Jump to content

Spetsjegere


Suomen Pystykorva

Recommended Posts

Har fått bekteftet at de er kommet til Norge. Schou driver å sender ut i disse dager.

Kr 16.20 pr stk der jeg bestilte.

Kr 12 SKr på nett i Sverige.

Litt over Kr13 SKr i butikk i Torsby sverige.

4-5 kroner i forskjell fra Norge til Sverige er da en del, Men er kanskje vanlig. Har ikke sjekket før.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I dag var jeg på en av mine jevnlige treningsturer på ski i kommunens oppkjørte løyper. Etter vel tre km la jeg merke til at Buster stakk nesa i sky og jeg så at han hadde en eller annen godlukt i nesa.Hundre meter foran oss oppdaga jeg en tiur i toppen av ei furu bare ti meter til siden for skiløypa. Vi gikk i rolig tempo frem til vi var på sia av treet men tiuren satt steinhard og nappet furubar og så ut til å ta livet med ro. Buster var stram i kroppen med blikket nagla,men var helt stille. Det var fint å stå der å kunne høre lyden av barnåler som ble spist og lyden av klørne som beveget seg over greina uten forstyrrelsen av en hissig spetslos :).

 

Det tok et halvminutt før den ble synlig urolig, gikk litt frem og tilbake på toppkvisten sin,nappet noen ekstra nåler før den så kastet seg på vingene og dro 60 meter over på andre sia av skiløypa der den satte seg i en ny topp. Ettersom ingen andre var i løypa akkurat da, slapp jeg Buster og los ble det umiddelbart,men bare noen bjeff før tiuren dro avgårde.

Buster fant den igjen et par hundre meter lengre bort,med fornyet los. Jeg gikk bare rolig mot stedet,fikk øye på tiuren,men nå lot den meg bare komme på ca 60 meters avstand før den dro mot en bratt åskam 500 meter unna med Buster kavende etter i djupsnøen.

 

Oppe påp åskammen ble det ny los. Jeg fikk øye på en tiur i siluett relativt raskt,men syntes det var rart for losen hørtes ut å komme fra et sted noen titalls meter lengre opp på åskammen. Jeg sto og lytta litt,men pga skumring,dritsvett og 16 minus var jeg utålmodig og starta turen over snauhogsten rett mot tiuren for om mulig hente Buster. Midtveis over snauhogsten ses en tiur som kaster seg ut akkurat der losen er og denne kommer seilende rett over hodet på meg. Fem sekunder senere drar den tiuren jeg hadde hatt øya på avgårde.

Etter litt kauking kom Buster fornøyd tilbake og skituren kunne fortsette :).

 

Fotoapparatet var oppladet,men ble glemt hjemme i yttergangen :evil:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da skal vi på vår første utstilling om en uke, i Brønnøysund .Stiller i juniorklasse (hunden er 13 mnd) Har trent litt i forkant, da spesielt på å stå, og å gå pent i bånd. Det med å stå føler jeg går rimelig greit nå, ihvertfall når vi trener på det hjemme.Men stiller seg ikke bestandig opp med føttene paralelt, noen triks/tips for å få til dette?

 

Bruker å stå med hunden imot meg, får god kontakt med henne, og synes det fungerer bra, men ser at mange står med hunden på siden foran seg, har dette noe å si for dommeren?

 

Så får vi se hvordan det går når vi skal gå rundt i ringen, om hun blir stressa og begynner å dra på.. Satser på å møte opp en liten time før det starter så hun får ræsa av seg litt, pluss en god trimtur før det igjen.

 

Ellers ble jeg litt skuffa da det ikke er flere spetser påmeldt, generelt lite hunder ellers og da, tror det var 15 stk totalt.

Men vi gleder oss, og krysser fingrene for at det skal gå bra! :)

Link to comment
Share on other sites

når du stiller opp hunden så skal den stå med bred sida til , med halen mot dommeren, du har sikkert sett hvilken side halen ligger finest på, det er den siden som skal være mot dommeren, så legg halen over om den ikke ligger riktig, om beina ikke er helt parralelt så tru j d ska gå bra,prøv bare å still henne opp så godt dere får til :) bare hold full fokus på hund å hør på annvisninger fra dommer så går detta fint :) Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

http://www.handlerimport.no/netthandel. ... 29&pid=284

Er på utkikk etter et meget bra for å lurte på om noen har prøvd dette??? :?:

 

forer for tiden med våtfor fra vom og hundemat, noe som fungerer meget bra, men tørrfor er meget praktisk på feks fjelltur sommerstid. Har kombinert med litt tørrfor i vinter og syns det har fungert bra. på tross av en meget mild vinter har ikke bisken hatt så blank å fin pels før så kombinasjonen vått og tørt er noe vi fortsetter med :smile:

Link to comment
Share on other sites

Da er det i følge min nedtellingskalkulator 128 dager, 12 timer og 1 min igjen til 25 august :D

 

Noen tips for å få hunden i god form til jakta? (foring/trening)

 

Blir vel å kjøre noen løpeturer i uka med hunden, + den daglige gåturen til vi kommer uti Juni/Juli, så kommer jeg til å gå over til å bruke sykkel for å få opp kondisen litt på hunden.

 

Noen erfaringer med sykkling med hund? Tenker på distanse,fart, progresjon osv?

 

Må vel til veterinær å få sjekka kneledda snart, har alle veterinærer utstyr til dette, eller må man til spesialist? (bor i Nord trøndelag)

Link to comment
Share on other sites

når jeg sykler så prøver jeg å holde trav fart på bikkja, avstand, har ei runde på 8 km, men prøver også å holde meg på grus, etterhvert så prøver jeg å få til litt lengre runder innimelom, men har ingen fast plan på trim, men om sommeren når det er som varmest så blir det litt svømming,men dem hater vann så ikke lett :P forer som jeg pleier,1-2 ganger, men om høsten så forer jeg 2 til 3 ganger pr dag,

 

ang kne ledd sjekk å tannstatus så har avlsrådet ett eget skjema du må laste ned å ta med til vetrinær,finner du under skjema på nsfn.no for det er dette som skal fylles ut å sendes avlsrådet, hør med vet først om han/hu kan gjøre dette, di fleste vil nok gjøre det, i sverige så er dem strengere på dette å kun godkjente vetrinærer kan brukes til denne sjekken.

 

åsså lenge igjenn :? pokker :!::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ja, da er det 14 dager igjen til min første spets kommer i hus. Skal bli spennende med en ny jaktform, aldri prøvd dette før. En kamerat har fått 3 valper, og jeg har tatt ut ei tispe, han er i manko på elghund, så han tar over min gråhund. Syns det har vært kjempegøy å jakte elg med hund, men syns det er dyrt å jakte elg, og et helvete med å finne de riktige dyra. Bestandig feil dyr når man endelig har kommet på hold. Er nok mest fuglejeger, så dette valget gikk lett. Så med 2 stk strihår vorsther og en finsk spets tror jeg på mange fine dager i skogen i fremtiden....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Ble en jerpe i dag, etter en fin men kort los :) 3 loser til på orrhøner, men de slapp med skrekken.. Tror ikke jeg kommer til å skyte brunfugl her hjemme, ihvertfall ikke før jeg har litt oversikt over hva som finnes.. Må spare de produksjonsfugla som finns til neste sesong.. Begynner å løsne for hunden min nå, skikkelig moro! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Slapp Arja på Søndag. Dagen før hadde hun litt trangt søk og litt dårlig fart. Tok seg opp på søndag helt til hun ble stående å lukte mot vinden lenge. Først 10 meter fra meg, så kom hun og satte seg ved bena mine mens hun snuste mot vinden. Da vi gikk i motsatt retning så gikk hun bare 50 meter fra meg før hun stoppet for å sjekke hvor jeg var. Sånn holdt hun på til hun fikk lukt av fugl. Da dro hun avgårde. Ble en ungtiur på bakken etter den losen.

Har sterk mistanke om rovdyr i nærheten. Ergelig at de skal være her nå rett før elgjakta. Ødlegger ganske mye når hunden ikke tørr gå ut i ordentlig søk.

Hadde forresten en fulltidslos på huggorm på lørdag. Ble litt stressa da jeg skjønte hva det var, men gikk bra da hunden holdt seg på avstand.

Allsidig disse spetsene. :)

Link to comment
Share on other sites

Min forrige kunne også lose lenge på huggorm. Slapp henne alltid en runde rundt hytta for å sjekke om det var noen på plenen da vi kom fram..

 

Grattis med fugl, alltid morro da man lykkes ved godt hundearbeid!

 

Oppførselen kan nok tyde på rovdyr ja, min er også slik. Lukter veldig på lyngen og er trang som pokker. Det eneste som kan få han ut da er fugllukt. Da losen starter er jeg på pletten umiddelbart, og slikt sitter jo ikke fuglen godt av.

 

Her er det mer ulv enn fugl i skogen (fant møkk 250m fra HUSveggen) så det har blitt med to små turer i år. Nære på en gammeltiur, men han greide seg denne gangen også... Gud vet hvor man skal reise for å være sikker på å unngå gråbein. Godt man ikke har unghund som skal jages inn.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Parring er gjort mellom

 

07724/08 NUCH Fort Hjort myra og SUCH S22534/2008 Häggingåsens Dexter

Myra har flere jaktpremieringer med 73 p som beste,

Dexter har og flere Jaktpremieringer og 79 p som beste, eier Simon Nordin

Valper forventes i romjula, hendvendelse til Rune Viddal på tlf +4791881139

 

Er og anbefalt av det Norske avlsrådet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Låner denne tråden litt.

Har ganske nylig blitt eier av en finsk spets hann. Valpen har rukket å bli litt over 4mnder. Er ganske så aktiv, skvetter fortsatt litt inne om vi ikke passer på og er veldig leken. Luftes mye og er en trivelig fyr.

Det eneste jeg ikke er så glad i er bjeffinga inne. Han er kjempeglad for besøk, men bjeffer noe/lite ved besøk på døra. Det som bjeffes på, er biler/lys når det er mørkt ute. Lysene av bilene er nok for å holde gaulinga gående – gjerne et kvarter etter at lysene er borte.

Har lest/hørt at en skal være forsiktig med å irettesette for bjeffing, men hva kan jeg gjøre? Greier fint å leve med det, men redusert nivå innendørs hadde vært fint. Har prøvd å avlede han samt å se ut og snakke vanlig for så å sette meg igjen. Ignorering er også prøvd.

 

Svar fra folk med erfaring på spets foretrekkes.

Link to comment
Share on other sites

Låner denne tråden litt.

Har ganske nylig blitt eier av en finsk spets hann. Valpen har rukket å bli litt over 4mnder. Er ganske så aktiv, skvetter fortsatt litt inne om vi ikke passer på og er veldig leken. Luftes mye og er en trivelig fyr.

Det eneste jeg ikke er så glad i er bjeffinga inne. Han er kjempeglad for besøk, men bjeffer noe/lite ved besøk på døra. Det som bjeffes på, er biler/lys når det er mørkt ute. Lysene av bilene er nok for å holde gaulinga gående – gjerne et kvarter etter at lysene er borte.

Har lest/hørt at en skal være forsiktig med å irettesette for bjeffing, men hva kan jeg gjøre? Greier fint å leve med det, men redusert nivå innendørs hadde vært fint. Har prøvd å avlede han samt å se ut og snakke vanlig for så å sette meg igjen. Ignorering er også prøvd.

 

Svar fra folk med erfaring på spets foretrekkes.

 

Hvordan irettesetter du valpen din på andre områder når den ikke gjør som du vil ? Avleder du?,Bruker du morsk stemme og sier NEI, ignorerer du ?tar du i nakkeskinnet og rister litt?, Hvordan oppdrar du bikkja generellt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier strengt nei, men tar lite i nakken. Tok han noen ganger (i nakken) de første ukene, men nei holder som regel om jeg er nærme nok. Om han da ikke lystrer legger jeg hånda over nakken på han, men å ta tak hjelper lite syns jeg. I forhold til biting bruker jeg tyggebein og om han får tak i luer etc bytter vi ut med tyggebein.

Ute går han i nå bånd etter en episode på isen og iveren etter biler.

 

Av det han kan er sitt og ligg under tre meters avstand. Han kommer i skogen når jeg roper, men ikke alltid. Prøver å unngå å kalle på han om han holder på med noe viktig - eller står ikke å roper gang på gang. Bruker en del godbiter.

 

Jeg prøver å oppdra han ved positiv forsterkning.

 

Iforhold til bjeffing så har vi begynt (igår kveld) å kippe han ut av sofaen når han starter og det hjelper noe når bilene kjører forbi. Er godt å bo litt avsides..

Link to comment
Share on other sites

Spetsen min og blir gira når det kommer bil, for da vet hun at det kommer besøk, reagerer ikke på de som kjører forbi (bor 100 m fra veien).. Men er ikke så mye bjeffing da, mest prating og gjespelyder. Var gira på å ta de etter veien, men det har gitt seg, lærer seg at de ikke skal jaktes på når de får litt erfaring :lol:

 

Tipper du må lære den å ikke hoppe opp i sofaen, slik at den ikke ser bilene/billysa, evt skaffe deg persienner for å blokkere utsikten.

 

Prøver selv å avlede når jeg ser det kommer bil (hvis hun ikke har sett den), da blir hun og roligere når folk kommer inn.

Link to comment
Share on other sites

Finnspetser kan være virkelig ille, men det skiller selvsagt på dem og noen av dem er rett så greie.

 

Min erfaring er også at straff ikke gjør nevneverdig inntrykk, men heller negative resultater. Positiv forsterking virker alltid positivt på alle skapninger, i større eller mindre grad. Ellers finner jeg som regel løsningen på problemet ved å fjerne situasjonen, når det er mulig er det det enkleste.

 

Kjenner du finsk spets lite fra før, kan det være artig å se litt på Youtube fra hundeutstillinger. Søk på finnish spitz og dogshow på flere språk, så får du se hvor like de er i oppførselen (eller mangel på det) uansett om de er fra Finland, Canada, England, Sverige eller Norge. Ildfullt temparament og høyt stressnivå!

Link to comment
Share on other sites

Har en 8 år trivelig hann spets. Går løs hele dagen, og er fast om natta, ute.

I bil derimot er han håpløs, piper og maser gjerne en time om han får lov.

Nakke risting nytter ikke.

Men mitt hemmelige våpen er en rød liten snub nose "vann-revolver". To sprut av denne, bakover i retning av kjøter`n hjelper tvert.

Minuset er jo selvfølgelig at hunden "hater" vann. Som igjen er veldig synd. Da ande/gåse jakt med spets er kjempeskøy.

Men kjempe kaldt for meg :D.

Link to comment
Share on other sites

Du har med en spets i sin værste trass alder ;) alt skal testes, men min erfaring er 2 stk, gammle gubben kunne jeg vri hode av å kaste det til skogs for så å sette på igjenn å han brydde seg akkurat like lite :evil: MEN han hata slik pumpekanne med vann på :D Men tispa mi hu er en mye mykere type å mye lettere å korigere, her i gården så er kjede bjeffing å bjeffing på alt anna uønska til en viss grad, greit det sies i fra,men får ikke lovb å holde på, men du må nesten finne ut hvor terskelen hans er å så handle etter det, en kan fort bryte en spets ned, men det spørs på psyken til hunden, poenget mitt er,,,, tror du er på rett vei,men spetsen KAn være litt treg i oppfattelsen :twisted: å du har med en unghund å gjøre, men litt is i magen så tror jeg du vil få dette til, å mye akktivtet,turer verdags dressur er slike ting som hjelper på å få lade ut for dem på,,,,, for en sliten hund lager ikke mye bråk :)

Link to comment
Share on other sites

Ole-Johan,hvordan får du en finsk spets til å bli stille ute i løpestreng eller hundegård ved bruk av positiv forsterkning ?

 

Enkelt, du gir han en død tiur. Eller ei løpsk tispe. Eller Ritalin. Har du ingen av delene får du heller fjerne han fra situasjonen, midlertidig eller for godt...

Link to comment
Share on other sites

6x47 : Når det sto på som værst med gammer'n,,,,, ja da lo jeg ikke mye,men i dag :mrgreen: , nå ble han avliva i juni i fjor, å jeg ha hata den bikkja så inni gampræva mye,,,,, men den dagen jeg bestilte time hos vet,,,,ja da måtte jeg stoppe på første busslomme :? for da gikk det opp for meg å glad jeg virkelig var i denna kopen som ha satt så mye frustrasjon i skallen min :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ole-Johan,hvordan får du en finsk spets til å bli stille ute i løpestreng eller hundegård ved bruk av positiv forsterkning ?

 

Enkelt, du gir han en død tiur. Eller ei løpsk tispe. Eller Ritalin. Har du ingen av delene får du heller fjerne han fra situasjonen, midlertidig eller for godt...

 

Du kan tydligvis ikke ha testa med løpsk tispe,,,,for da er det fanken meg ikke mye stille :twisted: (jeg har tispe som han virkelig fikk testa meg på,,,, på det værste måtte han ligga i bilen om natta,,,, for det var plent umulig å ha hann i hus :roll: å han fikk så øra flagra,,,men da gikk han unna å peip/bjeffa/ grynta videre,,,

Link to comment
Share on other sites

Ole-Johan,hvordan får du en finsk spets til å bli stille ute i løpestreng eller hundegård ved bruk av positiv forsterkning ?

 

Enkelt, du gir han en død tiur. Eller ei løpsk tispe. Eller Ritalin. Har du ingen av delene får du heller fjerne han fra situasjonen, midlertidig eller for godt...

 

Du kan tydligvis ikke ha testa med løpsk tispe,,,,for da er det fanken meg ikke mye stille :twisted: (jeg har tispe som han virkelig fikk testa meg på,,,, på det værste måtte han ligga i bilen om natta,,,, for det var plent umulig å ha hann i hus :roll: å han fikk så øra flagra,,,men da gikk han unna å peip/bjeffa/ grynta videre,,,

 

Vet ikke hvor mye naturfag du er moden for, men jeg tenkte på blomster og bier her. Har til gode å se en finnspetshanne som ikke holder kjeft når snurrebassen henger fast i ei tispe.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ole-Johan,hvordan får du en finsk spets til å bli stille ute i løpestreng eller hundegård ved bruk av positiv forsterkning ?

 

Enkelt, du gir han en død tiur. Eller ei løpsk tispe. Eller Ritalin. Har du ingen av delene får du heller fjerne han fra situasjonen, midlertidig eller for godt...

 

Hehe ja slike alternativer er jo greie å ha når man ikke lykkes på annen måte :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kvannildalens Fixa(SE14758/2011) parret med Nuch Fort Hjort Kippis (NO42649/10) 22/2-13. Fixa har excellent på utstilling, begge hunder er jaktpremierte. Parringen er anbefalt av avlsrådet, og valper ventes i uke 17. Interesserte jegere bes melde sin interesse på tlf 41322267. Raymond Saur

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...