Jump to content

Spetsjegere


Suomen Pystykorva

Recommended Posts

Valper ventes uke 12

 

e:S22191/2008 Mikkel

 

(e;S29858/2003 Latanjarkas Frippe & S47411/2006 Tepi)

 

e:07724/08 Fort Hjort Myra

 

(e: N00054/03 N-S-FJch, NordJch, IntJch, NM-06-09-10, NordM-09 Tiukka & Fin18753/06 FJch, N-S-FUch, NordUch, IntUch Rippeläisen Nipa )

 

 

Interesserte kan ringe:

 

Rune Viddal

2320 Furnes( Hamar)

Norge

+4791881139

Link to comment
Share on other sites

Ang sako`s 90 årsdag i år har de besluttet å produsere et parti amunisjon til 7x33. etter å ha vært i kontakt med schou våpen har jeg fått bekreftet det, men at de ikke vil bestille amunisjon uten at de har en stor bestilling å sende til finnland. i forbindelse med dette oppfordrer jeg alle som er i besittelse av en sako 7x33 å oppsøke sin lokale våpenhandler for å bestille skudd. Sako finnland skal i følge schou produsere etter behov så det vil være viktig å få jort dette så fort som mulig.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Den er ganske fiffig den der ja, et bra verktøy for å lære seg litt triks sjøl, for det å finna fugl i tre er neimen ikke lett, selv en voksen tiur på 4,5 kg klarer å bli borte i tre, selv om en vet den har satt seg inn, har selv sett tiur komme å sette seg inn ca 20 m fra meg å i det den satte seg inn i ungfurua så ble den borte :shock: måtte opp med kikkerten å lete å da fikk jeg se litt av hode på den, resten så jeg ikke :shock: men sendte i vegen skura å det var faen meg på en lignende "hode" under tiuren, å selvsagt 100% bom så den dro pokker i vold,,,,, så en får seg noen opplevelser i skauen ja :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Noen som bruker CZ karabin 7,62x39 på skogsfugljakt? Har lest litt om kaliberet, og virker jo perfekt til jakt med spets 8)

http://www.jaktojagare.se/cz-s-karbin-k ... gsfantomen" target="_blank

 

 

Det perfekte kaliberet til spetsjakt er sako 7x33 :mrgreen: nordens småvilt patron 8) men den virkser inntresang denna å ja, en fin erstatter for 7x33 ettersom produksjon av den er opphørt,men nå setter dem igang en vending så da er det muligheter for å fylle på med skudd :D

Link to comment
Share on other sites

Valper ventes uke 12

 

e:S22191/2008 Mikkel

 

(e;S29858/2003 Latanjarkas Frippe & S47411/2006 Tepi)

 

e:07724/08 Fort Hjort Myra

 

(e: N00054/03 N-S-FJch, NordJch, IntJch, NM-06-09-10, NordM-09 Tiukka & Fin18753/06 FJch, N-S-FUch, NordUch, IntUch Rippeläisen Nipa )

 

 

Interesserte kan ringe:

 

Rune Viddal

2320 Furnes( Hamar)

Norge

+4791881139

 

I går 21.03.2011 så kom 4 små i valpekassa, 2 hanner og 2 tisper :D

 

Alt står bra til med alle firbeinte, hæn sjøl kommer seg han å :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

på første jakt dag i svergie ifjor gikk jeg og spetsen på en bjørn på 7m med ryggen til. og kan si det at jeg har aldri hørt en spets med så dålig mål før :smile: 4 små bjeff og så gå bak matfar og håpe på det beste :smile: ... heldig vis gikk bjørnen vidre. var ikke mye fart i han den neste timen eller to.gikk bare å kikka etter bjørn...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Rekk opp hånda de som har en spets som er klin kokos for tiden grunnet mindre løping hit & dit.

 

Allerede gått så langt at panelen på husveggen blir gnagd på.

 

Hadde jeg bare hatt 1% av energien hennes.

 

Lenge til 20. aug :roll:

Link to comment
Share on other sites

"rekker opp hånda.." Valpen min har blitt rimelig aktiv i det siste, bjeffer og løper tulling.. Prøver å gå mye turer med henne, men virker som det bare er å helle bensin på bålet :twisted: Hehe.. Blir greit når det går an å få ut litt energi i skogen ja!!

Link to comment
Share on other sites

Noen som har gode tips til å få valpen min husren forresten? Hun tror tisseplassen er på stuegulvet.. Har henne ut hver gang etter at hun har sovet,spist og lekt. Så er hun ute en stund og så bjeffer hun for å få inn. Rett inn på stuegulvet og tisser! :evil: Kan gå tur i to timer uten å tisse, men når hun kommer inn så setter hun seg rett ned!!! Hun er 3,5 mnd nå, håper at det bedrer seg snart.. Så virker det også som hun tisser på pur faen noen ganger, hvis hun ikke får inn dit vi sitter, da presser hun ut det hun har på lager.. Litt lei av å tørke piss..!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Snart på tide å få liv i denne tråden igjen! 8) Har bestilt 2 dager med jakt i Valsjøbyen 30 og 31 August, og skal være bra med fugl der, så det gleder vi oss til! :) Er vel og det området i Sverige med tettest bjørnebestand, så er litt skeptisk ang det.. Nå er ikke akkurat valpen min redd for noe som helst, er litt redd for at den skal prøve seg på en bjørn for så å innse at den har funnet sin overmann og komme tilbake til meg med den.. :| Noen som har erfaringer med dette, bør jeg gå med slugs i hagla? :shock::P Blir nok uansett til at jeg lar 22 wmr ligge hjemme og tar med 308n istedet.

Link to comment
Share on other sites

Tenker å prøve hunden på bjørn i Namsskogan Familiepark jeg, men venter til neste år da hun bare er 6 mnd nå. Faren hennes er godkjent på bjørn, så spørs om hun har arva noen gener derifra. Han jeg kjøpte valpen fra holdt av en valp selv som han skulle bruke på bjørn, blir spennende å høre hvordan det går! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei godtfolk.

 

Er har lurt på og anskaffe meg en nobs.

Lurer i den sammenheng på om noen her vet om det kommer noen på utstillinga i Elverum til helga?

 

Men også om noen har noen referanser til noen oppdrettere som er solide Norge\Swiden.

 

Har idag en 12år gammel beagle (Sofa jeger :) ) med et meget godt lynne, som eg håper kan smitte over på en valp. Noen av spets folket som har erfaringer med dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal dit med finnspetsen Bo på 4.5 måned på valpeshow søndag ihvertfall. Blir vel å ta seg en tur på lørdag også for å skaffe noen småting og gi valpen litt "miljøtrening"

 

Er rimelig klar for Sverigeturen 25 August nå, rekker vel en økt eller to med bukkejakt (uten spets :)) og kanskje 1 kveld med andejakt før den tid, tidligere i sommer så fungerte iallefall los'en rimelig fint som andelokk. Burde vel ikke være noe i veien for å vise hunden at hvis han gjør så ender det opp med fugl i sekken selv om det er and ?

Link to comment
Share on other sites

Hei godtfolk.

 

Er har lurt på og anskaffe meg en nobs.

Lurer i den sammenheng på om noen her vet om det kommer noen på utstillinga i Elverum til helga?

 

Men også om noen har noen referanser til noen oppdrettere som er solide Norge\Swiden.

 

Har idag en 12år gammel beagle (Sofa jeger :) ) med et meget godt lynne, som eg håper kan smitte over på en valp. Noen av spets folket som har erfaringer med dette?

 

Vil anbefale deg og følge med på sidene til den norske spetsklubben (nsfn.no) samt den svenske (tradskallare.se)

 

Har forøvrig en Finsk spets valp på 6 mnd, og de lar seg ikke påvirke så mye av andre hunder, de gjør som de har tenkt uansett.. :) Men er vel bedre med en som kan ha positiv påvirkning enn negativ :lol:

Lykke til! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Var ute å trente i går med min 15 mnd spets tispe. 1 orrlos på ca 7-8 min. Hunden tok opp 2 andre fugler som bare dro. Fant de ikke igjen.

Senere fant hu en grevling som hun holdt under ei skjørte gran. Jeg lot henne drive i ca 20 min før jeg gikk unna og ropte hen inn.

Har ennå ikke skutt fugl for henne, så jeg tenkte etterpå at jeg ikke skulle latt henne drive med grevlingen så lenge. Bare gått unna med 1 gang.

Noen med erfaring som har noen tanker rundt det?

En ting til. Under orrlosen så hørtes det ut som om orren flyttet seg litt i buska. Merka det på hunden. Var fast og fin los i førsten, men så hørtes det ut som om hun mista synskontakten etter en stund.

Bruker fugl flytte seg i de trærne de sitter i under los?

Link to comment
Share on other sites

Var ute å trente i går med min 15 mnd spets tispe. 1 orrlos på ca 7-8 min. Hunden tok opp 2 andre fugler som bare dro. Fant de ikke igjen.

Senere fant hu en grevling som hun holdt under ei skjørte gran. Jeg lot henne drive i ca 20 min før jeg gikk unna og ropte hen inn.

Har ennå ikke skutt fugl for henne, så jeg tenkte etterpå at jeg ikke skulle latt henne drive med grevlingen så lenge. Bare gått unna med 1 gang.

Noen med erfaring som har noen tanker rundt det?

En ting til. Under orrlosen så hørtes det ut som om orren flyttet seg litt i buska. Merka det på hunden. Var fast og fin los i førsten, men så hørtes det ut som om hun mista synskontakten etter en stund.

Bruker fugl flytte seg i de trærne de sitter i under los?

 

Før bikkja er innjagd bør man være forsiktig med å la den styre på med så mye annet enn fugl hvis man vil ha en ren skogsfuglbikkje. Orren flytter ofte tre under los så det er normalt. Du kan jo oppleve ved neste slipp at bikkjeskinnet finner ny grevling med en gang,men da er det bare å koble å gå bort. Når tiurene begynner å ramle ned fra trærne glemmer hun nok den grevlingen:).

Link to comment
Share on other sites

Er tilbake etter noen fine dager i sverige. Mye fugl, kanskje litt mye for spetsen til tider :) Mange loser, men ofte kull, noen som fører til litt dårlige markeringer.. Også er nok hundeføreren litt for dårlig til å finne fuglen i treet når hunden loser :) Men det ble da en tiur skutt i flott los for spetsen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...