Jump to content

NJFF skuffer og irriterer IGJEN!!


Buster

Recommended Posts

Jeg er, tvilsomt nok, medlem av NJFF ennå. Jeg er litt med på tanken; å være medlem å prøve å endre på ting innenifra i stedet for å sitte på utsida å bruke kjeft.

Så fikk jeg se, at en slik "Jet-boil" som jeg lenge har ønsket meg, var vervepremie for 2 vervede medlemmer.

Supert, tenkte jeg. DET skal jeg jaggu prøve å få til. Vervet 2 medlemmer, i November, og venter på at disse skal blir registrert. Den ene er nå registrert, og jeg har ett poeng, og regner med at den andre kommer straks.

Men SÅ......!!!!

Tittet jeg på vervepremiene nedover på lista... :shock::shock:

Nå har de ##¤%¤#"!%¤#"%¤#&.......-meg, økt slik at nå må du ha 3 vervede medlemmer for å få denne premien!! 2 vervede medlemmer er nå økt til 3.

Dette irriterer meg noe jævlig, i tillegg til at de har økt kontigenten betraktlig!! Så økonomisk har de ingen belegg for å forsvare denne endringen.

Det ble nok med den vervingen for min del.........dette gidder jeg ikke.

Har sendt mail til Hilde Nøren, men ikke fått svar.....

 

SUR? Jepp!!!!! :evil:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 118
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Syns du virkelig at 30 kr, er å øke kontigenten betraktelig? Det er sikkert en grunn til både det og til at verdien på vervepremiene har sunket. :wink:

 

Og for noen år siden så fjernet de muligheten til å være medlem UTEN "Jakt og Fiske", som jeg stort sett fyrer i ovenen med!!

Også skryter de av "Øker mest i opplag"........haha......det er så dumt at det er til å gråte av!!!! :?

Link to comment
Share on other sites

Det smarteste du kan gjøre er å fortsette å være medlem. :) Litt tolmodighet nå, så går nok dette bra. :D

 

Begynner å bli mye irritasjon nå synes jeg. Jeg sliter med å kose meg innen dette systemet!! :|

 

Jeg koser meg heller ikke innen det systemet, da jeg for min del synes at NJFF ikke har gjort annet de siste 25 årene en å prøve å ta livet av jakt og skytesport. (Dette utsagnet gjelder NJFF sentralt)

 

Men jeg vet at hvis jeg melder meg ut og står på utsiden og bare kjefter, så vil jeg ha ingen påvirkningskraft. Ikke det at jeg tror jeg har så mye å si innenfor heller, men det er i hvertfall mere enn om jeg står utenfor. Det som er viktig er å være medlem og prøve å gjøre noe aktivt for å endre den organisasjonen, slik at vi kan bli kvitt jomostyret som har ridd den organisasjonen i lang tid nå. Derfor vil jeg anbefale at flest mulig melder seg inn, uansett hva man måtte være forbanna på NJFF for.

 

Men hvordan får du fyr på Gjeddenytt? I ovnen min ligger den bare og ulmer og skaper en masse trøbbel? Har du noen gode tips?

Link to comment
Share on other sites

Prisen er for høy,men det er jo stor administrasjon og det er jo ikke gratis....

Problemet er jo at det ikke finnes alternativer til NJFF,hadde det vært det hadde jeg meldt meg inn pronte i det.Men de bruker alt for mye penger på seg selv og gir blanke i oss som er medlemer.De legger seg på rygg for myndighetene så fort de blir presset,er det medlemenes ønske da? Det er ikke det vi betaler for i alle fall.....Nei,jeg er også medlem under tvil,det burde ha het Fritids Fisker Forbundet.Der gjør de mye,men lite for å holde jegerenes hobby i sammen.Ny regler blir tredd ned over hue på oss uten at det blir kritisert nevne verdig av NJFF,de legger seg bare på rygg og slikker seg en viss plass..... :roll:

Link to comment
Share on other sites

 

Men hvordan får du fyr på Gjeddenytt? I ovnen min ligger den bare og ulmer og skaper en masse trøbbel? Har du noen gode tips?

 

Hadde det ennå stått noe om gjedde inni der. Nei, jeg brenner det ute, og har på litt diesel........da brenner det så miljøvennlig atte!!

Det hadde vært mere miljøvennlig å kunne sluppet å fått dette i posten, i disse...........miljøtider!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest mye om gjedde i Jakt og Fiske. Du bør lese det litt nøyere, også for å se hva styre og stell jobber for og med.

I alle forbund og foreninger er det medlemmer som sutrer og klager. Det er typisk for de som ikke yter noe, men bare skal ha. :)

Link to comment
Share on other sites

Det smarteste du kan gjøre er å fortsette å være medlem. :) Litt tolmodighet nå, så går nok dette bra. :D

Ja, når mange nok mener det er smart kan de som sitter på toppen fortsette å ture frem med sin partipolitiske agenda så mye de bare vil.

Det er kjempesmart og har fungert i alle år.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er jo at det ikke finnes alternativer til NJFF

 

Det er ikke noe problem, det finnes et helt greit og enklet alternativ- bare å la være å være medlem. Hadde en kunne vært medlem kun i lokalforeningen hadde jeg meldt meg inn tvert, men siden det ikke går så kjøper jeg karameller (fra nyttår av frukt, det var dette med nyttårsforsett vet du..) for de hundrelappene.

 

 

Å tro at en kan endre feks NJFF fra innsiden er bare å glemme, ta en kikk på oppbyggingen av organisasjonen-den er gjort slik den er nettopp for å hindre "kupp". Samme oppbygging brukes i fagforbund, idrettsorganisasjoner, DFS, politiske parti.

Link to comment
Share on other sites

Og for noen år siden så fjernet de muligheten til å være medlem UTEN "Jakt og Fiske", som jeg stort sett fyrer i ovenen med!!

Også skryter de av "Øker mest i opplag"........haha......det er så dumt at det er til å gråte av!!!! :?

 

Skulle også gjerne sluppet å mottatt "Gjeddenytt"! Som sagt over, må dynkes grundig i (bio)diesel for å få fyr på det

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert en grunn til både det og til at verdien på vervepremiene har sunket. :wink:

 

Ja, så de kan bygge opp et ennå større byråkrati og ha ennå flere sittende på kontor å finne på idiotiske ting!! 8)

 

Tror nok vi vil se ett annet NJFF etterhvert, dem har trang økonomi for tiden, (store lønns/pensjonsutgifter) dem har mye folk i arbeid de skal ha lønn osv,

 

Samt at Fylkeslagene blir "sponset" gjennom at fylkessekretærene lønnes av NJFF

 

Det kommer nok endringer skal dere se, gjenstår å se om det er til medlemmenes fordel.

 

Bladet "gjeddenytt" kan dem kaste i søpla spør du meg, skulle gjerne hatt valget om tidsskrift eller ei, valget hadde vært enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
tja vi ferske jegere har muligheten til å få tilgang på jakt.. hos lokalforeninga tilknyttet dem...

 

ikke alle som disponerer eget terreng...

 

Det er helt riktig som du sier, det er faktisk endel lokale lag av NJFF som leier jakt av grunneiere hvor det er mulig og få jakt. Både elg rådyr og småvilt. Har selv vært medlem av ett slikt lokallag (jegerforening) i mange år.

Link to comment
Share on other sites

Melde meg ut med et skarpt brev til NJFF om hvordan jeg oppfattet foreningen lokalt der det sitter en leder som KUNN er opptatt av fiske, han driter i alt som har med jakt og gjøre og derfor blir alt av penger lokalt brukt på fisking...... :evil: kommer ikke til og melde meg inn igjen her i Hadsel selv om man kunne ha sluppet og betale til det sentrale jff eller sluppet ørret og gjedde nytt. Det var bedre i narvik hverfall der var det litt mer trøkk i foreninga på generell basis!

Link to comment
Share on other sites

tja vi ferske jegere har muligheten til å få tilgang på jakt.. hos lokalforeninga tilknyttet dem...

 

ikke alle som disponerer eget terreng...

 

Og da er du nødt til å være medlem for å få tilgang til terrenget :?:

Taiko

Link to comment
Share on other sites

tja vi ferske jegere har muligheten til å få tilgang på jakt.. hos lokalforeninga tilknyttet dem...

 

ikke alle som disponerer eget terreng...

det har vell ikke noe med njff sentralt og gjøre? vil heller det er den lokale jeger og fiskeforeninga som har med det og gjøre. så fremt de har eget terreng eller allierer seg med grunneiere.

Link to comment
Share on other sites

tja vi ferske jegere har muligheten til å få tilgang på jakt.. hos lokalforeninga tilknyttet dem...

 

ikke alle som disponerer eget terreng...

det har vell ikke noe med njff sentralt og gjøre? vil heller det er den lokale jeger og fiskeforeninga som har med det og gjøre. så fremt de har eget terreng eller allierer seg med grunneiere.

 

Tror faktisk en del lokale JFF ville hatt en større andel medlemmer, utenfor NJFF. Kjenner noen foreninger som omtrent doblet sitt medlemmsantall når dem meldte seg ut, dette var foreninger som hadde over 200 medlemmer før utmeldelsen.

 

Dette burde være ett tankekors for NJFF

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer til å foreslå det samme i egen forening, å melde seg ut av forbundet! :evil:

 

Denne harajakta, som jeg ikke er med på, og denne bæringa av kalk i ørretvannene, får vi sikkert lov til om vi ikke er i forbundet også..... :roll:

Foreløpig har min forening ingenting som gagner meg som rifleskytter og storviltjeger.

Men hvis de melder seg ut, så kan det være mere nterssant å støtte dem. Foreløpig så er jeg medlem for å kunne skyte NM, og så får jeg noen kroner rabatt på forsikringa mi... 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er medlem av en lokal jff som er tilknyttet njff, vi har et jakttereng på ca 7000 mål med mulighet for småvilt/hjortejakt, vi hadde 7 hjorteløyver i 2008 ( 10 stk fra neste år) her får alle som melder seg på delta uansett medlemskap eller ikke, men det koster 200 kr mer uten medlemskap, (400kr for medlemmer i 2008 )

 

Jeg er enig med at det er få fordeler med medlemskapet, men vi trenger noen organisasjoner som kjemper for villaksen/villreinommråder, rasering av spillplasser og utbygging ( Ulv og Bjørn :mrgreen: ) naturvern generelt osv, det er ikke mangen store oganisasjoner i Norge og det er lettere å bli hørt i saker med en stor organisasjon i ryggen, mitt råd er å engasjere seg i lokalforeninger å jobbe for et bedre njff en og melde seg ut :wink:

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg er enig med at det er få fordeler med medlemskapet, men vi trenger noen organisasjoner som kjemper for villaksen/villreinommråder, rasering av spillplasser og utbygging ( Ulv og Bjørn :mrgreen: ) naturvern generelt osv, det er ikke mangen store oganisasjoner i Norge og det er lettere å bli hørt i saker med en stor organisasjon i ryggen, mitt råd er å engasjere seg i lokalforeninger å jobbe for et bedre njff en og melde seg ut :wink:

 

Om NJFF kunne ha kuttet ut jakt biten å holdt seg til fiske saker som de kan best,så hadde flere blitt lykkligere.Da kan en alternativ forening ta over som snakker språket vårt og ikke legger seg på rygg når de blir presset.Og de lokale foreningene ville ha fått fler medlemer en de har pri dag.

Link to comment
Share on other sites

Om NJFF kunne ha kuttet ut jakt biten å holdt seg til fiske saker som de kan best,så hadde flere blitt lykkligere.Da kan en alternativ forening ta over som snakker språket vårt og ikke legger seg på rygg når de blir presset.Og de lokale foreningene ville ha fått fler medlemer en de har pri dag.

 

 

Jaaaaaaaaaaaa, så hadde vi som driver både med jakt og fiske fått ennda en avgift å betale :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke vært medlem i NJFF i ganske mange år nå, og er meget fornøyd med det. NJFF har stort sett ikke gjort annet en å skuffe meg.

 

Slik jeg ser det er det bare en måte å påvirke det tungrodde, partipolitiske systemet som NJFF er. Det er å ta fra de medlemer. Når de etterhvert får såpass lite at det merkes på pungen deres, så vil de kanskje begynne å tenke litt mere på hva som er best og viktig for medlemene, og ikke bare hva som er best personlig for for NJFF ledelsen.

 

M.a.o. boikott.

 

Dette er tydeligvis ellers en ganske populær måte for en gruppe mennesker å vise at de er uenig i hvordan ting gjøres (f.eks. ser vi at "halve" norge nå vil boikotte Israel). Hvis en nasjon som norge kan bruke en slik middel, hvorfor skulle ikke medlemer bruke det samme?

 

Bare for å ha sagt det, tror jeg ikke at boikott vil forandre noen ting i midtøsten, men jeg tror/håper at boikott kan få NJFF til å forhåpentligvis våkne opp for det er for sent for oss jegere og skyttere. :wink:

 

Jeg er forøverig enig i at svært mange lokale foreninger hadde gjort seg tjent med å melde seg ut av NJFF. Jeg har ihvertfall forstått det slik at en uforholdsmessig stor prosent av medlemspengene går strake veien opp til hovedkontoret, istedenfor å bli brukt lokalt. Ihvertfall er det slik jeg har blitt fortalt.

Link to comment
Share on other sites

Jaaaaaaaaaaaa, så hadde vi som driver både med jakt og fiske fått ennda en avgift å betale :lol::lol:

 

Jeg fisker også,men synes at jakt og noen som hevder retten vår til dette er viktigere en fisking.Også dette med våpen spørsmålet som de ikke har klart å tromme i sammen.Hadde de reist medlemene sine så hadde de vært sterkere en vilket som helst parti på tinget,men i mangel av baller så er det lettere å legge seg flat------>

Link to comment
Share on other sites

Ser nesten ut til at vi må minne folk på dette med sitering igjen. Fra forumreglene:

 

- Når du siterer en annen person: Stryk ut alt som ikke er direkte nødvendig for svaret ditt.

 

Kommer vi over slikt sletter vi all sitering, og hjelper ikke dette vil vi vurdere å fjerne siteringsfunksjonen helt. Så hvis dere vil beholde funksjonen så får dere bruke den med omhu.

 

MVH

Fulmen

 

Global Moderator

Link to comment
Share on other sites

Unødvendig sitering slettet av moderator

 

 

Trenger ikke jegere, vilt/naturommråder en stor oganisasjon i ryggen :?:

Jeg kan ikke se noen andre alternativer og at det bare er fiskeinnterese i njff er vell litt drøyt,

 

Trenger kanskje en organisasjon, men en som har unnlatelsessynder i fleng og som vil innføre obligatoriske treningsskudd med hagle vil ikke jeg være medlem i.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er forøverig enig i at svært mange lokale foreninger hadde gjort seg tjent med å melde seg ut av NJFF. Jeg har ihvertfall forstått det slik at en uforholdsmessig stor prosent av medlemspengene går strake veien opp til hovedkontoret, istedenfor å bli brukt lokalt. Ihvertfall er det slik jeg har blitt fortalt.

 

Er vel ikke bare bare å melde seg ut heller, mener å ha lest noen vedtekter som da sier at verdier tilhørende lokallaget skal tilbakeføres NJFF sentralt.

(Eller kanskje det var skremselspropaganda fra NJFF for å hindre frafall... :?: )

Link to comment
Share on other sites

........

SUR? Jepp!!!!! :evil:

Hiver meg på den, Buster. NJFF har irritert meg i mange år, de har lagt seg flate for krav fra opinionen i alle saker som angår oss, fra krav om treningsskudd, godkjent ettersøkshund, blyforbud i våtmarksområder først og for alle haglpatroner etterpå. De har til og med i mine øyne løyet og drevet propaganda, spredt usannheter om problematikken rundt dette.

 

Jeg har ikke noe i mot å verken trene skyting eller jakte på en for meg etisk riktig måte. Det jeg har mislikt er at organisasjonen jeg er medlem av for å ivareta mine interesser på dette området støtter alle slike forslag. Og bare vent, det neste blir garantert krav om treningsskudd med hagle for å jakte i fjell og skog, krav om godkjent ettersøkshund på fjellet osv. osv.

 

Og påstanden om bukken som passer havresekken passer veldig godt her, NJFF bruker jo disse pålagte restriksjonene for meg som jeger til å tjene penger, f.eks. storviltprøver og ettersøksordningen.

 

Eneste grunnen til at jeg fortsatt er medlem er tilgjengelighet og miljø, min lokale forening har gode avtaler med grunneier og formidler jakt som jeg benytter meg av. Det er nok mange driftige lokale foreninger i landet som er årsaken til det høye medlemsantallet i NJFF, ellers hadde de vært historie.

Link to comment
Share on other sites

tja vi ferske jegere har muligheten til å få tilgang på jakt.. hos lokalforeninga tilknyttet dem...

 

ikke alle som disponerer eget terreng...

 

Og da er du nødt til å være medlem for å få tilgang til terrenget :?:

Taiko

Jepp Taiko.

Sånn er det ihvertfall hos oss.

Og når foreningen skal være medlem av NJFF må alle medlemmene være medlem i NJFF.

Før kunne vi velge, men det har NJFF fått satt en stopper for.

Ønsker hele gjengen på Hvalstad langt nede i der det er veldig varmt.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke njff demokratisk oppbygd?

 

Fra njff sine sider:

Landsmøtet er øverste organ i NJFF, og avholdes hvert tredje år. På Landsmøtet møter delegater fra lokalforeningene, valgt på fylkeslangenes årsmøter. Vedtak fattet på landsmøtet forplikter hele organisasjonen.

 

Er dette de samme folkene fra lokalforeningene som dere mener bør melde seg ut av organisasjonen? Må jo være mulig å gjøre noe med dette.

 

Ps: Jeg spør fordi jeg lurer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er, tvilsomt nok, medlem av NJFF ennå. Jeg er litt med på tanken; å være medlem å prøve å endre på ting innenifra i stedet for å sitte på utsida å bruke kjeft.

Så fikk jeg se, at en slik "Jet-boil" som jeg lenge har ønsket meg, var vervepremie for 2 vervede medlemmer.

Supert, tenkte jeg. DET skal jeg jaggu prøve å få til. Vervet 2 medlemmer, i November, og venter på at disse skal blir registrert. Den ene er nå registrert, og jeg har ett poeng, og regner med at den andre kommer straks.

Men SÅ......!!!!

Tittet jeg på vervepremiene nedover på lista... :shock::shock:

Nå har de ##¤%¤#"!%¤#"%¤#&.......-meg, økt slik at nå må du ha 3 vervede medlemmer for å få denne premien!! 2 vervede medlemmer er nå økt til 3.

Dette irriterer meg noe jævlig, i tillegg til at de har økt kontigenten betraktlig!! Så økonomisk har de ingen belegg for å forsvare denne endringen.

Det ble nok med den vervingen for min del.........dette gidder jeg ikke.

Har sendt mail til Hilde Nøren, men ikke fått svar.....

 

SUR? Jepp!!!!! :evil:

 

Hvis du meldte deg inn i Njff bare for vervepremiene sin skyld skjønner jeg at du er skuffet.

Har du forresten sett alle de nye vervepremiene som har kommet nå i år?

Forøvrig er Hilde Nøren vanligvis et hyggeligt og høffligt menneske

Link to comment
Share on other sites

Er ikke njff demokratisk oppbygd?

 

Fra njff sine sider:

Landsmøtet er øverste organ i NJFF, og avholdes hvert tredje år. På Landsmøtet møter delegater fra lokalforeningene, valgt på fylkeslangenes årsmøter. Vedtak fattet på landsmøtet forplikter hele organisasjonen.

 

Er dette de samme folkene fra lokalforeningene som dere mener bør melde seg ut av organisasjonen? Må jo være mulig å gjøre noe med dette.

 

Ps: Jeg spør fordi jeg lurer.

 

Ja, veldig demokratisk. Så demokratisk at for endre noe via landsmøtet må en først ha flertall i en lokalforening, så flertall i flertallet av lokalforeninger i et fylkeslag og endelig flertall blandt fylkeslagene.

Den som vil prøve å revulusjonere NJFF (eller andre organisasjoner bygd opp på samme måte) ønskes lykke till!

 

Måten å endre NJFF på tror jeg er å sette fokus på hvor FÅ jegere som faktisk er medlem i denne organisasjonen, trekk fra barn, familimedlemer, rene sportskyttere og de som kun er interesert i fiske fra de 110000 medlemene NJFF har. Det tallet du da sitter igjen med kan du samenligne med antallet som betaler jegeravgift. Representerer da NJFF norske jegere, eller har de rett og slett klart å kuppe den "tittelen"?

Link to comment
Share on other sites

 

Hvis du meldte deg inn i Njff bare for vervepremiene sin skyld skjønner jeg at du er skuffet.

Har du forresten sett alle de nye vervepremiene som har kommet nå i år?

Forøvrig er Hilde Nøren vanligvis et hyggeligt og høffligt menneske

 

Ja, jeg lurer på om det kanskje er det eneste som til nå har vært noe å være medlem for...........vervepremiene. Men nå har jo det blitt dårligere også... :)

 

Har sikkert blitt nye fine premier også, men du må verve en hel skoleklasse for å få noe av det!

 

Og.............ja, sikkert! Hilde Nøren er sikkert et hyggelig menneske, men det har hun ikke bevist for meg ved å la være å svare på min henvendelse. :|

Link to comment
Share on other sites

Vi er nok mange jegere og skyttere som står som medlemmer i foreninger tilsluttet NJFF til tross for heller enn på grunn av NJFFs innsats for oss.

 

Har lufta ideen om utmelding av eget lag, men det stopper seg pga at man da havner på "utsida" ved de forskjellige skytedisipliner som organiseres av NJFF.

 

Grasrotpåvirkning i NJFF er nok heller illusorisk først og fremst av to grunner.

 

Den ene er nevnt her i tråden tidligere. Den lange prossessen fra bunn til topp. Feks holdes årsmøtet i fylkeslaget så tidlig at vedtak i ditt lokale lag må gjøres året før om saken skal behandles på fylkesnivå. Videre kan saken bringes inn til evt sentral behandling hvert tredje år. Dette krever både utholdenhet og planlegging.

 

Den andre grunnen er vel den viktigste faktoren for at vi ikke kommer noen vei (og dette vet de utmerket godt i NJFF) er at minst 90 % av oss jegere og skyttere egentlig ikke gidder å bry eller engasjere oss.

Langt de fleste vil nok legge mer vekt på hvordan det går med hjemmelaget i neste fotballkamp, enn hvordan endringer i våpenforskriften vil påvirke muligheten til å inneha og bruke skytevåpen i fremtiden.

 

Frykter at jakt og skytesport slik vi kjenner det i dag ikke er et mulig valg for våre barnebarn og det skyldes i første rekke vår egen (les; de andre som ikke er like engasjert som de fleste her på forumet er) likegyldighet og derav våre organisasjoners tafatthet.

 

Jeg har holdt på med jakt og skytesport siden midten på syttitallet og holder den negative utviklinga samme hastighet i fortsettelsen så er det bortimot slutt i min levetid.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke det vanlig i et demokrati at man må ha flertall? Kanskje veien å gå er å skille ut jegerne fra njff så vi kan ivareta våre egene innteresser og kanskje få på plass noen folk med litt ryggrad på toppen.

 

Ja, flertall for endringer er en naturlig følge av demokrati.

En egen organisasjon for jegere hadde vært fint, men en møter da problemet med at NJFF har klart å inbille politikere, media og sikkert flere (har til og med truffet folk som tror en må være medlem i NJFF for å kunne jakte i Norge) om at de representere flertallet av norske jegere mens virkeligheten er at de fleste jegere ikke er medlem i NJFF og neppe kommer til å melde seg inn i noen ny organisasjon.

Et nytt jegerforbund ble diskutert flere ganger på Sluttstykke, spørsmålet er hva en ønsker med et slikt forbund; skyebaner, konkuranser, fint medlemsblad, jakt-terreng og forsikringsrabatt- eller en organisasjon som fronter jakt og jegere overfor media og politikere?

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...