Jump to content

Spetsjegere


Suomen Pystykorva

Recommended Posts

.....Men det ble da en tiur skutt i flott los for spetsen.

Gratulerer så mye :thumbup:

 

Kjenner meg også igjen på hundeførers evner til å finne fugl (de gangene jeg har hatt muligheten)

 

Men jeg sliter med at losen er for kort. Hvis ho er 2-300 meter unna, så går losen i 1-2 minutter.

Rekker aldri frem før ho har avbrutt og er på vei tilbake. Prøver å oppmuntre til å søke igjen, men da har det gått i glemmeboka for hennes del.

 

Kan bli en lang høst, med nerver, spenning, oppgitthet, glede og et par skuffelser.

Men er overoptimist som alltid. 16 mnd ved jaktstart, det bli bra..

Link to comment
Share on other sites

Har samme problem jeg også. Ofte går hun av losen etter 5-10 min, løper en liten runde og når hun da kommer tilbake markerer hun hun dårlig (loser på flere trær rundt der fuglen sitter). Hvis hun loser på en fugl og det flyr ut en annen en i nærheten så bryter hun losen og løper etter den som flyr et lite stykke før hun drar tilbake til fuglen og markerer dårlig. Men det er nok bare å fortsette å prøve å få fellt flere fugler i fast los med god markering slik at hun skjønner poenget.

 

2ny: Har skjedd myyye med min siden hun var 16 mnd (er ca 2,5 år nå), så det er ingen grunn til å bli stresset

Link to comment
Share on other sites

2ny: Har skjedd myyye med min siden hun var 16 mnd (er ca 2,5 år nå), så det er ingen grunn til å bli stresset

 

Neida, er ikke stressa. Eller jo. Men på en god måte. Vil bare at det løsner denne sesongen.

Bare ett fuglefall, så jeg kan senke skuldrene litt hvertfall.

 

Men jeg skjønner hva du mener CLF - tider skal komme..! 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er avsandsforelsket i finsk spets. Har i det siste lest det jeg har kommet over samt sett litt på div jaktfilmer. Jeg har jakta hare og rådyr med bikkje i 20 år og stortrives med det, særlig hare. Heldigvis har jaktiveren bare økt med åra og som jakthundinteressert har jeg flørta med tanken på en ny type jakt med hund. Elgjakt er forsåvidt nærliggende. Det virker rett og slett lett å få til en brukbar elghund. Minuset i mine trakter er lite elg og små kvoter. Generelt er minuset kort sesong, mye administrasjon, og dyr leie. Sånn sett virker spetsjakt befriende enkelt i forhold til selvråderett, frihet og lang sesong.

Jeg har noen spørsmål til spetsfolket:

1. Hvor mye trening må til for å få en brukbar hund til jakt på skogsfugl? (målestokken er tre dager pr uke for å få en brukbar harehund (jeg er ikke trygda enda))

2. Hvordan er den å ha i hus? Mye gneldring, temperament osv?

3. Er den allsidig eller preges den lett på fugl, på bekostning av mår, mink ev elg

Link to comment
Share on other sites

1: Spør ved sesongslutt. Aner ikke enda :)

Men hadde flere hundre timer gjennom sommeren og høsten ifjor som valp.

 

2: Var hjemme med valpen hele sommeren, 5 uker til ende. Hver dag hele dagen. Det inkl trening på bur ute.

Som med alt annet, ros ved riktig adferd fremfor straff ved feil. Bor på byggefelt, men det er svært lite bråk fra ho idag.

Grunntreningen gjennom de første 5 uker betaler seg der føler jeg.

Mye energi, elsker å leke. Fyr oppunder på de riktige lekene, så sparer du alle ledningene rundt i huset hehe.

 

Ørlite på nr 3: Var überkonsekvent i hele fjor. Nei nei og atter nei på feil lukter, fra ekorn til elg. Desto mer ros ved fuglelukt.

Interessen for fugl lå der hele tiden, jeg bare fyret oppunder. Vil anse den som lett å prege. Men vil forsåvidt anbefale til fugl/mår/mink og ikke så mye annet. Men det er meg.

Link to comment
Share on other sites

1. Disse er individer som alle andre raser. Jeg hadde ei tispe en gang som gjorde absolutt alt riktig fra dag èn, da var hun 5 måneder på jaktstart. Treningen da hadde stort sett bestått i lek med fjær og mye ros ved losing på småfugl ved hytta. Den jeg har nå var litt tyngre å få i gang, men det kommer som regel ved det første fuglfallet. Og så spørs det hvor "nazi" du skal være på situasjonene som oppstår. Jeg skyter både fluktskudd og når jeg ser den i veden, jeg satser på jakt og ikke jaktprøve. Hvis du har tre dager i uka til rådighet så bør du få en god hund. Mye avhenger også av bestanden av fugl de første åra du jakter. Det er lettere å få til en god hund hvis det er mye fugl.

 

2. Av spisshundrasene (som jo generellt er litt bråkete av seg) vil jeg si at finskspetsen har mulighet til å bli de værste. Jaktlysten, iveren og behovet for å snakke ligger som regel tykt utenpå dem. Mye trening inne og i hundegård fikser det meste. Min er bra så sant det ikke går katte/elg/rådyr forbi stuevinduet eller hundegården. Den forrige jeg hadde var en skikkelig sofagris og du merket ikke at hun var inne. Det er en stund siden jeg har sett en skikkelig sint finskspets. På 80-tallet var mange av de rimelig iltre, men dette har stort sett blitt avlet bort.

 

3. Finskspetsen har (som de fleste spisshunder) blitt brukt til jakt i århundret. Og da mener jeg jakt. Alt som hadde verdi (enten mat eller penger) ble skutt for dem. Dette ligger igjen, selv om jaktlystem på fugl har blitt den sterkeste etterhvert. Hold deg til fugl de første åra (dersom det er hovedmålet da), etterpå kan du jakte hva som helst. Jeg har hatt utallige ståloser på elg og ekorn er også populert. Ellers vet jeg at grevling, mink og mår også er noe man bruker de til. Snakket med en svenske her en dag som også hadde sett spets i aksjon mot villsvin og det funket utmerket.

 

For meg er dette den ultimate jaktformen! Jeg er sikker på at du ikke vil angre hvis du kjøper deg spets. Vi fikk en datter for et halvt år siden og det har heller ikke vært noe problem (bortsett fra at de ikke er enige om hvem lekene tilhører da).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I dag har vi vært ute igjen, og nærmere enn vi var i dag kommer vi ikke uten at det blir med fugl hjem!

Hadde gått ca.4 km, støkka ut ei røy og en orrhøne tidligere, litt vanskelige forhold pga mye vind. Hadde hunden ca 40 meter foran meg i fint terreng, ser at hunden blir gira og spretter i vei.Flott, tenkte jeg, nå blir det lemenjakt igjen.. Men neida, opp letter det ei stor røy med kurs for nærmeste tre, ca 30 meter fra meg. Lurer meg litt frem og til siden for å se hvor hun satte seg, plutselig ser jeg røya sittende på en gren halvhøyt i en furu, strekker hals og virker litt utrygg. Jeg sitter helt åpent for fuglen, og tørs nesten ikke røre meg i frykt for at den skal oppdage meg, men lurer rifla opp og setter meg til best mulig. Sitter lenge og sikter på den, venter på at hunden skal komme tilbake, ser på astroen at hun er over 100 meter unna.Etterhvert kommer hun tilbake og passerer under treet, lar skuddet gå, og røya hiver seg ut og seiler utover ei myr. Regner med kula var innom en kvist på sin vei, finner iallefall ikke røya igjen, søkte lenge etter den i en radius på 500 meter der jeg så den fløy. Tok ikke sjansen på å flytte meg for å få den i bedre posisjon da den flytta seg litt utover på kvisten den satt på, fant en åpning, og lot skuddet gå, men uten hell denne gangen. MEN MORO!!

Hadde hagla vært med istedenfor 22 wmr så hadde den havna i sekken, men sånn er det. Skal ikke være lett!

Link to comment
Share on other sites

Hei alle.

Spetsen min har vært syk i ca ei uke. Var hos dyrlege, men de kunne ikke si hva det kunne være. Hunden var skikkelig slapp. Ville ikke ha mat. Så ikke ut til å ha vondt noe sted da jeg strøk og klemte forsiktig på kroppen. Legen fant blod i avføring da han tok tempen, men ingen feber. Bilde ble tatt uten at det ga noe svar. Hunden spiste ikke på 5 dager.

Hun har raknet til igjen nå, men jeg lurer på om det er noen som vet hvordan lemen spising kan innvirke påhunder. Har hørt at de kan bli dårlige da. Tenkte kanskje det kunne være noe hun har spist mens vi har vært på jakt og lemen er det jo nok av.

Var på en kort jaktur i går hvor jeg skremte en tiur som satt inne i ett granholt med kun mose på bakken, uten noen sted å skjule seg. Hunden hadde passert maks 20 meter fra den, men på feil side av vinden da så klart. Den slapp seg ned over ei gruppe som gikk ned hele berget så det var det. Var da morro å se en tiur i alle fall .) .

2-3 timers tur i dag. Gikk i mye flott fugleterreng men så bare 1 orrhøne. Nesten utrolig att vi ikke så mer fugl der vi var i dag. Orrhøna letta å jeg så den når hun skulle sette seg i ei gran. Med det samme hun landet så begynte spetsen å lose. Da lettet hun igjen og flyttet seg 1 meter til nabograna, men på baksida. Hunden forsatte losen og jeg tenkte at nå detter første fuglen for hunden. Måtte bare flytte meg litt til høyre for å se den. Merket meg hvor høyt i treet den satte seg og begynte å snike til siden i ly av ei lita gran. Stakk frem kombien å begynte å lete med kikkerten, men klarte ikke å se den. Med sikring av og hevet våpen gled jeg enda lenger til siden og tenkte at den må jo være der. Fant den ikke. Beveget meg litt frem, men da dro den. Fjørhaugen hadde jo selvsagt satt seg i ei furu som var 5 meter lenger bak. Var så tett at jeg så ikke hvor hunden stod enda jeg var bare 20 meter unna. Fuglen hadde jo sittet helt åpne langt ut på ei furugrein. Den må ha sett meg i minst ett minut mens jeg saumfor grana. Hadde hunden hatt en litt bedre jaktkammerat så hadde det blitt fall i dag :) . Ingen fugl i dag, men det nærmer seg. Jakta har ikke vart lenge.

 

Skitt jakt alle.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Groovy,jeg opplevde noe lignende med min spets en gang,men i tillegg til generell slapphet,ingen matlyst,så fikk han antydninger til at bakbena ikke virket som de skulle. Røngten viste fylt mage/tarmsystem men ikke noe ekstremt,men legen gav alikevel avførende middel. Ingen feber,men blod ved temperaturtaking fant han. Samme kveld kom det ut en masse dritt,langt gress ++. Etter å ha fått ut alt i et par omganger var bikkja frisk som en fisk.

Når han var ung spiste han alt,og ved noen anledninger hylte og skrek han som en gal når han skulle drite uten at han fikk alt ut. Jeg måtte dra sammensurret gress ut av baken på han mens han hylte,og det lengste gressammensuriumet jeg dro ut var 40 cm langt.

Link to comment
Share on other sites

Hei og takker for svar.

Hunden spiser gress av og til ser jeg, men det virker ikke som om det gjør noe. Hender seg at hun kaster opp gresset etter en kort stund.

Bikkja er frisk som bare nå, men har litt dårlig utslag i skogen. Har hatt det hele tiden. Slår vel ut ca 100 meter, mest mot vinden. Skulle ønsket meg litt mer. Bikkja er skogsvant. Hun er ca 16mnd nå

og har hatt masse turer i skogen så hun skulle da være skogsvant. Eller kanskje det er jeg som forventer for mye? :)

Har ikke skutt noe for hunden enda, men det er min feil. Var i trysil i helga og gjorde som jeg skrev over her med 1 tiur og 1 orrhane. Er nok litt for hissig på å få skutt første fugl. Ser meg ikke nok rundt. Lærer vel en dag. :)

Første slipp på lørdag så var det nesten ikke utslag å se. Tror maks 50 meter. Tok seg opp utover helga. Hvis jeg kom i åpent terreng så virket det nesten som om hun så etter meg hele tiden. Fungerte bedre i tett skog. Litt rart syntes jeg, men umulig å vite hva en hund tenker av og til.

Kommer hun borti fugl eller noe annet (Elg) så tar utslaget seg opp betraktlig.

Spiste veldig lite hele helga. Skulle tro en fikk matlyst av å springe i skogen 2 turer hver dag på ca 3-4 timer hver tur. Kan det bli for lange turer kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Den forrige spetsen jeg hadde ,en tispe hadde smågått søk som din. Hvis den kom i fugl økte utslaget betraktelig og den holdt høyere fart en periode,for så å dabbe av på fart og lengde hvis den ikke fant noe innen rimelig tid. Jeg konkluderte enkelt å greit med litt lav jaktlyst på denne bikkja. I ditt tilfelle er det for tidlig å konkludere da bikka fortsatt er ung,og jeg er HELT SIKKER på at fart og utslag vil bedre seg noe når du får banket ned noe fugl.

At bikkja spiser lite når den jakter to økter om dagen to dager i strekk er normalt. Både min forrige og den jeg har nå er slik. Engelsk setteren jeg hadde var også slik. Det finnes mange småspiste spetser kan jeg forsikre deg om.

Om turene blir for lange er det bare du som vet. Viser bikkja tegn til å dabbe betraktelig av på tempoet,begynne å interessere seg for andre ting en viltlukt,subbe rundt beina dine, ja da vet du at det er på tide å avslutte økta.

Link to comment
Share on other sites

Her i gården har det vært noe labert med spetsjakt etter svenskjakta.. Småbarnsfar og elgjakt har tatt mye tid. Har vært ute et par turer, men skogsfuglbestanden på innherred er godt under middels ser det ut til. Lemen ødelegger mye av søket her i gården også.. Men hadde en kjempelos på voksentiur her før helgen, begynte å smyge mot losen, så at den satt fint for hunden 60-70 meter unna meg, fant ut at jeg måtte smyge 20 meter til for å se fuglen og hunden, da braser det selvsagt opp en voksen tiur til fra bakken 20 meter forann meg.. Deene flyr ikke så langt unna spetsen som selvsagt bryter losen og løper etter noen meter, når hun snur og drar tilbake til losfuglen blir den urolig og reiser før jeg kommer meg til skudd.. Fin los, men synd at hun bryter losen for å løpe etter den andre fuglen. Er vel bare å jobbe videre , få bikket noen fugler for henne og håpe hun blir mer losfast

Link to comment
Share on other sites

Hei Groovy, og takk for sist. Ser du sliter med småspist ja. Ble jo en halvlang tråd her inne når jeg spurte om det samme noen dager før vi møttes. Følte ikke at 4-5 pellets i døgnet var nok.

 

Det enkleste er å ikke gjøre så mye ut av det. Jeg handlet inn ekstra mat (frysetørret vom, bløtfòr, godbiter, tørrfisk osv) men ho ville ikke ha noe, kun ørlitegrann leverpostei.

Bikkja var frisk ho, så til slutt ga jeg opp. Fast mengde vanlig fòr morgen og kveld - eat or dont. Til slutt spiste ho og alt tilbake til normalen.

 

Din og min er jo helsøstre - kan det være ungdomsopprør mot han matfar mon tro? Hehe...

 

Rakk forøvrig en 2 timers runde før mørket på lørdag. 2 timer uten en lyd fra Arwen eller fra flaksende vinger.

Når jeg var 30 meter unna bilen på vei tilbake så slepper tiuren seg ut fra grana ved siden av bilen, så jeg fantes ikke forbredt. Lurt av "gamle erik" igjen..

Link to comment
Share on other sites

Hei på deg jeg og takk for sist. :D

Hunden min spiser litt mer mer en 5 pellets om dagen :) , men ønsker jo at hun skal få i seg næring så hun holder ut. Er vel helst matmor som har vært frempå kjenner jeg a rett. :)

Har gjort som deg når jeg kommer til bilen jeg og. Tror turen er over og tar ut patroner . Da skjer det. Lyden av baskende vinger. Sånn er det bare tenker jeg.

Jeg og Tomas skal til Trysil til helga. Er plass i hytta så har du lyst så slå på tråden til Tomas. Vi blir der fra fredags kveld til søndag. Sett i såfall på vinterdekk. Var der i helga som var. Kjett å kjøre ned igjen med 225 sommerdekk og 10-15cm snø. Tok 6 timer på ca 16 mil.

 

Skitt jakt alle.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En spets på 6 mnd er ikke innjagd så ikke ha særlig forventninger. Mitt råd er å ta den med til skogs så mye du har tid og lyst til og ta det som en bonus hvis bikkja får los slik at du får skutt. Skyt bare hvis bikkja har los,og titter opp mot der fuglen sitter. Hvis man skyter på fugl som flyr,evt fugl som bikkja feilmarkerer på, kan man få en bikkje som loser i øst og vest så fort den kjenner lukt av fugl.

Link to comment
Share on other sites

En spets på 6 mnd er ikke innjagd så ikke ha særlig forventninger. Mitt råd er å ta den med til skogs så mye du har tid og lyst til og ta det som en bonus hvis bikkja får los slik at du får skutt. Skyt bare hvis bikkja har los,og titter opp mot der fuglen sitter. Hvis man skyter på fugl som flyr,evt fugl som bikkja feilmarkerer på, kan man få en bikkje som loser i øst og vest så fort den kjenner lukt av fugl.

 

Har du noen gode tips til hvordan jeg skal bevege meg i terrenget? Har til nå gått sakte igjennom terrenget, har prøvd og enten gå i motvind eller med sidevind og holde en ganske rett kurs.

Link to comment
Share on other sites

Skal ut i helga jeg også, melder litt dårlig vær her (trøndelag) men det får så være! Håper vi ikke treffer på noen hannhunder, for tispa mi er i parringsmodus for å si det mildt.

 

Ikke like lett hver tur når man har valp/unghund, men ser tegn til forbedring for hver jakttur, og hunden finner fugl og loser, litt variabel loslengde enda, men det kommer vel etterhvert. Så får man bare håpe at man er heldig og får felt en fugl eller 2 til før snøen kommer..

8)

Link to comment
Share on other sites

Gjelder vel å gå i skogen, unngå åpne områder og steder fuglen kan se deg. Samtidig bevege seg rolig og stille slik at man ikke røper seg for fuglen. Farten må du nesten bestemme etter hvordan hunden din er, hvordan den søker, raskere hvis du har en vidsøkt hund som du ser skjelden, roligere hvis hunden ikke vil søke ut, og bare går i beina på deg.

 

Prøver selv å gå i motvind så lenge det lar seg gjøre, ikke så nøye på kursen (Noe ulendt terreng her jeg jakter) men er nøye på at hunden legger merke til det når jeg skifter retning.

Unghunden min fungerer best når jeg går jevnt og med "god" fart, dvs at hun ikke synes at hun har god tid og kan lete mus, lemen og annet hun synes er gøy i tillegg til fugl.

 

Legg lista lavt, ut i skogen og få erfaring, så kommer resultatene etter ett par år.. (Håper jeg :lol: )

 

Ellers kan du sjekke ut siden til den norske spetsklubben nsfn.no og den svenske siden tradskallare.se

Der står det mye nyttig info og tips.

Link to comment
Share on other sites

En spets på 6 mnd er ikke innjagd så ikke ha særlig forventninger. Mitt råd er å ta den med til skogs så mye du har tid og lyst til og ta det som en bonus hvis bikkja får los slik at du får skutt. Skyt bare hvis bikkja har los,og titter opp mot der fuglen sitter. Hvis man skyter på fugl som flyr,evt fugl som bikkja feilmarkerer på, kan man få en bikkje som loser i øst og vest så fort den kjenner lukt av fugl.

 

Har du noen gode tips til hvordan jeg skal bevege meg i terrenget? Har til nå gått sakte igjennom terrenget, har prøvd og enten gå i motvind eller med sidevind og holde en ganske rett kurs.

Det som raysaur skriver i innlegget sitt er det viktigste å tenke på. Hvis man er flink til å gå stille,samt unngå å bli sett, vil man få flere "gratissjanser",dvs.at du ser fuglen fly opp og sette seg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei

 

Her er en sann historie fra virkeligheta , var ute med hunden torsdag forige uka og fikk los på en tiur omtrent med en gang vi kom ut, det var ca 500meter til hunden å siden det var så tidlig venta jeg ti/femten minutter før jeg begynte å gå inn på dem, jeg har en unghund og dette er andre jaktsessongen både for hunden og meg.

Det var nysnø på bakken og knaseføre var det så jeg regna ikke med noe fangst.

jeg tussla rolig innover og der sto en tiur fem meter opp i treet rett foran meg og hunden rett under, ding så var den død.

 

jeg gikk fram og ga hunden belløninga og hun var bare semiinterisert i den, jeg tok bilde av fuggeln og hunden ,pakka og styrte med fugeln mens hunden fortsatte og lose på treet fugeln hadde vært i.

Jeg hadde jo sett i treet kjapt når jeg kom fram og hunden hadde jo vært så fornøyd når tiuren falt ned på den, at jeg kunne ikke i min villeste fantasi tenke meg at det satt fuggel i treet.

Tok på meg sekken etter mye rommstering rundt i området for å se etter spor og sånt, plukka opp hagla, stakk nævvan i lomma for å fiske framm patroner, kasta et blikk fram på hunden som fortsatt losa på treet, lot blikke fange treet ved rota og skli oppover, kom til greina der tiuren hadde sotte og litt videre, der kaster en gammeltiur seg ut og blir borte nedgjenna terrenget, hunden følger etter men gir opp og snur etter fem seks hundre meter.

 

Jeg flirer godt inne i skogen, nesten så snøen ramler av trærne rundt meg, hadde jeg sett det tidligere kunne det blitt kanonfine bilder av hunden, i stedet får jeg litt mere erfaring med hunden og dele bildet som faktisk ble tatt av hunden.

 

:lol:

 

383731_10150446094061405_710056404_10886015_680260863_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gjesten,ja man opplever mye arti med en spets i skogen :D

 

 

Jeg filma buster her om dagen når han losa ekorn. Jeg skyter ikke ekorn,liker ikke at han er optatt av de,men han lar seg som regel lede greit vekk. Denne ekornen for som en rakett fra tre til tre,hoppa flere meter på det meste,så jeg sprang det jeg var god for slik at jeg fikk filma en snutt:).

Link to comment
Share on other sites

He, he. Det er rart med det. Noen ganger flyr de på 150m, andre ganger har jeg stått og pissa under fura som tiuren satt i.

Far min hogg ved i skogen en gang og da han måtte file motorsaga satte han seg under ei lita gran. Jeg var i samme område ute og jakta med min forrige spets, og var nok ikke forsiktig nok med smyginga så tiuren reiste rett mot der far min holdt på. Tror du ikke tiurfanten slår inn i den vesle grana bare et par meter over ham! Vi er sikre på at det er samme fugl for det var bare noen hundre meter mellom oss og retningen var riktig.

 

Her er en video av en spets som også er opptatt av andre ting enn fugl; nemlig fleskepanna!

Husk lyd, så får dere høre en pratende spets!

Link to comment
Share on other sites

Jaktet med spets på skolen forrige uke. Har aldri sniki på spetslos, men fikk et lynkurs rett før snikinga starta.

Vi var 3 stk. 1 lærer og 2 elever, kun jeg som hadde hagle.

 

Vi hadde stått rolig i noen minutter, peila bikkja og så at den var 5-600 meter unna uten noe los. Plutselig hører vi en tiur som vi trur setter seg opp i ei buske, 100 meter nedenfor oss. Et par minutter etter hører vi hunden begynner å lose. Vi skjønner at bikkja er litt usikker på hvor fuggelen sitter, men jeg prøvde en innsniking allikevel. Jeg sneik meg ned i lia på bortsida og sneik langs lia bortover.

 

Når jeg hadde 50 meter igjen til hunden hadde jeg en liten kul som jeg måtte over. Da det sto ei skjørtegran på kulen sneik jeg meg "igjennom" grana. I det jeg stakk huet opp fra kulen bakser tiuren ut 10 meter foran meg. Den tiuren satt på bakken. Det var egentlig en strøken sjanse, men fokuset var jo på hunden som sto 50 meter bak.

 

Når vi pratet om situasjonen etterpå fant vi ut at det vi trudde var en tiur som satte seg opp var en tiur som satte seg ned. Og at bikkja losa på den buska som tiuren hadde sitti i.

 

Var veldig artig jaktform som jeg skal prøve mer. Har jaktet litt med spets før, men ikke vært så nærme losen som i denne situasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Flotte bilder du har der Bustergutten. :)

Lurer på en ting anngående spetsjakt.

I det siste har jeg sett noen ganger at fugel flyr ut av trær som hunden har vært ganske nære. (10-50 Meter). Men hunden har ikke merket at de satt der. I dag så jeg 2 orrhaner i ei bjørk 150 meter ut på ei gruppe. Hunden hadde passert der 2-3 ganger på 30 meter uten å merke dem. Vindraget var da feil så det kan jeg skjønne, men andre ganger så har vinden vært riktig.

Har i det siste hatt problemer med å finne fugl, de som blir funnet sitter ikke mer en 2 bjeff før de reiser. Lett fugl har det vel vært mange steder har jeg hørt av andre spetsjegere.

Har som regel vært ganske mye tåke i det siste. Kan det ha noen innvirkning?

Link to comment
Share on other sites

Takk for det Groovy.

For å være ærlig så har jeg sluttet med å fundere på hvilke fugler bikkja skulle sett,luktet eller hørt. Enkelte ganger lukter de tiur på flere hundre meter,mens noen ganger hopper de halvveis bukk over den uten å finne noe. Vind,lufttrykk osv er jo faktorer som er avgjørende når det gjelder dette vil jeg tro.

Når det gjelder lett fugl så har jeg hørt,sett flere som gir uttrykk for dette. Selv har jeg ikke hatt noen opplevelse av at denne høsten er ulik andre høster når det kommer til hvordan fuglen oppfører seg. Min erfaring med tåke er at fuglen sitter jevnt over bra da,for tåke henger ofte sammen med vindstille.

Link to comment
Share on other sites

Høres bra ut. Er ikke bare min hund som ikke finner alle fuglene nei. :)

Hun er jo ung (1 1/2 år), så det kreves vel litt mer erfaring for at ting skal gå bedre. Var noen som sa at det å finne fuglen i trærne måtte det erfaring til for hunden. Så er vel bare å fortsette å slippe hunden i skogen så går det seg til.

Har skrevet tidligere i høst at jeg ønsket meg mer utslag. Syntes det har tatt seg opp nå. Ser på gps at hun ligger ca 150-300 meter ut. Kommer innom uten å stoppe før hun går ut i nytt søk. Stopper jeg så stopper hum å ser på meg. Da går hun ikke noen steder før jeg beveger meg. Syntes utslaget er greit nå. Hun kan gå ut opptil 500-600 meter av og til. Hvor mye vil du si at en spets bør ha i utslag såmm ca? Er sikkert forskjellige meninger om det, men innteresant og høre hva andre mener.

Link to comment
Share on other sites

Instinktet sier nok bikkja at godsakerne finnes i trærne,men bikkja er jo avhengig av nedadgående luft(lukt) fra treet såfremt fuglen ikke lager lyd slik at den oppdager den. Mange ungbikkjer blir usikkre når luktstrømmen er utstabil,og tør ikke stole på seg selv,med den følge at de ikke loser,evt.loser litt for så å dra ut i nytt søk. NÅr det blir kaldt og stille blir det enklere for hunden å lokalisere fuglen i treet.

 

Hvis bikkja di har dette søket du beskriver,og gjør det i gallopp,samt dekker terrenget bra da vil hun ifølge jaktprøvereglene ha et BRA søk,og kanskje oppnå 8-9 poeng av 10 mulige på søk. Hvis bikkja er borte i over femten min,trekkes det poeng.

At bikkja stopper opp når du stopper opp tyder bare på at hun vet hvem hun "jobber"for og sammen med:).

 

Selv har jeg aldri hatt gps-peil så jeg vet ikke hvor langt fra meg bikkja går. Med god fart synes jeg 5-10 min er passe tidsbruk på søksrundene. 5 min er mer enn nok tidlig på sesongen,mens senere når fuglen er mer å finne i glisne furuskogsområder er 10 min mer passe synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

Hunden søker i gallop mye av tiden, men ut på dagen så faller tempoet litt. Ser det som naturlig da hun blir sliten. I det siste har hun gått i ca 7-8 km fart i snitt på en tur som tar ca 4 timer.

Så alt i alt er jeg vel fornøyd med fart å søk så langt. Kommer sikkert til å øke på litt til etterhvert.

Skulle bare ha skutt den første fuggern :)

Link to comment
Share on other sites

Groovy: Høres ut som du har en hund du får mye glede av framover :D

 

Trappermann: kan spørre om det er noe du lurer på :winke1: å ang jakt trening, så sier vi,,,,du får ikke nok timer i skogen,,,,, å det du gjør da er å slippe hunden i skog hvor du forventer å finne fugl, eneste en trenger å tenke på ang trening er innkalling, alt det andre ligger i innstinktene dems, dem trenger tid i skogen for å utvikkle seg.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke gunstig å jage inn en spets i tider med liten fuglebestand, dem kan fort jage annet vilt da dem ikke finner pip'n, men injaginga tar bare litt lengre tid, eller man reiser til områder med mere fugl, er vel ett bedre alternativ :)

 

Da jeg kjøpte min første spets så var det dårlig med fugl, å en ung hund med mye jaktlyst så slet jeg med mange elgloser, men ettersom det datt fugl så ble interessen for elg mindre å mindre.

Link to comment
Share on other sites

I det siste så har problemet vært at hun ikke finner fugl som sitter i tre virker det som. Når fuglen har gått på bakken så markerer hun foten med litt boffing. Søker og slår ring. Hvis hun mener fuglen skal være i nærheten så blir det nesten los hvor hunden går rundt å kikker i trærne. Prøver vel å få litt respons fra fugl. Har en mistanke om at ringen som hunden slår er litt for liten. Unghunder har lett for å drive der det lukter best så hun havner tilbake i foten.

Det har faktisk vært en god stund siden jeg har hatt los. Det kommer delvis av det jeg har nevnt her og at de fuglene hun finner ikke vil sitte. Ser ut som om de reiser ved første bjeff. Det er lite jeg og hunden får gjort med det. Når fuglen reiser så har jeg flere ganger sett at de drar virkelig langt og ikke bare flytter 100-200 meter. Ser nesten ut som om de reiser over i naboberget. Blir vanskelig for en unghund å følge på de.

Når det gjelder støkking av fugl så joda, det er blitt gjort. Har minst like mye å lære jeg som hunden skjønner jeg nå. :) Ny jaktform for meg dette, men veldig spennende. Bryr meg ikke om å skyte mengder med vilt, men det var det med den første fuglen da. Har hørt mange har sagt at vent til du har skutt den første fuglen, da skal du få se.

Når det gjelder los så virker det som at hun ikke er helt sikker på om fugl faktisk sitter der eller ikke. Hun kan kikke i flere trær og bevege seg litt rundt mens hun loser litt usikkert. De gangene hun har sett fugl så hører jeg det. Ikke mye tvil i los da nei. Når hun er usikker så kan hun gå unna for så å gå tilbake og lose litt til. Dette kan hun gjøre flere ganger.

Fra Oktober å en stund utover så hadde jeg veldig mange blindloser av en eller annen grunn. Da var det nesten så jeg trodde hun så fuglen innimellom for så å dabbe av til en usikker los før hun skjønte det å ga seg.

Syntes jeg må nevne at det er veldig lite fugl her nå. I 2010 var det veldig bra, men i år er det bunnår. Virker som klekking gikk dårlig da de få kulla jeg har sett er med 1 eller 2 kyllinger. Har sett kull på 5-6 men da var kyllinger veldig små. Antakelig lagt nye egg tror jeg. Reagerer litt på at det virker som om det meste av stammfugl har blitt borte også av en eller annen grunn. Syntes det er rart. Gikk en del i skogen i vår og så bra med fugl, men de er ikke her nå.

Til Finskspets så er jeg ening. Tror nok jeg får mye glede med denne hunden fremover. Går bare litt trått nå :).

Link to comment
Share on other sites

Det med att unghunda ikke finner fugl i tre er ikke unormalt, vær å vind har vel nesten alt å si her,for en uerfaren hund,for en erfaren en å for den saks skyld, for om dem kjenner fugle lukt så vil dem undersøke det å dem får ofte en spørrende los, å ofte er det for å få fugl til å avsløre hvor den sitter, et lite klukk, flytter seg, driter,,,ja da er den avslørt. å når dem er heite i toppen så er det ikke mye lukt som skal til før det loses :mrgreen: å når dem finner fugl så skifter losen takt å den øker på å får en mere fast los. Det med att dem får falsk los er att dem stoler på nesa å fugl var der bare for litt siden, på jaktprøva i helga så fikk tispa mi en spørrende los på ei furumo, flytta seg rundt før hu fant ett tre som hun bestemte seg for,,, satt ingen der,men fersk møkk å furu tupper under var nok til att hu trodde det satt en jævel der oppe :mrgreen:

Når det er lite fugl så virker det som om fugla "freder" seg sjøl med å dra langt pokkerivold :P å att fugla merker den 2 beinte er også med på dette, att dem drar langt, så å smyge seg frem sjøl ihverfall med unghund som ikke har di lange søka så er det viktig å ikke lage for mye leven da en jakter.

 

Så du skrev noe om søka hennes å dem høres bra ut, i prøve sammenheng så er gjennomsnitt søk mellom 5-15 min det ideelle

Link to comment
Share on other sites

Det bunner vel ut i at det tross alt er en unghund med lite erfaring. Slipper så ofte jeg kan så erfaringen kommer vel.

Når det gjelder søk så ser jeg bare på gps og ikke på klokka. :) Dårlig vane den gpsen git.

Har lovet oppdretter å ta ei spredt prøve før jul så får en se hva som blir dømt.

Da må en vel gå uten å bruke gps. Det blir litt rart. Kjøpte gps i fjor sammen med hunden og er nesten avhengi. Skummelt med disse tekno greiene. Gikk jo helt fint å jakte uten før. hehe

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...