Jump to content

Sako Powehead Blade i 6.5 - Uansvarlig på rådyr?


Hjort1

Recommended Posts

Hei

 

Skal ut på rådyr- og hjortejakt til høsten. Jeg har plan om å bruke en børse i 6.5x55, og har for første gang handlet inn monolittiske patroner (Sako Powehead Blade).
 

Etter å ha hørt litt rundt i ettertid er det noen som mener disse er uansvarlige å bruke på mindre dyr, som rådyr og hjortekalver. Er det noe hold i dette? Påstanden er at det er bedre å kjøre denne kombinasjonen til elgokse over mindre dyr, grunnet at det skal mer til for en monolittisk kule å ekspandere enn en konvensjonell blykule. En butikkansatt på en (konkurrerende) jaktbutikk strakk det så langt med å si at monolittiske kobberkuler ikke rekker noen ekspansjon i rådyr med mindre en treffer bein på vei inn, mens han jeg kjøpte av foretrakk disse patronene over konvensjonelle blykuler.

 

Er det noe hold i denne påstanden, eller kan jeg med trygghet bruke denne kaliber- og patronkombinasjonen på rådyr og hjort?

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Tullball! Men det du må passe ekstra på med slike kuler i små vilt som rådyr er bakgrunnen. Den må være ekstra sikker da kulene helt garantert kommer til å gå gjennom og langt. Skal bruke samme patron/kule i 308 win på rådyr i år :) Presisjonen i mitt våpen var fantastisk med 5 skudd på 12mm :D 

Link to comment
Share on other sites

Ingen av mine rådyr har klaget på verken 120 eller 150gr TTSX, eller 145gr LRX for den del.

Ikke bakgrunnen heller. Ingen av dem lå mer enn 15-20m fra skuddplassen heller.

 

C5C3DBBD-7287-4D04-B418-FF0E0F726D70.jpeg.bae19ce4e9cad418cdc01ecd5a453e38.jpeg

Man må ha sikker bakgrunn uansett, her er det ikke noen mellomting

 

145en ekspanderte forresten fint i en hare…

 

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (1 minutt siden):

Håper ikke det der er alt som er igjen av rådyret eller haren? 

Det er alt som er igjen av hjertet på et rådyr. I min bok er det der omtrent perfekt.

Haren stakkar ble nesten delt i to, så jeg tror ikke det er ekspansjon som mangler..

 

K

Link to comment
Share on other sites

Når kulen treffer vev blir ikke stagnasjonstrykket så veldig påvirket av tykkelsen av vevet så lenge det er nok til å starte ekspansjon. Tynt hårlag gjør ofte ekspansjonen mer effektiv. Jeg ville ikke vært særlig bekymret for å bruke denne kulen på rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

 

Rugerdud skrev (9 timer siden):

Skal bruke samme patron/kule i 308 win på rådyr i år :)

@Rugerdud, tror du her det er noen nevneverdig forskjell på 6.5 og .308? Skal og på elgjakt, så har en 30.06 (52cm pipe) liggende til dette, men valgte bevisst å droppe kapping av 6.5-pipa (56 cm) for å prøve holde den innafor til et fremtidig blyforbud.

 

M67 skrev (9 timer siden):

Ingen av mine rådyr har klaget på verken 120 eller 150gr TTSX, eller 145gr LRX for den del.

Ikke bakgrunnen heller. Ingen av dem lå mer enn 15-20m fra skuddplassen heller.

 

-

 

145en ekspanderte forresten fint i en hare…

@M67, mener æ ha hørt at Sako i «min» ammunisjon bruker en eller annen form for Barnes kuler. Må nå være noe godt i det, og i din erfaring. Særlig dersom kulen også ekspanderte i noe så lite som en hare. Har du noe erfaring med hvordan blyfritt er kontra bly? Forbeholdet her er at 6.5-pipa jeg bruker er 56cm, ikke monsterkappet som anbefalingene fra forumet styrte meg unna på dette kaliberet.

 

Per-S skrev (20 minutter siden):

Når kulen treffer vev blir ikke stagnasjonstrykket så veldig påvirket av tykkelsen av vevet så lenge det er nok til å starte ekspansjon.

@Per-S, betyr dette at det har egentlig ikke noe å si hvor mye «dyr» kula går gjennom mtp ekspansjon med gode monolittiske kuler? Hvorfor bruker folk bly enda isåfall? 

Link to comment
Share on other sites

Hjort1 skrev (50 minutter siden):

Skal og på elgjakt, så har en 30.06 (52cm pipe) liggende til dette, men valgte bevisst å droppe kapping av 6.5-pipa (56 cm) for å prøve holde den innafor til et fremtidig blyforbud.

6,5x55 er god (nok) men .30-06 er bedre til elg, forutsatt at du skyter like godt med begge riflene. Jeg har også rifler kamret for nevnte patroner, men foretrekker sistnevnte "til de tyngste jobbene".

 

Ellers veldig lurt å beholde original lengde på 6,5-pipa. Ikke bare med tanke på et kommende blyforbud, men også for å oppnå høvelig fart med de tyngste (155/156 grs) konvensjonelle blykulene.

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (22 minutter siden):

6,5x55 er god (nok) men .30-06 er bedre til elg, forutsatt at du skyter like godt med begge riflene.

 

Ellers veldig lurt å beholde original lengde på 6,5-pipa. Ikke bare med tanke på et kommende blyforbud, men også for å oppnå høvelig fart med de tyngste (155/156 grs) konvensjonelle blykulene.

@Sølvrev, ja 6.5 har ikke vært et alternativ til voksen elg, ser jeg kanskje formulerte meg litt i den retningen :) 

 

Ja av alle piper å kappe er nok ikke denne øverst på min liste. Heller litt på den sikre siden enn ikke. Derav hele denne tråden forsåvidt.

Link to comment
Share on other sites

Hjort1 skrev (1 time siden):

Har du noe erfaring med hvordan blyfritt er kontra bly? Forbeholdet her er at 6.5-pipa jeg bruker er 56cm, ikke monsterkappet som anbefalingene fra forumet styrte meg unna på dette kaliberet

Jeg har arbeidet meg gjennom nokså mange kuler i jakten på den optimale. Har tradisjonelt brukt harde kuler (Swift, A-frame) her hjemme, og Berger / Hornady i utlandet - der skal jeg ikke slakte selv, og jeg vil ha skotske rådyr ned før de forsvinner i sitka-krattet (hvor ingenting blir funnet, noen gang) 

 

Så begynte kona å lese Arnemo sine utlegninger i avisen, og siden jeg ikke gadd krangle, så prøvde jeg 150gr TTSX, i 308. Dengang var ikke blyfritt (i praksis) lov i 6.5x55. Dessuten var hovedjaktrifla mi i 308.

Dette var på rådyr hjemme, og etterhvert på hjort i utlandet, og på flere rådyr. Alt med meget godt resultat. Der jeg følte at jeg måtte velge mellom hard kule og usikker ekspansjon, eller "splatter" og blybiter overalt (og sikker ekspansjon/ umiddelbar felling) så later kobberkula til å gi god/ fullstendig ekspansjon og umiddelbart fall "alltid" (har ikke opplevd noe annet) og det helt uten "splattereffekten" fra de myke kulene.

Jeg hadde jo en 7WSM, til "litt over 100m", og gikk fra 180gr Berger VLD til 145gr LRXBT, og den er om mulig enda bedre enn 150en, sikkert mest fordi den har mer fart. Spesielt på litt hold har den mer fart. Denne rifla er "dødsstråle", med nesten 950m/s utgangshastighet på ei kule med OK BC, og som ekspanderer "passe" i alle fornuftige situasjoner - og i en hel del mindre fornuftige.


Enter 120gr -regelen og 120gr TTSX ble tatt i bruk. Denne har jeg hatt litt "småtrøbbel" med å få til å gå godt i alle løp, så har bare skutt ett rådyr med den, og den oppfører seg nøyaktig som de andre to. Men foreløpig kun i ei rifle.

Bottom line så kommer det ikke noe annet enn de nevnte kuler i 308 og 7mm her. Og jeg skifter til 120gr TTSX i 6.5x55, men gradvis, siden jeg har både ammo og kuler i lassevis - Kjøpte også ei rifle i år, til jentungen egentlig, og den har jeg ikke prøvd TTSX i enda.

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hjort1 skrev (2 timer siden):

@Rugerdud, tror du her det er noen nevneverdig forskjell på 6.5 og .308? Skal og på elgjakt, så har en 30.06 (52cm pipe) liggende til dette, men valgte bevisst å droppe kapping av 6.5-pipa (56 cm) for å prøve holde den innafor til et fremtidig blyforbud.

 

På rådyr, nei kjør på. Rådyrene faller nok på plassen eller kort etterpå om du treffer der du skal. Når det kommer til elgjakt hadde jeg selv brukt .30-06en da jeg syns 6,5x55 blir litt liten på stor elg. Men har aldri jaktet elg så skal ikke si noe bestemt der :) 

Link to comment
Share on other sites

Hjort1 skrev (13 timer siden):

En butikkansatt på en (konkurrerende) jaktbutikk strakk det så langt med å si at monolittiske kobberkuler ikke rekker noen ekspansjon i rådyr med mindre en treffer bein på vei inn

 

Her er en rådyrbukk med utgangssåret opp. Den ble skutt med 308Win, 150gr TTSX, holdet var ca 230m. 

59142754961__907B6FAE-8B02-48AB-9723-CD1BFE6C5928.JPG.3bd33242116166a77e8cd641b4cdcc36.JPG

 

Her er blodsporet i kulas fartsretning. Blod, og biter av lungevev alle veier.

539640774_59142759928__88DFF9FC-18E6-4173-BB61-A4267670BEAA(1).JPG.ed108e35217dddf183a8fa9a49510bee.JPG

 

Ca 200m bortenfor bukken traff kula bakken. Den hadde gått så og si rett fram gjennom bukken og videre. Rota litt rundt, men fant den ikke.

59142766354__D7711C7F-26C1-4FA3-8F5F-92FB1A1C020F.JPG.00b57236f8ceb9ecd0e7090789a75d33.JPG

 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg var ganske ivrig på å prøve denne i 6,5 etter at 120 grs regelen kom.

Har brukt den på litt av hvert også type mindre vilt som rev og rådyr. Og den fungerer helt upåklagelig. 
Bildet er av utgangshullet på en rådyrbukk, moderat skuddhold som jeg ikke husker helt nøyaktig uten å sjekke noen notater…. Ingen av revene eller rådyrene jeg har skutt med denne har gått mange skritt etter treff. Så jeg mener den fungerer som tilsiktet, også på mindre vilt.

 

2CA25DD5-ECDF-4CD6-8D90-55FC12BA1358.jpeg

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Hjort1 said:

En butikkansatt på en (konkurrerende) jaktbutikk strakk det så langt med å si at monolittiske kobberkuler ikke rekker noen ekspansjon i rådyr med mindre en treffer bein på vei inn

 

At det er mange myter ute og går blant "Ola Elgjeger-halvinteressert-i Våpen og Ammunisjon" kan jeg til en viss grad forstå, men når en ansatt i en jaktbutikk viser så  utrolig liten kunnskap og sprer ut det reneste svada til kundene, ja da gir jeg meg ende over... 

Link to comment
Share on other sites

hewi skrev (41 minutter siden):

… når en ansatt i en jaktbutikk viser så  utrolig liten kunnskap og sprer ut det reneste svada til kundene, ja da gir jeg meg ende over... 

@hewi, ja tror nok jeg ikke blir stamkunde der med det første kan du si… 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Men når vi først er inne på det, er blyfritt da å foretrekke over blykuler generelt nå i disse tider? Når jeg ser svarene fra @M67 og @Swift, samt går gjennom gamle tråder her, virker det jo ikke til å være så mye som taler mot (med de nyere kulene og pipelengde over absolutt minimum).
 

Sagt litt mer rett ut, er det noen ulemper ved å kvitte seg med lageret av blyammo og kjøre blyfritt (feks Sako Powerhead Blade) på hele linja fra 6.5-30.06? Da 6.5 på rådyr og hjort og 30.06 til elg, og hold som ikke strekker seg så langt som mer rutinerte langholdsskyttere her på forumet (si maks 100-150 meter).

Link to comment
Share on other sites

Med kommende blyforbud så kan du likså godt gå over til blyfritt med engang. Ikke noe vits å finne gode blypatroner nå når de uansett ikke er lov om et år eller to. Er Sako Powerhead presis i alle våpen du har gjør det enkelt og bruk den i alle kaliber du har :D 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

hewi skrev (1 time siden):

"Ola Elgjeger-halvinteressert-i Våpen og Ammunisjon"


Akkurat dette kan være en utfordring med nye "homogene kuler" og "fagbutikker" som ikke er så kunnskapsrike som de selv ønsker å framstå.. senest nå i helgen så "forbarmet" jeg meg over en "jeger/skytter" som hadde fått anbefalt NPB kule i 6,5 som krevde 1:7,5 twist til en Blaser R8 med 1:8,66 twist.. han skjønte lite av hvorfor presisjonen uteble.. og det var først på slutten av skyteøkten hvor jeg selv hadde pakket sammen mitt utstyr at jeg ruslet bort for å se på blinken hans.. der var det ovale kulehull på 100m.. på 200m så traff de mere eller mindre sidelengs..

Hjort1 skrev (22 minutter siden):

det noen ulemper ved å kvitte seg med lageret av blyammo og kjøre blyfritt


med dagen tilgang på kuler og lade komponenter så hadde jeg ikke kvittet meg med noe før tilgangen til komponenter normaliserer seg.. 

 

på hold under 150 meter så ser jeg ikke noen grunn til å bruke noe annet enn homogent.. men på litt hold så bruker jeg bly..og kommer til å fortsette å bruke bly..

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hjort1 skrev (På 14.7.2022 den 8.56):

@Per-S, betyr dette at det har egentlig ikke noe å si hvor mye «dyr» kula går gjennom mtp ekspansjon med gode monolittiske kuler? Hvorfor bruker folk bly enda isåfall? 

Med monolittiske kuler er det oftest starten av ekspansjonen som er kritisk og dersom kulen ikke starter ekspansjon umiddelbart vil det bli dårligere resultat. Kulene er avhengig av at hulrommet i spissen fylles med væske for å sikre at kulen ekspanderer som tiltenkt. Når kulen begynner å revne kreves det mindre for å fortsette ekspansjonen. I større dyr vil total ekspansjon bli større fordi kulen møter større motstand over lengre tidsrom. Hvor langt inn i et dyr kulen trenger før den er ferdig ekspandert varierer, men for et rådyr er det ikke så mye ekspansjon som er nødvendig for å gi et godt resultat. Så lenge spissen er ekspandert nok til at kulen river og knuser vevet og ikke "glir" gjennom som en strømlinjeformet helmantel vil skadene bli store nok.

Spørsmålet ditt om blykuler er vanskelig å forstå, men bly ekspanderer sikrere og har høyere tetthet slik at du kan få tyngre kuler til å fungere i våpenet ditt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (På 14.7.2022 den 21.44):

NPB kule i 6,5 som krevde 1:7,5 twist til en Blaser R8 med 1:8,66 twist.. han skjønte lite av hvorfor presisjonen uteble..

NPB-gutta vet jo knapt selv hvilken stigning som trengs, så det er ikke overraskende.

Har hatt akkurat samme erfaring som deg, med matchkuler.
Men her var rifla i 8-twist. Presisjon var variabel på kort hold, fraværende på langt. Og BC det halve av oppgitt ca…

 

K
 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sakoen75 said:

Kan den væsken være en plastikk plugg?

Det er vel plastpluggen som er forskjellen på Barnes TSX og TTSX, TTSX med plastplugg skal være litt kjappere til å åpne. Har skutt flere rever med 120 grns TTSX på  250+ meters hold- og utgangshullene tydet på at det i hvert fall ikke var problemer med ekspansjonen. Meget døde rever. Uten tvil min favorittkule til rådyr og hjort. Når reven dukker opp i bukkejakta blir den prioritert- samtidig som en får bekreftet presisjonen på ammunisjonen og børsa. 🙂

Edited by asterix
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Kan vel nå konkludere at Powerbladen gjorde jobben, vertfall i mitt tilfelle på 60 meter med bredsiden til. Datt i smellen, kanskje satt skuddet litt langt frem, men greit å slippe lang fluktstrekning 😊 Første bukken var det og for min del, så blir nok husket tross at det «bare» var en spissbukk. Gøy når det klaffer etter alt arbeidet som er lagt ned på forhånd!

 

772E6AAE-F0B1-4C2A-9E20-1AEC82AEFEFE.jpeg

 

A82E3047-E7BC-43F3-AC5E-980A3F4E9C2D.jpeg

Edited by Hjort1
  • Like 13
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...