Jump to content

Spetsjegere


Suomen Pystykorva

Recommended Posts

Blir en go del jakting for tia ja, men nå går det litt i oppoverbakke her. hadde en jevn stigning på antall loser å loslengde etter svenskejakta, men nå ser det ut som fuglen flyr så langt at det ikke er mulighet for bisken å finne de igjen :? hadde noen fine turer med et et par fine loser for 14 dager siden å da søkte han også så langt som 640 meter å var borte i 15 min. på 2 siste turene har han hatt noen få utslag på 150-250 meter, men stort sett holder han seg på 50-100 meter. nå er vi akurat ferdig med løvfellinga, men det ser ikke ut til at fuglen blir noe mer samarbeidsvillig av den grunn. håper det vill rette seg snart. regner med at noen her har mye erfaring om hvordan fuglen opptrer senere på høsten :?::?:

Link to comment
Share on other sites

Detta er en høst jeg vil glemme fortere en tiuren flyr på bakken,,,,,, har hatt så mye stang ut at det er ikke til å tru,i går så fant vi 10 enkelt fugler og 1 orrekull, ingen slo seg inn,bare fløy til bloksberg i videre til hælvete!! sånn har det vært hele tida,,,, håper dem sitter litt bedre snart,,,, er bare jakt ut november og oppi terrenget "mitt"

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Stille her nå, alle på jakt??

Samme erfaring som dere andre, fuglen flyr så gnistrer av vingeknuta! Har hørt det samme fra de som jakter med stående hunder.

Har forresten en spetshanne, Jussi, på 6 år. Blitt noen fugler etterhvert, men slipper desverre losen alt for lett. Den første spetsen jeg hadde på tidlig nittitall gjorde det hun skulle fra hun var 5 måneder og trengte i praksis ingen trening. Var nok derfor litt for slapp med den jeg har nå. Far min får valp om noen dager og jeg har tatt vare på en del vinger og sønderskutt fugl, så vi får trene litt heftigere med den framover våren. Tenkte litt på å dra vinger/fugl langs bakken og så heise de passelig høyt (et par meter) opp i en granlegg. Burde vel bli los av dette? Muligens også la vingen/fuglen ligge på bakken til hunden nærmer seg og så dra sulamitten opp i treet. Noen som har testet dette?

Link to comment
Share on other sites

Er ikke mye jakt her om dagen,terrenget jeg bruker er stengt for sesongen,, påstår det er lite fugl,men jeg har andre oppfatninger.

 

det med vinger å sånne ting har jeg ikke erfart, vet det har blitt brukt fasaner å slipte dem så bikkja sku jage dem opp å så få los,men vet ikke om det er noen suksess heller,,,,

 

beste tipset er komme seg til skogs å la bikkja løse di utrofdringene den får i skogen, mange å korte turer så hu ikke blir lei å helst komme i fugl så fort som mulig. å få felt første fugelen så fort som mulig så hu skjønner at det er det som skal jaktes,

Link to comment
Share on other sites

Her på helgeland jakter vi for fullt.Mye bra vær og fint føre,barfrost stort sett. Senest i dag før ettermiddagsskift var jeg ute å skjøt en orrhane for Buster. Prøvde 22 hornet rifla i dag ladet med sierra varmint 45 grain 640m/s som ifølge svenske spetsjegere skal funke bra til tross for varmintbetegnelsen. Utg.hullet på orren ved 50m avstand, rent sideskudd var ca 1 cm.

På flere av mine turer i det siste har jeg brukt videokamera istedet for rifle,og har fått festet mye artig på film. Har ikke ordnet meg kabel slik at jeg kan overføre fra kamera til pc,men når jeg får det så blir jeg nok å redigere sammen en liten sak.

Orrhane%20og%2022%20hornet.JPG

Link to comment
Share on other sites

Vi kommer til å slippe valpen så ofte vi har mulighet til det, men jeg kommer nok til å teste min teori om lostrening også. Skal holde dere oppdatert om treningen!

 

Grattis med hanan, Buster. Gleder meg til å se film. Det er snart jul så du får sette kabel på ønskelista.. Veldig bra at du forteller om kuler du tester! Varmintkuler (og forsåvidt også hulspiss/blyspiss) bør funke så lenge hastigheten er lav, men det er jo alltid bra å få det bekreftet ved pratiskt gjennomføring. Glimrende.

 

Blir en jakttur til Sverige på meg til helga, men desverre må spetsen bli hjemme. Ferske ulvespor rundt hytta tilsier at halsende hund er en dårlig idè akkurat nå.

Link to comment
Share on other sites

Med mye tidligere skumring har det blitt jakt bare i helgene her nå. har hatt mye uflaks med været hele høsten. har over en ganske lang periode hatt meget bra vær me tanke på spetsjakt i ukene når jeg er på jobb, men når helga kommer blir det som regel kuling fra en eller annen retning :evil: har stor tro på at bisken blir en bra jakthund, men viss vi ikke får noe bedre vær blir det nok med den ene orrhøna i høst så gleder meg allerede nå til neste høst når 5 uker ferie blir tatt ut på høsten å det bli anledning til å stikke til skogs når godværet kommer. ( tror det er meget viktig med bra jaktvær så unghunden får best mulig opplevelser i skogen)

sist tur vi var ute fikk han 10 min los på orrhane som stakk uten at jeg fikk skutt. Denne gangen ble det forfølging å fornyet los etter ca 250 meter, men den stakk uten at jeg fikk skutt da også.

her har det foresten vært en rar høst i skogen. har nok aldri sett så mye tiur som i høst samtidig som jeg aldri har sett så lite røy. på noen turer har vi vært oppe i 7 tiurer, 0 røy å kansje noen orrer. når turene er på 2- 2,5 time synes jeg det er brukbart, men litt rart at det er så lite røy å se.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har ladet noen sierra 45 grain varmintkuler 640 m/s til min 22 hornet,og i går datt første tiuren for denne kula på ca 50 meters avstand. Ifølge svenske spetsjegere skulle kula holde godt sammen,men jeg var alikevel spent på resultatet når jeg tok tiuren i øyensyn. Pent lite utg.hull,overraskende lite faktisk:)

Tiur%20og%2022%20hornet..JPG

Link to comment
Share on other sites

Hadde en uvirkelig opplevelse i dag. Skulle ta meg noen timer i skogen sammen med Buster før ettermiddagsvakt og like etter at Buster ble sluppet ble det los i kanten av en ås. Jeg begynte å lure meg fremover og når jeg var ca.100 meter fra losen så får jeg øye på et dyr som kommer på skrå mot meg på 25 meters avstand. Trodde fan meg ikke mine egne øyne,en JERV :!: . Den jumper forbi meg på kort hold og ned den bratte lia. Jeg løp frempå kanten men så den ikke mer,men hørte den et godt stykke pga at det tynne skarelaget brøt under den. Buster sto fortsatt i los,men det viste seg å være falsklos.

Hadde et par tiurloser også men fugl kom litt i bakgrunnen på dagens tur.

Link to comment
Share on other sites

Ute i helga. Fant noe fugl, men valpen plages med å finne dem i veden. Roter masse rundt på bakken og viser tegn på at det er fugl i nærheten. Når fuglen tar ut springer hun etter 50-100 m og bjeffer et par ganger, deretter løper hun tilbake til uttaket.

 

Bortsett fra disse valpefaktene jobber hun godt. Søket syns jeg er kjempebra. Hun bryr seg ikke så mye om småfugl og lignende mer heller (lavskrika kan være litt gøy da :o) ) Storfuglen satt i kun veden i helga, og trykket ganske godt, så jeg krysser fingrene for at jeg får til en felling før jul.

Link to comment
Share on other sites

Samme opplevelser av jakta her å, men tassen her fant 2 tiurer i veden på lørdag. tror nok det var pga at de ga lyd fra seg for like etter vi gikk fra bilen sprang han forbi en tiur som satt i veden å da var han ikke lenger enn 5m fra furua den satt i. er nok meget vanskelig for hunden å kjenne lukt av disse fuglene om ikke vitringsforholdene er optimale.

Ellers så synes jeg ting ser meget bra ut å turen på lørdag ble avsluttet med en lang fin tiurlos, men den dro så klart lydløst ut av grana den satt i mens jeg lå med kikkerten for å finne den.

Link to comment
Share on other sites

Det med at unghunda ikke finner fugl i tre er like vanskelig for en erfaren hund,bare det at en erfaren hund har erfart at dem kan sitte oppe og stoler litt mere på sin rutine,men det er så vær avhengi, gikk ei jaktprøve her nå i november med ungtispa vi hadde gått i 4.25 min å hadde igjenn 1 fugl på papiret for å ha 3 fugler,vi kom da på en vei å jeg hadde egentlig gitt opp å finna siste fugelen,så jeg gikk mot bilen,,,,, bikkja fløg da ca 30m forran oss å da er det ei furu som henger over veien å der sitter det en tiur,ca 5 m over hue på bikkja,hu finner den ikke før vi støkker den,men den dagen var det sol og mye vind all lufta gikk opp, men dagen etter så var det tåke og tungt vær,regn,,,,, å da finner hu en tiur oppi ei høg tynn skrantete furu som var ca 20 m høy,bikkja var rett forran oss så vi fikk med oss det som skjedde,fugelen var helt stille og hu tok han kunn på vitring,,,, som en i klubben sa,,,, fyr opp i ovnen å stikk ut å se hvor røyken tar veien,,,,,,blir den pressa ned mot bakken så ta med bikkja å dra til skogs,,,,,, stiger den opp som ei søyle så pakk deg inn påsan att :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

er dette vanelig hos unghunder??

 

Tror nok alle er litt forskjellige her. Har ikke hørt om spetser som prefererer tiur over røy før... Mulig størrelse/farge har noe å si. Da min spets var unghund var det stort sett los på alt som hadde vinger (og ja, det meste som ikke hadde vinger også :D ).

 

Du får sikkert flere svar fra andre jegere her, men dette er nå min erfaring. Har du skutt røy for han, forresten?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Godt nytt år ja :). Skal prøve Buster på mår nå på nyåret,men hittil i høst har han ikke vist særlig innteresse for mårspor. Rart egentlig for det første han gjorde da båndtvangen ble opphevet i høst var å drepe en mår han hadde stålos på ute på ei myr. Gammeltispa mi var hissig på mår den gang hun var aktiv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja da er helvete løs med den ene naboen :evil: De kom på døra nå og sa at jeg måtte stoppe bjeffinga hans. Er jo ikke så lett når han bjeffer når han leker i snøen. Han lager litt mye lyd etter at han står i løpe line og ikke kan løpe fritt i hagen. De skulle ikke høre et bjeff etter kl 9. Hva skal jeg gjøre? skal gå lengere turer med han men vet ikke om det hjelper så mye.

Link to comment
Share on other sites

Er det noken som bruker Finsk Spets til å jakte hjortevilt?

 

De finnes,men det er nok ikke mange av dem i Norge. I Sverige og Finnland er det noen "elglinjer" å få tak i.

En kjenning av meg har ei Finsk spets tispe som han jager alt med,og hun er brukbar til det meste,både fugl og elg. Hun driver til og med rev med los hehe.

Link to comment
Share on other sites

Det ble felt 2 elger for spetsen min i høst. Fungerte vissnok eksemplarisk. Jeg jakter ikke elg sjøl, men nekter da ikke kjøter`n litt ekstra hygge med en elg los eller to.

Hadde faktisk en revelos for to uker sia, men det kan ikke sammenlignes med en los ala hare/reve hund raser. Ente med at hunden og reven dreiv på å jagde på hverandre. Leke kompisen henger på "trappa" nu.

Jeg har ikke tiur her jeg jakter. Men får noen ganger hjelp av kjøter`n under gåsejakta.

Spetsen ser gåsa, gir hals. Og gåsa blir forundret å svømmer nærmere for å se hva dette er for en snodig rev. Slik kommer det ekstra skudd muligheter ut av.

Men han har ikke planer om å hente skutt gås i vannet. Fungerer ennå bedre med gressender.

Under rypejakta er hunden fast, men får søke etter skutt/skadet fugl.

 

Så å si at det er tull å bruke hunden til akkurat det enkelte mener hunden skal brukes til er mere tull og useriøst.

Link to comment
Share on other sites

Spetsen min er mye ivrigere på elg enn fugl av en eller annen grunn. Så i år skal hun få være med for fult på elgjakta! Hun var også med i fjor, men ingen av losene var på dyr vi hadde på kvoten..

 

Siden jeg jakter på et vald som er ganske så smalt enkelte steder synes jeg det er en fordel at søket ikke blir for bredt og at hunden slipper elgen etter ikke alt for lang tid. Dette vil nok en liten spets gjøre fortere enn en større hund.

Link to comment
Share on other sites

Når dem er unge å har mye jaktlyst så kan dem henge på lenge,,,,hadde times loser på elg jeg med gammern,,,,,men jeg sto å plystra å ropte å han ikke kom,,,,,sikkert derfor jeg er så kortklippet for å slippe å dra det av meg :mrgreen: ,,,,, men jeg skulle jo ikke ha elg bikkje jeg,sku jakte fugl han,,,,men kom nok av at det var fryktelig mye elg der jeg jakter,å lite fugl,men jeg bare lot han drive på (måtte å for han kom ikke at før han selv hadde lyst :evil: )

 

men ungtispa jeg har nå jakter jeg i samme terreng med å hu har fått ganske mage slipp, men ikke en enste elglos 8) blir litt mere effektiv i innjaginga av unghund da føler jeg,,,,

Link to comment
Share on other sites

Huff nei det var ikke noen hyggelig beskjed å få nei,,, :evil:

Men det ikke noe medisiner å få da? evnt la han bo ute så mye som mulig?

 

et tips er å kontakte avlsrådet i klubben dem sitter kanskje med noen på hånda også om du evnt må omplassere han,,,

 

huff nei nå føler jeg med deg ja....

Link to comment
Share on other sites

Ja da er helvete løs med den ene naboen :evil: De kom på døra nå og sa at jeg måtte stoppe bjeffinga hans. Er jo ikke så lett når han bjeffer når han leker i snøen. Han lager litt mye lyd etter at han står i løpe line og ikke kan løpe fritt i hagen. De skulle ikke høre et bjeff etter kl 9. Hva skal jeg gjøre? skal gå lengere turer med han men vet ikke om det hjelper så mye.

 

Nå vet ikke jeg hvordan du bor,byggefelt,rekkhus,,,,,,

men aktivisering er nok et godt tips ja, gjerne mental trening,dressur osv,,, men om han bjeffer under lek å du er ute så må dem jaggu tåle såpass,,,,,er det ren kjede bjeffing eller andre ting han loser på katter,hunder så går det jo ann å ta i bruk litt vann i ei bytte,,,,

jeg for min del bor ganske landlig til,men jeg gidder ikke høre på dem sitter og loser alikevel,men prøver å få det av dem her hjemme,på gammern har det funka til dels,men han høre så jælig godt enda at han loser litt på det han hører også :lol: men dressur hjelper det,men det tar bare litt tid,,,,,

Har testa sitron band på gammer'n da tispa har løpetid, for da loser han konstant hel tiden,det funker det,så sitron band kan du teste, bare det at du kanskje må klippe han litt på halsen for uansett å mye jeg strammet bandet så var det for mye pels at den sprayet ikke,,, men når han blippet på halsen så halsbandet kom helt innpå så funka det,,,, eneste at det bli luften noe jævlig sitron av bikkja :mrgreen:

 

jeg bodde på byggefelt når jeg fikk gammer'n å vi ble uvenner med den ene naboen vi pga losing, men det ble alle som hadde hund i nærheten av den naboen,,,,men ellers så gjelder generel ro og orden, mellom 7 og 23 sa politiet da jeg rådførte meg med om situasjonen,,,,,,,,men uansett, lykke til å kanskje prøv å snakke med naboen å si at jeg skal gjøre mitt beste for å løse situasjone,,,,evnt flytt til skogs :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ja det er vell mest bjeffing når han leker i snøen, men også hvis han kjeder seg. Det har blitt litt bedre nå. jeg går MANGE turer vær dag og tar han inn med en gang han bjeffer når han er ute i lina, det er mye jobb men må bare gjøre det. Har prøvd å snakke ut med naboen så han roa seg greit. Prøver litt mere med dressur men fy flate han tøyer grenser som bare F#2h., men han har blitt mye bedre :)

Link to comment
Share on other sites

Er bare å¨prøve det tar seg nok fram i litt tett skog og men du vil nok ha en som pusse ski skoa i løpet av dagen,kommer nok til å traske i spora dine,,,, men får dem god lukt i nesen så tar dem seg frem skal du se, tar bare litt tid hehe bare slipp å se det ann,,,,,

 

Blåkopi av hvordan helgen var :) gikk mye bak meg i trugesporene, men når det kom fugl i lufta så ble det andre boller. Mange fine loser (ihvertfall 5-6 stk over 10 min). hadde også mange gjenntak når fuglen ble støkkt. Fikk desverre ikke skutt for henne i los, men hun avlivet elegant en skadeskutt tiur 8)

Link to comment
Share on other sites

Er bare å¨prøve det tar seg nok fram i litt tett skog og men du vil nok ha en som pusse ski skoa i løpet av dagen,kommer nok til å traske i spora dine,,,, men får dem god lukt i nesen så tar dem seg frem skal du se, tar bare litt tid hehe bare slipp å se det ann,,,,,

 

Blåkopi av hvordan helgen var :) gikk mye bak meg i trugesporene, men når det kom fugl i lufta så ble det andre boller. Mange fine loser (ihvertfall 5-6 stk over 10 min). hadde også mange gjenntak når fuglen ble støkkt. Fikk desverre ikke skutt for henne i los, men hun avlivet elegant en skadeskutt tiur 8)

 

Suverent, få ta å avlivet en fugl på egenhåd er jo sikkelig bensin på bålet :D synd sesongen er slutt da,,,,,men lange fine loser på en ung hund er ikke dårlig,,,,,kanskje tid for ei jaktprøve da :mrgreen: trenger gode hunder vettu hehe

Link to comment
Share on other sites

ja du har da fått deg en fin start ser jeg. grattis :D

 

men at du blir nekta jaktkort er jo reinspikka tull,,,, hvor mange skuddsjangser har en på fugl i løpet av en uke,kan ha mange loser,men det om fugelen sitter lenge nok er ikke altid like lett, vis en har 3 fulltidsloser i løpet av en jakttur så kan det måles opp mot en 1 premie på jaktprøve,med litt tillegg selvfølgelig,men alikevel,hvor ofte har en det,nei tru den kort selgeren skulle sjekka litt mere,,,f.eks en som går med setter han er jo en større trussel syns jeg da han kan ta fugl i oppflukt,men vi skal ha oppflukt og vente til den slår seg inn i et tre ha los å så smyge 5-10-15 min så jeg ser ikke akkurat spetsen som er den som er farligst for fugelen,men vi har utrolig mye større glede i å felle en fugl enn over en setter(syns jeg da)så du får nk forklare den kortselgeren litt fakta(sikkert gjort å kanskje :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Her har det jo vært helt håløst å slippe hund, har vært en del snø,men den har vært no himml løs så hunda bare svømmer i snøen,,,,,mn fikk en los med myra her for et par uker siden,,,,vassa i snø så stellet ble kaldt hehe,,,gikk etter en vei å truger å ski hadde jeg ikke med meg,,,,, :? veien var jo brøyta hehe

 

men jeg får ikke kommet meg på årsmøte i år, skal være forlover i et brylup så jeg prioriterer det,,,men til dere alle andre,,,,,,lykke til.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei spetsfolket,,,,, i år som i fjor så blir det spetstreff i sommer på sjusjøen i hedmark, sjekk nsfn.no for info, er ikke mange som er påmeldt enda, blir vi for få så blir det avlyst :cry:

 

jeg kommer,,,,,kommer du?????

 

 

 

Ellers står det til med spetsfolket?

Link to comment
Share on other sites

Ikke til Sjusjøen, nei.

 

Ellers? Døra til hundegården var ikke heeelt stengt og trostene på jordet fikk en liten intervalløkt... Forrige helg dro han halsbåndet over hodet og spiste en bra porsjon lær. 7 måneder nå og merker han tester litt grenser, spesielt i forhold til lydnivå inne :) Kommer ikke ei flue inn her uten at han tar helt av. Ute går det overraskende bra.

Link to comment
Share on other sites

Ikke til Sjusjøen, nei.

 

Ellers? Døra til hundegården var ikke heeelt stengt og trostene på jordet fikk en liten intervalløkt... Forrige helg dro han halsbåndet over hodet og spiste en bra porsjon lær. 7 måneder nå og merker han tester litt grenser, spesielt i forhold til lydnivå inne :) Kommer ikke ei flue inn her uten at han tar helt av. Ute går det overraskende bra.

 

både trostetrimmer og fluefanger,,,,fin mix det :mrgreen:

 

men sånn er dem di fleste,,,fulle av f... men dem roer seg,,, har ei som har forvandlet seg til bulldog inne,,,,,bare sover,, 8) men våkner til liv i skogen,,,, :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...