Jump to content

Ettersøks regler


Sakoen75

Recommended Posts

Finnes det en samling med regler for ettersøks-jegeren? Merker det er mange myter og feil tolkninger. I går var helvete løs fordi en luring mente det ikke var lovlig å gjennomføre ettersøk etter solnedgang... Tør ikke tenke på hvis det hadde blitt brukt lys hva som hadde skjedd.

Uansett så kunne jeg tenkt meg en PDF fil eller lignende som jeg kunne printet ut og ha liggende til kranglefanter. Litt tungvint å overbevise noen med Google på telefonen mens langt viktigere ting skulle blitt gjort.

Link to comment
Share on other sites

Sakoen75 skrev (1 minutt siden):

Finnes det en samling med regler for ettersøks-jegeren? Merker det er mange myter og feil tolkninger. I går var helvete løs fordi en luring mente det ikke var lovlig å gjennomføre ettersøk etter solnedgang... Tør ikke tenke på hvis det hadde blitt brukt lys hva som hadde skjedd.

Dette blir jo en slags omvendt bevisføring? Dere er ute i lovlig ærend, og da mener jeg eventuelle kranglefanter må pålegges bevisbyrden hvis de mener noe annet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (1 time siden):

Dette blir jo en slags omvendt bevisføring? Dere er ute i lovlig ærend, og da mener jeg eventuelle kranglefanter må pålegges bevisbyrden hvis de mener noe annet.

Ja i en perfekt verden, mener det samme og forklarte at loven sier hva som er ulovlig og ikke motsatt. Han mener jeg gjør noe ulovlig og mener vi må bevise at vi er lovlige.

 

vavlo skrev (1 time siden):

Om su googler "ettersøk av skadet vilt" så kommer det opp flere relevante sider, blant annet fra Direktoratet og Hjorteviltportalen.

Ja kommer mye på Google så er ikke der problemet ligger. Var et hefte utgitt for ettersøks-jegeren. Mulig det var fra det videregående kurset men jeg finner det ikke

Link to comment
Share on other sites

Joda, kan jo prøve å be en bonde fjerne seg fra eiendommen hans uten å eskalere situasjonen. Kjedelig å fyre opp situasjonen der du står med hund og våpen.

Leder for viltutvalget ble ringt men også han ble idiot erklært så jeg regner med grunneier tar det videre med politiet eller får roet seg ned. Han kom kjørende etter jeg hadde funnet hjorten for jegeren og gitt den en avslutning. Forklarte reglene, ga han kontaktinfo og ba ham ringe politiet. Tviler på at han gjør noe mer men at det var stoltheten/kamel som måtte svelges som gjorde han så vrang.

 

Link to comment
Share on other sites

§20 I Viltloven omhandler bruk av kunstig lys. Andre avsnitt spesifiserer:
 

Quote

Ved ettersøk som nevnt i tredje ledd bokstav b (ettersøk av skadeskutt hjortevilt), har jegeren bevisbyrden for at påskytingen er lovlig. Jegeren skal varsle politi, jaktrettshaver og kommunen om bruken av kunstig lys før ettersøket tar til. Dersom varsling i vesentlig grad vil forsinke ettersøket, kan begrunnet melding om slik bruk av kunstig lys sendes samme instanser umiddelbart etter avsluttet søk.

 

At mange grunneiere og jaktrettshavere surmuler på dette området, skyldes nok at de tror at jakt og ettersøk er to sider av samme sak... Det er i alle fall inntrykket mitt lokalt

Link to comment
Share on other sites

Ble ikke brukt kunstig lys var for tidlig på kvelden til at det var mørkt så det er grei skuring. Hadde jeg vasset rundt i skogen med lykt i mørket hadde jeg skjønt at det kom en og lurte på hva faxx som skjedde. De har felles jakt i valdet så jeg var på lovlig grunn og skytter trengte ikke varsle nabo vald osv. Deres jaktleder skal ta seg en prat for å opplyse vår venn om reglene osv. 

 

Egentlig greit å ha godt synlig bekledning og godt merket hund, blir litt mindre tjuvjeger bare der.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Per-S skrev (På 4.9.2023 den 16.44):

Det er litt ulike regler under ettersøk. Det avhenger av type ettersøk. Er det jaktlaget som står for ettersøk gjelder et sett med regler, er det en godkjent ettersøksring med kommunal avtale gjelder andre regler. 

Kan du vise til kvar dette står skrevet?

Trudde ikkje organiseringsform endra regelverket.

 

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Den du linker til er den gamle forskriften.

Her er den nye:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2002-03-22-313/KAPITTEL_7#KAPITTEL_7

 

Det stilles krav til ettersøk videregående for å kunne påta seg ettersøk for det offentlige. Ellers er krav i dag akkurat likt.

Gamle regler om "eget lag og tilstøtende" er historie.

Man kan som enkeltperson med godkjent hund, på lik linje med ettersøksringer påta seg avtaler om ettersøk. Det er ingen begrensing der.

Bruk av kunstig lys kan man også bruke. Utfordringen er at man må bevise at man ER på ettersøk, også dette er likt uavhengig ring eller ei.

Kommunen har ansvar for ettersøk etter dag ein med eget ettersøk. Det behøver ikkje bety t dei overtar, man kan som ettersøksekvipasje bli pålagt å fortsette ettersøk så lenge kommunen måtte meine.

Avliving i trafikken er kommunens ansvar, det er normalt vanlig at det er avtale med faste ekvipasjer eller ein ring om det finnes. Det er imidlertid ingen hindring for kommunen om de måtte ønske å bruke andre ekvipasjer om den innehar kurs for viderekommende. I tilleg kreves kurs for arbeid på veg, så i trafikken blir det praksis vanskelig der.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sakoen75 skrev (På 3.9.2023 den 18.10):

 I går var helvete løs fordi en luring mente det ikke var lovlig å gjennomføre ettersøk etter solnedgang... Tør ikke tenke på hvis det hadde blitt brukt lys hva som hadde skjedd.

 

For å svare konkret på det du spør etter så finner du det i viltloven:

Som du ser så ligger det tung bevisbyrde for uskyld på den som bruker kunstig lys, men det er heller ikkje slik at det er totalt forbudt. Man bør som ettersøksekvipasje merke seg dette som står i forskrifta og vite kva som kreves.

 

 

§ 20.(bruk av våpen under jakt)

Til felling av vilt under jakt kan bare brukes skytevåpen med ladning av krutt.

Til jakt er bruk av hagle for mer enn to skudd og helautomatisk rifle forbudt.

Bruk av selvskudd til felling av vilt er forbudt. Det samme gjelder bruk av kunstig lys i jaktøyemed, med unntak for

a. åtejakt på rødrev, når lyskilden er fast montert
b. ettersøk av påskutt hjortevilt og villsvin
c. avliving av vilt som er fanget levende i felle
d. jakt på villsvin når jakten foregår i åpent terreng eller ved åteplass.

Ved ettersøk som nevnt i tredje ledd bokstav b, har jegeren bevisbyrden for at påskytingen er lovlig. Jegeren skal varsle politi, jaktrettshaver og kommunen om bruken av kunstig lys før ettersøket tar til. Dersom varsling i vesentlig grad vil forsinke ettersøket, kan begrunnet melding om slik bruk av kunstig lys sendes samme instanser umiddelbart etter avsluttet søk.

Departementet gir nærmere forskrifter om de skytevåpen og den ammunisjon som det skal være tillatt å bruke under jakt, og om hvordan våpen og ammunisjon skal oppbevares og medbringes under jakt. Videre kan departementet ved forskrift gi nærmere bestemmelser om bruk av kunstig lys i tilfeller som nevnt i tredje ledd. Departementet kan også ved forskrift tillate at kunstig lys benyttes ved åtejakt på andre arter enn rødrev, ved ettersøk av andre arter enn hjortevilt og ved avliving av vilt i andre tilfeller enn nevnt i tredje ledd.

 

 

Når det gjelder tidspunkt og naturlige lysforhold så er det ikkje konkret nemnt i lov el. Dette blir vanligvis tolka under §1 om at ingen dyr skal påføres unødige lidelser og at jakt ikkje skal vere til farer. Altså så lenge det er forsvarlig lys og du sjølv meiner at dette er heilt trygt kan du i norge utøve jakt og følgelig også ettersøk. Merk at enkelte områder kan ha lokale regler mht. klokkeslett, dette satt av grunneiger, noko dei har sin fulle rett til å gjere. 

i Sverige derimot, der man passe klokka. Enkelte ting er faktisk meire liberalt i Norge, men det er sjelden :-D

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

Sakoen75 skrev (På 3.9.2023 den 18.10):

Finnes det en samling med regler for ettersøks-jegeren? Merker det er mange myter og feil tolkninger. I går var helvete løs fordi en luring mente det ikke var lovlig å gjennomføre ettersøk etter solnedgang... Tør ikke tenke på hvis det hadde blitt brukt lys hva som hadde skjedd.

Uansett så kunne jeg tenkt meg en PDF fil eller lignende som jeg kunne printet ut og ha liggende til kranglefanter. Litt tungvint å overbevise noen med Google på telefonen mens langt viktigere ting skulle blitt gjort.

Nå har jeg endelig fått tid til å bla litt i dette heftet, som jeg tror inneholder det du er på jakt etter:

 

received_1011407653415496.jpeg.c2072d470c0a04cd9fff8811cc9fb699.jpeg

 

Ettersøk er omtalt i flere kapitler, bl.a. dette:

 

received_150045111508898.jpeg.a5ce7d750ec2ea0a72b5b65581eb19dc.jpeg

Softcover, 253 gram, så det er ikke noe å slå luringer i hodet med annet enn i overført betydning.

 

Hvis du ikke får tak i dette heftet fra NJFF sentralt eller lokalt så send meg en melding så kommer det i postkassen.

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (11 timer siden):

Er hundelova oppdatert i dette heftet, den nye loven var vel vedtatt etter datoen for denne utgåva.

received_673276054506956.jpeg.c584de340d1a727bd724440769470c6c.jpeg

Nei, den er nok ikke oppdatert (2015), men det tenker jeg går bra av to grunner:

 

1)  Luringen som Sakoen75 traff på manglet helt grunnleggende forståelse av hva lovlig ettersøk er, og vet ikke at Hundeloven er oppdatert etter 2015. Andre kranglefanter er sannsynligvis på samme kunnskapsnivå.

 

2) Hundeloven berører ettersøk marginalt: Kapittel 2, paragraf 9, punkt d) "Båndtvang gjelder ikke for hund i aktiv bruk som ettersøkshund etter såret eller sykt vilt."

Kapittel 5, paragraf 14 punkt c) "...avlive en hund..., likevel ikke en hund som er i aktiv bruk som ettersøkshund etter sykt eller såret vilt."

 

Med mindre den oppdaterte Hundeloven endrer på disse to punktene eller har nye  punkter om ettersøk så er den ikke relevant for TS.

Edited by B.Hansen
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
On 9/24/2023 at 8:08 AM, tussehaugen said:

Det er den gamle loven ja.

Betyr som du seier lite for TS og for utøving av ettersøk

Det er imidlertid stor endring på båndtvangsregler i den nye lova.

 

 

Hvor ligger de store endringene i båndtvangsreglene?

Hundeloven kom i 2003 og det er gjort relativt små endringer på dette regelverket siden, mest av alt er det endret ordlyd og noen presiseringer som er lurt inn i ettertid.

 

Her er utgaven fra 2003:

https://lovdata.no/dokument/LTI/lov/2003-07-04-74

 

Her er dagens hundelov i sin helhet:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-07-04-74

 

Link to comment
Share on other sites

Større endringer er dette som sikrer hundeiger trygg disponering av egen eller lånt/leid utmark når det ikke er ordinær båndtvang.

 

§6

Kommunens myndighet til å innføre ekstraordinær båndtvang. Ny hundelov tillater kun dette i områder der husdyr normalt beiter og har rett til å beite.

 

§14b og §15

Husdyreiger sin rett til å kreve/utføre avliving av hund som jager eller angriper beitedyr utenom båndtvang er begrenset til kun å gjelde i områder der husdyr beiter lovlig.

 

 

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...