Jump to content

Spetsjegere


Suomen Pystykorva

Recommended Posts

Utställnigspremiär var det för min fröken i går..

 

Blev inte så mycket fotat i smoggen, då jag snabbt upptäckte att oset från hamburgerstekningen som lägrade sig i hallen gjorde alla bilder grådassiga *urk*

 

Husse var dessutom fotograf idag = :D

 

Nåja.. En hyfsad bild har jag hittat åt än så länge..

 

090329-rd-1.jpg

 

Kritiken blev som följer:

 

Mycket lovande tikvalp.

Vakert huvud med goda proportioner. Mörka ögon, bra öron. Stark rygglinje. Bra benstomme och tassar.

Lite oren i färgen. ( Det är ju det svarta som är kvar i svansen som orsakade de orden)

 

Valpklass 1, HP, Bir-valp + att hon vann en agillitytunnel :roll:

 

Muntligen påtalade han också att hon har bra svans och att hon rör sig bra och är väl utvecklad för åldern och att hon var ju bara för söt :D Det blev några minuters gosande halvvägs upp i domarens knä alldeles i början av bedömningen.

 

Halvbrorsan som är 2 år kom och kikade på lillasyster också..

 

090329-halvbror.jpg

 

Ställdes inte ut idag, men är utställd med fina resultat tidigare och husse satsar nu på jaktprov i höst för att sedan ställa honom i jaktklass 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Var moro å endelig få valp i huis ja :o) Bilder kommer!

Ser ut som at hun er en tøffing. Uredd for det aller meste og veldig utforskende. Møtte Dunkeren og terrieren til en kamerat for første gang i går... Det endte med full los på dunkeren på sikker avstand, deretter bet hun han i snuten når han kom for nært :) Men det myknet opp etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Da har Finsken vært i hus i 14 dager. Ser ut til å være et stødig gemytt. Hun er meget selvstendig, står i hundegården på dagtid uten å la seg affisere av å være alene. Jeg syns hun er litt vill og ukonsentrert når jeg prøver å trene litt på sitt og innkalling, men det er vel bare å forvente :) Losgenet har iallefall våknet og hun begynner å lyde navnet sitt. Husrenheten er det så som så med enda da....

 

Mye arbeid med valp, men mest moro.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

akkurat ja,,,,, ja må slå til når sjangsen byr seg,det er ikke bare lagervare den spetsen nei,,,,, men et godt tips er nok og høre med korsmo og østmo om hvem du bør se etter og hvem du bør styre unna,,,,, er jo tross alt mange og velge i mellom i finland,,,,, sikkert greit og kunnet litt finsk også,,,,,, :lol: (men det kan du kanskje? :oops: men tanken din er ikke dum den nei :D

Link to comment
Share on other sites

Gode kamerater i Finland som kan bistå og som har dram og badstu klar når du kommer over er gull verdt. :D

Skal selv over i september sammen med Truls og hente en vestlaikavalp, og da skal vi overnatte hos en kamerat som bor 4 mil fra der vi henter valpen.

 

Varm badstu, Koskenkorva og en haug iskalde Karjala er lovet 8)

Det blir en nattlig runde etter mårhund med terrier og laika også.

 

Eneste finsken som trengs da, er Kiitos :lol:

 

Finnene er trivelige mennesker og lette og komme i kontakt med, så et godt råd er å skaffe seg et lite kontaktnett der borte. Det letter noe enormt, da du har noen som kan snakke med oppdretter og andre som kjenner hundene du skal ha valp etter.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nå er det ikke alt for lenge til jakta. Gleder meg helt sjukt :!: Trur også Raffen er klar. har hatt noen fine loser på ekorn, er vel kansje ikke det beste å øve på men han loser bra i allefall :D

Ble også veldig blakk her om dagen også måtte kjøpe hundepeiler "astro" har noen av dere brukt peiler på spets?? har det noe å si på losen når han har peiler`n rundt halsen??

Håper alle spets jegere får en bra jakt sesong :twisted:

Her er det noen bilder av "krapylet"

467179.jpeg

467187.jpeg

467191.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt vanlig peil på gammer'n helt til jeg kjøpte meg astro i januar,men jeg bruker dc-20 og den har jeg kunn testa på ryggen i sele,men vet det er noen som har dc 30 og den funker den til tross for at den er litt "stor" har ingen ting å si på losen så lenge den ikke er for tung til at spetsen ikke klarer og se opp på gammel tuppen som sitter i toppen :mrgreen:

 

neida kommer til å funke som bare det :D Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt vanlig peil på gammer'n helt til jeg kjøpte meg astro i januar,men jeg bruker dc-20 og den har jeg kunn testa på ryggen i sele,men vet det er noen som har dc 30 og den funker den til tross for at den er litt "stor" har ingen ting å si på losen så lenge den ikke er for tung til at spetsen ikke klarer og se opp på gammel tuppen som sitter i toppen :mrgreen:

 

neida kommer til å funke som bare det :D Lykke til :D

 

Takk. Da er nok ikke det et problem :D

Link to comment
Share on other sites

caitlikefox: hu vesla mi hadde ikke søk på mere en toppen 3 min i høst,lå på 1-2 min,men vi fikk los,,,,,å fugl,,,men ta det med ro når du går,så du ikke støkker, så er det nok ikke umulig at det blir en los eller fler :D artig det å jage inn unghund,,,,dem driver med så mye rart :lol: så bare gled deg å ta det som det kommer :D............. sånn ca hvor reiser du??

 

fangstguttn: bare hyggelig, lykke til

Link to comment
Share on other sites

Slapp Buster i dag for første gang etter at båndtvangen opphørte. Etter en halv time hørte jeg skrik jeg aldri har hørt i skogen før,og jeg lurte fælt på hva det var. Fryktelig mye vind i trærne gjorde det vanskelig å høre,men da jeg nærmet meg hørte jeg også losen. Det viste seg at det var en ung mår som skrek som en gal der den satt på bakken og prøvde å verne seg mot Busters tenner. Når Buster oppdaget at matfar nærmet seg losen,hoppa han på måren og kverka denne kjapt.

At Buster kom så overraskende på måren at den ikke greide å komme seg opp i et tre er et mysterium,men det kan vel skyldes mye bråk i skogen grunnet uvær. Så ikke ut til å være noe fysisk galt med måren den stunden jeg så den i livet.

Fugl fant vi ikke i uværet men steike det er godt å være i gang igjen :D

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg har fått et problem som blir verre og verre, raffen er veldig hissig mot andre hann hunner, han gir seg ikke, selv om de andre gir seg. skal jeg gripe inn i situasjonen og gjøre noe når det skjer??

Takker for svar.

mvh Daniel

 

Rart spørsmål, "skal jeg gripe inn?" Sier seg vel selv at du må det.

Hva kan det komme av? Frykt, beskyttelse, sosial rang?

Link to comment
Share on other sites

Nei hvorfor jeg spør er at noen jeg har snakka med sier at jeg ikke skal gjøre noe siden dem skal finne ut hvem som er sjefen. så derfor spør jeg et rart spørsmål, siden jeg er ikke sikker på hva jeg skal gjøre. Det jeg har gjort hittil er og dra han bort.

jeg tror det er på grunn av rang eller beskyttelse.

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat samme adferden hos min spets.

 

I følge en 60 åring som har vokst opp med spets har han aldri sett en hannhund av denne rasen som ikke er likedan..

 

En av mine jaktkamerater har en østlaika hann på vel 35 kg, det er ingen hindring for å si det sånn :?

 

Jeg har innfunnet meg med at spetsen er litt spesiell på godt og vondt. Les på http://www.skucku.se/forum/ så vil du se at dette ikke er helt unormalt..

 

Er jo litt sjarm med en uredd kriger også da!

 

Tikkakoski

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare hatt "normale" hunder til nå,men den finsk spets hannen jeg har nå er en krigersk liten jævel. Han vil sloss med alt og alle,angrep er beste forsvar har`n funnet ut.

Du må korrigere hunden din når han hisser opp til bråk! Det er du som bestemmer hvem dere skal "sloss"med og ikke han :)

Link to comment
Share on other sites

Jævlig skøy med en uredd kriger som ypper til strid med et hundespann med grønnland/huskyer. Heldigvis var det en pensjonert lederhund som manglet begge hugg tennene i over kjeven som fant ut å sette denne lille røde yplingen på plass.

Min da 2 år unge kjeftesmelle tok ikke hintet. Har samme adferd nå som 4 åring.

Hadde årets første los på gås i dag. Flokken hoppet på sjøen, men gakket seg nærmere bråkmakeren. Og jeg fikk felt to med rifla før gåsene skjønte at bjeffing er farlig.

Den første gåsa lå 4 meter fra land. Apport er et ukjent begrep. Men los på død gås er gøy det og.

Link to comment
Share on other sites

Nå har de siste to dagene vært hektiske, Raffen ble så dårlig at han spydde og spydde, dreit blod og vann. han mista livsgnisten helt. Det kjedde veldig fort. Dro rett til dyr legen han fikk noen sprøyter og ble lagt med drypp.

Heldig vis begynner han og røre på seg nå og "bjeffe" igjenn. Dyr legen fikk også vaske jobb, etter at han hvar uheldig og dreit opp over hele veggen og skoffe komoden. men han kommer seg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå er raffen helt frisk igjen :) tokk han med opp til hytta i dag og slapp han i skauen, og det ble los etter 15 min Det varte ikke lenge siden han hoppet opp mot treet og da fløy tiuren, men jeg så den :D etter det fikk han los på en røy. Det varte sikker like lenge også røyen fløy men raffen fant han fort igjen, dette kjedde tre ganger :twisted: gleder meg noe heilt sinnsykt til 10 sep

Link to comment
Share on other sites

Da var årets første jakttur over. Tre dager i Sverige med valpen. Elendig med fugl... Hadde flere bjørner enn fugler på terrenget. Men fikk to fuglesituasjoner med spetsen. Og på den siste ble det skutt ei orrhøne i full stålos for henne :D Sto under en furu 5 meter fra fuglen og så rett opp på den når det smallt. Perfekt start for en 5 mnd gammel hund! (Fikk også sms om at det var skutt ei røy for kullsøsteren 20 min etter jeg skjøt)

 

Så selv om det var sørgelig med fugl på turen, så er jeg storfornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Det med lostid er jo veldig situasjons avhengi,kanskje du bruker noen minutter på ansmygning,,,, jeg tenker ikke på det, har bikkja hatt kunn kort los så detter den ned, sålenge bikkja har tatt den opp og vet at den sitter i tre så har den gjort jobben,ville heller vært nøye med markering, hvis en bare skyter på fugl bikkja har losa på 30-40 m unna så vil den etterhvert skjønne at bare jeg har støkka fugl å loser så detter dem ned,så markeing er viktig, blir lettere for deg også når du smyger på los, lostida kommer seg den, ikke ukjent at unghunder går av losen etter noen minutter kommer tilbake og loser litt til,det kommer med erfaringa

Link to comment
Share on other sites

Bisken min dreiv og rota rundt på 30-40 meter før jeg fikk skutt, men første slippet etter høna ble skutt var han ut på ca 100 meter med en gang. siste dagen før jeg dro hjem dro han ut på 260 meter så han fikk virkelig blod på tann etter bare en fuggel :) håper bare på noen bra situasjoner å noen fugler til nå så tror jeg dette blir bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Var på en liten kveldstur med valpen i går. Først en kort los på røy, men den dro etter ca 30 sek (tror den var oppmerksom på meg da den gikk i tre). Hadde deretter et par fugler som ikke hunden fikk has på. litt senere så jeg at hunden rundet rundt meg og vinklet bakover igjen, losen startet for fullt ca 120 m bak meg. Begynte å snike meg inn men gammaltiurn fløy opp når jeg var på ca 70 m (Denne tror jeg ikke gikk pga meg da jeg hadde en haug med mye skog mellom meg og losen) Så ei røy og en orrhøne etterpå.

 

6-8 fugler i lufta og to loser på 1,5 timer er jeg godt fornøyd med. Tispa begynner å jakte bra.

Link to comment
Share on other sites

i dag har jeg en fridag,,,,, slitne bein,,,, tispa fikk løpetid den 10 så det var bra timing :roll::( men har fått brukt a en del alikevell,,,, har nå hatt 16 slipp,,,,har jo 2 hunder så en må jakte litt,,,,,,gått noen mil å hatt oppe ganske bra med fugl,,,,, MEN makan til stang ut har jeg ikke vært borti,,,, fuglene har vært så stressa, vet ikke å mange loser jeg har hatt,men fått skutt på 2 tiur en bomma jeg på,,,,,så en mørk flekk under tiuren som jeg trodde var,,,,, (litt tett så kunn halsen og litt av hode) den fløy,,, fikk los på tiur,,,,sikter inn sender hagleskura,,,,tiuren bikker bakover,,,,,flakser og kommer seg forover og drar av gårde,,,,,søkk borte,,, :evil: nå skal ikke tispa slippes før sammjakta starter den 13 okt,,,, skal dømme i morgen og i helga så nå blir det litt fri på gammer'n,,,,, hann er jo å litt ulage om dagen ettersom det er ei løpsk tispe i hus,,,,,,piper bjeffer konstant hele tida,,,,, :evil: blir nok noen år til det blir en hanne og tispe i hus ja,,,,

Link to comment
Share on other sites

Her synes jeg det har gått meget bra etter vi kom hjem fra sverige :) En dag hadde han nesten 5 min los på gammeltiur, men det var flere fugler i laget så når de stakk dro også bisken etter. tiuren ventet til hunden var på trygg avstand ( ca 300 m ) så dro den i helt annen retining :evil: dagen etter ble det mye rot med et orrfuggelkull, men når vi kom vekk fra dem uten å få skutt tok han ut en tiur som dro et godt stykke. tiuren klarte hen å finne igjen, men den fløy ut etter 2 bjeff å fløy ca 200 m å satte seg i toppen av ei furu. tiuren var i trådkorset fram til hunden hadde igjen 20 - 30 m å så dro den også. har hvert my stang ut nå noen turer, men synes utviklingen på hunden er meget bra så vi satser på en tiur eller to i høst :D

Link to comment
Share on other sites

Ja nå har jeg jakta i Telemark,kongsberg og Asker. Det har ikke blitt fuggel, han finner godt med fuggel men enten så blir de skremt av at han hopper opp mot tre stammen eller så vil ikke fuggelen sitte i tre :( hvar ute og jakta i dag, han gikk bare rundt meg hele tiden gikk 15 meter og venta på meg, han har ikke gjort det før. Tror han var litt sliten etter i går. håper jeg får skutt for han snart :wink:

Link to comment
Share on other sites

hvar ute og jakta i dag, han gikk bare rundt meg hele tiden gikk 15 meter og venta på meg, han har ikke gjort det før. Tror han var litt sliten etter i går. håper jeg får skutt for han snart :wink:

 

du var ikke borti noe rovdyr da,,,,,,typisk kjennetegn når spetsen kjenner rovdyrlukt,,,,,bare holder seg rundt eieren og vil ikke ut i søk før lukta er borte,,,,,, men for all del han kunne vært sliten og ikke orka å løpe,,,,

Link to comment
Share on other sites

Hadde en flott jakttur i dag,med spesielt en arti episode. En tiur kom og satte seg rett over hodet mitt mens Buster sto i los hundre meter lengre bort. Har opplevd dette flere ganger tidligere men i dag hadde jeg fotoapparatet med meg og fikk tatt en liten videosnutt av tiuren. Måtte prøve å få den på vingene uten for mye leven men den satt hardt som dere kan se på hjemmesia mi der jeg har lagt ut videoklippet. Skjøt forøvrig ei røy etter lang los med god markering. Hadde også noen loser som ikke satt lenge nok.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det lite aktivitet blant spetsjegerne for tiden? Var ute en tur på lørdag, men det blåste mye. Bikkja fant noen seter, men fuglen gikk nok lenge før hun ble var den. Hun søker bedre og bedre for hver tur, så nå er det bare en felling eller to som står for tur.

 

Hvordan er fuglen på denne tiden mellom lauvfall og snø? Vanskelig tid? Er det rifla som gjelder fra nå av, eller er det fortsatt mulig å komme på haglehold?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er stille i spetstråden,men de fleste er vel mer opptatt av å jakte enn å skrive på forumet for tia,jeg vet ikke.

Buster (2 år),bikkja mi jobber som ei maskin,makan til jaktlyst den hunden har. Han går fort og stort,men ungdommelig iver kan man ikke klage på selv om det blir mye leting etter ham innimellom. Finner han som regel i los ett eller annet sted.

Legger ved et par bilder fra i helgas jakt.

Tiur%20p%C3%A5%20topp..JPG

 

b%C3%A5lkos..jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...