Jump to content

Billig presisjon i .22lr


vector 250

Recommended Posts

Hei, jeg har inne en søknad på rifle. Tanken er å skaffe noe i .22lr som samler best mulig opp mot 100m uten å svi av en formue. Jeg har fra før en Anschutz boltrifle samt en halvauto, men ønsker en mer robust sak med bedre presisjon. Annyen er av gammel modell og kjennes litt lett og flimsy, nesten som et ungdomsvåpen og har sikkert ikke den råeste egenpresisjonen. Ser på Finn at der finnes gamle skiskytterbørser, rekruttvåpen og ombygde kongsbergmausere til nesten gratis priser. Hva menes om disse til å jakte små grupper helt opp til 100m. Jeg sikler også litt på en tikka t1x som jeg har lest mye bra om, den vil også være mer egnet og portabel til all-round, jakt, blink..... kort sammenfattet, mister jeg mye iboende presisjon ved å ga for en tikla t1x kontra en gammel god skiskytter rifle, rekruttrifle eller hva med en slik nesten gratis kongsbergmauser i .22lr?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp solgt en Anschutz 54, nettopp fordi det kom en T1x MTR i hus......Tikkaen har minst like god egenpresisjon som Annyen, om ikke bedre. Den går godt med det meste faktisk. 

Denne er skutt @100 en vindstille dag i sommer. 10 skudd SK Match. Skutt fra benk med for og bakrest. MIn T1 er utstyrt med GRS Berserk-stokk og a-tech demper.

 

image.png.f1b578e565ec77832da56696b5edb395.png

Link to comment
Share on other sites

Nesten gratis kongsbergmauser er enkeltskudds børser som er bortimot uslitelige med supre løp, men de er gammeldagse, tunge osv. Derfor er de nesten gratis eller helt gratis. 

Gamle skiskytterbørser er nok like presise eller mer presise. Med magasin, lettere osv. I mine øyne bedre kjøp. De fleste av de har presisjon som ikke ligger tilbake for noe moderne. 

 

En ny børse? De koster en drøss mer enn de skiskytterbørsene..... men er nok kjempebra de. 

 

Link to comment
Share on other sites

Kan en slik være noe? https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=316487556 Jeg kjenner ikke disse rekruttriflene overhodet, er de fysisk mindre for å passe yngre skyttere? Den ser jo ut til å kunne dekke mitt "behov". Hvem og hvor er de produsert? og ikke minst er det en grei operasjon å montere optikk på de, eller er det jobb for børsemaker?

Edited by vector 250
Link to comment
Share on other sites

De der er.. raklete, billige, M67 har vel omtrent sagt de ikke er verdt skrapprisen på stål.

 

De er en "norsk" innkledning av et brasiliansk design som igjen stammer fra en budsjettmodell Remington produserte for vel en mannsalder siden. Kassa består av et rør sveist fast oppå et firkantrør ;) Helt uten å tulle.

 

Kjenner en som har en slik. Brukte xxxxx kroner på å montere ny base fremme før han fikk på profildreid picatinnyskinne. Jeg ble aldri helt fortrolig med den. Magasinene er fiklete, mye matefeil, ganske sådær inntrykk av hele greia. Ok avtrekk, den kan være veldig presis, skjøt bra med div eley og sk, men helhetsinntrykket er ikke fantastisk.

 

Ligger en tråd her om du søker på "rekruttrifla", kan poste link etterpå når jeg er tilbake på pc

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Presisjonsmessig så har 457 Varmint like bra potensiale som T1x. CZ har, omsider, skjønt at gode avtrekk er viktig, så disse leveres med gode, justerbare avtrekk. T1x har en del mer ettermarkeds-snacks tilgjengelig, bl.a et hav av stokker og chassis.

 

Personlig synes jeg bolt og boltgang er bedre på Tikkaen, både ser og føles bedre ut, samt at den leveres med et 10-skudds magasin og er ferdig gjenga for demper.

 

Originalstokken på T1x er litt vel junioraktig for en voksen mann, men startprisen er bedre ift CZ Varmint MTR, slik at en kan få kkc/grs med i en pakkeløsning, som jeg mener bikker i tikkaens favør, da den ellers er så digg å skyte med, men slikt er egentlig bare smaks-sak. 

 

Var jeg deg ville jeg dratt til en forhandler og fått tafsa på begge, så finner du fort ut hva du liker best av disse. Begge nevnte modeller har superb presisjon, som du jo er ute etter. :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill, jeg tror du har rett i at å tafse litt kunne hjulpet meg i valget. Nå heller jeg mer og mer imot en av disse to siden jeg tenker at en avdanket skiskytter el vil bli litt spesialisert og lite egnet til annet enn rein baneskyting. God presisjon i ei håndterbar børse som kan brukes i felt, på jakt, plinking osv gir kanskje mer glede.

 

Link to comment
Share on other sites

Etter å ringt og snakket med et jaktiautsalg dukket det opp enda en anbefaling, Bergara Bmr carbon. Denne var ny for meg, men leser at det er 90 grader boltløft og Remington 700 avtrekk. Begge disse punktene er vel et steg i feil retning i forhold til t1x som har 45 grader boltløft og et meget bra avtrekk. Noen som har erfaring eller synspunkter på denne Bergara'n? Er det noen mulighet for at den er mer saliggjørende enn t1x eller cz 457 varmint??

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, vector 250 said:

Nå heller jeg mer og mer imot en av disse to siden jeg tenker at en avdanket skiskytter el vil bli litt spesialisert og lite egnet til annet enn rein baneskyting. God presisjon i ei håndterbar børse som kan brukes i felt, på jakt, plinking osv gir kanskje mer glede.

 

 Nettopp derfor jeg solgte Anschutzen, var kun egnet til å skytes med reim eller fra benk. Bæl-tung 

T1, CZ,  er mer allsidige børser.

 

90-graders boltløft gjør at du må ha mye høyere kikkertmontasjer for at bolt skal gå klar av kikkerten. Avhengig av kikkert du velger seff, men regner med du ikke skal sette på en Tasco 4x40 om det er presisjon/små grupper du er ute etter,.

 

At en forhandler "anbefaler" et merke/modell må du ta med ei klype salt. Uten at jeg skal si noe om Bergaraen. Den har jeg ikke noe erfaring med.

Ofte er det slik at de har en større margin på fortjeneste på enkelte modeller. Dvs. de tjener mer på å selge deg en Bergara, gjerne i en "pakkeløsning" med rævva kikkert og en jalla demper, enn om de bare selger deg en plain Tikka feks.

 

 

Edited by hewi
Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg tenker det samme. Nå har jeg googlet meg opp på bergara vs t1x vs 457 varmint og det ser ut til at de fleste lykkes best med Tikkaen. Den går tydeligvis jevnt over meget godt med mange forskjellige ammotyper. Altså lite kresen og går for å ha bedre sluttstykkegang og avtrekk enn de andre. Noen misliker stokken, men den kan forbedres for en billig penge. Nytt brattere vertikalgrep og evnt en t3x kolbekappe for litt mer lengde. Jeg føler dette helker mer og mer imot at jeg kjøper meg en ny t1x

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, vector 250 said:

Noen misliker stokken, men den kan forbedres for en billig penge. Nytt brattere vertikalgrep og evnt en t3x kolbekappe for litt mer lengde.

Ja det er absolutt en god løsning for å forbedre original-stokk om man ikke vil bruke for mye penger i starten. Dessuten er det jevnlig mye brukt å få kjøpt om man senere skulle få lyst til å oppgradere. Har sett både UPR/KKC/GRS-stokker til en hyggelig bruktpris på finn. 

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt en Meopta Meopro 6-18x50 til børsa nå. Fant en "ny" kjøpt i 2021 på Winge, helt ubrukt i eske på Finn til en ok pris, så da ble det den. Nå forsøker jeg å nerde meg opp på demper. Jeg har fra før tidlig utgave a-tec, og sonic 30, pluss en fullsize moduldemper fra jaktfall i 1/2x20. Alle disse er vel og bra, men er litt nyskjerrig på de nyere a-tec demperne. Noen som tror at wave, forest eller cmm6 vil utgjøre noe forskjell fra de jeg allerede har?

Link to comment
Share on other sites

On 9/28/2023 at 12:41 PM, vector 250 said:

Etter å ringt og snakket med et jaktiautsalg dukket det opp enda en anbefaling, Bergara Bmr carbon. Denne var ny for meg, men leser at det er 90 grader boltløft og Remington 700 avtrekk. Begge disse punktene er vel et steg i feil retning i forhold til t1x som har 45 grader boltløft og et meget bra avtrekk.

 

Jeg tror det menes Remington 700-style avtrekk. Altså at den kan bruke samme avtrekk som R700, ikke at det er et avtrekk produsert av Remington. Det åpner opp for å kunne bruke ulike ettermarkedsavtrekk fra f.eks. Shilen, Timney, Jewell, Triggertech osv. Så akkurat det vil jeg si er et pluss.

Men T1x er ikke feil. Jeg har en i .17 HMR, og den går veldig bra. Har satt på brattere pistolgrep + litt skumgummi og tape. Har også satt på trykkpunktavtrekk fra Timney. Totalt sett ei veldig god rifle å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt mye rart og urart 22lr gjennom årene. Rene boltrifler og sett til Sauer'en. I et idiot-øyeblikk hadde jeg også en 10/22, men så fort jeg kom til bevisthet forsvant den. En CZ455 jeg brukte en del spenn på avtrekk på gikk også rimelig bra. Ren 22lr upper til AR15 funker faktisk også overraskende greit.
Så var jeg uten 22lr et par år uten at jeg helt husker hvorfor.

Så fant jeg ut at jeg måtte ha mer mengde trening igjen og var kyststripa rundt å tafset på rifler.

Valget ble enkelt for min del: Sako Quad.

Går som juling.

Blir faktisk mye trening slik jeg planla. Noen fugler faller også. Og med 22 wmr løpet er det mer som bøter med livet.

Quad anbefales på det sterkest.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Just now, Skaubjønn said:

Enig. Men jeg synes Quadstokken er litt kort, og jeg liker hevbar kam. Har kjøpt en kkc stokk til min Quad, og da er den helt topp. 

Støttes. Uansett skytterens størrelse og fasong så må rifla passe. Gjelder jo egentlig alt av rifler uansett kaliber.

 

Fantastisk fet å se THLR hive formtre på en lekker K95 trestokk. Da skjønner man at det er en mann som vet hva han driver med og ikke bare poserer.

Link to comment
Share on other sites

Quad fingret jeg litt på for en del år siden i en butikk og husker jeg ble litt skuffet over feelingen og smoothness i ladegrepet. Mulig jeg burde gi den en ny sjangse nå. Jeg skal innom en våpenbutikk på tirsdag som har både t1x og Bergara bmr inne, samt cz 457 American (de hadde ikke inne varmint) og mulig de har Sakoen og. Da kan jeg jo fingre alle sammen😄 og muligens klare å finne ut hva som er best for meg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

NRL22 serien over dammen ble visst nylig vunnet med en standard T1x. Hørte skytteren i en podkast nylig (The shooters mindset en av de siste 6 episodene) Han hadde lite å klage på med rifla, bortsett fra at magasiner var forbruksvare, men så skjør han mange titusen skudd i året også.

Link to comment
Share on other sites

Det ligger jo en anschutz 1427 på finn nå til 6500 kr, men det er vel ikke sånn løp og kjøp pris eller?? Jeg føler det er litt risky å gå den veien og, en gammel velbrukt børse er vel ikke bedre enn vedlikehold og behandling har vært oppigjennom årene? Tenker på evnt feilpussing fra munningen, rust eller riper i løpet og lignende som kan redusere egenpresisjonen

Link to comment
Share on other sites

En splett ny t1x med Grs Berserk, tofot, A-tec Wave og en Nikko Stirling 3-9x40 til 12990 må vel være et knallkjøp? Bytter i tilfelle ut kikkerten med den Meoptaen jeg allerede har kjøpt. Vet ikke hvor lenge jeg tør å sitte på gjerdet nå før jeg betaler inn et depositum på den......

Link to comment
Share on other sites

Jeg har endelig fått prøvet min nye CZ 457 Varmint, som jeg valgte etter å ha lest, studert, lurt og tvilt i et drøyt år. Den andre finalisten, T1x, tapte pga utseende og billigere plaststokk med mindre feelgood.

Dette er ei rein kosebørse, og da må utseende og feelgood være på plass. 🙂

Etter de første 3-400 skuddene er jeg direkte imponert over presisjonen, så langt den lar seg vurdere med tofot som eneste hjelpemiddel.

Vi (en kamerat kjøpte maken) har stort sett skutt på hhv 120, ca 150, 195 og 220 meter.

På 120 meter samler den innenfor ca 2-2,5 cm når jeg er flink til å konsentrere meg. På 195 innenfor snusboksen eller bedre.

De fleste skuddene med SK Standard plus.

Avtrekket er veldig bra og så også kvalitetsfølelse og finish. 
Som en ettertanke skrudde jeg på en A-tec Forest, som gjør det jeg forventer. Varminten er ferdig gjenget.

Jeg bestilte med 20 MOA picatinny, men det er litt lite, for jeg går tom for klikk rundt 150 meter. Deretter ble det å forlegge iiht skjønn.

Mitt ønske/håp var tilstrekkelig presisjon til uformelt ‘leke-langhold’ fra drøyt 100 og kanskje ut til 250 meter etterhvert.

Forventningene er overoppfylt. 🙂

P9020006.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

vector 250 skrev (1 time siden):

Takk, kjekk lesing og flott børse som skyter bedre enn jeg trodde🤩Huff og huff, det er neimen ikke lett å bestemme seg her........ rives frem og tilbake mellom cz varmint og t1x. Håper å få holde de litt i morgen så får vi se...

 

 

Feelgood er viktig. Mange salongrifler blir alt for lette, og så skal man modifisere dem. Det var hovedgrunnen til at jeg kjøpte en Bergara. AICS magasiner, og Remington "footprint", Remington type avtrekk. 
B14 Steel var det vel jeg begynte med, og den er/ var utmerket. Presis, avtrekket mer enn bra nok. eneste feilen - alt for liten og lett. Min skulle jo være PRS-rifle, og det var bare å hive seg på... 

 

Ny pipe, Lilja skal være veldig bra, og jeg måtte ha ei tjukk og lang. 30mm 65cm. Ikke noe lett og vinglete her...

IMG_3266(1).jpeg.39f0b3f0b97b07ee0c48683ad2604c50.jpeg

 

 

 

 

 

Med Rem-footprint, så kan en nemlig ta stokken til grov-rifla - og sette den på 22en. Det tar et minutt, knapt. Og med picatinny oppå så klikker en kikkerten over på like lite tid, knapt. Tofot passer på samme måte, alt er likt, og trening, og godfølelse akkurat den samme.

IMG_3265(1).jpeg.39ec522089b14f92192125496595ba11.jpeg

 

Kobber og matt svart står nokså godt sammen faktisk. 

IMG_3269(1).jpeg.adb5b8125ba30f6aff143dff1460c4d8.jpeg

 

 

Nå er ikke dette billig presisjon. Liljapipa kosta mer enn rifla originalt. Men det er presisjon, og jeg tror ikke den går noe bedre enn Bergarapipa heller. Godt nok er det ihvertfall.

100m

IMG_3708.jpeg.c582991757804238446e5851e78c40fe.jpeg

 

200m

IMG_3676.jpeg.1fc5f8cac49c1a2cd46d27b0ca536fd6.jpeg

 

 

 

Man trenger ikke gå så "bananas" som jeg har gjort her (nevnte jeg at den fikk Bix'n Andy Sporttac...) men Bergaraen tillater at man står helt fritt mhp deler på en måte ingen av de andre gjør. Man kan mikse og trikse og bygge som lego. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

vector 250 skrev (2 timer siden):

Takk, kjekk lesing og flott børse som skyter bedre enn jeg trodde🤩Huff og huff, det er neimen ikke lett å bestemme seg her........ rives frem og tilbake mellom cz varmint og t1x. Håper å få holde de litt i morgen så får vi se...

Lykke til! Krevende valg. 😄

Link to comment
Share on other sites

M67, det der er noe av det sykeste jeg har sett av salongbørse👍👍  jeg skal ikke gå så bananas tenker jeg. Jeg tenker å skaffe noe som kan brukes som ei vanlig børse på jakt og denslags også, men med god/bedre presisjon enn normalt fra en salongrifle. Jeg har en Anschutz mod 1441/42 , men det er vel en budgetmodell mener jeg og kjennes alt for lett, kort og flimsy ut. Jeg har heller ikke oppnådd de samlingene jeg drømmer om med den. Håpet er å gruse den Annyen med nyanskaffelsen. Fikk innvilget søknad i dag, det gikk meget fort og greit nå med digital søknad. I morgen blir det tafsing på Bergara BMR, CZ 457, Tikka t1x og Sako Quad om de har også den inne🤞

Link to comment
Share on other sites

vector 250 skrev (1 time siden):

med god/bedre presisjon enn normalt fra en salongrifle

De fleste 22LR rifler (untatt halvautomater) er svært presise. Man må finne rett ammo, og noen kan ha elendige avtrekk, men er presise når du klarer å ta gode avtrekk. Skal man gjøre det lett for seg selv på det området begynner det på An- og slutter på -schütz. Men det er ofte knot når en vil endre noe på dem. Derav Bergara.

 

K

Link to comment
Share on other sites

I dag skar jeg igjennom etter å tafset på cz 457, Bergara Bmr, t1x og quad. Med meg hjem fulgte en splett ny t1x med Grs Fenris stokk. Venter på å motta Meopta meopro 6-18x50 som skal på. Tofot og demper har jeg fra før, så blir det testing så snart jeg klarer å fote meg igjen etter leggbrudd for 14 dager siden

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

vector 250 skrev (8 minutter siden):

Meopta meopro 6-18x50

Denne kikkerten har et par ting som gjør den mindre egnet til 22LR enn mye annet.

- Parallaksejusteringen går bare inn til 45m. Uegnet til skyting på 15m f.eks. (det er et absoluttkrav for meg at en 22-kikkert skal kunne brukes på 15m, på grunn av vinter, kulde og mørke)

- Den har veldig lite høydejustering. Med 22LR trenger man ofte mye høydejustering. I min bok er dette også en showstopper.

Så er det et par ting som bare er "festbrems"

- retikkel i 2. fokusplan - i mitt hode er det meningsløst uansett, men verst på 22LR hvor man ofte må forlegge siktepunkt

- 1/4moa klikk - er bare til å plage seg selv - spesielt med 22LR der en ofte må skru både hit og dit.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...