Jump to content

Spare brunfugl, noen hensikt.


gordon setter

Recommended Posts

Leser i en rapport fra et rypeseminar som midt-troms fuglehund holdt før jul på Bardufoss dette:

 

"I den sistnevnte saken fikk vi avlivet en myte om at å spare brunfuglen øker bestanden. For meg er det alltid godt å få avlivet myter som ikke holder vann så det var ett av kveldens høydepunkter."

 

Noen her som vet om det finnes en egen rapport om dette med jakt på brunfugl og at det ikke har noen hensikt i å spare brunfugl.

Er interessert i den rapporten om den finnes. Og fint om den kunne legges ut på denne tråden eller sendes meg på PM.

 

Her er hele rapporten fra fuglehundklubben hvor jeg har dette fra.

http://www.fuglehundklubben.com/?vis_sa ... 5b150dbeb9

Link to comment
Share on other sites

Jeg leste en plass for en stund siden, at det er like viktig å spare på Tiur/Orrhane som på brunfugl.

 

Sies litt om det og i denne rapporten:

 

"Pedersen gikk sågar så langt som å antyde at skulle man "spare" noe i skogsfuglbestanden så var det de territoriehevdende fuglene som måtte spares, altså gammeltiurn."

Link to comment
Share on other sites

Dette har sikkert noe hensikt, både spare gammeltiuren og brunfuggel.

 

Men ta ut ein rev ein mår eller ein anna predator og du kan ta ut xx antall fuggel som de ville tatt.

 

Eg vil ikkje at folk skal gjøre noe ulovlig så dette er ikkje oppfordring til å ta ut rovfuggel.

Men kjenner ein som fant ein hubro som hadde skadet vingen, der de snakka med viltnemda og dyrlege.

De hadde hubroen i ca 6veker mens alt grodde på plass.

På den tida mata de den med hovedsaklig ryper men og noe andre ting men det gikk godt 40 ryper på den tida pluss noe anna mat.

Tørr ikkje tenke på ørn hauk :D

Men som sagt ligg unna de artene, ta heller de man har lov til å ta.

 

Kråke ravn rev mår osv osv.

Link to comment
Share on other sites

Dette har sikkert noe hensikt, både spare gammeltiuren og brunfuggel.

 

Men ta ut ein rev ein mår eller ein anna predator og du kan ta ut xx antall fuggel som de ville tatt.

 

Eg vil ikkje at folk skal gjøre noe ulovlig så dette er ikkje oppfordring til å ta ut rovfuggel.

Men kjenner ein som fant ein hubro som hadde skadet vingen, der de snakka med viltnemda og dyrlege.

De hadde hubroen i ca 6veker mens alt grodde på plass.

På den tida mata de den med hovedsaklig ryper men og noe andre ting men det gikk godt 40 ryper på den tida pluss noe anna mat.

Tørr ikkje tenke på ørn hauk :D

Men som sagt ligg unna de artene, ta heller de man har lov til å ta.

 

Kråke ravn rev mår osv osv.

 

Tror ikke Hubroen tar så mangen ryper, og de som matet den med 40 stk, skulle hvert mentalundersøkt spør du meg, jeg har sett flere hubroer i høst og her er der ikke en eneste rype, skogsfugelen er så godt som borte også, tror det er mest smågnagere og faktisk mye sjøfugel som står på menyen til hubroen.

Vi kan alltid skylle på rovfugler men du kommer ikke utenom innvirkningen av det enorme jaktpresset som har hvert mangen plasser og nedgangen i rypebestanden både i Norge og Sverige,

skogsfugel var det hvist bra med østpå for noen år siden, men ingen ting i forhold til hva som var for 50-100 år siden, her vestpå har det bare gått en vei.

Å oppfordre til å skyte brunfugel er rett og slett skivebom i mine øyner, selv om gammeltiuern også skulle vært fredert mangen plasser.

Men jeg får håpe at jeg tar feil med mine synspunkter, ingen ting ville gledet meg mer

Link to comment
Share on other sites

Her jeg bor så hadde alle jaktlagene gått sammen om å frede hønsefugl slik at det nesten ikke ble skutt en fugl på 10 år, minst..

 

Hva hjalp det? INGENTING!!! Ble ikke ei fjør mer fugl en det var før så et normalt jaktpress har ikke noenting å gjøre med bestanden, det er nå min mening!

 

På den tiden det var mye hare og fugl ble alle rovdyr beskattet hardt så det kreves ikke et geni for å regne ut hvilken mage de ender i nå for tiden, alt rovdyr er jo fredet så man må gjøre seg til kriminel hvis man vil ha noen fugler ekstra å jakte på..

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Død røy får ingen kull som en her sier. Men hvis det skal være noen vits i å spare fugl så må også jakttrykket på det rovviltet som beskatter fugl økes, da disse får et større matfat, å selvsagt vil øke i antall. Der er det viktig at dem som jakter fugl tar i et tak selv (i stede for å bare skrike, det gjelder selvsagt ikke alle). Tror ikke det er så mange prosent av fuglejegerne som gjør noe særlig for å holde rovviltet i sjakk?

Med hogsten fra skogeierne de siste 20 åra blir dødligheten på skogsfugl enda større. Hadde en tiurlek noen km fra hjemme for 10 år siden, helt til en neandertalerskogseier hogg rundt hele leken. Det sto igjen ca 100 kvadratmeter, det skulle holde å spille på mente neandertalern. Har nesten ikke vært storfugl i nærheten siden da. Finns ikke igjen fugl på den leken. De som prøvde seg på spilling der hadde antagligvis ikke store sjansen til å overleve, med hønsehauk i terrenget å helt uten beskyttelse pga hogsten.

Det med å spare revirhanner mener jeg å ha lest et sted er spesielt for ryper, en slik stegg trekker til seg horyper hvis jeg husker riktig. Ingen stegg ingen horype

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Småviltjegere bør nok tenke mere som storviltjegere, ei død røy verper like lite som ei død elgku kalver. Predasjonen har selvsagt stor innvirkning på småviltbestandene, men paralellen finnes i ulvetrakter hvor predasjonen på elg kan bli betydelig. Medisinen i ulvestrøk er vel ikke å skyte flere elgkyr?

Link to comment
Share on other sites

Her jeg bor så hadde alle jaktlagene gått sammen om å frede hønsefugl slik at det nesten ikke ble skutt en fugl på 10 år, minst..

 

Hva hjalp det? INGENTING!!! Ble ikke ei fjør mer fugl en det var før så et normalt jaktpress har ikke noenting å gjøre med bestanden, det er nå min mening!

 

På den tiden det var mye hare og fugl ble alle rovdyr beskattet hardt så det kreves ikke et geni for å regne ut hvilken mage de ender i nå for tiden, alt rovdyr er jo fredet så man må gjøre seg til kriminel hvis man vil ha noen fugler ekstra å jakte på..

 

Rune

 

Jeg har den oppfatning at når en småviltbestand kommer ned på et skikkelig bunnmål så er det ikke lett å få denne opp igjen med lokal fredning, det er ikke bare lokal jakt som reduserer bestander men økt utbygging samt økt tilgjengelighet og jakt på avsidesligende områder, slike områder kan i enkelte år inneholde et stort overskudd av småvilt som sprer seg ut over større områder, og jeg tror det er en sammenheng over ganske store ommråder, husker selv orrfugelflokker på 20-30 fugler som slo seg ned i trærene der jeg vokste opp for over 30 år siden, dette hadde vært en sensasjon i dag, har også hørt historier om flokker med russertiur nordpå fra gamle dager.

Du sier normalt jaktpress og det høres fornuftig ut, tror mye av nedgangen kunne vært ungått hvis det hadde vært normalen, men jeg tror ikke blir det bedre av å skyte brunfugel ...

Link to comment
Share on other sites

Som spetsjeger er det lettere å skyte tiur,orrhane kontra røy,orrhøne. De gærne hannfuglene er jo for det første mye dårligere kamuflert,de avgir mye lyd både under oppflukt og etter at dem har satt seg i inn,og i mange tilfeller setter dem seg jaggu helt i toppen av treet også i alle rovfuglers åsyn.

Hunnfuglen er godt kamuflert og setter seg raskt og helt stille helt inntill trestammen sånn ca midt på i den tetteste grana du kan finne :D

 

MIn enkle hjerne konkluderer med at hunnfuglen er konstruert for å beskyttes i større grad enn hannfuglen. :)

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig at det ikke hjelper å skyte brunfugl, det er vi vel enige om de fleste av oss :)

Men med mindre rovdyr så hadde det ikke gjort så veldig mye heller..

 

Hvis noen av dere hadde vært med meg i mitt jakt terreng så skal jeg garantere dere at det er større sjangse for at vi hadde sett hønsehauk eller kongeørn en at vi hadde sett noe hønsefugl eller hare, så dårlig er det blitt på mine 5000 mål :shock:

 

På de 5000 målene er det to harer, TO :shock: . Det var like dårlig i fjor å året før var det 3-4 stykker..

 

For 5-6 år siden var det et bra terreng men det var også da vi begynte å se kongeørna en gang i blandt, nå ser jeg den nesten hver gang jeg er der :( En beagle har den drept også, jævla svineri å ha i terrenget.......

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Som spetsjeger er det lettere å skyte tiur,orrhane kontra røy,orrhøne. De gærne hannfuglene er jo for det første mye dårligere kamuflert,de avgir mye lyd både under oppflukt og etter at dem har satt seg i inn,og i mange tilfeller setter dem seg jaggu helt i toppen av treet også i alle rovfuglers åsyn.

Hunnfuglen er godt kamuflert og setter seg raskt og helt stille helt inntill trestammen sånn ca midt på i den tetteste grana du kan finne :D

 

MIn enkle hjerne konkluderer med at hunnfuglen er konstruert for å beskyttes i større grad enn hannfuglen. :)

 

Jeg skal ikke motsi deg når det gjelder spetsjakt det er ditt felt. men jeg har selv jaktet storfugel i mangen år med mine to tidligere gordonsettere og min oppfatning er at det absolutt ikke er letere å skyte tiur en røy, i alle fall ikke på normal høstjakt som jeg har erfaring med, og som de fleste skogsfugeljegere driver med, har flere ganger skutt røyer som sitter og kakkler i trærene foran meg ( jeg har ikke vært noe bedre en andre når det gjelder småviltjakt ) mens gammeltiuren flyr opp på langt hold eller vrir seg unna i skjul under oppflukten i 99% av tilfellene. Slik er det med storbukkene vi jakter på også, blir veldig slu med årene

Jeg vet forholdene endrer seg når det blir skikkelig vinter, noe som vi veldig skjelden opplever og det er vell viktig og bergense uttaket når forholdene blir slik du beskriver, husk toppjakt er en jakttype som øker i popularitet og flere og flere reiser til sverige for og utføre denne jaktform, se bare på rypebestanden der borte som er helt nede på et bunnivå etter det økte jaktpresset fra Norge..

Link to comment
Share on other sites

Her jeg bor så hadde alle jaktlagene gått sammen om å frede hønsefugl slik at det nesten ikke ble skutt en fugl på 10 år, minst..

 

Hva hjalp det? INGENTING!!! Ble ikke ei fjør mer fugl en det var før så et normalt jaktpress har ikke noenting å gjøre med bestanden, det er nå min mening!

 

På den tiden det var mye hare og fugl ble alle rovdyr beskattet hardt så det kreves ikke et geni for å regne ut hvilken mage de ender i nå for tiden, alt rovdyr er jo fredet så man må gjøre seg til kriminel hvis man vil ha noen fugler ekstra å jakte på..

 

Rune

 

Så enkelt er det nok ikke... På slutten av 1800-/begynnelsen av 1900-tallet var det enorme mengder hønsefugl. Fangststatistikker viser også at det var mye mer rovfugl enn det er i dag. Det var altså BÅDE mye mer skogsfugl og mye mer rovfugl. En art det derimot er betydelig mer av i dag enn før,er rødreven. Og den er ikke fredet... Skal man sammenlikne statistikker fra tidligere tider med dagens bestander ser det ut som at det er reven som har mye av "skylda".

 

En annen viktig(?) faktor er naturligvis menneskelige inngrep,som f eks hogst og fragmentering av skog. Sannsynligvis er også dette av stor betydning.

Link to comment
Share on other sites

min oppfatning er at det absolutt ikke er letere å skyte tiur en røy, i alle fall ikke på normal høstjakt som jeg har erfaring med, og som de fleste skogsfugeljegere driver med
+1. Jeg er støkkjeger, og du verden så mange flere -- og enklere -- skuddsjanser jeg har hatt på brunfugl enn på svartfugl, enten det er orre eller storfugl vi snakker om. Nå har jeg ennå til gode å "vasse" i fugl, så den ene orrhøna som jeg gjerne har liggende i fryseren etter at høstjakta er over, gjør nok ikke noe stort innhogg i bestanden, men jeg prioriterer likevel som regel å skyte svartfugl heller enn brunfugl hvis jeg har valget.

 

På slutten av 1800-/begynnelsen av 1900-tallet var det enorme mengder hønsefugl. Fangststatistikker viser også at det var mye mer rovfugl enn det er i dag. Det var altså BÅDE mye mer skogsfugl og mye mer rovfugl. En art det derimot er betydelig mer av i dag enn før,er rødreven. Og den er ikke fredet... Skal man sammenlikne statistikker fra tidligere tider med dagens bestander ser det ut som at det er reven som har mye av "skylda".
For å fortsette å dra dette i OT-retning: Jeg begynte å jakte skogsfugl på åttitallet, da reveskabben herjet. Vi opplevde i praksis aldri å se rev i veikanten eller på jordene mens vi var på vei til terrenget, og det var lite revespor å se i marka. Men jeg har aldri siden opplevd slike mengder fugl som jeg pleide å se på den tida. Mimre, mimre...
Link to comment
Share on other sites

Her jeg bor så hadde alle jaktlagene gått sammen om å frede hønsefugl slik at det nesten ikke ble skutt en fugl på 10 år, minst..

 

Hva hjalp det? INGENTING!!! Ble ikke ei fjør mer fugl en det var før så et normalt jaktpress har ikke noenting å gjøre med bestanden, det er nå min mening!

 

På den tiden det var mye hare og fugl ble alle rovdyr beskattet hardt så det kreves ikke et geni for å regne ut hvilken mage de ender i nå for tiden, alt rovdyr er jo fredet så man må gjøre seg til kriminel hvis man vil ha noen fugler ekstra å jakte på..

 

Rune

 

Så enkelt er det nok ikke... På slutten av 1800-/begynnelsen av 1900-tallet var det enorme mengder hønsefugl. Fangststatistikker viser også at det var mye mer rovfugl enn det er i dag. Det var altså BÅDE mye mer skogsfugl og mye mer rovfugl. En art det derimot er betydelig mer av i dag enn før,er rødreven. Og den er ikke fredet... Skal man sammenlikne statistikker fra tidligere tider med dagens bestander ser det ut som at det er reven som har mye av "skylda".

 

En annen viktig(?) faktor er naturligvis menneskelige inngrep,som f eks hogst og fragmentering av skog. Sannsynligvis er også dette av stor betydning.

 

På begynnelsen av 90 tallet jaktet jeg og noen jakthundvenner på øyne utenfor tromsø ( vil ikke si vilsken ) vi kom til eldorado av en rypebestand, og jeg kan godt si at vi ikke hadde magemål når vi jaktet, jeg hadde på det beste (værste) dagene over 20 liryper i sekken og over 100 med hjem etter en ukes jakt. :oops:

Det bodde ikke folk på disse øyene grunnet fraflytting på 70 tallet men husene stod igjen og tidligere eiere kjøpte husene tilbake av staten med jaktretten i felles utmark.

Etter noen år ble det flere og flere jegere i husene rundt om på øyen(e) og rypebestanden gikk raskt ned i takt med det økte jaktpresset.

Og her kommer poenget, de første årene vi jaktet der hadde vi flere faste følgesvenner i lufta over oss " jaktfalken" eller rypfalken som de lokale kalte den, det hendte den slo fugel når hundene reiste kullene noe som var et fantastisk syn.

Falken hadde nok alltid hvert der uten at den hadde ødelagt bestanden og rev fantes det ikke, så den eneste forklaringen jeg har på nedgangen i bestanden var jakten, nå vet ikke jeg hvordan bestanden er der oppe nå men jeg har hørt det står dårlig til der som de fleste andre plasser..

Link to comment
Share on other sites

Som spetsjeger er det lettere å skyte tiur,orrhane kontra røy,orrhøne. De gærne hannfuglene er jo for det første mye dårligere kamuflert,de avgir mye lyd både under oppflukt og etter at dem har satt seg i inn,og i mange tilfeller setter dem seg jaggu helt i toppen av treet også i alle rovfuglers åsyn.

Hunnfuglen er godt kamuflert og setter seg raskt og helt stille helt inntill trestammen sånn ca midt på i den tetteste grana du kan finne :D

 

MIn enkle hjerne konkluderer med at hunnfuglen er konstruert for å beskyttes i større grad enn hannfuglen. :)

 

Jeg skal ikke motsi deg når det gjelder spetsjakt det er ditt felt. men jeg har selv jaktet storfugel i mangen år med mine to tidligere gordonsettere og min oppfatning er at det absolutt ikke er letere å skyte tiur en røy, i alle fall ikke på normal høstjakt som jeg har erfaring med, og som de fleste skogsfugeljegere driver med, har flere ganger skutt røyer som sitter og kakkler i trærene foran meg ( jeg har ikke vært noe bedre en andre når det gjelder småviltjakt ) mens gammeltiuren flyr opp på langt hold eller vrir seg unna i skjul under oppflukten i 99% av tilfellene. Slik er det med storbukkene vi jakter på også, blir veldig slu med årene

Jeg vet forholdene endrer seg når det blir skikkelig vinter, noe som vi veldig skjelden opplever og det er vell viktig og bergense uttaket når forholdene blir slik du beskriver, husk toppjakt er en jakttype som øker i popularitet og flere og flere reiser til sverige for og utføre denne jaktform, se bare på rypebestanden der borte som er helt nede på et bunnivå etter det økte jaktpresset fra Norge..

 

Du har rett i at det med stående hund(har hatt en selv) er enklere å skyte brun fugl ettersom disse trykker bedre.noe som i utg.punktet er meget lurt når faren truer(såfremt faren ikke bærer hagle he he). Når det gjelder røyer som flyr opp og kakler så gjør de jo dette for å advare,og ta oppmerksomheten bort fra kullet. Dette opplever man som regel bare først på høsten,men ingen regel uten unntak selvfølgelig. Det anbefales ikke å skyte henne som står for hovedkakklingen.

Hvis tiuren aner fred og ingen fare,og ikke er var andre enn hunden i skogen, er det sjelden den drar på lange flyturer når den støkkes.

Når man jakter med spets går man i skjul så mye som mulig.Ikke oppe på rygger,men mellom,ikke i kanten av myra,men godt inne i skogen osv. Når man jakter på denne måten og fuglen ikke er var deg så får man en forståelse av hvordan skogfugl opptrer naturlig når faren er der. Utrolig spennende når tiuren kommer å setter seg i samme grana som du står under,og når du titter opp så sitter`n der tre meter over deg. Flott å se hvordan den reagerer når hunden kommer. Akkurat dette har skjedd bare to ganger,og reaksjonen til hunden var også morsom å se,da den så ut som et spørsmålstegn ettersom jeg hadde kommet frem først :lol:

Link to comment
Share on other sites

Her nede var reven mer eller mindre utryddet av skabben men noe serlig mer fugl ble det ikke av den grunn!

Forklaringen er nok at når reven forsvant så eksploderte mårbestanden her å den tok bare over der reven forsvant.

 

Uansett hva vi gjør så kommer det ALDRI til å bli som i gammle dager, før så svingte rovdyr bestanden i takt med matviltet. Det gjør de ikke lenger, matviltet er presset ned på et minimums nivå å i stedenfor at rovdyrene sulter ihjel så spiser de søppel å andre rester. På den måten får vi en unormal stor rovdyrstamme som ikke er avhengig av byttedyr for å overleve på samme måte som før.

 

Dere som jakter elg, rådyr, hjort osv etterlater mye mat i skogen til rovdyr i form av vommer som blir liggende igjen, tror mye kan gjøres bare med å grave de godt ned eller ta de med ned fra skogen.

Hvis alle jaktlag i et område går sammen om dette så blir det ikke rent lite kilo med mat som rovdyrene ikke får gratis lenger..

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Så enkelt er det nok ikke... På slutten av 1800-/begynnelsen av 1900-tallet var det enorme mengder hønsefugl. Fangststatistikker viser også at det var mye mer rovfugl enn det er i dag. Det var altså BÅDE mye mer skogsfugl og mye mer rovfugl.

 

Hvordan kan du bevise denne påstanden om at det er mindre rovfugl i dag en på den tiden? Du sier fangststatestikker viser det var mer rovfugl, men det er ikke lov å skyte/fange rovfugl lenger så da har man jo ikke noe sammenlignings grunnlag?

 

Å sammenligne fangststatestikker med en håndfull forskere som løper i skogen å teller rovfugl holder hvertfall ikke.

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Forklaringen er nok at når reven forsvant så eksploderte mårbestanden her å den tok bare over der reven forsvant.

 

+1

 

enig i den teorien der ja, det viser seg her også, i år er det mye mår i skogen, men middels med rev...for noen år tilbake var det mye rev og lite mår.

i år var her så lite skogsfugl at det var helt skrekklig, ingenting å se omtrent, vi har konsekvent latt være å skyte brunfugl i hvertfall de 10 siste årene, men det ser ikke ut til å hjelpe så mye...

på slutten av 90 tallet var det bra med skogsfugl, da var det mye rev og de ble skutt en god del over hele øya. de som den gang jaktet rev ga seg med revejakt i de tider, og etter det så har det blitt mindre å mindre fugl.

har prøvd å få i gang en gjeng å drive åtejakt nå, desverre kom ikke vi i gang før i des 08, men har fått engasjert litt folk nå, og vi skal prøve å få ut mest mulig av rev.

vi begynte også med fellefangst etter mår før jul, fikk tatt 5 stk fra nov til 23 des :D før vi satte ut feller i nov var det mye mårspor å se, i helga da jeg var oppe å spente opp fellene etter julefredninga fant jeg kun ett mårspor der det før var "hardtråkket" :D får håpe at denne innsatsen gjør at det blir mer fugl i årene som kommer :P

Link to comment
Share on other sites

Da må det være rovfuglene som er skylden i nedgangen, noen annen forklaring har ikke jeg. Hos oss er det forholdsvis lite rev nå, mye hare men lite med ryper. Derimot har vi plenty med havørn, oter, en del røyskatt og en og annen mink.

 

Så hvem er det som forsyner seg så grådig av rypebestanden da?

Link to comment
Share on other sites

Ørnebestanden her har tatt seg kraftig opp, har blitt mye hønsehauk også...såg over 20 havørner i høst opp på fjellet, gikk en tur bort til der de var, der var det en hjort som låg dø, var nok rene festmåltidet for disse fuglene, på en måte "bra" at noen skadeskyter så slipper ørna å spise tiur til middag hver dag :lol:

forøvrig så var det en stygg skadeskyting, skutt i mulen :evil:

Link to comment
Share on other sites

Mener å huske en artikkel rundt temaet lite skogsfugl. Finner den desverre ikke nå, men innholdet husker jeg sånn noenlunde.

 

De viktigste faktorene ut fra forskningen dette baserte seg på (forsker er vel et skjellsord i noens øyne?) var måten skogen blir drevet på i kombinasjon med rev. Hogst av leikområder ødelegger mye, men like viktig var hvordan oppvekstområdene for kyllingene blir behandlet. Den første tiden er disse avhengige av fuktig skog, slik du finner i kantsonene ved myrer og langs bekker. Ved å bevare disse ble det økning i bestanden av skogsfugl (tror det var hovedsaklig storfugl det her dreide seg om). Viktig var det at sonene som ble satt igjen langs f.eks. bekker var breie nok. Med bare 10 m på hver side ble mattilgangen sikret, men det blir det veldig lett for reven å finne kyllingene. Med 30m på hver side ble det en god del bedre.

 

Mange steder ble skogsfuglbestanden mye bedre da reveskabben herjet. Mårbestanden økte også, men mye tyder på at den ikke har samme negative virkning som reven.

 

Når det gjelder brunfugl har jeg her i nærområdet to relativt like områder som blir forvaltet av hver sin forening. I det ene området er brunfuglen freda, i det andre ikke. Jeg har ikke merket noen forskjell.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter vel forsåvidt til en viss grad det som kommer. Om den er brun eller svart. Men det er ofte jeg bestemmer meg for å holde igjen et skudd også. Det koster meg ingenting å gjøre det. Problemet der jeg har terreng er at det finnes en del rovvilt ala hauk, våk og ørn + mår. Da er det ikke rart det blir lite fugl igjen. I '86-'92 var det enormt mye fugl og rådyr på terrenget mitt. Så begynte det å gå gradvis nedover, og da jeg tok pause fra jakta i '96, så var det snaut med vilt. Da jeg begynte å jakte igjen i '07, så var det noe fugl å se, men ikke noe bra bestand. Og jeg så 2 rådyr på hele sesongen.

 

I år så har jeg sett 2 jerper, og 1 tiur 3 ganger(jeg er rimelig sikker på at det er den samme tiuren). Men du verden så mye drittfugl jeg har sett.....som våk, hauk, ørn, ugler av forskjellige arter, ravn og en haug med hakkespetter. Både svarte, grønne og flagg. (Aner ikke om hakkespetter tar noe som helst)

 

Mår, rev, mink osv. ser jeg aldri, men jeg veit om folk som har feller ute, og tar en god del av mår svineriet. Jeg har ikke kasta meg på fellefangst enda, men det er fristende. Jeg veit bare så altfor lite om dette, for jeg har ikke sjekka lovverket, og åssen man skal montere dem og bruke dem. Fellene skal jo merkes med navn osv., sjekkes så og så ofte, perioder det ikke er lov, hva man skal bruke som agn osv. Alt dette veit jeg ca. ingenting om :oops:

 

Men hvis jeg vil øke bestanden på terrenget mitt, så må jeg vel få ut fingern snart. Ravnen flyr jo så høyt at jeg må ta dem med rifla, og det er litt vanskelig siden dem beveger seg. De andre fugleartene jeg nevner er jo freda, så dem får være ifred. Men jeg hadde gjerne sett at det snart ble åpna for jakt på dritten. Det er altfor mye av dem på altfor små områder, og det er jo pokker så klart at dem tar for seg av det naturen har å by på.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med 202 outback m.fl. Har jakta siden tidlig 70-tall. Da var det sjelden det flaug opp fugl i skogen. Men med reveskabben opplevde jeg (og andre) en virkelig gullalder! På slutten av 80-tallet var det nesten slik en hørte om fra "gamle dager".

Ser det personlig som et nederlag om det detter en brunfugl. "Døde høner legger ikke egg"!

Noe som alt er nevnt her, er at røyer og orrhøner er mye lettere å skyte. Ofte letter hannfuglene først, slik at en er ekstra på vakt etter den oppflukten. Gjenliggere er oftest brunfugl.

Link to comment
Share on other sites

Å kalle all fugl som er større en trost, men ikke hønsefugl er totalt skivebom og tyder på en holdning som ikke hører hjemme noen steder! Det er klart at f.eks. hønsehauk tar skogsfugl, men våk og det meste av ugler lever stort sett av smågnagere. Og å dra inn hakkespett blir bare for dumt....

 

Når det gjelder regler om fangst kan du sjekke her:

 

http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=20&t=12628

 

Ikke så veldig vanskelig å sette seg inn i!

Link to comment
Share on other sites

 

Så enkelt er det nok ikke... På slutten av 1800-/begynnelsen av 1900-tallet var det enorme mengder hønsefugl. Fangststatistikker viser også at det var mye mer rovfugl enn det er i dag.

 

Se statistikk for utbetalte skuddpremier her (rovdyr):

http://www.ssb.no/historisk/aarbok/tab-2000-10-18-01.html

 

Jeg er ikke gammel nok til å ha opplevd de skogsfuglbestandene som fantes før, men i hht. statistikken over så ble ørn og hønsehauk beskattet hardt frem til 1970-tallet.

 

Det var kanskje en grunn til at fredningen kom, men grunnen til den gradvise nedgangen av felt rovfugl er vel ikke bare et resultat av en minkende rovfuglbestand. Levemåten våres har jo også endret seg betraktelig de siste 100-årene og man skal ikke se bort i fra at selve rovdyrjakt-interessen har minket med moderniseringen vi har vært igjennom. Mange hadde jo med børsa i skogen før når de drev skogsdrift, det er det vel mer eller mindre slutt på nå.

 

Uansett så snakker folk om temmelige bra skogsfuglår rundt 1980, kun 10 år etter at hønsehauk og ørn ble fredet. Etter dette så har har rovfuglene fått være i fred og vi har merket nedgang i skogsfugl.

 

At ting forskyves er vel naturlig siden det tar tid og bygge opp en bestand enten det er rovdyr eller matvilt.

Link to comment
Share on other sites

Å kalle all fugl som er større en trost, men ikke hønsefugl er totalt skivebom og tyder på en holdning som ikke hører hjemme noen steder! Det er klart at f.eks. hønsehauk tar skogsfugl, men våk og det meste av ugler lever stort sett av smågnagere. Og å dra inn hakkespett blir bare for dumt....

 

Når det gjelder regler om fangst kan du sjekke her:

 

http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=20&t=12628

 

Ikke så veldig vanskelig å sette seg inn i!

 

 

Hvis det er mine hakkespetter du drar inn og mener blir for dumt, så bør du også lese at jeg er usikker. Og til og med jeg skjønner at dem ikke tar levende fugl, men jeg tenkte mer på egg da. Jeg har ihvertfall sett hakkespett som har forsynt seg nedi fuglekassa jeg har på garasjeveggen. Det var kjøttmeis, men poenget kommer vel ganske tydelig fram ?? Og det er vel egg og kyllinger mår og andre tar mest av også. At våk, ørn og hauk tar hønsefugl har jeg da hørt av skaufolk oppi her. Sier ikke at alle tar store og voksne individer, men at dem tar for seg av levende fugler er vel ingen stor hemmelighet.

Link to comment
Share on other sites

I et av jaktområdene mine har jeg i høst funnet fem tiur,og ei røy som alle er blitt tatt av rovfugl. Bare brystet som er spist. I dette terrenget som er ganske lite har jeg jaktet i femten år,og har bare sjelden funnet nyslått fugl. Har observert et par hønsehauk i området i høst mange ganger og har dem sterkt mistenkt. De må jo ha mat de også men pokker kan de ikke begrense seg,og holde seg unna tiurene mine :lol:

Poenget er at for rovdyr så er nok svartfugl lettest å ta,da disse eksponerer seg i mye større grad enn brunfugl. Jeg tror derfor det er fornuftig av oss jegere å spare disse brune:).

Link to comment
Share on other sites

Så enkelt er det nok ikke... På slutten av 1800-/begynnelsen av 1900-tallet var det enorme mengder hønsefugl. Fangststatistikker viser også at det var mye mer rovfugl enn det er i dag. Det var altså BÅDE mye mer skogsfugl og mye mer rovfugl.

 

Hvordan kan du bevise denne påstanden om at det er mindre rovfugl i dag en på den tiden? Du sier fangststatestikker viser det var mer rovfugl, men det er ikke lov å skyte/fange rovfugl lenger så da har man jo ikke noe sammenlignings grunnlag?

 

Å sammenligne fangststatestikker med en håndfull forskere som løper i skogen å teller rovfugl holder hvertfall ikke.

 

Rune

 

Under den store "rovviltkrigen" viser jaktstatistikker fra noen områder helt eventyrlige fangsttall hva rovfugl gjelder. Tallene er så store at det helt åpenbart var betydelig mer rovfugl den gangen. Hvis du vil kan jeg finne fram tallene,har de i en lærebok.

 

@ Sako 3006: Opplevelsene dine med gode skogsfuglår rett etter reveskabben underbygger teorien om at rødreven har en betydelig rolle i bestandssyklusene til skogsfugl!

 

Ser at en annen nevnte at rypebestanden hovedsakelig var redusert pga jakt. I hardt beskatta områder kan naturligvis dette være tilfelle!

Link to comment
Share on other sites

Under den store "rovviltkrigen" viser jaktstatistikker fra noen områder helt eventyrlige fangsttall hva rovfugl gjelder. Tallene er så store at det helt åpenbart var betydelig mer rovfugl den gangen. Hvis du vil kan jeg finne fram tallene,har de i en lærebok.

 

Du trenger ikke finne fram tallene for jeg tviler ikke på at det ble tatt mye rovfugl på den tiden, med de skuddpremiene som var så lønnte det seg ganske bra å jakte på de :)

Men jeg mener fremdeles at det ikke kan bevises at det var mer rovfugl da en nå siden vi ikke har noen nyere tall å sammenligne med :wink:

 

Hvor nøyaktige de gammle tallene er kan man jo også lure litt på, var mye snusk ute å gikk når man kunne tjene en god slant på det.

F.eks: Min olderfar og bestefar fikk bra skuddpremie på hønsehauk mens musvåk ikke gav noen penger, det som var vanlig på den tiden vår å finne et hønsehaukreir, sette seg å vente til man fikk skutt begge foreldrene, når det var gjort klattret de opp å slo ihjel ungene å vips så hadde man 4-7 stykker i en smell..

 

Greit med en god slant i lomma, men hvorfor ikke tjene mer? Her kommer det geniale ;) den lokale lensmannen som tok i mot fugl å betalte premier så ikke forskjell på hønsehauk unger og musvåk unger så derfor slo de også ihjel all musvåk å leverte de inn som hønsehauk :lol:

I følge min bestefar leverte de inn ca like mye musvåk som hønsehauk, her på bygda var det viden kjent at lensmannen ikke så forskjell på de så alle gjorde det vistnok!

Hvis det var slik flere plasser i landet så blir det fort registrert MYE hønsehauk...

 

Rev jaktet de hele året å tok unger før de hadde forlatt hiet, men det var av en eller anne grunn alltid mye rev her? Måren derimot utrydda de nesten her..

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Ser man det som er skrevet med liten skrift under statistikken så bedret de vel kontrollen rundt 1870 med utbetalinger for ørn.

 

1 Statistikken registerer utbetalte rovviltpremier, etter at artene ble fredet registreres irregulær avgang og dyr felt eller drept på annen måte. Ørn ble fredet fra og med 1969, ulv, hubro og hønsehauk fra og med 1972 og bjørn fra og med 1974. Etter at artene ble fredet registreres irregulær avgang av dyr felt som skadedyr, i nødverge, ulovlig, lisens- eller kvotejakt, eller drept på annen måte (av bil eller tog).

2 Gjennomsnitt for femåret for bjørn og ulv, oppgave for ørn mangler.

3 Nedgangen for ørn skyldes bedre kontroll med utbetaling av premier.

4 Fra 1865-1877 var det ikke skuddpremie på hubro, og fra 1878-1899 bare i enkelte, men stigende antall amter.

5 Fra 1933-1940 kommer i tillegg: 40 ulv, 13 jerv, 56 ørn. Etter 1961 er også bjørn det ikke er utbetalt premie for tatt med. Ørn er fredet fra og 1969, ulv, hubro og hønsehauk fra og med 1972.

 

Jeg tror det mest effektive for å heve skogsfuglbestanden hadde vært å innføre jakt på rovfuglene igjen. En med tamduer fortalte meg en gang at det var kun mulig å ha duene ute om sommeren, når trekkfuglene forsvant tok hauken å forsynte seg så grovt av duene at de måtte sperres inne for å ha igjen noen nye til sommeren.

 

Han har mellom 40-60 duer hvert år, kommer antallet duer ned til 20 duer sperres de inne helt til nye duer er klekt ut.

 

All fugl om det er hannfugl eller hofugl må ut å fly en gang i blant, dette observerer hauken og de peiler seg inn på offeret enten de er i lufta, treet eller på bakken. Men hannfugelen sitter kanksje mer åpent for angrep generelt.

Link to comment
Share on other sites

De som sier at det er lite rovfugl burde ta seg en tur til Helgeland. Her er det jaggu så det holder. Har sett tretten 13 havørn i lufta samtidig rett utenfor Mosjøen,og kongeørn ser jeg både titt og ofte innover i landet. En kompis av meg hadde tre kongeørner samtidig på jervåta her om dagen og det er ikke første gangen.

Mener å huske fra en svensk undersøkelse gjort på kongeørn at de ørnene som lever i innlandskommuner i stor grad har tiur som hovedføde? Noen som har lest dette,eller vet ?

Har selv sett kongeørn i aksjon etter svenske grusveier. Som spitfires patruljerer de disse på utkikke etter "veifugl" som er enkle bytter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...