Jump to content

Hvordan begynne med fornuftig jakt på lengre avstander.


Bygda

Recommended Posts

Snauhogst forandrer jaktfelt- hvem skulle tro.

I forbindelse med noe storm i høst så måtte vi rydde opp i feltet vårt og med 10 baller i lufta så var det ikke i mine tanker at alle disse vindfellene skulle endre noe som helts. Når hogstlaget meldte fra om at de var ferdige så måtte jeg få ut fingeren og reise å se på resultatet. Vi er noen småbruk som har da er i ett jaktlag og etter stormen så har vi nå måtte ta ut ish 20 000 kubikk med tømmer. Dette har jo gjort en helomvending på flere steder i jaktfeltet og i den forbindelse så lurer vi yngre på laget om man kanskje skulle oppgradert utstyrslista noe. 

 

Til nå så har nok normal hold for meg vært rundt 30-70 meter, og verken presisjon eller optikk har vært noe vi diskuterer på laget. Om rifla består storviltskravet så har vi vel gitt ganske faen, om du har 10 cm samlinger på 100meteren så treffer du elgen du møter i skogen på 50meter der den skal. Det som nå har endra seg er jo rett og slett jaktfeltet flere plasser og det kan bli spennende å se hvor dyra nå blir å passere. Om de trekker nedover lia på samme vis som de har gjort siste 100år så vil vi få flere åpne poster der holda også blir mye lengre en vi er vant med fra før. 

 

Det fine er jo at selv om ikke vi er vant med å jakte i mer åpent landskap så er det jo fryktelig mange jegere, langholdskyttere, ect som har greie på dette og mange bedriver vel også dette. Så spørsmålet mitt til dere er hvor i bør vi starte....

Utfordringer jeg kommer på:

1) Avstandsbedømming

2) Kaliber

3) Løpslengde, tykkelse?

4) Utforming på rifla?

5) Optikk 

6) Hvordan øve

7) noen ideell vekt?

 

1: Den første bekymringen min er jo at jeg er rimelig fraværende når det kommer til avstandsbedømming og ser ikke forskjell på avstander når det begynner å bli noen meter, over 200 så er jeg helt ute å kjører i allefall. Løsningen min på dette ble at jeg googla avstandsmåler, gikk inn på nett og kjøpte en Vortex Razor HD4000. Så noen lapper mindre i lommeboka er denne utfordringen løst.

 

2: Jeg regner med jeg kan bruke ett jeg allerede har, de jeg innehar som er storviltskompetent er (6,5 x 55), (9,3x62), (7,62x67). Riflene i samme rekkefølge er Remington, mauser, Remington. Hvilket av disse jeg bør benytte meg av fremover til dette har sikkert dere større formeninger om. 

 

3: Er det litt for mye googling som har ført meg til å i det hele  tenke på dette, eller har det stor betydning når avstandene er større.

 

4: Hva har dere? 

 

5: Dette er noe jeg har kjørt meg ganske fast i føler jeg. Etter MYE google så drukner man i langholdsikter, mrad vs moa, hvor stort objekt man bør ha , hvor stor tube, låsbare turets ikke, opplyst retikkel ikke opplyst, juletre tretikkel eller vanlig trådkors ect. Å bruke 30k på noe kikkert virker litt uaktuelt, men det finnes vel løsninger som gir meg det jeg trenger for å skyte litt lengre. 

 

6:Når det kommer til øving så har jeg rett og slett tenkt å lage en klikk tabell og sette ut blinker på stubber i jaktfeltet. Andre tips?

 

7: I DFS så har jeg jo erfart at tyngre rifler som saueren er jo mye bedre å skyte på banen med en lette jaktrifler, men hvor går grensen mellom vekt å prestasjon? Må man ha en rifle på 5-6 kg for å skyte presisjon på litt avstand. 

 

Før noen får helt abstinenser så har jeg ikke ment å gå ut å skyte på levende dyr på kilometeren altså. Når jeg var aktiv i DFS så skøyt vi jo 300 meteren med dioper, så med optikk, presis rifle, trening og god tid på dyret bør det ikke være vanskelig å strekke seg til lignende hold i jakt sammenheng og enda litt til på sikt. Ikke i år kanskje, men 2023. 

 

Håper dere som veit gidder å komme med noen innspill. Når man ikke har noen i omkretsen å spørre om slikt så er det greit å høre ting fra folk og ikke bare google snipers eller andre eksperter som mener en held del uten kompetansen i bakgrunn. 

 

Håper på masse tilbakemeldinger, åsså er det bare å spørre om dere trenger mer info. 

 

Er det noen her som ville delt bilde av rifla de bruker til jakt i åpent terreng så sleng gjerne med ett bilde!. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bygda skrev (4 minutter siden):

1) Avstandsbedømming

Som du selv sier, avstandsbedømming er ikke en ting. Kan man ikke måle nøyaktig, så skyter man ikke.

Bygda skrev (4 minutter siden):

2) Kaliber

Noe vanlig. Man bør skyte mye. Skal du skyte sykt langt, noe større enn det minste lovlige.

Bygda skrev (4 minutter siden):

3) Løpslengde, tykkelse?

Ja, så tykt og langt som man gidder å dra på

Bygda skrev (4 minutter siden):

4) Utforming på rifla?

Et sted mellom en M40, Remington Sendero og TRG22... Kraftig stokk man kan legge an på ting med, høy sentelinje, og langt tykt løp. Glem mauser

Bygda skrev (4 minutter siden):

5) Optikk 

Ja

Noe man kan stille på. Det fins utrolig mye. Men en av de store tyske sine med BT, ASV eller hva de kaller det. Eller en rett fram langholdskikkert. Det siste er best når man trener.
Glem moa - det fins ikke... 

Bygda skrev (4 minutter siden):

6) Hvordan øve

Trene skyting, basic skyting er og blir viktigst. Skyte på alle aktuelle hold og så dobbelt så langt. Lære når man treffer og når man ikke treffer, ut fra vær og vind. Skyte mye, skyte i alle forhold
Konkurrer, det er svært effektivt for å oppnå forbedring, og unngå å lulle seg inn i "så god jeg er", + at man kan lære av andre. PRS, og alt av langholds-konkurranser anbefales. DFS-felt også. Du lærer en del av å skyte 15 feltstevner hver vinter.
Utfordre deg selv.

Bygda skrev (4 minutter siden):

7) noen ideell vekt?

Tyngste du gidder. Det vil være individuelt, og det vil endre seg.

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

.300en bør vel kanskje være den heteste kandidaten, iaf med blyfrikuler. Siktet trenger ikke å være noe fancy "tactical", men bra optikk med hurtigjustering på høyden er absolutt å foretrekke. Noe mer forstørrelse enn på skogssiktet er greit for å lette vurdering av dyret på litt hold. Bruker selv en "halvtung" .300 med 6-24 FL til formålet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingen ekspert, men har nå skutt et par rådyr og gås på 200-300+  meter, kan kanskje sammenlignes med elg på 400+? Jeg vet ikke, har desverre aldri jaktet elg.

 

Uansett. Det å jakte på avstander utover det jegerprøveinstruktørene "godtar" er ingen heksekunst.

Det viktigste er å faktisk øve på de avstandene du ser for deg, med det utstyret du skal bruke.

Til praktisk jakt ut til 300-400 er alle dine kalibre egnet. Dog hadde jeg nok styrt unna 9,3 til akkurat dette formålet. MEd såpass rekyl og pris pr patron, kan du likegodt bruke 300en.

 

6,5x55, med de rette kulene, gir minst avvik ved skiftende vind, det er billigst  å øvelseskyte med samtidig som den gir lav nok rekyl til at du ser om/hvor skuddet treffer. Hvertfall om du også bruker lyddemper og tofot eller annet egnet stabilt leie for forskjeftet.
6,5x55 har godt av litt hastighet/pipelengde for å sikre skikkelig ekspansjon på avstand, speiselt i fremtiden der blyfritt kanskje blir påbudt.

Blyfri 6,5 skal også gi god penetrasjon selv på relativt store dyr som elg.
Du nevnte ikke hvor lange løp riflene dine har?

 

 

Enkelte skyter ut til over 300 meter med "lette" kuler i 300 win mag. 130 grains - 150 grains ttsx for eksempel. Det er flatt og fint ut til en viss avstand, før det faller til jorden.
Tyngre kuler gir jo selvfølgelig mer rekyl.
Men dette finner du utav om du funderer litt på det.

 

Jeg hadde valgt 6,5x55 dersom pipa er lang nok(+55-60+cm) og dersom du skyter godt med den. 

Bruk kronograf, sjekk i en en ballistisk kalkulator hvor mye hastighet kula har på 200-300-400 meter og sjekk hva minste hastighet for pålitelig ekspansjon for kula er.
Da finner du fort ut hvor langt det er forsvarlig å skyte på dyr. Ofte får folk seg en "aha"-opplevelse allerede her. 

 

 

Når det gjelder optikk. Så kan man komme veldig langt med brukte kikkertsikter på finn.no, fra etablerte produsenter.
Man "trenger" ikke kompliserte retikler eller veldig høy forstørrelse. En fin 2,5-10 med mulighet for å kompansere i høyde kan fungere helt fint.

Jeg bruker en Zeiss Conquest DL 2-8x42 kjøpt bruk som har fått ettermontert "høydeskrue" hos Zeiss. Totalpris 7500 kroner.


 Øv deg mye, i varierte vindforhold, prøv deg fram og sjekk at kula ekspanderer på den avstanden du har tenkt å skyte på.

 

 

 

"7: I DFS så har jeg jo erfart at tyngre rifler som saueren er jo mye bedre å skyte på banen med en lette jaktrifler, men hvor går grensen mellom vekt å prestasjon? Må man ha en rifle på 5-6 kg for å skyte presisjon på litt avstand. "

 

Ja. Vekt hjelper. Veldig. "lang"-rifla mi veier 5,4 kilo. alt i alt

Edited by BaconErGodtNamNamNAm
Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, vavlo said:

.300en bør vel kanskje være den heteste kandidaten, iaf med blyfrikuler. Siktet trenger ikke å være noe fancy "tactical", men bra optikk med hurtigjustering på høyden er absolutt å foretrekke. Noe mer forstørrelse enn på skogssiktet er greit for å lette vurdering av dyret på litt hold. Bruker selv en "halvtung" .300 med 6-24 FL til formålet.

 

Dette med vurdering av dyr på avstand er et godt poeng jeg ikke har tenkt så mye på før.
I bukkejakta er det enkelt nok med: Gevir? "Ja-Skyt"   "Nei-Skyt ikke"

Det skal vel mer vurdering til med elg?

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (11 minutter siden):

sentelinje, og langt tykt løp. Glem mauser

1. Hva er sentelinje? 

2. Hvor tykt er "nok"

3. Hvor langt er "nok" i 6,5 x55 eller 300win

vavlo skrev (26 minutter siden):

300en bør vel kanskje være den heteste kandidaten, iaf med blyfrikuler

Hvilken twist er fornuftig å kjøpe pipe i for 6,5 x 55 og 300win.

Om jeg nå sender inn en rifle og skal ha ny pipe og blyforbudet hitter rett etter er det fint å fremdeles ha presisjon, selv om man ikke kan bruke bly lengre...

BaconErGodtNamNamNAm skrev (5 minutter siden):

Det skal vel mer vurdering til med elg?

Blir å kjøpe bedre håndkikkert. Er ikke så vanskelig, men er mer å følge med på. Er det en pigg på en side og 2 på den andre så går det som ungdyr. Har den en tapp på begge sider så kan den gå som ungdyr, to på begge så går den som kløfting.. Eller det kan være utfordrerne å bedømme om du har en ungkølle foran deg eller ett stort ungdyr. I tillegg så har du jo kalv/ ungdyr bedømming. 

Link to comment
Share on other sites

Bygda skrev (57 minutter siden):

 

Utfordringer jeg kommer på:

1) Avstandsbedømming

 

 

Posteringsjakt? Da blir det veldig enkelt. I sommer går du til posten og derfra skritter du opp til den avstanden du er komfortabel med og slår ned et merke i bakken.

Når det blir høst og elgen kommer skyter du ikke om den er bortenfor merket.

Link to comment
Share on other sites

Bygda skrev (18 minutter siden):

1. Hva er sentelinje? 

linja gjennnom løpet, du vil ha skuldra bak løpet, ikke under

Bygda skrev (18 minutter siden):

2. Hvor tykt er "nok"

Det tykkeste du gidder er nok. 

Bygda skrev (18 minutter siden):

3. Hvor langt er "nok" i 6,5 x55 eller 300win

Se over

 

Det er ingen harde grenser her. Veien fra lett jaktrifle til skytemaskin er gradvis, og uten hakk stort sett. Men putt vekt i pipa, ikke andre steder, og bruk en rett stokk.

Bygda skrev (18 minutter siden):

Hvilken twist er fornuftig å kjøpe pipe i for 6,5 x 55 og 300win.

190mm og 228mm

 

Bygda skrev (18 minutter siden):

Blir å kjøpe bedre håndkikkert. Er ikke så vanskelig, men er mer å følge med på. Er det en pigg på en side og 2 på den andre så går det som ungdyr. Har den en tapp på begge sider så kan den gå som ungdyr, to på begge så går den som kløfting.. Eller det kan være utfordrerne å bedømme om du har en ungkølle foran deg eller ett stort ungdyr. I tillegg så har du jo kalv/ ungdyr bedømming. 

Man har som regel (mye) bedre tid på langt hold. Man bør også ta seg mye bedre tid. Men dyrene er ofte roligere (glem å poste på langhold under drivjakt) når de er litt unna, og du er roligere. Man tenker mer, lenger, og tar bedre avgjørelser.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvordan dere fordeler postene før/under drev..eller om dere bare skal postere alene i terrenget.. er det fritt fram så bør en bemanne postene med litt hold på med jegere som evner å håndtere holdene..

 

Det er også en forutsetning at jaktlaget/jakt leder aksepterer at det blir løsnet skudd på dyr på litt lenger hold enn det som de historisk har blitt løsnet skudd på i valdet.. 

 

En bør også kanskje avvikle noen felles treninger sammen med de andre på jaktlaget slik at de er trygge på evnene til de som eventuelt skal betjene postene med litt lenger hold.. det er fort gjort å bli oppfattet som en "cowboy" om det er krefter innad i laget som er i mot denne typen jakt..

 

Når jeg kommer fram til en post som har mulige lange hold så tar jeg ut avstander til forskjellige "landemerker" (tre..stein..busk..knaus..osv)  slik at jeg vet avstander om dyret kommer brått på.. jeg finner ut om det er gode..eller litt mere hensiktsmessige posisjoner for de forskjellige sektorene.. og rydder vekk litt kvister..busker eller lignende slik at jeg ikke trenger å begynne med dette når drevet er i gang.. (aller helst er dette gjort før jakta.. som en del av forberedelsene) (rydding av post..rydding av skytegater osv..)

 

Finn ut av vinkler.. er det bratt opp..bratt ned..så påvirker dette treffpunktet og hvor på dyret en må sikte.. rekyl opptaket påvirkes..som igjen påvirker treffpunktet ved skyting opp og ned.. er dette en problemstilling bør en også trene på dette..

 

Som flere har påpekt så er dyrene roligere når de kommer på litt avstand.. de vet kanskje at en er der.. men de ser ikke på oss som en akutt fare.. og en har bedre tid til å bedømme om arten/kjønn..alder er jaktbar.. 

 

Husk også at typen underlag en skyter fra kan påvirke treffpunktet.. er det mykt..hardt..fjell..mose..osv.. og til mere rekyl en børse har til større kan en risikere at forskjellene er om en ikke har kontroll på det skytetekniske.. tren som en jakter..

 

0-300m så spiller det ikke så stor rolle hvilken børse en har..en trenger ikke en langholdsrifle for dette..det er viktigere at skytter er trent og trygg på våpenet..(jeg har skutt hjort på 300m pluss med kipplauf på under 3kg med sikte..reim og demper..) skal en lenger ut så blir marginene mindre..og det stilles strengere krav til både evner..rifle..og kaliber/ammunisjon..

 

Apropos ammunisjon så bør en være sikker på at kaliber og kule både har tilstrekkelig energi og at kulen ekspanderer tilfredsstillende ut på de hold en har tenkt å skyte.. (harde homogene kuler er kanskje ikke optimalt å bruke på de lengste holdene..)

 

Angående rifle så kommer en langt med et standard våpen.. så lenge en styrer unna en 300wm i en tikka T3 lite.. her er ikke børsa problemet men kaliberet og hva det gjør med skytter.. den børsa jeg har skutt aller flest dyr med er en "standard" Blaser R8 med justerbar kolbekam.. og et løp med standard pipeprofil 17mm i 7x64.. med 162 grs kule.. og en Kahles K525.. pluss demper.. jeg har skutt dyr med denne ut til 700m (i utlandet) jeg har absolutt ingen aversjon mot å skyte dyr på 500m om forholdene ligger til rette for dette..

 

Hvordan trene.. jeg setter ut 22cm hvite papp tallerken vilkårlig ut til maks avstand..feks 700m.. så legger jeg meg ned..tar ut avstand..sjekker vind.. bruker kikkert for å sjekke vind..på mål.. mirage..busker..gress..osv.. skrur det jeg tror er de riktige verdiene og skyter..  mangel på kunnskap/ begrensingene hos skytter blir fort synlig når hullene uteblir.. treffer en så vet en at tabell..ammunisjon..våpen og det skytetekniske er på plass..

 

I helgen som var så satte jeg opp slike tallerken ut til 490m.. vi var 5 skyttere/jakt kamerater.. og derav fem blinker på hvert hold.. alle måtte ha med seg sin egen avstandsmåler.. de måtte ha kontroll på tabell osv.. noen fikk første bommen allerede på 250m..andre på 300 osv.. og noen klarte alle holdene.. hver enkelt fant ut hvor deres begrensning var..og må enten trene mere..eller redusere avstand.. (underlag og skytestilling var av feltmessig art)

Link to comment
Share on other sites

Eg har litt erfaring med posteringsjakt på gås ikkje så veldig langt hald då men gåsa er og mindre enn storvilt, treff iverfall kvar gong til no med det nye geværet.

 

Her er mi erfaring etter nokre år med varierande utstyr.

 

Ei rifla du er komfortabel med, avtrekket synes eg er viktigst, heilt utan kryp og ikkje for tungt. Eit godt kikkartsikte helst over 10 til Max forstørelse, du må vita kor mange klikk du skal skru opp på dei forskjellige halda.

 

Nøye innskoten, eg ville prøvd på plassen på papp så ser du.

 

Lydempar ville eg absolutt hatt.

 

Kan du ligga eller sitta der du skal posta? Ligga er jo best, då rigge du deg til med ein sekk med noko mjukt i under forskjeftet og noko tilsvarande under bakskjefte.

 

Dersom du må sitta så er det vel best med ein tofot vil eg tru, ein solid sak med litt vekt i.

 

Rifla tja, ei standard jaktrifla med kikkartsikte og lydempar vege no litt det då ei tung er sjølvsagt betre då men kanskje det kan gå med ei vanlig og, blir litt meir allround. Sjølv har eg ei rustfri tikka t3x i 6,5x55 og synes den er grei.

Dersom eg var deg hadde eg valgt 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

beaker skrev (49 minutter siden):

Husk at når dyret kjem kan det være begrensa med tid til å stille om på kikkerten...

Det kan det vera, ein må vera snar men ikkje for snar er det noko som heiter..

Mi erfaring med hjort er at ein har nå stort sett tid til og stilla på kikkertsikte då. Eg ville rett og slett hat det oppskrivd kor mange klikk eg skulle ta på dei aktuelle avstandene, ts har jo allerede vore forutsjåande nok til og kjøpa ein avstandsmålar så då er det berre og bruka den og skru antall klikk. Du må berre ha eit system så du kan nullstilla siktet.

Tårn og sånt på siktet har eg ikkje vore borti men vanlige klikk fungere vel greit, eg er vane med 1 cm pr klikk på 100 meter, 2 på 200, 3 på 300 osb.

Link to comment
Share on other sites

Fra en som ikke driver med langhold:

 

Tren mye på avstander som er lengre enn de du får på jakta. Få et ferdighetsnivå som gir marginer i forhold faktisk avstand på jakt. Marginer er kjekt å ha. Legg ned god innsats i best mulig støtte og skytestilling på jakt. Får du ikke til dette så gjelder heller ikke resultatene på skytebana hvor man bruker tofot og bakrest.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (10 timer siden):

Men putt vekt i pipa

Så om man kliner til med m24 profil er man på riktig vei.

 

M67 skrev (10 timer siden):

Man bør også ta seg mye bedre tid

Blir ikke å skyte noe som beveger seg nei. I skauen så tar man jo de på langarm selv om de jogger, men to forskjellige verdener. 

Sunnmøring skrev (7 timer siden):

er det fritt fram så bør en bemanne postene med litt hold på med jegere som evner å håndtere holdene

Helt sant, problemet er jo at all skyting er ferskvare. Gamlingen hjemme har jo skutt enorme mengder og mye langt, men han sa med en gang at han hadde blitt for gammel for slikt. Dermed får sønnen og de yngre på laget ta ansvaret for å lære ny triks.

Sunnmøring skrev (8 timer siden):

"cowboy"

Er vel heldige med jaktlaget og ingen har noen store fordommer mot det ene eller det andre. For å sette det på spissen så hadde selv ikke gamle-Arne brydd seg om det ble skutt elg på kilometeren, holdningen er heller at er du ikke sikker så gir du faen. Skadeskyting er noe jaktlaget ikke tolerer att all. Hadde det blitt skadeskyting første første gang noen løsner skudd på avstand så kunne det nok blitt bannlyst i jaktlaget rimelig fort. Holdningen ligger mer i den leia.

 

Sunnmøring skrev (8 timer siden):

Angående rifle så kommer en langt med et standard våpen

Hadde ikke gjort noe om rifla jeg bygger kunne blitt litt mer allsidig, men samtidig så ville jeg ikke bygd en kipplauf nå som jeg vet ting kan bli ett stykke borte. Måtte teste avstandsmåleren og fra der jeg tenker å bygge ett jaktårn så har jeg hold over 500. Ikke i faen om jeg har tenkt å skyte sååå langt, men holda er nå der for treningen sin del. 

 

Sunnmøring skrev (8 timer siden):

I helgen som var så satte jeg opp slike tallerken ut til 490m.. vi var 5 skyttere/jakt kamerater.. og derav fem blinker på hvert hold.. alle måtte ha med seg sin egen avstandsmåler.. de måtte ha kontroll på tabell osv.. noen fikk første bommen allerede på 250m..andre på 300 osv.. og noen klarte alle holdene.. hver enkelt fant ut hvor deres begrensning var..og må enten trene mere..eller redusere avstand.. (underlag og skytestilling var av feltmessig art)

Dette var jo egt ikke dumt! Kanskje vi skulle innført en slags "oppskyting" innad i jaktlaget for de som på sikt skal ha disse avstands postene. Altså at man må treffe alle ellers så blir det skogsjakt på den jegeren det året.

 

beaker skrev (3 timer siden):

Husk at når dyret kjem kan det være begrensa med tid til å stille om på kikkerten...

Sant, men har jeg ikke tid så gir jeg bare faen i å skyte :) 

Stihl Crazy skrev (2 timer siden):

forberedar postane så mykje at han helst kan ligga på jakt og

På 2 poster så blir det nok å bygge noe større jaktårn, terrenget går litt opp og ned i "årer" så om man kommer seg 2-3 meter opp går man fra passe oversikt til full oversikt over lia. Skytestilen blir jo da litt mer benke skyting tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

beaker skrev (3 timer siden):

Husk at når dyret kjem kan det være begrensa med tid til å stille om på kikkerten...

Hvis du har det travelt når du skal skyte langt på dyr, så er det veldig enkelt. Ikke skyt. Det sagt, så tar det 2s å stille et sikte til ønsket avstand.

 

Stihl Crazy skrev (3 timer siden):

Lydempar ville eg absolutt hatt.

Lyddemper er en kjempefordel. Både for å se treffet, høre innslaget, og fordi dyret da sjelden blir støkket om det ikke faller med en gang.

 

lilleulv skrev (2 timer siden):

Tren mye på avstander som er lengre enn de du får på jakta. Få et ferdighetsnivå som gir marginer i forhold faktisk avstand på jakt.

Intern regel her i huset er "ikke dyr på mer enn halve avstanden du kan treffe aktuelt treffområde" (selvsagt i samme stilling). Den blir strekt av og til, men ikke mye, og da har man GOD tid. Typ 45 min med spekulering over hvordan komme nærmere, minst.
Mye trening gir en følelse med hvor smått man kan treffe ut ifra siktebildet.

 

lilleulv skrev (2 timer siden):

Får du ikke til dette så gjelder heller ikke resultatene på skytebana hvor man bruker tofot og bakrest.

? Bruker man alltid tofot og bakrest på skytebanen? 

CA6D5ABB-6024-4842-AACD-C3FC6DC2EDBB.jpg.8ef95d08e8bf0032e81cbb2333a6e3dd.jpg

God tid, trening og kontroll over pust og avtrekk, så samler man på ei lerdue på 300m i denne stillinga.

 

Bygda skrev (12 minutter siden):

Så om man kliner til med m24 profil er man på riktig vei.

Med en 300WM så ja. Mindre kaliber, så trengs ikke like mye rifle.

IMG_7009.jpeg.e6f1ca383685eaa25aa3ebc01491d499.jpeg

"Benkeskyting" fra jakttårn, så kan man skyte tett med små rifler. Her er 2.8kg rifle. Men da ser man ikke treffet...

 

K

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, M67 said:

Det sagt, så tar det 2s å stille et sikte til ønsket avstand.

 

Viss du har god trening, og stilling rett veg ligg i fingrane, så kanskje.

Men kan problemet kan fort bli motsatt, med superlangholdskikkert med 24x og parallax innstilt på 3-400 meter kan bildet fort bli litt utydeleg om elgen finn ut at den skal komme på 25.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (21 minutter siden):

? Bruker man alltid tofot og bakrest på skytebanen? 

 

 

Neida, dårlig formulert. Kort versjon; tilstreb samme anlegg som du bruker på skytebanen. Litt som når man trener på skytebana med rest foran og bak, for så å ende opp med å legge an på en stein i situasjonens hete under reinsjakta. Blir ikke helt den samme god-feelingen. Sikkert flere enn meg som kjenner seg igjen i den.

 

Link to comment
Share on other sites

beaker skrev (20 minutter siden):

 

Viss du har god trening, og stilling rett veg ligg i fingrane, så kanskje.

Men kan problemet kan fort bli motsatt, med superlangholdskikkert med 24x og parallax innstilt på 3-400 meter kan bildet fort bli litt utydeleg om elgen finn ut at den skal komme på 25.

Siden ting kan skje fort på kloss hold, og vanligvis, og bør og skal skje sakte på langt, (med trening går jo det også fortere) så sitter man vel gjerne med minste forstørrelse på, og parallakse på 100m eller noe? Eller 300? Forskjellen der er ikke av betydning på jakt, strengt tatt.
Det sagt, å legge opp til å skyte dyr på 3-400m med god utsikt framover, er nesten den beste måten å sikre at bukken kommer på 7m, bak deg.

 

 


 

 

K

Link to comment
Share on other sites

lilleulv skrev (53 minutter siden):

Kort versjon; tilstreb samme anlegg som du bruker på skytebanen.   -    -   -

   -   å ende opp med å legge an på en stein i situasjonens hete under reinsjakta.

 

Noen av oss har jo fått erfare at det er LITT enklere å rigge seg til på skytebanen, omtrent slik som det vil være ute i "bushen", enn å få steinurda under Vrangnuten til å være akkurat slik som standplassen på skytebanen.

 

Edited by Jegermeistern
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Takker for alle svar og tips!

 

Slik jeg skjønner det på dere så bør jeg aller først starte med å kjøpe kikkertsikte med justerbar høyde og da i MRAD.

Neste steg er å få montert dette på rifla og begynne å trene, om presisjonen ikke er der så blir det ny pipe i 6,5. Deretter så blir det å starte å trene med denne kombinasjonen på ulike hold i jaktsituasjoner. Ikke bare liggende med tofot og bakstøtte. 

 

Etter ett års tid med trening så bør jeg ha en anelse om hvor grensa går for denne kombinasjonen og med stor mulighet er dette også langt nok. Finner jeg derimot ut at jeg savner enda mer tyngde eller utforming for å se treff bedre, så kan jeg heller bygge 300'n som langholdsrifle med 60cm + løpslengde, m24 profil, ect. 

Sånn teoretisk med 60 cm pipe vil barnes 120 gr gi meg ish 639 m/s ved 300m om hastighetskart på nettet stemmer. Dette vil jo da si at blir det blyforbud så fungerer oppsettet ut til 350m og da er det vel snart greit å ha 300wm på elg. 

 

Er jeg inne på riktig vei?

M67 skrev (13 timer siden):

190mm og 228mm

Mulig jeg er dum nå, men what. Tror jeg hadde 1:8,3 eller noe i saueren og 1,8  i remington. Jeg regner med 1:8 osv er inch og du bruker noral mål så 190mm = 7,5 twist? Får man piper i 7,5 er det ikke bare 9, 8 eller 7?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En annen "øvelse" som man kan gjøre er å ta med jaktrifla og en jaktpatron på banen ifm annen skyting. Sette opp ei skive med størrelse på ønsket maksimalområde for treff (papptallerken er nevnt) og lengste tenkbare skyteavstand og skyte ett skudd. Gjentas med jevne mellomrom ved varierende forhold.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil si at kneppverdien ikke har stor betydning ifm denne bruken, da en likevel bruker tabell, men om  ny optikk står på programmet så velger man mrad. Men nullstopp er veldig greit. Ikke alltid lys nok til å se hva tårnet står på og da er det greit å kunne telle fra null.

Link to comment
Share on other sites

Bygda skrev (2 timer siden):

Mulig jeg er dum nå, men what. Tror jeg hadde 1:8,3 eller noe i saueren og 1,8  i remington. Jeg regner med 1:8 osv er inch og du bruker noral mål så 190mm = 7,5 twist? Får man piper i 7,5 er det ikke bare 9, 8 eller 7?

Jeg nekter å bruke Freedom/ Imperial enheter... Men hva produsenten oppgir varierer, noen skriver tommer, andre mm. Korrekt måte å gjøre det på er etter min mening i antall kalibre, altså ca 29 ;)

178, 190/7.5", 200, 205, 210, 220, 225mm står det nå iallefall i skapet, og i pipestabelen min, så at de lages er jeg nokså sikker på.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (17 timer siden):

Jeg nekter å bruke Freedom/ Imperial enheter... Men hva produsenten oppgir varierer, noen skriver tommer, andre mm. Korrekt måte å gjøre det på er etter min mening i antall kalibre, altså ca 29 ;)

178, 190/7.5", 200, 205, 210, 220, 225mm står det nå iallefall i skapet, og i pipestabelen min, så at de lages er jeg nokså sikker på.

 

K

Det er en ting som forvirrer meg litt. Jeg var av oppfatningen at krappere stigning stabiliserer tyngre kuler bedre, men har kortere levetid. 1:8 stabiliserer vel 100gr-150gr relativt uproblematisk, så hvorfor krappere stigning med tanke på blyforbud? Da blir jo kulevekta 120gr... Er de homogene kuler lengre og dermed trenger krappere stigning?

 

 

 

 

Optikk så anbefalte dere tyske sikter, men er det dumt å gå andre veier. Jeg kjøpte jo vortex avstandsmåler og denne fungerer knall, det samme gjør garantien deres. Hadde en viper pst gen II eller strike eagle vært ett fungerende valg for ønsket formål. Annenhåndsverdien er jo relativ god, så skulle jeg finne ut at jeg liker/ ønsker noe bedre er det jo lett å selge ser det ut til.

Link to comment
Share on other sites

Bygda skrev (5 minutter siden):

Er de homogene kuler lengre og dermed trenger krappere stigning?

Ja. Mye lengre, litt mer stigning. Mytene om slitasje er juryen litt ute på. Det er nesten mer som at kuler som trenger rask stigning, krever bedre løp enn "mer stabile" kuler.

 

Bygda skrev (7 minutter siden):

1:8 stabiliserer vel 100gr-150gr relativt uproblematisk

Lykke til med 150gr SMK i 8" stignig.. 

 

Faktum er at ei kule med ei gitt stigning er MER stabil jo tyngre den er  - om du holder lengden konstant. Tenk på det som at masse ytterst stabiliserer, så er kule som er tverr i endene og tung vil være mer stabil enn ei spiss og lett. Ei kule med lang "nese", og boattail har mindre av massen roterende på lang arm, men luftkreftene på spissen destabiliserer den. Les om dette, "Applied Ballistics for Long Range Shooting" f.eks. Og følg "Bryan Litz Ballistics" på Facebook. Der kommer stadig ting om ytreballistikk.

 

Bygda skrev (11 minutter siden):

eg kjøpte jo vortex avstandsmåler og denne fungerer knall, det samme gjør garantien deres. Hadde en viper pst gen II eller strike eagle vært ett fungerende valg for ønsket formål.

Vortex er helt utmerket. Men kikker du i kameratens Swaro eller March for lenge da, så får du lyst... Jeg kjøpte akkurat en Vortex Razor HD Gen 2 - det er jo ikke en billig kikkert, men billigere enn de dyreste. Den er helt knall, menaltså, har man ligget og skutt med en March HighMaster rett før, så, vel... MEN - Vortexen gjør jobben i massevis. Forskjellen er som en dyr bil, og en veldig dyr bil.

 

Man kan lese om ballistikk (jeg har gjort dette mye), man kan tilogmed forstå det, og man kan kjøpe og runke til fint utstyr (huppps...) og alt det der - men til sist, det som gjør deg til skytter, og god skytter - er tid på avtrekkeren (med fokus) og repetisjon av grunnleggende skyteteknikk.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (35 minutter siden):

Vortex er helt utmerket

Hvilket sikte i vortex sitt sortiment ville du anbefalt for en som skal starte med slikt? 

 

M67 skrev (58 minutter siden):

Lykke til med 150gr SMK i 8" stignig.. 

OM man ikke får 7,5 er det da bedre å velge 7 i stigning fremfor 8?

Link to comment
Share on other sites

Bygda skrev (1 time siden):

Hvilket sikte i vortex sitt sortiment ville du anbefalt for en som skal starte med slikt? 

Ethvert nesten. Men om "end target" er jakt, så er disse https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=258477822 kanskje det beste du får som er "billig", og det billigste du får som er "bra".
Selv kjøpte jeg nettopp denne https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=257677901 , men den er kanskje mer ren "langholdskikkert", og vil bli brukt til PRS hovedsakelig.

 

K

Bygda skrev (1 time siden):

OM man ikke får 7,5 er det da bedre å velge 7 i stigning fremfor 8?

Selvsagt, om målet er å bruke ei kule som trenger 7.5". Den vil ikke fungere i det hele tatt i 8", men vil gå like bra ca i 7" som i 7.5. 7.5" er dog langt mer vanlig i 6.5mm enn 7", de siste er nesten vanskelige å få tak i.
Ei gitt kule må ha riflestigning brattere enn en eller annen verdi, f.eks. 200mm. Det er ikke slik at dette da er optimalt, og den virker dårligere og dårligere ut fra dette.
Det er et minstekrav. I kule som "trenger" 8" vil som regel ikke gå i det hele tatt (som ikke treffe skiva på 200m) og gjerne slenge kule avgårde på tvers i 9" stigning, kanskje vil en få "elendig" presisjon i 8.5", med enkelte skudd som "blir borte". I 8 vil den da gi god presisjon, og litt avhengig av hvordan produsenten spesifiserer, også på langt hold. Men mange kuler "trenger" litt brattere enn oppgitt for å ha den oppgitte BCen på langt hold, og mange kan spre "merkelig" mye på langt hold (>6-800m) i ei stigning som gir topp presisjon på 100-200m. I et hakk brattere stigning flyr de beint, og gir topp presisjon og full BC helt ut. Dette varierer fra kule til kule.
Om ei kule som trenger 8 (og altså knapt virker i 8.5) får 7, eller 6.5 for den del, så vil det ikke nødvendigvis være negativt, men noen ganger kan kuler av dårlig kvalitet (de er ubalanserte) eller/ og i veldig stor hastighet (altså lette kuler) få redusert presisjon i veldig rask stigning. Problemet er velkjent fra 55gr bulkammo i 223 laget for 77-80gr kuler. I 6.5mm, hvor f.eks. 100gr Sierra er ei kule av god kvalitet, ser en ikke dette problemet like ofte, selv om en skyter 100gr kula som trenger kanskje 12" stigning, i 7.5".

Idag, med blyfritt på "incoming", og nye flotte lange kuler som ikke går godt i 8", så vil piper jeg kjøper til alt annet enn ren DFS-skyting ha 190mm/ 7.5" stigning. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor bare ikke kjøpe ei rifle i 7mm remmag som idag har tilgjengelig blyfri fabrikkammo med 9g kule?

Innskutt på 300m med Barnes 139gr LRX,  i fabrikkammo, er kulebane aldri over 12 cm over siktelinja fra 0 - 300m og den ligger -11cm på 350. Lengre hold enn det er vel ikke å anbefale for den jevne jeger? 

KISS; keep it simple stupid. Ikke vits i å skru et knepp på kikkerten. I dette tilfelle er en vanlig Swaro/Zeiss/Leica jaktkikkert best.

 

Har man en Blaser kan man mengdetrene med løp i 308(for å trene håndtering av rekylimpuls og levetid på løp) og/eller 22lr.

 

Ellers er 2 stk identiske rifler, feks Rem700, en i jaktkaliber og en i treningskaliber aldri feil.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (33 minutter siden):

Innskutt på 300m med Barnes 139gr LRX,  i fabrikkammo, er kulebane aldri over 12 cm over siktelinja fra 0 - 300m og den ligger -11cm på 350

På voksen elg er det muligens innafor å sikte 12cm fra der du vil treffe. Er du da normalt slumsete til å skyte, så treffer du innafor en radius av 10cm fra der du sikter (på f.eks. 350m), og vil da "alltid" treffe innafor en sirkel med radius 20cm. Greit nok...

Eksemplet ditt viser egentlig bare at man må skru, selv med "flattskytende kaliber", man må holde rede på kulebanen, og det spiller da liten rolle om man skrur 3 eller 6 klikk. Eller 18...

 

To like rifler, eller ei med to piper er meget smart. Man kan da ta all basistrening på 100/200/300m med 308Win, som kan lages eller kjøpes rimelig, og pipene lever lenge. Moderne låskasser (dvs uten løs rekylklakk, og med moderne gjenger) lar en skifte pipe som man vil uten at man er bundet til Blaser.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vel, hvor mange jegere er det som greier å holde 60 reelle jaktskudd ("kalde skudd" med puls, vær, vind, forskjellige anlegg, oppover, nedover, etc ) innenfor en radius på 10cm på 350m?

Der er vi ved essensen. 350m er langt utenfor yttergrensen for de aller fleste jegere uansett hvor egnet rifle man har.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (2 minutter siden):

Vel, hvor mange jegere er det som greier å holde 60 reelle jaktskudd ("kalde skudd" med puls, vær, vind, forskjellige anlegg, oppover, nedover, etc ) innenfor en radius på 20cm på 350m?

En del er det nok, en radius på 20cm er et greit stort dasslokk, og jeg kan nok hente et geværlag som kan det, på under halvtimen. Men din metode halverer avstanden de vil klare det på.

En annen ting er misforståelsen du maler videre på, at man skyter uansett, på jakt lar man være å skyte om det ikke "ser bra ut", og da utgår mange tilfeller av vind, stillinger og vinkler. Det er også her mye av treningen kommer inn, ikke bare blir man bedre - men man lærer hva man ikke kan. (og det er mye)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte feil i posten når jeg skrev 20cm radius. Det skulle vært 10cm radius og det har jeg rettet.

 

Jeg mener ikke at man skyter uansett. Men alle jaktskudd man faktisk avfyrer teller.

Edited by Torf
  • Like 2
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 timer siden):

"langholdskikkert"

Titta på litt forskjellig, men er vel der at jeg snart tenker jeg like greit kan kjøpe noe som er laga for langhold kontra jakt. I skogen bruker jeg ikke kikkertsikte uansett. Sånn rett fra youtube så ser det jo ut som strike eagle vinner over pst'n så kanskje jeg skulle starta med ett slikt. Med ringer og kikkert så er det ish 10 lapper.

M67 skrev (16 minutter siden):

To like rifler, eller ei med to piper er meget smart. Man kan da ta all basistrening på 100/200/300m med 308Win, som kan lages eller kjøpes rimelig, og pipene lever lenge. Moderne låskasser (dvs uten løs rekylklakk, og med moderne gjenger) lar en skifte pipe som man vil uten at man er bundet til Blaser.

Nå begynner denne elgen å bli dyr i kiloen altså 😂. Hansen lager sikkert låskasse til meg med fast rekylklakk, men så er det vel 20lapper for kassa, + 10 lapper for pipe + 15 lapper for stokk+ 3 lapper for avtrekk og vips kom man på 48-50 lapper. Siden begge riflene er LA så kan jeg vel i teorien kjøpe en stokk og bruke denne til begge våpnene etter behov? Man må vel ikke bedde manners/ mcmillan sine stokker?

 

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, vavlo said:

Vi diskuterer vel skyting på 300-400 m, ikke langhold i ordets egentlige betydning

Nåja! Si ikke det? Da jeg var på årsmøte i et av skytterlagene mine, så kunne en eldre jegerprøveinstruktør fortelle at det var blitt så populært med langhold og skyting på 200 m. 100 m banen var litt for kort.. Jeg klarte å holde kjeften, men faen som det klødde🤣

@Torfgav deg en tommel opp slik at du kom i «null»😇

Edited by Bly
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (43 minutter siden):

gav deg en tommel opp slik at du kom i «null»😇

Fair is fair, men dissliken var ikke ubegrunnet ;) Han hinter til "hvor mange jegere kan skyte så og så langt og med sikkerhet treffe en 10 cm plate hver gang". For meg så blir det helt fjernt å i det heletatt bry seg om slikt. Det er ikke sånn att denne typen jakt er for alle, og det har jo heller aldri vært sagt i tråden. Opprinnelsen for tråden var jo at en som ikke har greie på dette "meg" søker kunnskap om hvilken retning man bør begynne i for å komme til "målet". Jeg har jo også presisert at dette ikke blir for årets jakt, men kanskje man kan komme dit etter ett år med trening at man vet mer om hva det innebærer og hvor grensen går. Jeg har også nevnt at postene blir jaktårn (benkeskyting) og andre poster der man kan ligge. Så å da prestere med å ramse opp høy puls, dårlige forutsetninger, lite trening og hva den alminnelige jeger greier blir jo bare vas. Som @M67 sa så skyter man jo ikke om ting ikke ser bra ut, det er jo her sikker og human jaktutøvelse kommer inn i bildet enten om det er i skogen på 10 meter eller der ute.

Vi vokser alle opp på forskjellige plasser og dermed blir vi utsatt for forskjellige elementer. 

De elementene jeg har vokst opp med er å jakte på dyr i fart 99% av tiden og på grunn av at Norge er inngrodd i vegetasjon er det kanskje dette de fleste er vant med fra før. Dette har sikkert  bidratt til å gi bilde av at jakt på litt lengre avstand er superduper komplisert, eller totalt uansvarlig. Siden ola Nordman knapt treffer blinken på 100meteren. Jeg beskrev også i første innlegg at vi på laget har jo gitt totalt faen i presisjon ect og siste 4 åra har jeg jo tatt over 20 elg med en mauser som knapt henger sammen og på en god dag består storviltsprøva. Snakker jeg høyt om det derimot så møter man kommentarer som "tullete at man må treffe på 100 meter når man knapt skyter over 50m", men snakker man høyt om å skyte langt så kommer det sånne "hvor mange jegere greier å treffe 10cm skiva på x hold?" Jeg driter da i hva andre greier, hvilken betydning har det for meg? Sannsynligheten for at @Sunnmøringeller @M67 med valgt utstyr skadeskyter en elg på 700 meter er sikkert like stor som ola nordman som skal treffe på 50m. Igjen har ikke deres ferdiger noen betydning fro hva jeg får til, de kan bare gi med tips om hvordan jeg kan komme meg dit. Dette er jo trådens opphav "hvordan begynne" 

 

Konklusjon, det er vel ikke lettere å ta løpende elg i skogen på langarm enn å ha all verdens tid, måle avstand, ordne seg til,  klikke seg i riktig høyde, vente på full breiside og rolig presse avtrekket. Vi her hjemme har jo brukt å henge opp planker i tau fra låven og trent med 22lr på å skyte ting i fart, elgbane,  dette gjør vi jo ved gjeve mellomrom. Hvor mange jegere bør skyte dyr i fart i det heletatt- ikke alle. Er det for alle å skyte dyr på lengre hold- nei. Hva må til for å oppnå sikker jaktutdøvelse i begge tilfellene - trene på akkurat dette. Vi er jo alle individer og har våre ferdigheter og kunnskaper. Kommer vi ute for nye utfordringer så er det to veier å gå, enten gir man faen ellers så får man lære seg noe nytt. 

- Jeg vil lære noe nytt.

 

vavlo skrev (1 time siden):

Er vel ingen grunn til å bananas. Vi diskuterer vel skyting på 300-400 m, ikke langhold i ordets egentlige betydning

Nei, jeg ser ikke helt problemet jeg heller😅. Vi skøyt da mye på 300 med diopter i DFS dagene, så 100meter ekstra med optikk osv bør da ikke være noe wow. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (4 timer siden):

Kor langt er lengste hold sånn ca du har planar om og skyta på?

Lengste avstanden jeg har tenkt til å skyte blir nok så langt jeg treffer hver gang, avstanden i seg selv er heller ikke den store. Bilde tatt gjennom avstandsmåleren fra der vi tenker å bygge jaktårnet ut til den nedre delen av sletta før skogen igjen begynner.

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

Bygda skrev (6 timer siden):

Nå begynner denne elgen å bli dyr i kiloen altså 😂. Hansen lager sikkert låskasse til meg med fast rekylklakk, men så er det vel 20lapper for kassa, + 10 lapper for pipe + 15 lapper for stokk+ 3 lapper for avtrekk og vips kom man på 48-50 lapper.

Billigrifle ;) Uansett koster jo en Blaser mer enn det. Og man kan bytte pipe i en hvilken som helst T3. Hvis du er gammel DFS-skytter ville jeg vurdert å bare sette en egnet stokk på en 200STR. Jeg tipper at de 10 lengste jaktskuddene mine er skutt med 200STR, selv om jeg har en whoa-super-duper-shit Hansen til 50 lapper, som er tenkt og ment for jakt på langt hold... Saueren skyter man med hele tida, og man vet hva som går ikke går, og man har tilliten som skal til, siden man traff midt på gongen på 650m forrige onsdag, og på 400m lørdagen før, og man generelt ikke får våpenkort på pipa før den er utslitt...

 

Bygda skrev (Akkurat nå):

Bilde tatt gjennom avstandsmåleren fra der vi tenker å bygge jaktårnet

Det er vel eneste argumentet for å velge noe annet enn 6.5x55 - selv om elgen nok bikker da og.  Men Finn er din venn https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=258739170

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (20 minutter siden):

gammel DFS-skytter

Når man er i slutten på 20 åra må man vel erkjenne alderen... Hold på med dfs fra 6-18år, men da var det ikke igjen noen fra "gjengen" og miljøet var på sin veis ende. 

M67 skrev (23 minutter siden):

Jeg tipper at de 10 lengste jaktskuddene mine er skutt med 200STR, selv om jeg har en whoa-super-duper-shit Hansen til 50 lapper,

Alternativet kunne jo brått vært at jeg legger penger i Remington som jeg har i 300winchester, ny stokk og pipe. Samtidig kjøper jeg tilbake en 200str og  kaster på en mcmillan stokk. Pipene kjøper man som brød i butikken og presisjonen er jo upåklagelig. Mye billigere mengdetrening får man vel ikke Hadde du faktisk valgt 308 over 6,5 x 55 siden du nevnte det som treningskaliber? 

Minuset her er vel at man ikke får mcmillan stokk til sauer ny og må vente på noe dukker opp på finn, men sååå hast er det jo ikke. 

 

Mye kule greier på finn ;) 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=253286610

 

 

 

Er det noe poeng i å trene med 22lr på lengre strekker evt hvor langt ut er det meningsfullt å trene på papplatene Kombinerer jeg en 30moa rail med strike eagle og norma 2, skyter jeg meningsfullt på 200m da? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vigtigste utstyr til jagt på hold over 300 meter.
Et elektronisk apparat, som kan paralysere dyret, så det ikke kan flytte sig i det ½ sekundt der går fra du beslutter at trykke, til kuglen er ute på målet.
Om dyret begynder at gå, og afstanden er 300 meter, ja så har dyret flyttet sig mellem 1 og 3 meter fra du trykker til kuglen er fremme
:-) 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Man får alltid gjøre en risikovurdering. Konsekvensen av at dyret plutselig beveger seg kan være stygg skadeskyting, så sannsynligheten for at det skjer, akkurat i det kula er i lufta, må være lav nok for at risikoen skal være akseptabel.

Link to comment
Share on other sites

Som regel anser ikke storviltet oss for en fare når holdene er pluss 300m..  og de er "nysgjerrig" "oppmerksom" på jegeren.. en liten video fra jakta i fjord.. Filmet/skutt av Knut Erik..  som viser hvor mye en må provosere for å få dyret skeptisk på jegeren..

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bygda skrev (33 minutter siden):

Hadde du faktisk valgt 308 over 6,5 x 55 siden du nevnte det som treningskaliber

Usikker. I en 200STR hadde jeg nok ikke det. Men i ei rifle der piper må tilpasses/ ikke er melk og brød, kanskje. Jeg bruker det endel i riflene jeg har som har for kort magasin til 6.5x55. Grunnen er jo pipelevetiden, som er dramatisk mye lengre. Forutsetningen er at man har tilgang til mengder av billige hylser, det er normalt enklere i x55.

 

ignorant skrev (26 minutter siden):

Om dyret begynder at gå, og afstanden er 300 meter, ja så har dyret flyttet sig mellem 1 og 3 meter fra du trykker til kuglen er fremme

Det er en ting man må tenke på. Men et dyr som står og beiter beveger seg ikke 1-3m fra stillestående på 0.35s. 

Uansett bør man klart ikke skyte på dyr som ser ut som de kan ta ut, som står klar til å ta et skritt, som ditt og som datt. Det siste dyret jeg skjøt på "langt hold" lå i dagleie. Hvordan (og hvorfor) tror du et liggende, sammenkrøllet rådyr som tygger drøv og aner fred og ingen fare skal forflytte seg 3m? Eller et som akkurat har hatt hodet oppe for å sjekke, og så senket det for å spise mer? 

Men det er et poeng. @Bygda ser ut til å snakke om jakt i sammenheng med klassisk elgjakt, og da ser man stort sett urolig dyr, dyr som skal et sted, og dyr som "ikke er til å stole på" - kanskje er disse dyrene grunnen til at mange tror dyr er så urolige? For om man er alene i skogen, så er dyra faktisk rolige. De stresser ikke rundt.

 

Jeg var i Tyskland i fjor høst, og det store områder og mange fine tårn med lange hold fra. Og jeg så en hel mengde dyr, på alle slags hold, både sent og tidlig. De jeg skjøt skjøt jeg om morran - de dukket opp ut av grålysninga - kanskje i en skogkant - helt uvitende, om ca alt, og helt rolige. De ser, hører, lytter, spiser, litt - så ser, hører og lytter de. Når de senker hodet etter en runde rutinelytting, da smeller det.
Vi så langt flere dyr om ettermiddagen. De kom ut av skogen, kikker hit, lytter dit, tar en jafs gress, stopper opp, lytter, går hit, går dit - går avgårde... Det har skjedd mye i løpet av dagen, folk alle veier, og dyra er på tur, skal et sted. 

 

Akkurat som ideen om at man skyter under alle forhold, er ideen om at man kan skyte et dyr bare man kan treffe det om det står i ro - bare tull. Man må faktisk tenke, på det @vavlo sier: Hva er sannsynligheten for at dyret flytter seg.

 

Og dette er kanskje grunnen til at jeg ikke har den store troa på trådstarters elgjakt.  JEg så mye elg i elgjakta i år. Men ingen jeg kunne skutt på langt hold. Før og etter derimot, med fred i skogen, oh yes...

 

IMG_7972.jpeg.d96e2328f64e85e1d5d679a65416959d.jpeg

Denne karen ligger og tygger drøv på 430m hold. Ikke rent skudd, og usikker på hvor langt det er fra furua foran og fram - men det kan man måle om man gidder (om den er på kvota)

 

IMG_7984.jpeg.0f04f2bd358fe135dbddb7b0e2c7442c.jpeg

 

K

 

 

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

M67

 

Lidt flisepikkeri 
ved en utgangshastighed på 800 m/sek og en jagtkugle bc, Så er det vel forventeligt at du har en gjennemsnitshastighed på rundt 700 m/sek
Så giver det en nettoflyvetid på 0,43 sek
Er det med 9,3 og tung kugle, så taler vi vel om 0.5 til o,6 sekund
Tillægger du så tiden fra beslutning om tryk, til kuglen er på vej. Så er det nok ikke fejl med ½ sekund. 
Om dyret starter med rask gang så beveger den sig vel ca 2-3 m/sekundt om dyret springer, taler vi vel om 3-6 meter pr sekund.
Så det er vel klart muligt at dyret flytter sig 1 meter Og da har du nok et spendende eftersøk i vente.
Da man i mange lande opfatter det som uetisk at skyte på liggende dyr, så er senariet ikke utenkeligt.
Om dyret ligger og de rejser sig i selve skudet. Ja så risikerer man vel et lavt tref/bom
-
I størsteparten af tilfelde, så går det vel uten problemer. Men der er en riiko som økes jo lengere hold. Selv for "Sniperen" 


 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bygda skrev (14 timer siden):

 Så å da prestere med å ramse opp høy puls, dårlige forutsetninger, lite trening og hva den alminnelige jeger greier blir jo bare vas. 

 

 

Ville du aldri fått høyere puls av å plutselig få en 24-takker i skuddfeltet etter å ha sittet 3-4 timer på post i litt skiftende vind med regn og sludd uten å bli kald som et eksempel på dårlige forutsetninger?

Dette har jeg opplevd mange ganger selv i gampevær i Norge. (bortsett fra 24-takkeren...)

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (3 minutter siden):

 

Ville du aldri fått høyere puls av å plutselig få en 24-takker i skuddfeltet etter å ha sittet 3-4 timer på post i litt vind med regn og sludd uten å bli kald som et eksempel på dårlige forutsetninger?

Dette har jeg opplevd mange ganger selv i gampevær i Norge. (bortsett fra 24-takkeren...)

I starten så var det jo full puls bare man hørte på radioen at det var observert dyr i området. Nå så er jeg veldig tett på å kunne omtales som totalt likegyldig i øyeblikket. Når elgen kommer gjennom skogen så er det ikke blodpompa som slår for fult lengre. Sannheten er vel den at jeg bare ser elgen, løfter børsa og gir den ett nikk/ smil når jeg stor over den etterpå.

 

Fordelen med å jakte i skoger nærmere bebyggelse er jo den at elgen ikke er redd røyk. Hvordan finner du meg på jakt? Jo du finner idioten som alltid sitter med bål om det er surt vær ute 😂. Av de 50+ dyra jeg har tatt på mine 12 år så er sikkert halvparten eller mer av de skutt mens jeg sitter å roter med bålet. Sitter jeg i jaktårn så drar jeg nok på meg kjeledressen, fryse går man lei når man har blitt gammel.😎

 

Når det er sagt så hadde jeg blitt stor i øyna om jeg så en 24- takker. Største jeg har skutt er 13-takkeren som henger på veggen. 

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (9 timer siden):

Usikker

Par spørsmål:

1) Hadde du valgt bort saueren som treningsrifle om du ikke drev med DFS lengre? Eksempelvis hadde du da tatt en t3 i 308 med feit løp og fornuftig stokk i stede for å kjøpe en str med 6,5 eller 308 pipe? 

2) 308 har jo levetid på 8000+ om den ikke blir skutt varm, vil dette forandre seg med blyfrie?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...