Jump to content

Spetsjegere


Suomen Pystykorva

Recommended Posts

Hørte på hvalp etter vel merriterte foreldre i sverige der var prisen 8500 svenske dollar .

Og jeg hørte på et kull her hjemme, der var prisen 9000 norske dollar.

synes at hvalpeprisen på jakthundhvalper er heilt vanvittige.

kjøpte min 1 jakthund i 1985 da var prisen på en engelsk setter 3500 kroner.

nå vet jeg det er jakthundkvalper som selges 15000 norske dollar.

:shock:

 

Hei. Lurer på hva normal valpepris på finsk spets er?

Har satt meg opp på to nylige parringer nå, så jeg håper jeg har en valp i hus iløpet av mai måned 8)

Link to comment
Share on other sites

Enig i at det er en dårlig utvikling at valpeprisene er så høye. Vet fra fuglehundmiljøet at raseklubbene anbefaler en ca pris på valpene, men sa er det jo noen som krever mye høyere pris og bruker stamtavlen som et argument. Men i tilleg så tror jeg det er viktig at prisen er så høy at den sorterer ut endel useriøse kjøpere. Det beste er jo en flat pris innad i rasen slik at det ikke blir et klasseskille der de med best økonomi kjøper de valpene med best stamtavle.

Link to comment
Share on other sites

heilt enig :mrgreen::mrgreen:

 

Enig i at det er en dårlig utvikling at valpeprisene er så høye. Vet fra fuglehundmiljøet at raseklubbene anbefaler en ca pris på valpene, men sa er det jo noen som krever mye høyere pris og bruker stamtavlen som et argument. Men i tilleg så tror jeg det er viktig at prisen er så høy at den sorterer ut endel useriøse kjøpere. Det beste er jo en flat pris innad i rasen slik at det ikke blir et klasseskille der de med best økonomi kjøper de valpene med best stamtavle.
Link to comment
Share on other sites

jeg ga 9000 for valpen jeg har nå, han gammer'n jeg har ga jeg 8 for og synes det er en grei pris,nå kommer jo tispa her fra en hanne i finnland,så lang reise og en del utgifter for og få parret,,,,,,men om spetsen skulle bikke over 10 så synes jeg det begynner og bli drøyt,,,men det er en hobby dette sammtidig sim det er greit å få iunn en liten ekstra ferie pott,,,,,dem som driver med dette bruker en del penger på prøver og utstillinger så dem syns det sikkert er greit å få litt tilbake også,,,,,,

Link to comment
Share on other sites

trener så ofte som mulig, men når en skal jakte på nesten alt så blir d litt lite til tider :?

Har som sagt ikke hatt spets mer enn en vår enda, så erfaringene er begrensa...

Men har gjort meg opp en liten mening fordi :)

Hadde to tiurer jeg jaget hele høsten, de satt i 3-4 minutter.. Samme regla hver gang...

Når d nærmet seg båndtvangen, så satt tiurene som spikra...

Tiurene lever i beste velgående enda, da jakt med hund ble forbudt i det området i høst!!! :shock:

jævla elgjegere!! :evil: (dette gjelder bare en liten andel i nærområdet!!!)

Link to comment
Share on other sites

nei det må en vel nesten se ann,der jeg jakter er det bra med jegere,men alikevel aldri møtt folk i skogen,men har hørt og da har jeg vinkla unna,,,,,,det er jo en fordel om det ikke er alfor mye folk,men generelt er det nok ikke noe problem,skal jaggu mye folk til at en går i veien for en,,,men at en går i urørt skog så er jo sjangsen mindre,,,,,,

 

har hørt om folk som har fått ødelagt losen sin pga dumme nysjerige folk går innpå losen, det har faktisk skjedd at folk har skutt i losen,hundefører har sniki på losen og etter litt plutselig hørt det har gått av et skudd på los plassen og losen stilna,,,,,,,

Link to comment
Share on other sites

Mye ut i skogen er vel et bra tips uansett rase som skal jages inn. Lurer på vilket våpen dere med erfaring bruker når dere er ute med spetsen jeg?? Selv har jeg en sauer i kaliber 6,5-55 men kunne godt tenkt meg en kombi. Når jeg hadde min forrige spets hadde jeg tiur i topp for hunden 3 ganger før hunden var 1 år gammel ( som jeg selvfølgelig støkka før jeg var på haglehold :evil: ). Hvis jeg hadde hatt med rifla på jakta når det skjedde hadde det garantert blitt 3 meget fine opplevelser for hunden.

Link to comment
Share on other sites

jeg går med en kombi 12/76-308 har enda tilgode og skutt fugl med rifla,men det kan ha sin forklaring at jeg har bomma på di to jeg har skutt etter med rifla :evil: ellers så har jeg kun brukt hagle løpet, her i ringsaker så er det ikke lov med rifle heller da,men går med kombien læll pga kikkerten,,,,, er jo noen som kunn går med rifle å, er nok smak og behag og hva en synes selv er best

Link to comment
Share on other sites

Får se om det kan bli en kombi etter hvert, men det er også flere ting som står på ønskelista etter at det gikk i orden med valp... feks en garmin astro :) Ellers så driver jeg og funderer på potensielle jaktområder i sverige for og få en tidligere start på jakta. Har muligens en mulighet til å dra til orsa, men er litt usikker på akurat den pga rykter om en og annen ulv i området. Stemmer det?? (En dau ulv e en go ulv :evil: ) Har mest lyst til å komme meg litt nordover i sverige, men er usikker enda så jeg tar gjerne i mot tips :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kombi(20/22 wmr),og har hatt flere bl.a. en valmet i 12/6.5*55,men det som blir brukt under spetsjakta er en 222 rem,med nedladda ammo til tidligjakta og med litt mer speed når det nærmer seg jul.Bruker bare helmantel. Ser ingen grunn til å bruke hagle. Fryktelig mye smell og rekyl bare for å ta livet av en liten pippip,og tror heller ikke hunden liker kaliber 12 smell rett ved seg.

Har forøvrig fått meg ei lita brekkrifle i 22 hornet som skal prøves til høsten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Blir helt sjuk når jeg ser bildene av valpen... :D

Har en spetsoppdretter rett borti gata her som skal ha et nytt kull etter hvert, men vi får se hva det blir. Hadde vært gøy med en liten rød djevel i hundegården igjen :lol:

Beste hunden jeg noen gang har hatt...vel importlaikaen min begynner å bli bra, men om han blir like bra som gamlespetsen min...hmmm :?: heller usikkert, men han har åra for seg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vi har ikke jaktprøver i klubben, men tilbyr tester basert på de russiske jaktprøvereglene for laika.

Gjør hunden det bra på fugl, anbefaler vi at eieren går en prøve på fugl (NSFN), og gjør den det bra på elg , anbefaler vi at eieren går en elgprøve.(NEKF)

Jobber hunden med noe annet vilt, så blir det dokumentert og godkjent eller ikke godkjent i.h.t. den opprinnelige russiske standarden.

 

Vi har en god dialog gående med Elghundforbundet, så på sikt nå er det meningen at vi skal få til et bredt jaktprøvespekter for laikarasene.

Litt viktig å kunne tilby dette til en rase der eierne jager alt i fra ekorn til bjørn, og ofte med samme hund :D

 

Problemet vårt er å få folk til å gå prøver. Det virker som om det er helt håpløst, men viljen til å avle er så absolutt der. Derfor innførte vi testene slik at man i hvertfall har jaktlig dokumentasjon på hundene.

Dette har fungert ganske greit, og vi har fått dokumentert en god del hunder før de ble brukt i avl og kan bekrefte at løshundegenskapene er på plass.

De som ikke dokumenterer sine hunder før et valpekull, har hatt problemer med å få solgt valpene sine, men dette må vel sees som et sunnhetstegn.

 

Det er en haug med laikaeiere som har bra hunder på fugl, så jeg jobber med å få dem til å gå prøver. Vi har bl.a ei vestlaikatispe som det er skutt tosiffra for i høst, men når det kommer til dette med jaktprøve så virker det som om det er en fullstendig sperre.

 

Blir vel å høre med Korsmo'n om han kan dømme noen hunder for meg neste høst :wink:

Kan vel være med på ei fastprøve innpå Mortjernsberget med laika også mener jeg å ha hørt. Det er jo et alternativ, siden det er i bakgården her :lol:

 

Men...kreves det anti ulldott certifikat på Morttjernsprøva?

Mener det var et krav på tidligprøva. Uvisst hvorfor, for det finns ikke en ulldott i skogen på østsia. Toskete om et slikt bevis skal være påkrevd i et terreng som er kjemisk rensa for sau. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Blir vel å høre med Korsmo'n om han kan dømme noen hunder for meg neste høst :wink:

Kan vel være med på ei fastprøve innpå Mortjernsberget med laika også mener jeg å ha hørt. Det er jo et alternativ, siden det er i bakgården her :lol:

Men...kreves det anti ulldott certifikat på Morttjernsprøva?

Mener det var et krav på tidligprøva. Uvisst hvorfor, for det finns ikke en ulldott i skogen på østsia. Toskete om et slikt bevis skal være påkrevd i et terreng som er kjemisk rensa for sau. :roll:

jeg tru ikke det har vært,men mulig på august prøva,men nå blir det ikke no fast prøve før i slutten av september, men pussedotter for kanonløp er det ikke der nei,men jaggu var det mye biff der på første prøva i høst nesten så j tok fram tollekniven og tok meg en indrefilet av den sørlige tundra kua :lol: men snakk med per eller hans dem vet,men ta deg en tur læll da vel,,,,trivelig nepå der,var der på rally vm å :D

 

men artig at noen av dem fungerer så bra på fugl,,,,,,men det med prøver virker som folk er litt redd for og gå, kan ikke skjønne hvorfor,,,,hos oss er det mange faste gjenngangere,men det dukker opp noen nye en gang i blant og det er jo bra,,,,sitter på messer for nsfn i skipet og elverum,,,,å kommer det noen så prøver jeg så godt jeg kan og få dem med på prøver,,,,, for det er jo så utrulig viktig med tanke på avl,,,,, å det er jo bra dem som har noe og vise til får solgt lettere

Link to comment
Share on other sites

hos oss er det mange faste gjenngangere

 

Det samme gjelder med oss. De samme som går prøver gang på gang, men vi mangler de nye... Vi er pokka nødt til å tenke nytt, og det har vi gjort med jakttestene. Da er det folk de er komfortable med som bedømmer hunden og kan gi dem et lite puff i baken :D

Alt må prøves.

 

Må få si beklager til trådskaper for at vi har havna litt OT her :D Finskspets og jeg kan sikkert ta den diskusjonen over en dram her under årsmøtehelga, om du vil holde tråden rundt småtten din :wink:

Link to comment
Share on other sites

Lille Raffen min er så snakke salig, at man kan bli litt smågal. han kjefter og kjefter og kjefter, når han ikke får det som han vil. sefølgelig skal spetsen gi fra seg lyd men det får vere måte på :lol:

Ser på nsfn sin side at man skal sette grenser på snakkinga, ossen setter man grenser da :?: Jeg er en gutt på 17 år og Detta er min første Finsk spets, så jeg spør heller noen dumme spørsmål enn og gjøre noe dumt. Takker for kommende svar :D

mvh

Daniel / fangstgutten

Link to comment
Share on other sites

For det første så finnes det ikke dumme spørsmål bare dumme svar, hva i din situasjon for 9 år sia med min første spets, å det stiller seg noen spørsmål ja,,,,,, :D

 

 

 

vel det du sier er kjefting, er det bjeffing i tide og utide?, mitt svar på det er toleres i en vis grad,veldig situasjons avhengi,men inne så tolereres ikke sånt her i mitt hus,men om det er ute så er jo alt spennendes og derav så bjeffes det litt,toleres litt mere ute,men ikke i tide og utide

 

spetsen har jo en såkalt uling eller prating, må ikke forveksles med "gnelring" for når spetsen blir glad så driver dem med denne pratinga,,,,

 

Du har igjenn mye for og slippe den løs der du føler at du kan slippe den og la den rase fra seg, eller gå turer så den blir psykisk sliten,,,dette vil jo og påvirke roen i heimen,,,,,, det er fryktlig mye energi i disse røde djevla så dem må få utløp for det

 

 

 

hvor gammel er bikkja blitt??

 

er snart årsmøte i nsfn,med utstilling på søndag, om du har muylighet til og komme dit så er det mye info du kan plukke opp der

Link to comment
Share on other sites

Ute er det ikke noe problem for det er bare lek og sånt. men detta problemet er inne, når han lukter middag og er på raid. Ja vi hører godt forkjell på pratinga og gneldring. Det er gneldringa vi vil sette grenser selfølgelig. Går gode turer vær dag, men han kan slappe av i en halv time så er det på`n igjen. Han er rundt 5 månder nå Tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Mitt råd er: Vær tålmodig!

 

Jeg har min første spets som snart er 2 år, og det var vel først etter at han passerte året at han begynte å roe seg ned.

 

Vi har ikke latt han gneldre/ bjeffe inne, og heller ikke ute i hundegården dersom han ikke har hatt noe spesielt å bruke kjeft på.

 

Jeg har også god erfaring med å la han ta seg ordentlig ut, kjerringa er aldri så fornøyd med han som når vi har vært på tur et par dager :mrgreen:

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

det med og sette grenser ja jeg 2 forskjellige erfaringer fra, med gammer'n så måtte jeg være hard og nei og fy var hverdagslig, han var stri måtte ty til nakke grep også, han ga seg ikke på tørre møkka så flere gange så måtte jeg ta tak i han og legge han over på rygg og stirra han i øya til han vika med blikket,, først da begynte han og skjønne hvem som var sjefen,,,,,

 

men tispa så var jeg litt for tøff til og begynne med så hun trengte bare og snakkes til så ga hun seg, for hun er ikke så tøff i hue,

 

så mitt tips er og prøve deg frem med og snakke hardt(sikkert prøvd) vis ikke så prøv litt nakke grep og si ifra at sånn gjør vi ikke, men ikke vær for tøff med hann,

 

dem har en ungdomsperiode som dem er litt umulige :D men dem vil roe seg etterhvert,,,,,

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...