Jump to content

Spetsjegere


Suomen Pystykorva

Recommended Posts

Et tips jeg hørte om hos en garvet elghundoppdretter var og prøve å snakke hundens språk. Dette prøvde jeg når vi fikk lajko i hus. Han så tydeligvis for seg at med å kjefte skulle også han få kjøttkaker til middag, men etter at jeg gikk ned på alle fire på gulvet å jaget han vekk samtidlig som jeg knurret ga han seg med dette etter bare 2 dager :) så sikkert jævla lurt ut, men det funka som fjell :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Sikkert ikke dumt å prøve det,men passe nesetippen,,,,,kan fort bli sår :mrgreen::mrgreen:

 

 

jemta: ser ut til å få ei fin frøken der ja :D

likte hennes mørke farge,jeg liker dem sikkelig røde jeg, ikke alle som gjør det,men så er ikke jeg som alle andre heller :mrgreen:

 

hvem er foreldrene hennes??

Link to comment
Share on other sites

Även jag föredrar riktigt röda finsk spetsar, så jag är nog lite udda jag med :lol:

 

Hon är efter helt okända och på papperet rätt så oprovade föräldrar men det är bra jakthundar, friska, hållbara och mentalt stabila hundar med bra linjer som passar bra ihop, så det var inte någon stor chanstagning att ta kändes det som. Den här valpen är ur tikens sista kull och hanen var vid parningstillfället 9 år och det lär nog vara även hans både första och sista kull skulle jag tro.

 

Min planering är att hon ska ställas nån gång nu under sommaren och förhoppningsvis gå jaktprov till hösten. Halvsyskon har visat mycket tidig och bra jakt, så förväntningarna är rätt höga på denna lilla fröken och de blir ju inte mindre av att hon var ensamfödd heller direkt :roll:

Link to comment
Share on other sites

Är mycket finska linjer bak i stamtavlan. Mamman är helfinsk och det finns en hel del finska hundar bakom hanen också. Finns också en hel del både svenska och finska dubbelchampions bakom denna fröken..Jag personligen vill ha mycket finskt blod i mina finsk spetsar, eftersom de avlar lite mer på mod och skärpa och det gör ju att hundarna enligt min åsikt blir stabilare i psyket och inte så nervösa av sig = me like :mrgreen:

 

Pappan i somras, lite lagom solblekt i pälsen, men för att vara 9 år så är han i bra form tycker jag.

 

Tomi-hsida.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ju mer svart en valp har i pälsen, ju mörkare rödfärg sägs den få..

 

Min som nyfödd

 

dag2-bild1.jpg

 

5 veckor (ca)

 

buse-2.jpg

 

9 veckor ca

 

081211-225.jpg

 

Och nu då

 

090301-8.jpg

 

På min verkar det stämma i alla fall :mrgreen: Det sista svarta lär försvinna när hon fäller valppälsen till våren och kvar är då (förhoppningsvis) denna djupröda färg :D

Link to comment
Share on other sites

Jemta: godt vi er enige da om fargen :D ,skjønner forventnigene stiller seg høyt når halv søsken gjør det godt i skogen,min valp som nå er 1 år har finsk far og norsk mor, hannen har gjort det bra på prov i finnland og ble FJCH i høst og da var hann ca 1,5 år, og samme med resten av det kullet gjorde det veldig bra på prøver,har ikke stilt min på prøve enda,men om det blir mindre snø her,skal jeg stille henne på prøve før 1 april,da båndtvangen settes inn, fikk felt noen fugler for henne i høst så jeg er veldig spent til høsten,hun er veldig lett type og det var det jeg ville ha pga her jeg jakter blir det mye snø.

 

 

å du suomen: han jeg kjøpte valpen min av nevnte noe om dette og vis du ser på fargen som er midt i pannen er en god indikasjon på hvordan resten av hunden blir, det stemte ganske så bra på min tispe,hun og var veldig mørk,men hun er ikke veldig rød nå,,,,, om det er noen go pekepinne vel det vil tiden vise nå valpepelsen på hunden din blir borte,,,,, :D

Link to comment
Share on other sites

Har studert foreldrene litt nå og de er ganske lyse i pelsen ser det ut til så da blir sikkert min også det, men tror nok det skal bli en kjempefin hund :)

samboeren min prøver å ta mange bilder, men det er ikke så lett å få en sån krabat til å sitte/stå stille.

Sitter fint her da :)

1z31bq1.jpg

Men her var tålmodet slutt :lol:

33d85s6.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag ska ställa ut min tik i valpklass på en utställning som hålls av specialklubben för skällande fågelhundar nu i slutet av mars och det ska bli mkt intressant att höra vad de säger om färgen.

 

Har en kompis från Finland, som växte upp med finsk spetsar på 70-talet och hon tycker att så som min ser ut, både exteriört och färgmässigt är det korrekta, men sedan dess har ju rasen förändrats en del, ffa färgmässigt och de flesta är ju ljusare än vad som var vanligt då och i standarden står det ju också nuförtiden "På ryggen röd eller gulbrun, helst ljus." och det kan man ju inte påstå att min är speciellt ljus..

Link to comment
Share on other sites

Nå får vel ikke du stilt han på spesialutstilling pga han er under 9 mnd, vet ikke om det skal være noe valpeshow,men hør med korsmo,

 

men ang tann visning, så lønner det seg og ta korte visninger og mye ros av tenna hans,gi gobiter, sett deg ned på huk når du gjør dette,la dem som kommer på besøk også om og sette seg ned og se på tenna hans og gi mye ros,om hunden din ikke viser tenna til dommeren så vil du ikke få noen premiering på den utstillinga,du skal kunne holde i hann og stille han opp foran en dommer uten at han skal hoppe rundt,vis du skal stille han litt så tren på dette,det har du virkelig igjenn for,ikke bare i ringen,men det hjelper deg i hverdagen også pga du får bedre kontakt med hunden din, vis du har et hundemkiljø rundt i dine trakter,undersøk om dem har noe såkalt miljøtrening,der vil du få gode tips og råd, jeg har gjort dette nesten vær tirsdag siden valpen min var ca 4 mnd,hadde hu med i vikingskipet i helga og der fikk jeg svar på om det var værdt alle di tura på miljøtrening,,,,,,Å det var det virkelig,hun var ikke rasetypisk under helga,,,,,,for hun var for rolig :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg går på valpe kurs hver torsdag, Han har blitt veldig sosial med de andre hundene da, men de får kjørt seg :lol: Snakka med korsmo i går, så ble enig at jeg skulle ta han med sånn at han får sosialsert seg med andre spetser. og at jeg kan se ossen utstillinga er, har aldri vært på utstilling.

Jeg tror du møtte broren min i hammar sist lørdag, hvis det var deg han møtte på vikingskipet.

Link to comment
Share on other sites

Det høres bra ut at du går på miljøtrening,det har di hunda godt av,,,,,, :D alle har vi godt av det egentlig :mrgreen: men da treffes vi på utstillinga da,vis det blir noe kiosk salg der så finner du meg der med pølseklypa i hånda 8)

 

å det var nok meg han traff på om det var på spets standen,,,,,

Link to comment
Share on other sites

...vis det blir noe kiosk salg der så finner du meg der med pølseklypa i hånda 8)

 

Pølseselger i år også...? :lol:

 

For mange herrans år siden drev vi med dugnad som bingovakt på Veitvet bingo i Oslo for NSFN.... Vær glad du slipper det :lol: Måtte ta en dobbeltvakt da avløsninga ikke dukket opp, og etter dette har jeg vært kurert for alt som heter bingo :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kjempefine bilder av en flott hund. Jeg har selv lyst på hund og når den dagen kommer blir det en spets. Å jakte med en treskjeller er utrolig spennende så hvis muligheten byr seg en dag, så kommer jeg nok til å annskaffe meg en spets.

Link to comment
Share on other sites

echo: ja vil tru du ble kurert av det,men så tru jeg ikke du er typen til og gå på bingo frivïllig heller :lol:

Nei, og jeg lærte en ting.... Gamle damer har utrolig mye penger å sløse bort :lol:

 

 

men blir ikke pølse salg læll 8)

Bra! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Blev tyvärr ingen mård idag, men det kommer nog fler tillfällen misstänker jag..

 

090320-sj-mick.jpg

 

Och givet lite paus med lite vila och mat vid en härlig eld..

 

090320-eld.jpg

 

090320-mick-9.jpg

 

Till skillnad från Fröken Röding, så har han däremot en lite kort svans och en vit bröstfläck. Som tur är jagar han vare sig med pälsen eller svansen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har vært uten internett en noen dager så har ikke fått fulgt med på en stund, men her kommer noen flere bilder fra meg også :)

Det hersker alvor i leken med laikavalpen sharik

mc7zo9.jpg

16ifiuo.jpg

21neaub.jpg

 

Begynner virkelig å vise seg i heimen valpen nå... I dag ble han tatt på fersken av samboeren min mens han spankulerte så stolt på salongbordet :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Livalt årsmøte for NSFN i helga :lol:

 

Finskspets har nå avansert fra pølseselger til loddselger...f..n te pusher :mrgreen:

Vant ikke en dritt heller :evil:

 

Introduserte frua til en 3 mnd gammel valp, i håp om at følelsene skulle ta overhånd. Så nå får vi se når det dukker opp en mulighet. Blir nok Finlandstur om valp skal handles inn, men det ligger nok litt fram i tid enda.

Link to comment
Share on other sites

Echo: det var da som pokker at det ikke ble noe premie da,,,,,,sku kjøpt flere lodd vettu hehehe :mrgreen:

 

men det var et trivelig årsmøte å det kjentes jaggu ut på formen dagen derpå ja,,,,,men men,,,,kar om kvelden og kar om morran hehe 8):oops: at en aldrig lærer sier jeg bare,,, hehe

 

men myra ble beste junior på utstillinga å det var min lille glede den dagen

Link to comment
Share on other sites

Bra du kom deg vel hjem Rune, så jo litt småtrøtt ut der på søndagen.

36 cm og 6 mnder, er ikke det litt lite? mi tispe er 41 cm og 5 mnder.. :)

Var artig det der, fikk jo t.o.m premie på valpen gitt :D

 

 

skal vi ser her.....var det du som hadde tispevalpen etter korsmo? var tre av dere??

 

men det var godt å komma seg hjem til sofaen ja,,,,den hva goooo :mrgreen:

 

tru myra ble målt til 43 cm...... åsså ble hu beste junior å det var jo morro da,,,,må komma seg til skogs å fått godt noen jaktprøver og kanskje en premiering,da blir det plutselig litt mere spennende og stille også,,,,, :D ikke det artigste jeg gjør det nei,,,,

Link to comment
Share on other sites

Var 3 av oss og valp ifra korsmo, han ene var hakket værre enn deg på søndagen :lol:

 

Bra å bli det da :)

 

Får se hvordan det drar seg til utover høsten om jeg stiller på prøve med hu da eller om jeg venter, bare lengter til at

det blir mulig å bevege seg litt på snøen her nå så det blir litt fart på sakene. Ser lovende ut så langt ihvertfall så får håpe ting går som det skal utover :D

Link to comment
Share on other sites

Stilte ikke ut raffen, men fikk målt han på slutten av dagen. Han var drøye 2 cm under minste målet, så han er vel også i grense land. Håper han vokser sånn at han kommer i "lovlig" høyde. han er litt over 5 månder. ja ja bare han går bra på fugel og pelsvilt :D

 

Her er et bilde fra utstillinga, han ble litt utolmodig gitt :lol:

 

374708.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...