Jump to content

308 med lengre løp "overkill"?


Ølvomma39

Recommended Posts

Ølvomma39 skrev (12 minutter siden):

100-130cm

Jeg har sansen for lange løp

Blir dette overkill for lommeboka og hjortejakt?

Tja, 200STR har vel 74 cm. Og det er i 6,5x55, så noe lenger en det er vel kanskje over det som er praktisk. Så har vi løpsfabrikantene da, løp på 1,3 meter må sikkert spesialbestilles. Jeg har ikke sett løp hos børsemaker på over 75 cm. Imidlertid må man jo kanskje opp i kaliber som 338 lapua magnum , eller andre kreasjoner med stort hylsevolum i forhold til kaliber, for å få utnyttet så ekstremt lange løp.

Link to comment
Share on other sites

FYI: Lilja lager piper i standard kaliber med lengde opp til 44" som tilsvarer ca 112cm.  Rafdal tar inn løp fra Lilja med jevne mellomrom.

 

For hjortejegere som ikke greier å bruke opp feriepengene, og som har ønske om ei spesiell 308 rifle. Så er ingenting umulig!

Link to comment
Share on other sites

erikraude skrev (28 minutter siden):

En hjemmesnekra 45-90 enkelskuddsrifle med 1,3 m langt løp må da være en solid kandidat til Norges mest interessante jaktvåpen? Jeg heier på prosjektet og håper på både bilder og video.

Må ikke gi meg griller hehe

meut! skrev (54 minutter siden):

Løp på 1.3 meter? Kort vei til post? 

Trenger som oftest bare åpne vinduet

Apollo skrev (30 minutter siden):

Det bare å lese seg opp på US Palma skyttere hvis man skal ta max ut av 308winchester.

 

Men nå sier ikke trådstarter at det skal skytes på lange hold, kun at han har sansen for rifler med løp som minner om flaggstenger.

Har ei kongsberg m22 rb hagle på litt over 100cm langt løp, overraskende lett også hehe, er så vakker at jeg får tårer i øynene!

 

Ei tohi varjata skrev (30 minutter siden):

Det blir ikke overkill, det blir bare idiotisk. Enkelt og greit.

Får en i det hele tatt tak i pipeemner på 140 cm slik at en har litt å ta av til ei ferdig pipe på 130 cm?

 

Ole

Må nok finnest en plass, lage selv? 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (26 minutter siden):

Det kan du jo enkelt simulere i QL/GRT. Tror du vil bli overrasket.

Det kan jeg!

I følge QuickLoad vil en Sierra MK 168 grains med 46 gr N540 gi makstrykk på 4050 bar og følgende utgangshastigheter med forskjellige løp:

 

60 cm - 831 m/s

80 cm - 874 m/s

100 cm - 904 m/s

120 cm - 927 m/s

140 cm - 945 m/s

200 cm - 984 m/s

 

I følge QuickLoad er trykket i løpet 117 bar i det kulen forlater et 200 cm langt løp, hvor korrekt det er med så uvanlige input verdier aner jeg ikke....

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (40 minutter siden):

Det kan du jo enkelt simulere i QL/GRT. Tror du vil bli overrasket.

 

K

 

Fysikeren skrev (1 minutt siden):

Det kan jeg!

I følge QuickLoad vil en Sierra MK 168 grains med 46 gr N540 gi makstrykk på 4050 bar og følgende utgangshastigheter med forskjellige løp:

 

60 cm - 831 m/s

80 cm - 874 m/s

100 cm - 904 m/s

120 cm - 927 m/s

140 cm - 945 m/s

200 cm - 984 m/s

 

I følge QuickLoad er trykket i løpet 117 bar i det kulen forlater et 200 cm langt løp, hvor korrekt det er med så uvanlige input verdier aner jeg ikke....

 

Så det bremser ikke, 100cm ser jo ut som et fint pungt.

220cm 1000ms må jo være optimalt for 100m hjorte/elgjakt!

Link to comment
Share on other sites

Fysikeren skrev (36 minutter siden):

Det kan jeg!

I følge QuickLoad vil en Sierra MK 168 grains med 46 gr N540 gi makstrykk på 4050 bar og følgende utgangshastigheter med forskjellige løp:

 

60 cm - 831 m/s

80 cm - 874 m/s

100 cm - 904 m/s

120 cm - 927 m/s

140 cm - 945 m/s

200 cm - 984 m/s

 

I følge QuickLoad er trykket i løpet 117 bar i det kulen forlater et 200 cm langt løp, hvor korrekt det er med så uvanlige input verdier aner jeg ikke....

 

Jeg tror ikke du helt skal betrakte disse QL resultater som entydige.
Der er flere faktorer som QL ikke helt har med i beregningerne.
Bl.a. luftmodstanden i selve piben, kombineret med, at den gas som hele tiden har befunnet sig lige bag kuglen er blevet kølet markant ned.
En anden detalje som QL heller ikke har med i deres beregninger. er friktion mellem kugle og pibe. 
Helmuth Böhm som er manden bag QL siger at han ikke har en faktor for friktion. Geoffrey Kolbe som også laver en form for beregningsprogram, fortæller, at QL i stedet for en friktionsfaktor, i stedetfor bevidst regner med en kuglevægt som er 5-10% højere end det reelle. 
Så regner den masseaccelerationen så meget tungere, at det kompencere for, at den ikke tager højde for friktion.
-
Jeg har engang målt lidt på, hvor meget det kræver i fysisk tryk, at overvinde friktionen i en pibe. Jeg målte på en kal 30 180grains Norma Oryx. Her skulle der ca 235 kg mekanisk tryk på kuglen, for at overvinde friktion.

Derfor antager jeg, at hvis trykket bag kuglen kommer under ca 400 bar, Ja så vil kuglen ikke accelerer længere.
Det var faktisk moro, at man kunne måle på piben hvor kuglen sad, ved at måle diameterøkningen, når kuglen passerede 
Ved en 16mm pibeemne udviddede den sig ca 0,015 mm

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hvordan blir presisjonen i en slik laaaang pipe. Må kanskje opp i tykkelsen også da, for å unngå for mye svingninger som kan påvirke presisjon negativt? 

Høres desverre langt, tungt og uhåndterlig ut for min del hvertfall.🥵 Men at det kan passe for enkelte og i enkelte situasjoner er jeg overbevist om👍🤣

Link to comment
Share on other sites

@ignorant Jeg antok egentlig at QL ikke tok med i beregningen at gassen ble avkjølt, men jeg hadde trodd at den skulle tatt med friksjon mellom kulen og pipe.

Jeg ser at om jeg tar en 100 meter lang pipe så møter hastigheten en asymptotisk linje, og blir mer eller mindre konstant uansett løpslengde. Hadde de tatt med friksjon så burde farten etter hvert avtatt. 

 

I følge QL faller trykket under 400 bar ved 72 i mitt eksempel over. Det må da finnes eksperimenter som verifiserer om en 308 taper hastigheter på løpslengder over 70-80 cm?

Link to comment
Share on other sites

https://bulletin.accurateshooter.com/2015/06/308-win-barrel-cut-down-test-velocity-vs-barrel-length/

Ser ikke ut til at hastigheten avtar nær 72 cm pipe.

 

Ølvomma39 skrev (5 minutter siden):

Blir det vakum i pipa?

 

Nei, ingen grunn til at det skulle blitt vakuum. 

Tenker du på nedkjøling av gass eller friksjon?

I løpet så er det et trykket fra varm kruttgass som dytter kulen fremover, men friksjonen mellom kulen og løpet prøver å stoppe denne bevegelsen. Etter hvert som kulen går nedover løpet fordeler gassen seg over et større volum og trykket faller da. I tillegg blir gassen avkjølt siden den er i kontakt med pipen som er av stål, når varm gass blir kaldere så faller også trykket som driver kulen fremover. Når trykket blir lavt nok så blir kraften som dytter kulen fremover mindre enn friksjonskraften som vil stoppe kulen, da begynner hastigheten på kulen å falle, og et lengre løp vil gi lavere utgangshastighet. Dette skjer i en .22 lr rifle for løp over ca 40 cm, mener jeg å ha blitt fortalt (?)

 

Om du har langt nok løp til at kulen faktisk stopper inni løpet vil det uansett ikke bli vakuum inni løpet. Men for å faktisk stoppe en kule så må den være jæ... lang. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Fysikeren skrev (1 minutt siden):

https://bulletin.accurateshooter.com/2015/06/308-win-barrel-cut-down-test-velocity-vs-barrel-length/

Ser ikke ut til at hastigheten avtar nær 72 cm pipe.

 

 

Nei, ingen grunn til at det skulle blitt vakuum. 

Tenker du på nedkjøling av gass eller friksjon?

I løpet så er det et trykket fra varm kruttgass som dytter kulen fremover, men friksjonen mellom kulen og løpet prøver å stoppe denne bevegelsen. Etter hvert som kulen går nedover løpet fordeler gassen seg over et større volum og trykket faller da. I tillegg blir gassen avkjølt siden den er i kontakt med pipen som er av stål, når varm gass blir kaldere så faller også trykket som driver kulen fremover. Når trykket blir lavt nok så blir kraften som dytter kulen fremover mindre enn friksjonskraften som vil stoppe kulen, da begynner hastigheten på kulen å falle, og et lengre løp vil gi lavere utgangshastighet. Dette skjer i en .22 lr rifle for løp over ca 40 cm, mener jeg å ha blitt fortalt (?)

 

Om du har langt nok løp til at kulen faktisk stopper inni løpet vil det uansett ikke bli vakuum inni løpet. Men for å faktisk stoppe en kule så må den være jæ... lang. 

 

 

Ja

Men blir da rettere kulebane

 

 

 

 

 

22lr brno som jeg har har 24" løp orginalt

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Ølvomma39 said:

Åja fanken😅🤣 mente mach 1🤦‍♂️ ble usikker nå

Supersonisk, ja det er jo det vanligste i de aller fleste kaliber. Men stusser litt på det du skriver om single shot. Om riflen er enkeltskudd eller har magasin for flere skudd har ingenting å si for hastigheten av prosjektilet ut av løpet…

Link to comment
Share on other sites

Ridgecroft skrev (6 minutter siden):

Supersonisk, ja det er jo det vanligste i de aller fleste kaliber. Men stusser litt på det du skriver om single shot. Om riflen er enkeltskudd eller har magasin for flere skudd har ingenting å si for hastigheten av prosjektilet ut av løpet…

Nei, enkeltskudd rifle er vel ingen forskjell på det og bolt med det

Nei nå er ikke hodet med🤣🤦‍♂️mach 1..

 

 

Edited by Ølvomma39
Link to comment
Share on other sites

ignorant skrev (12 timer siden):

Jeg tror ikke du helt skal betrakte disse QL resultater som entydige.
Der er flere faktorer som QL ikke helt har med i beregningerne.
Bl.a. luftmodstanden i selve piben, kombineret med, at den gas som hele tiden har befunnet sig lige bag kuglen er blevet kølet markant ned.
En anden detalje som QL heller ikke har med i deres beregninger. er friktion mellem kugle og pibe. 
Helmuth Böhm som er manden bag QL siger at han ikke har en faktor for friktion. Geoffrey Kolbe som også laver en form for beregningsprogram, fortæller, at QL i stedet for en friktionsfaktor, i stedetfor bevidst regner med en kuglevægt som er 5-10% højere end det reelle. 
Så regner den masseaccelerationen så meget tungere, at det kompencere for, at den ikke tager højde for friktion.
-
Jeg har engang målt lidt på, hvor meget det kræver i fysisk tryk, at overvinde friktionen i en pibe. Jeg målte på en kal 30 180grains Norma Oryx. Her skulle der ca 235 kg mekanisk tryk på kuglen, for at overvinde friktion.

Derfor antager jeg, at hvis trykket bag kuglen kommer under ca 400 bar, Ja så vil kuglen ikke accelerer længere.
Det var faktisk moro, at man kunne måle på piben hvor kuglen sad, ved at måle diameterøkningen, når kuglen passerede 
Ved en 16mm pibeemne udviddede den sig ca 0,015 mm

 


Det er komplisert å tallfeste friksjonsmotstanden 
 

-startfriksjon er høyere enn når du allerede har bevegelse 

-friksjonsmotstanden forandrer seg med hastigheten 

-friksjonen er unik for den enkelte pipe

 

Med enkle hjelpemidler kan man finne en gjennomsnittlig friksjonsmotstand ved å benytte trykk kurven fra ett beregningsprogram , samt løpstid. Da vil man ha en teoretisk v0 som ikke er kompensert for friksjon. 
 

mål så v0 med en god kronograf. 
 

ved hjelp av differansen mellom teoretisk v0 og ekte v0, samt løpstid vil man finne en gjennomsnittlig friksjonsmotstand for kulens ferd gjennom løpet.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

ladebenken skrev (1 time siden):


Det er komplisert å tallfeste friksjonsmotstanden 
 

-startfriksjon er høyere enn når du allerede har bevegelse 

-friksjonsmotstanden forandrer seg med hastigheten 

-friksjonen er unik for den enkelte pipe

 

Med enkle hjelpemidler kan man finne en gjennomsnittlig friksjonsmotstand ved å benytte trykk kurven fra ett beregningsprogram , samt løpstid. Da vil man ha en teoretisk v0 som ikke er kompensert for friksjon. 
 

mål så v0 med en god kronograf. 
 

ved hjelp av differansen mellom teoretisk v0 og ekte v0, samt løpstid vil man finne en gjennomsnittlig friksjonsmotstand for kulens ferd gjennom løpet.

Meget fornuftig indfaldsvinkel.
Men din beregning, vil nok være utfordret af at Utethed imellem pibe og kugle, vil medføre en hastighed, som er markant lavere. 
Denne manglende hastighed, vil din beregning så opfatte som friktion.
Jeg har set målinger på forskelige hårde kugler, som var relativt små i forhold til riflemål. Alle 6 piber var 60 cm, men af varierende slitage, og dermed invendige mål. Her var der flere kugletyper, som gav op til 90 m/sek i forskel mellem den hurtigste (teighteste) pibe og langsomste (mest romslige) pibe .
I de samme piber, gav kugler med tætningsdrivbånd, bare en forskel på 10 m/sek

Link to comment
Share on other sites

ladebenken skrev (13 timer siden):

Med enkle hjelpemidler kan man finne en gjennomsnittlig friksjonsmotstand ved å benytte trykk kurven fra ett beregningsprogram , samt løpstid. Da vil man ha en teoretisk v0 som ikke er kompensert for friksjon. 
 

mål så v0 med en god kronograf. 
 

ved hjelp av differansen mellom teoretisk v0 og ekte v0, samt løpstid vil man finne en gjennomsnittlig friksjonsmotstand for kulens ferd gjennom løpet.

Desverre fungerer ikke dette. 

Når kulen har kommet et stykke ut i løpet vil den ha slitt seg til slik at friksjonen blir mindre og det skal ikke så mye til for å opprettholde bevegelsen så friksjonen har mindre betydning enn du tror.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Apollo skrev (På 5.8.2022 den 15.03):

Det bare å lese seg opp på US Palma skyttere hvis man skal ta max ut av 308winchester.

 

Vi har en tråd om "Palma Match" under "Baneskyting", neste match er i S-A  7. - 23. mars 2024, bli med!

 

I Palma Match står valget mellom .223 Rem og .308 Win, sistnevnte med max kulevekt 155 grs (Sierra lager ei skreddersydd kule). Jeg fant skriblerier fra noen skyttere, de brukte ca. 82 cm pipe, det gir kanskje mest fart, i forhold til presisjon, med den kulevekta. Med tyngre kule, og tregere krutt, vil kanskje lengre pipe være hensiktmessig i 308 W, og hvertfall med patroner med større hylsevolum.

 

Link to comment
Share on other sites

Ølvomma39 skrev (På 5.8.2022 den 14.31):

100-130cm

Jeg har sansen for lange løp

Blir dette overkill for lommeboka og hjortejakt?

 

Skal du først ha langt løp, så går du for kaliber .577 Phyll & Spectackle.

Å velge .308 som tåler kapping av pipe, i fortrinnsvis kort kasse, er bare sprøyt.

Pipelengde, og balanse kompenserer man med demper.

Liker også utseendet til en gammel Hawken munnlader med lang pipe, men bolt i .308...Nei :cool:

 

Faen meg godt det snart er jakt...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fysikeren skrev (På 5.8.2022 den 22.02):

. Det må da finnes eksperimenter som verifiserer om en 308 taper hastigheter på løpslengder over 70-80

Jeg har hatt 308, 6.5 og 338-piper i mange lengder. 76cm 308 og 6.5, og 67 og 76 i 338LM, bla.

Hastighetene i disse har vært «som forventet» etter tommelfingerregelen 4-5m/s per cm. 76 er 30m/s raskere enn 70, og 76 var 45m/s raskere enn 67. 
Kula akselerer altså (per cm) like mye ved 70cm, som ved 40.. 

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...