Jump to content

Spetsjegere


Suomen Pystykorva

Recommended Posts

Tok en tur for å se an formen til hunden etter svenskejakta i kveld. på 4 slipp har jeg sett kun 2 røyer, noe som gjør meg meget betengt, etter som jeg har gått i områder som i mange mange år har vært bra. ser så langt meget dårlig ut for jakta her hjemme :? meget dårlig var det også i mosvika så det spørs om det blir lite fugl i sekken å få situasjoner til hunden å trene på denne høsten.

Link to comment
Share on other sites

Var ute fredag, lørdag og søndag med lille frøkna på 4 mnd. Torsdag kveld var drømmen at ho hvertfall fikk lukta fugl.

 

Fredag: Ikke en fugl i sikte. Mye møkk, men av den inntørka sorten.

 

Lørdag: På vei til terrenget sto det 2 orrhanekyllinger i veien 30 meter unna. Slapp ho ut av bilen. Løp litt frem og tilbake rundt bilen men så ikke kyllingene. Etter et par minutter så begynte ho å nærme seg og spenninga var stor. Akkurat da kom det billys 50 meter nede i veien og kyllingene fløy uten at ho så de. 3 biler med omskolerte rypejegere på tur :evil:

 

Litt senere tok vi en runde i skogen. Ho var 10 meter foran meg da det fløy ut en tiur. Ho så fuglen fly ut, og la på sprang etter. Etter 20 meter var det stopp, og løpe tilbake der tiuren satt. Masse lukt og ros. God stemning!

 

Tok så en runde i kveldinga. På slutten av turen åpnet det seg et lite strøkent område og den gode "her er det fugl" følelsen i magen var sterk. Ho løp 20 meter foran, før ho bråstoppet, spisset ørene i 2 sekunder og la på sprang bortover lyngen. Opp flyr den største tiuren jeg har sett, og flyr 30 cm over hodet hennes og avgårde. Ho klikket fullstendig, bjeffet og løp etter før det var stopp og tilbake der tiuren satt. Men det var fortsatt mye lukt og ho løp rundt og var helt vill. Da plutselig stoppet ho og tittet opp i furua. Der flyr det jaggu ut en tiur til. Samme prosedyre - klikk i hodet, bjeffing og løpe etter 15 20 meter før retur.

Jeg trodde jeg skulle gjøre i buksa!!! :oops:

 

Søndag: Kjører inn i terrenget på morran. Opp fra grøfta flyr det 2 røy og setter seg i treet. Bikkja ut av bilen og løper rundt og leker litt. Når røyene flyr ut ser ho de. Det er bra. Inn i bilen igjen og kjøre videre. Plutselig ser vi en tiur som gruser. Ut av bilen og ho ser den med en gang. Løper litt nærmere, men er småskeptisk. Tiuren begynner å gå unna, da løper ho alt ho er kar om og jager tiuren bortover veien. Masse ros og glede.

 

I skogen var det ingen fugl, borsett fra spurv, og losen jallet i skogen. Halsingsterskelen er hvertfall lav. God stemning.

 

Mellom småturene hennes var det støkkjakt på matfar. Sekken forble tom. Men det spiller ingen rolle, for sjefen i huset har støkka storfugl, sett storfugl, lukta storfugl, spist storfuglmøkk og storfuglfjær, blitt tryggere, løpt ut i 3 minutter og kommet tilbake uten å følge spora sine, losa på småfugl og en nøtteskrike, lært å krysse 5 meter brede bekker osv osv osv.......

 

Får ta med et (det eneste) minus: Når vi nærmer oss bilen så er ho umulig å kalle inn. Ikke snakk om. Ikke om all verdens godbiter tas frem. Bil = uaktuelt!! Tips?

 

Takk for oppmerksomheten :)

Link to comment
Share on other sites

Dette høres lovende ut. Våkner fort når de får litt godlukt i nesen. Skjøt ei orrhøne for mi i los i fjor (hun var da 5 mnd). Hadde akkurat samme problemet med å kalle inn ved bilen, begynte å koble før vi så bilen, nå er det ikkeno problem mer.

 

Ble forressten en orrhanekylling for Tika i helga

Link to comment
Share on other sites

Her fikk vi to røyer på lørdag :mrgreen: nr en etter 5+ 15 min los å nr 2 etter 5 min. må si det smakte veldig godt med så lang los som ender med fugl i torva etter som bisken drev å stakk fra losen i sverige :) ellers har turene vært preget av tildels meget dårlig søk, men på søndag var han totalt forvandlet så vi satser på at det kommer seg nå. Må legge til at han markerte meget bra på begge røyene selv om forholdene elendige å begge to satt godt sjult nesten i toppen av store grantre. meget godt fornøyd med unghunden nå :)

Link to comment
Share on other sites

Fant ut at dette måtte være tråden å legge inn dette spørsmålet i:

 

Jeg jakter i ett terreng med utrolig god bestand av fine storfugler, men disse er dessverre så gamle og lure at de "triller ball i hatt" med setter'n min.. De rundlurer han gang på gang, til vår begges enorme frustrasjon.. Jeg har (om noen år) tenkt å kanskje skaffe meg en spets for å jakte storfugl med, da jeg praktisk talt bor i nevnte terreng, pluss at jeg har hytte i Sverige med gode storfugl-terreng i nærheten.

 

Derfor så har jeg følgende spørsmål: Er det noen som kunne tenke seg å vise meg denne formen for jakt? Evt. i mitt terreng eller om jeg kunne kommet på besøk (med eller uten våpen spiller ingen rolle egentlig, selv om med er å foretrekke) for å være med på noe slikt.

 

Og er dette en jaktform som er mulig å utføre med hagle? Har kun sett det på film, og da med rifle.. Krever vel bare mer av meg som fører å snike innpå fuglen hvis jeg kun har mulighet for "korthold"? I terrenget hvor jeg jakter nå er nemlig småviltjakt kun tillatt med hagle.

 

Tom Marius

Link to comment
Share on other sites

Nå har jo du en gyllen mulighet da jeg jakter i det du kaller ditt terreng :mrgreen: foretrekker og kalle det mitt terreng jeg da :mrgreen:

 

neida, men jeg jakter i rjfo, har gjort det siden 10 sept, jeg har koie oppi allmeninga her, rotfarbekken i furnes allmening, stikk innom der, størst sjangs midt på dagen, eller kvelden, skal bo på koia til søndag er planen,,,,

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært så heldig å få låne en 8 år gammel finskespets - jeg kan bruke den så mye jeg orker i høst. De fire turene jeg har hatt så langt har vært en flott opplevelse. Hunden er fantastisk bli, og har en knakende god jaktlyst. På Astroen ser jeg den jobber mellom 40 og 350 meter fra meg. Noen ekornloser er det blitt, og overraskende mange loser på tiur, røy og orrfugl. På en veldig tung og tåkete dag her forleden, trykte orrfuglen hardt, og den sjokkstøkte dem opp i de nærmeste trea. - Alt vel og bra. Men, fy fader så vanskelig det er å komme meg innpå fuglen. De sitter i tjukker så tette at jeg må gå sidelengs - og jeg ser dem ikke om jeg studerer treet op og ned med kikkerten i lange tider. - Spetsens jaktglade eier sier jeg vil få bedre tider etter elgjakta sier han, lettere å se i skogen og mindre nervøs fugl. Han bør vel ha greie på det, over 100 storfugl er det skutt for den, men ennå ikke av meg ...

 

Jeg er veldig imponert over lynnet, pleier de å være slik, finskspetsene? Det formelig vibrerer rundt hunden i skogen, men bli som en sommerdag når det kommer folk og glad i å kjøre bil, og en fotomodell å se på - Jeg forstår veldig godt de som har falt for denne :D

Link to comment
Share on other sites

De sitter i tjukker så tette at jeg må gå sidelengs - og jeg ser dem ikke om jeg studerer treet op og ned med kikkerten i lange tider.

Ja, er ikke det typisk! Hatt flere tilfeller i høst sjøl hvor jeg har stått på skuddhold og ikke vært kar om å se'n gammel-Erik i veden. Jævlig irriterende da den bestemmer seg for å reise, og da får du fanken så dårlig tid! Man trenger mye trening for å klare å se fuggern i treet, og mye er gjort hvis man har en hund som er flink til å markere.

 

Jeg er veldig imponert over lynnet, pleier de å være slik, finskspetsene?

Nå om dagen har jeg til gode å møte en sint spets. For 15-20 år siden var regelen at "en sint hund er en god (jakt)hund", men dette har man nok klart å avle bort. Mistenker at noen her i tråden en gang i tiden eide ei spetstispe som het Arja. Den levde opp til navnet sitt, for å si det slik :D Var med en gang det ble skutt en skikkelig gammeltiur for henne og ei annen tispe. Det ble skikkelig kamp om byttet og støvelen til eieren av den andre tispa måtte bøte med livet da han prøvde å skille de :shock:

 

Det er fryktelig mye hund i ei lita pakke, og det første jeg tenker på da noen sier spets er "jaktlyst". På alt! Synd man ikke får godt betalt for ekornskinn lenger...

Link to comment
Share on other sites

Var på en liten kveldstur i går. Så to røyer som jeg og hunden støkket sammen. Hadde to tre korte loser, men det virker som fuglen sitter dårlig (lauvfallet er i full gang).

 

Men fangst ble det likevel.... To harer, ingen skudd avfyrt.. Spetsen er allsidig gitt. Tok to ungharer selv, på to forskjellige plasser. Spørs om hareinteressen øker litt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har akuratt vært en uke på jakt. Hadde mange fine loser, og skulle ha hatt en tiur for raffen men røya i nabo treet ble skremt da bikkja hoppet mot trestammen. Fikk ikke skutt noe for han, men mange fine opplevelser :) vi skøyt tilsammen 2 rein 2 tiurer 7 orrhaner 5 orrhøner 4 liryper. Vi var 4 stykker på en vellykket jakt tur :D

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Har lyst på finsk spets til storfugljakt, men har noen spørsmål..

Har en Border Collie (hannhund), snill som ett lam, men noe stresset og forstyrret når han er ute, leter stein og skal leke hele tiden. Vil denne ha noe form for negativ påvirkning på spetsen? Har i tillegg en katt, kan dette bli et problem? Så er det dette med bjeffing, er det så ille som folk skal ha det til? Tenker på utenfor jaktsammenheng. Har tilgang på svært fine områder med tiur og annen storfugl, så en Spets hadde vært spennende og hatt! :)

Link to comment
Share on other sites

Alt det du spør om er fryktelig individuelt fra hund til hund. Min bjeffer på det meste som ser ut som om det rører på seg, far min sin valp er helt stille i hundegården. Han brukte bjeffehalsbånd, og det har funket for ham. Spisshunder generellt er disponert for overdrevet stemmebruk, men med litt trening så blir det for de fleste akseptabelt. Det finnes da spetser i Oslo og omegn også.

 

Katten din er allerede vant med hunder så da du får en ny valp så tipper jeg dette går bra.

Link to comment
Share on other sites

Stillhet på forum = Los i skogen (Gammlet jungelord..!?)

 

Kjapt spørsmål til spetseiere med hund over 5 mnd.

 

Slo bikkja di ut mye når den var 5 mnd?

 

I helga nå var det max 20 meter med enkelte (2 stk) runder på 3-4 min..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

FinskSpets.

ser på en annen tråd her at du skriver om astrix at det ikke løsna skikkelig før han var 4 år. hvordan var søk å forfølging før den tid??

bisken her blir 2 år på desember å så langt er søket dårlig (40-70m med ca en tur i timen ut på 150m) forfølgingen er stort sett elendig (10-30m), men når han finner fugl som han får bra kontakt med ser det meget bra ut med lange loser å meget bra markering :) har snart 30 slipp i høst å har skutt 5 fugler for han i høst, men så langt er søket kun blitt bedre på fart siden i fjord.

Link to comment
Share on other sites

Han hadde lange søk, alt for lange,fart har han alldri fått topp skår på, han har hatt fart i mere trav en gallop, men di 3 første åra hans så hadde vi mere elglos en fugl los, å jeg venta mange timer på denna kopskællen :mrgreen: men når vi fant fugl så fikk han liksom ikke sikkelig tak på det,men vi har slitt mye med sky fugl her oppe i alle år, mye sau,kuer,og folk bidrar nok til dette, å en uerfaren spetsjeger i tillegg så var det liksom toppen ta kransekaka :lol: men jeg skulle absolutt gjøra alt etter læreboka å det løntes seg i det langeløp,å hadde en overdose med tålmodighet med han, for han har en enorm jaktlyst så det skjedde alltid noe i skogen med han :?

Forfølgning så mener jeg å huske ikke var av di lange første åre,(er jo 10 år sia :lol: )men det kom seg til lange fine forfølgninger.

 

Det med søket til din hund, kan jo være mye rart,men tipsene går på det å gå rette linjer i skogen, kompaskurs, å vente til hunden er inne når en skal vinkle, så er det jo farten din, kanskje du går for fort? for sakte? prøv å varier litt for å teste, Hva skjer når du tar en pust i bakken, stikker han lengre ut da?

 

Det med forfølgning, unghunda har en tendens til å stoppe fort for så å komme tilbake til utaket for å se etter flere,men når dem hører innslaget så er det full gass dit, men det er situasjons avhenging, tett skog, store myrer,hogstflater, dem er ikke bare blåste i huet,men som regel så er det litt mere rutinerte hunder som skjønner at denna dro langt så vi bruker ikke opp energi på den liksom,men det vil nok komme seg med guten din :D han er en ung hund å trenger mange timer i skogen for å lære, ikke bekymre deg så mye,ta det som det kommer, en ting er sikkert, dessa unghunda driv med nye rart :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er spetsen med tanke på å gå løs til daglig? (bor landlig til). Vil den stikke etter fugl så fort den har sjansen, eller vil den holde seg i ro rundt hjemmet? Vil den skjønne etterhvert at det skal jaktes når den får på f.eks jaktdekken eller gps-halsbånd?

Link to comment
Share on other sites

Tja.. Det kommer an på veldig mye vil jeg tro, de er jo forskjellige individer de også.

Jeg har aldri hatt en som jeg har hatt løs fra den var liten. Ergo har det blitt slik at "Hurra, jeg er løs. Nå skal det faen meg jaktes!".

Har hørt om de som har fått det til, men altså ingen personlig erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Gammer'n han kan jeg ha løs ute,mens jeg er der,men da bør det ikke komme ei katte,rådyr ell noe anna 4 beint no :twisted: for da hører vi ikke :lol: ungtispa mi kan jeg å ha løs sammen med meg,men ikke tøyd strikken så langt,er noen biler som kommer forbi her.

 

Men jeg kjenner en som bare slipper ut bikkja å går inn sjøl, han går ikke ta gården, stopper ved innjkjøringen å markerer :mrgreen: her bor j å så rusler han inn på gården igjenn,,, :D

 

har du en relativt ung spets så er det mye energi som skal ut så greit å teste slik når bikkja ha fått roet seg litt :D

 

2ny:http://www.jaktvision.se/ vest for dc 20 bruker jeg, funke som snus :D

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er spetsen med tanke på å gå løs til daglig? (bor landlig til). Vil den stikke etter fugl så fort den har sjansen, eller vil den holde seg i ro rundt hjemmet? Vil den skjønne etterhvert at det skal jaktes når den får på f.eks jaktdekken eller gps-halsbånd?

 

Hvis du får en spets med mye jaktlyst kommer den til å stikke så fort den får muligheten.Sjangsen for at den skal bli interessert i viltarter du ikke ønsker å jakte på er også større når den får mulighet til å rote rundt på egen hånd.

Jeg vil anbefale å bestandig ha bikkja i bånd når man ikke er på jakt. Tror at man får en hund med mer fart og bedre søk enn hvis man har bikkja løs til alle døgnets tider. Når det er sagt så er det få spetser som har gått så mye løs som gammeltispa mi,og det ble skutt mange titalls fugl for henne også :D( hun hadde dog noe lav fart,og gikk ikke så stort som ønskelig bestandig,altså ikke så sterk jaktlyst)

Link to comment
Share on other sites

Kan jo ha mye jaktlyst selv om den kan gå løs hjemme, er jo di hunda som klarer å skille jakt/hjemme,,,spørs vel litt hvordan folk bor, er furua som nermeste nabo kan den jo fort tro at løs=jakt :D men den hunden som jeg refererte til er en av di hunda i norge med lengst merritliste å kan vel ikke si at den har lite jakt lyst ,så det bunner vel ut i litt dressur å kunne ha dem løse hjemme på tunet,,,,,,

Link to comment
Share on other sites

Kan jo ha mye jaktlyst selv om den kan gå løs hjemme, er jo di hunda som klarer å skille jakt/hjemme,,,spørs vel litt hvordan folk bor, er furua som nermeste nabo kan den jo fort tro at løs=jakt :D men den hunden som jeg refererte til er en av di hunda i norge med lengst merritliste å kan vel ikke si at den har lite jakt lyst ,så det bunner vel ut i litt dressur å kunne ha dem løse hjemme på tunet,,,,,,

 

Hvis spørsmålet var om en finsk spets kan dresseres til å holde seg på tomta så kan den det på lik linje med alle verdens hunderaser,men det regner jeg med spørsmålsstiller vet.

Den hunden du refererer til,du sier ikke noe om hvordan den var før den ble lydig, eller hvor lang tid det tok :D

Link to comment
Share on other sites

Ja nå er det bare en uke igjen til min spets valp kommer, Veldig spent og gleder meg vilt til endelig og få en turkamerat som orker,

har fra før en "mopp" som er kul han men tur i skauen skjønner'n ikke :D

 

Leser mye om jakt i sverige og har søkt i timesvis for og finne gode steder men finner lite på mine breddegrader, Kan noen komme med noen hint om hvor jeg bør leite ? ønsker jo så nærme som mulig kongsvinger da .. :D

 

Bjørn

Link to comment
Share on other sites

Han hadde lange søk, alt for lange,fart har han alldri fått topp skår på, han har hatt fart i mere trav en gallop, men di 3 første åra hans så hadde vi mere elglos en fugl los, å jeg venta mange timer på denna kopskællen :mrgreen: men når vi fant fugl så fikk han liksom ikke sikkelig tak på det,men vi har slitt mye med sky fugl her oppe i alle år, mye sau,kuer,og folk bidrar nok til dette, å en uerfaren spetsjeger i tillegg så var det liksom toppen ta kransekaka :lol: men jeg skulle absolutt gjøra alt etter læreboka å det løntes seg i det langeløp,å hadde en overdose med tålmodighet med han, for han har en enorm jaktlyst så det skjedde alltid noe i skogen med han :?

Forfølgning så mener jeg å huske ikke var av di lange første åre,(er jo 10 år sia :lol: )men det kom seg til lange fine forfølgninger.

 

Det med søket til din hund, kan jo være mye rart,men tipsene går på det å gå rette linjer i skogen, kompaskurs, å vente til hunden er inne når en skal vinkle, så er det jo farten din, kanskje du går for fort? for sakte? prøv å varier litt for å teste, Hva skjer når du tar en pust i bakken, stikker han lengre ut da?

 

Det med forfølgning, unghunda har en tendens til å stoppe fort for så å komme tilbake til utaket for å se etter flere,men når dem hører innslaget så er det full gass dit, men det er situasjons avhenging, tett skog, store myrer,hogstflater, dem er ikke bare blåste i huet,men som regel så er det litt mere rutinerte hunder som skjønner at denna dro langt så vi bruker ikke opp energi på den liksom,men det vil nok komme seg med guten din :D han er en ung hund å trenger mange timer i skogen for å lære, ikke bekymre deg så mye,ta det som det kommer, en ting er sikkert, dessa unghunda driv med nye rart :mrgreen:

 

Var ute en tur i dag dag å gikk ekstrem sakte for å se hvordan søket ble da. muligens litt bedre :) Dette med farten når jeg går har vel litt å si, men med føtter som på en voken elg er det fort jort at farten kan bli litt for stor i perioder :mrgreen: . når det gjelder forfølging så hadde han ca 30 m på ei røy, men denne gangen så jeg hvor langt den fløy ( ca 2 km over en dal ) å det var like greit at han ikke fulgte på den. En annen sak jeg har tengt på er at vi har sett ektremt lite fugl i høst å at bisken kan bli uinspirert av den grunn. Tror nok også at han er litt sent utviklet å at det forhåpentligvis bedrer seg når han blir mere voksen i hode sitt. gikk det bra med dere på nm eller :?:

Link to comment
Share on other sites

Tilbake etter tre dager i sverige. Henger to tiurer i kjellern (4,5 og 4,6 kg :) ) Flotte forhold fredag med 5-6 loser for spetsen, men ingen felling for bikkja. Så en tiur på topp som jeg snek meg innpå, men hunden ville ikke den veien, så den ble skutt uten at hun var i nærheten. Lørdag og søndag var det håpløse forhold med mye vind. Ble en tiur søndag på verdens korteste los. Hun tok den opp 30 meter forann meg, den fløy 2 meter over hodet på meg og gik i veden 30 m bak meg, skjønte at denne ikke kom til å bli sittende lenge så da spetsen sprang mot treet og bjeffet en gang så smalt det. Landet rett i gapet på en ivrig spets :)

 

Fin tur, sett 20-30 storfugl + endel orrfugl og rype. Men desverre ødela vinden for spetsjakten lørdag og søndag..

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur i dag dag å gikk ekstrem sakte for å se hvordan søket ble da. muligens litt bedre :) Dette med farten når jeg går har vel litt å si, men med føtter som på en voken elg er det fort jort at farten kan bli litt for stor i perioder :mrgreen: . når det gjelder forfølging så hadde han ca 30 m på ei røy, men denne gangen så jeg hvor langt den fløy ( ca 2 km over en dal ) å det var like greit at han ikke fulgte på den. En annen sak jeg har tengt på er at vi har sett ektremt lite fugl i høst å at bisken kan bli uinspirert av den grunn. Tror nok også at han er litt sent utviklet å at det forhåpentligvis bedrer seg når han blir mere voksen i hode sitt. gikk det bra med dere på nm eller :?:

 

ja du kan risikere å ta noen lange skritt du :mrgreen: , men vis du støkker fugl under jakt så går du for fort, vis ikke så har han fått søkt over, vis det er lite fugl så får du legge inn en søknad tol øvrigheta om å ta deg en tur dit det er litt mere fugl :D

Link to comment
Share on other sites

Tilbake etter tre dager i sverige. Henger to tiurer i kjellern (4,5 og 4,6 kg :) ) Flotte forhold fredag med 5-6 loser for spetsen, men ingen felling for bikkja. Så en tiur på topp som jeg snek meg innpå, men hunden ville ikke den veien, så den ble skutt uten at hun var i nærheten. Lørdag og søndag var det håpløse forhold med mye vind. Ble en tiur søndag på verdens korteste los. Hun tok den opp 30 meter forann meg, den fløy 2 meter over hodet på meg og gik i veden 30 m bak meg, skjønte at denne ikke kom til å bli sittende lenge så da spetsen sprang mot treet og bjeffet en gang så smalt det. Landet rett i gapet på en ivrig spets :)

 

Fin tur, sett 20-30 storfugl + endel orrfugl og rype. Men desverre ødela vinden for spetsjakten lørdag og søndag..

 

Grattis med fangst :D men om du ikke får spetsen til å søke under det tre som tiuren sitter i, prøv å geleide den dit, å det kan være at den får været av den å får los :D har sjedd meg, skjedde under NM i helga å, deltaker å dommer så det kom tiur å satte seg i topp rett bak dem, di venta i over 20 min til bikkja kom inn å den rota seg dit tiuren satt å det ble los :D

 

vis du hadde mye vind så har jeg en anelse om vlken breddegrad du var på :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hehe, jo det ga mersmak det! :) Fikk noen loser, men fuglen dro før vi kom oss innpå. Var kaldt (over 20 minus) og knirkeføre, så bråka litt.. Mulig Roy kommer til "mitt" terreng om 14 dager, har noen tiurer som har lurt meg i flere år, så det kan bli spennende! Håper dere med brukandes hunder får satt på noen valpekull framover, så jeg kanskje får kjøpt meg egen Finsk spets til neste år! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...