundt noen trær mens den kikka opp av og til. Jeg tenkte det måtte være fugl, men at den sikkert var fløyet. Likevel studerte jeg trærne nøye, særlig ei furu som stod i granskogen, uten å se noe. Sakte gikk jeg nærmere og nistirret. På ca ti meter gikk det ut ei røy selv om jeg mente jeg hadde studert trærne godt. Det var rett og slett litt moro, og en smakebit på spetsjakt

Link to comment
Share on other sites

skjedd mye her siden sist jeg var innom. tenkte jeg skulle skrive litt om den store uflakshøsten her.

Starta med elendig jakt i sverige hvor vi hadde kontakt med kun 1kull å 1 enkelfugl. dro hjem tredje dag.

strekkskade på hunden under fuglarbeid på jaktprøve i lierne. denne hang i hele første uka i jakta hjemme så vi jakta max 3t pr dag med noen hviledager iløpet av første 9 dager.

Elgjakt! :evil:

Etter elgjakta fant vi en del fugl, men bare av den nervøse sorten som stikker etter 1sec - 2 min los.

fugler som flyr til dundas.

Været. Veldig mye varme, sørøst kuling og høytrykk fredager, lørdager og søndager.

Dro ut i dag, jakta ca 5 timer og været var selvsagt sørøst kuling i kasta, 8 grader og høytrykk. fant ei røy som det ble ca 30 min los på, men den satt i den tetteste grana jeg noen gang har sett.

Eneste positive er søket som har blitt mye bedre siden i fjord, fart, utholdenhet å at han kan kjøre på med lange loser uten å stikke i fra :smile: og at det stort sett er en los eller to pr tur :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ja da har jeg og bikkja tatt en tur i skogen igjen.

Forrige helg ble spolert fordi noen hadde slengt en haug med svenske kjøttboller til hunden. Den ble dårlig og kunne ikke brukes på hele helga. :( Noen som tror de er dyrevenner bare de får gitt hunden noe de selv mener er godt.

I går (lørdag) så hadde vi stiv kuling minst så da tok jeg en dag ved tv-en.

Slapp i dag. Vindstille fra morran, men blåste opp utpå dagen. Hunden søkte bra i ca 1,5 time. Da ble det nok litt skarpt føre for den. Farten gikk betraktlig ned utover dagen. Gikk å var forsiktig så den ikke skulle slå gjennom.

Hunden markerte at det hadde vært fugl på 3-4 plasser med ett par boff. Hadde 2 stk loser (hvis en kan driste seg til å kalle det for los). Første satt i ca 15 sec for så å reise langt.

Den neste tok hunden opp ca 200 meter fra meg. Hørte fuglen kakklet og hunden bjeffet. Så fuglen sette seg i ei furu. Satt der i ca 5 sec. Dro da den så hunden var på vei bort til furua.

Detta går en nesten på nervene. Ikke en fugl som har vil sitte over 2 min på en måned.

Får vel bare ta ett par valium og se spetsjakt på film så lenge. :)

 

 

Skitt jakt alle.

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur i dag etter lang tids stillstand,og turen gikk til et terreng jeg og Buster kjenner godt. Veldig kupert,men huser bestandig noen fugl.

 

Jeg snek på tre loser,og alle tre var på drøye halvtimen fra jeg hørte han til jeg konstanterte losdyr. To røyer og en ekorn,og alle tre lever i beste velgående.

 

Hvis dere ser godt etter så ser dere ene losdyret på dette bildet :).

buster-loser-ekorn.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da har de gjort om værvarslet til helgen.. Reiser til sverige, var meldt 10 minus og sol, men nå har de funnet ut at det skal komme 30 cm med snø fredag og lørdag... Får håpe de ombestemmer seg flere ganger :) Har en spets som er veeldig klar for å komme seg ut å lete etter svensktupp.

Link to comment
Share on other sites

Om tiuren går i dokk er mer avhengig av temperatur enn snømengde. Er det svinekaldt sitter den ofte oppe bare når den spiser såfremt den får være i ro. Er det "mildt" sitter den som regel i trærne uansett snømengde. Det er selvfølgelig ingen regel uten unntak. Har tatt opp storfugl i dokk under milde forhold også. En tiur gikk opp mellom beina på pointeren til en kompis. Bikkja som normalt sett løper etter ble stående spikra som om den var i sjokk :lol:

Link to comment
Share on other sites

Var en tur i Ljørdalen i helga.

Arja fikk los nesten med samme jeg slapp. Virket som om hun ikke var helt sikker på hvor fuglen satt. Sto ved et område med tett furu med mye bar. Så opp i flere busker og byttet plass en del. Kom meg på ca 60 meter, men klarte ikke å finne fugelen i treet. Etter ca 15 min så kom hunden til meg. Virket som om den ga seg da hun ikke klarte å se den eller fikk noe respons. Sto en stund å ventet. Hadde mistanke om blindlos. Da det ikke ble mer los så prøvde jeg forsiktig å gå litt nærmere, men da dro det ut en tiur git. Den satt så det var ikke mulig å se den fra der jeg sto. Hunden dro etter og leita. Etter en stund så så jeg den kom seilende nedover lia på ca 300 meter. Den dro langt.

Ble ikke noe fall, men fikk da konstatert at det finnes fugl som sitter.

Hadde noen orrloser, men de var litt lette. Alt i alt en morsom tur.

Link to comment
Share on other sites

Ny fin dag i skogen i dag,gikk ca 12 km,og tør ikke tenke på hvor langt Buster løp. Kraftig vind gjorde forholdene meget vanskelige men vi fant ca 5 tiurer og 5 røyer.

Hadde en fin opplevelse når Buster sto i los oppi lia. Ei elgku med kalv kom fra losområdet,og passerte meg så nærme at jeg nesten kunne stukket børsepipa borti. En opplevelse som ikke var så hyggelig var når jeg ved et annet tilfelle hørte Buster skrike til,og ei helvetes svær kongeørn kom frem mellom trærne fra der bikkja var. Jeg vet ikke hva som skjedde men jeg har tidligere opplevd at ørna har vært innteresert i spetsen min. En kompis av meg fikk forresten spetstispa si angrepet av ørn i fjor,men den kom fra det med noen smårisp bare.

Link to comment
Share on other sites

Du er flink til å ta bilder må jeg si. (Jakte å da) :)

 

Blir en tur på fredag for min del. Siste sjanse, men er så skarpt føre at jeg må ha litt flaks.

Hadde los på en tiur i helga som satt på topp 400 meter unna. Ikke mulig å komme på hold git.

Får ta å prøve mårjakt med spets etter jul.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...