Jump to content

Hvordan begynne med fornuftig jakt på lengre avstander.


Bygda

Recommended Posts

MatsPelle skrev (1 time siden):

Fart er jo alltid gøy, men komprimerer ikke kruttet om du bruker n550 og 170 gr+ i  308 en god del @M67.
 

Kruttet er komprimert i de hardere ladningene ja. Ser du i VV sine tabeller så står det «K»

 

 

 

MatsPelle skrev (1 time siden):

 

n150 er jo litt treigere, men man får vel rundt 800ms med 170 gr kule?

N140 gir vel enda mer fart, men da er man vel noe begrenset mtp kulevekt.

Her skjønner jeg ikke rangeringen din av krutt. Rangeringen i brennhastighet er N19-N550-N150-N140. 
 

Med 175gr kule er en på vei ut av «sweet spot» for N150, og N550 vil ha gode odds for å være det «beste» kruttet.

 

8F89BCF9-4E76-41C7-80E6-6658E21A94CF.jpeg.ca3c81ee19aa25dd42cb83a265714486.jpeg

 

Ladningen her gir 870-875m/s i et 70cm løp. Gikk svært bra også. Kappa til 55cm, og ligger vel rundt 830-835 etterpå.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

MatsPelle skrev (50 minutter siden):

Fart er jo alltid gøy, men komprimerer ikke kruttet om du bruker n550 og 170 gr+ i  308 en god del @M67. n150 er jo litt treigere, men man får vel rundt 800ms med 170 gr kule?

N140 gir vel enda mer fart, men da er man vel noe begrenset mtp kulevekt.


N150 gir som hovedregel alltid mere fart enn N140.. og N550 gir mere fart enn N150..173CF376-40CF-4D42-92A5-FECB135C3C4B.jpeg.89d7fa72795c74bab27847e4904cbe03.jpeg

 

Om en har mulighet til å operere med lenger col enn de 71mm som magasin ofte setter begrensing på så gir det andre muligheter enn det tabellen sier..

290DEBFC-4DBD-4A1F-AC01-30C3857F0901.jpeg.4e988a17c781a5bc171badb2e2b40ac1.jpeg

 

om du ser på tabellen så er det ikke alltid farten her stemmer.. det er i den aktuelle pipen..

feks. Så med Scenar så oppgir de en V0 hastighet med 61 cm løp med N150 og 46.8 grs på 818 ms.. mens i min SAKO TRG M10 så har jeg V0 på 885 ms med 68 cm løp og col på 72,60mm med 46,1 grs N150 og V0 840ms i min 50cm Hardy carbon pipe med samme kule, krutt og kruttvekt og col på 71,25mm.. men ja det kan knase litt i krutt når en bruker N550 på Max ladning når en setter col til 71mm men en kan jo komprimere kruttet i patronen med en vibrator så blir det mere plass om en vil det.. 

Link to comment
Share on other sites

https://youtube.com/clip/UgkxUrNHojSPAV514XuC4ZC8g9k5Qt_Nep-Y

 

308 er ikke så ille som mange skal ha det til, men det funker bare ikke i alle karabinene folk skal ha fordi "308 tåler å kappes"...
Det var en kar innom skytebanen i går for å teste rifla si, som etter anbefaling både herfra og derfra var kappet til 50cm pipe, "det gjorde ingen stor forskjell" var han blitt fortalt. Etter litt luring på hvorfor han traff så lavt på litt lengre hold ble kronografen tatt fram, 695m/s... Da blir det trått på langholdene.
Så jeg vil nesten understreke, at skal du ha det gøy med 308 på lange hold, så ha så langt løp som overhodet mulig.

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (5 timer siden):

Så jeg vil nesten understreke, at skal du ha det gøy med 308 på lange hold, så ha så langt løp som overhodet mulig.

Men emmm. Da blir det jo halvdumt kjøpe en t3 i 308 da eller er det med 57 cm lengde nokk? Når pipa en gang om noen år er skutt ut så kan jeg jo kjøpe veldig langt, men med 308 blir nå det noen år.

 

Forresten imponert over vortexen jeg kjøpte. Montere den på 22lr rifla og greier nå å lese skilt nummeret på hengeren jeg har ved jorde-kanten.  550 m ca. Mulig yngre "kremt enda noen år til 30". Ser bedre i optikk? 

Edited by Bygda
Link to comment
Share on other sites

Hvis vi hadde greid å overtale noen, Jaktdepotet?, til å ta inn Warner Flatline kuler fra USA kunne man hatt det moro med 1-8" 308-piper i Sauer STR som har 30-06 magasinlengde.

Dyre kuler men dette er en type greie "bare for at det går an!"

 

198gr Flatline har sinnsyk ballistilkk: ( det var en som solgte 1000 slike på finn for noen få år siden )

 

image.png.d8874e49425e739661caa7c5c612be6f.png

 

 

 

Noen har det gøy med 308 i USA:

image.png.c2fc2a9dcaeeaa31bf6317b6c201583b.png

 

Et mer normalt oppsett er Flatline 155.5. Denne krever også langt STR-magasin, patronlengde ca 80mm

 

image.png.b529fcb342cb5bfced9fee4aa6f133f3.png

 

image.png.3e8049bd384faa98e387583ffe759726.png

 

Og så har de ei kompromisskule for "308-magasiner":

 

image.png.bc01dc482b3964bd723258b464d05314.png

 

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Det er 6.5mm-kuler. Warner, LeHigh og Cutting Edge. 115-125gr mener jeg - det er så lenge siden jeg bestilte at jeg har glemt det. Importtillatelsen er gått ut også, men ny er på vei.

 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Bygda Angående kaliber så er det ikke så veldig mye stresse over da man lærer å treffe til slutt uansett. Om du blir å skyte MYE så har jo naturligvis 308 fordeler ovenfor 6,5 x 55 om du bare ser på pipeslitasje,  men så er ikke 6,5 x 55 så forferdelig når det kommer til pipe slitasje heller.  

Om du eksempelvis bruker norma gt bane eller dl bane for å øve deg på å skyte på lengre strekker så trenger du jo ikke å gå full mag dump heller.

 

Nå tar jeg meg friheten til å anta ting altså, men jeg tipper at om du/ de på laget ikke har brukt så mye tid på skytebanen fra før så kommer du heller ikke til å gå fra å skyte 50 skudd i året til 5000 med grovt.

Om vi da da tenker at du blir å sette opp blinker på 200,250,300,350,400,450,500,550,600 så er det ikke veldig mye poeng "etter min mening" å skyte samlinger på disse blinkene. Klart man skal vite hvilken presisjon man har på de ulike holdene, men dette er jo ikke noe man tester så mange ganger. Rent treningsmessig så vil det jo da kunne være fint å ha nedtelling på 60 sekk der du skal prøve å gjøre alt klart, justere, korrigere, finne skytestilling og skyte på blinken før tiden renner ut (se THLR på youtube). Da skyter du si 2 skudd på 200m før du ser på blinken, observerer resultat, noterer og lærer. Du gjør det samme på alle de andre holda. og da har du brukt 2*9= 18 skudd. 

Tenker vi da at du gjør akkurat denne treningen hele året - ferier- jakttida- når det er bikkjekaldt, så ender vi opp med 35 uker?. 35 uker *18 skudd = 630 skudd.

I tillegg til dette har du jo trent jevnlig med 22lr og her går det kanskje ei pakke i uka eller mer. Noen uker skyter du flere, og andre har du ikke tid eller mulighet. Samlet sett har du da skutt 2500+ med 22lr 630 med 6,5 og 100 med 300win. Dette betyr at du skyter 3230 skudd hvert år og er da på god vei til å gjøre deg kompetent til ønsket formål. 

Tilbake til pipeslitasje.

Det er ikke poeng å bruke felt ammo til så korte hold når du uansett vil kjenne de holda du skal skyte på. Dette betyr at du bruker Norma GT/DL bane 130gr 830 ms eller lignende. Kombinert med at du skyter 2 skudd her og der og aldri får varmgang så kan vi forvente god levetid på pipa. Jeg vil si at vi kan forvente 3500 med topp presisjon uproblematisk. 

3500:630= 5,56 år

 

Konklusjon:

Du skyter litt mer med 6,5 en jeg har beskrevet og ender opp med å ha topp presisjon i rifla i 4 år. Etter 4 år må du ha ny pipe, og denne rifla sender du inn til børsemakeren i det du starter med 300wm treingen rett før jakta. Børsemakere har jo ofte dødtid etter jakta begynner og har du fått bestilt evne før du sender den inn så går nok hele prosessen rimelig fort. Du har altså tilbake rifla før du savner den.

 

Ikke noe feil med 308, men det er ikke noe feil med 6,5x 55 heller ;) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (1 time siden):

Anskaffe 30-06 pipe.

Resten i STR er dimensjonert til 30-06, ikke 6,5x55

Så det blir ikke noe tull med magasiner om man bruker 3006? Eller må man da lade de veldig korte, hva er max coal man kan ha?

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Bygda said:

max coal

For alle praktiske formål så tror jeg den bør stoppe på 87mm. Hele magasinet er 90mm utvendig og laget i ca 1 mm gods. Hvis man absolutt må lengst mulig kan man nok tyne COL til 87,5mm. Magasinet er ikke den største utfordringen med STR.
 

Nå har ikke jeg fulgt med på utviklingen av 30cal kuler, men 30-06 har nokså lang hals så det burde være rom for litt justering på settedybde om ikke kulene er veldig spesiell med kort bæreflate. 
 

Det som derimot er utfordrende med STR og ideen om å kamre om ei 308 pipe til 30-06 AI er løpstwist. Sauer lager 30 cal pipa med 1:12. Om ideen er langhold, som tråden omhandler, så holder dette ikke lenge for kulene man antagelig vil skyte. Jeg ville først som sist skaffa meg ei custompipe med 1:8 og fått den kamra i 30-06 og droppa hele AI tullet. Om noe så kan man vurdere om kammeret skal tilpasses en lengre settedybde eller en spesiell kule. Det er alltid lurt å bestemte seg for hvilken kule man skal skyte på forhånd i et sånt prosjekt. Magnum Hansen lager sikkert slike piper i bøtter og spann. Det koster ikke nødvendigvis mere enn å kjøpe ei original  308 pipe som man må få kamret om til 30-06 AI. Ei original 30-06 Sauer 202 pipe kan enkelt tilpasses en STR om man får tak i en billig, men den har også 1:12 og er tynn. Men lader man ikke selv, og bare skal skyte fabrikkammo, så er det en mulighet på lik linje med og bare holde seg til 308 som da gjør akkurat samme nytten.

 

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (11 minutter siden):

87mm

Da burde det jo strengt tatt ikke være noe problem å både kjøpe fabrikk ammo i 3006 og lade. Standardlengde for patronen er vel 84,84 mm. 

Da vet jeg at muligheten finne, så får jeg se hva jeg gjør. 

Starte med 22lr og se hva man savner og hva man liker med denne kombinasjonen :) 

Link to comment
Share on other sites

On 5/29/2022 at 9:25 AM, Bygda said:

Standardlengde for patronen er vel 84,84 mm. 

Og det er veldig lite! Du må huske at det er en gammel patron, og mye har skjedd siden 1906.  De 2-3 mm ekstra som STR magasinet gir er også fort for lite om du tenker å lade de virkelig lange kulene. Skal du f.eks lade en Berger 245 Grain Elite Hunter så mangler du i hvert fall 3-4 mm for at det skal være mulig å få det ned i magasinet. Sist jeg tenkte tanken på 30-06 i STR så var det vel 208 Grain A-max som var den opplagte kandidaten. Den kula mener jeg skulle akkurat være mulig å få ned i magasinet. Så igjen, du bør vite hva du vil før du starter det løpet.

 

Skal du bare kjøpe fabrikk ammo kan du like gjerne holde deg til 308 som gjør akkurat det samme som fabrikk 30-06. Billigere løp får du også i 308.

Link to comment
Share on other sites

Jeg endte opp med å kjøpe en cz 457 i kaliber 22lr, men mtp så lange ventetider det er på søknader så fikk det bli på utlånserklæring. Det jeg nå lurer på er hvor langt er egentlig optimalt for 22lr?

Aller først pussa jeg rifla og starta med å skyte cci standard på 15 meter og med støtte alle steder var det ikke veldig krevende å skyte 250/250 med demper.

Med godt mot stakk jeg på banen for å strekke avstandene- mye mygg i skauen så da stikker jeg på banen med 22lr.

Jeg fikk følgende resultater: med 5 skudds samlinger

cci standard 30m=14mm

cci standard 40m=16mm

cci standard 50m=36mm

Noe imponerende resultat var det jo ikke og deg gikk derfor over til SK rifle match, skøyt en halv boks på "måfå" for at denen ammunisjonen skulle få en viss legering av sin voks før testing. 

SK rifle match 30m=7mm

SK rifle match 40m=10mm

SK rifle match 50m =12mm

cci er dermed permittert til annen skyting enn stående og 15 meteren, men jeg kan heller ikke si at jeg fikk noe wow effekt av skytinga. Hadde det ikke vært for at tida rant ut så var planen å lage en tabell for 15-->150meter. 

 

Det jeg likevel grubler litt på er hvor langt er det egentlig vits å dra 22lr og hvilken presisjon kan man forvente seg av kalibret på ulike avstander. Skyteferdighetene kan jo alltids forbedres, men dette realistisk repeterbar presisjon eller er dere andre vant med 5mm samlinger på samme hold. 

Grunnen til at jeg spør er jo fordi jeg tenker på DFS skyttere som trener for presisjon og de trener jo innendørs med 22lr på 15 meter hele vinteren. På sommeren så ser man ikke 22lr på 100meteren her i faunaen og da innbiller jeg meg at det er en grunn til. 

 

Skyteferdigheter kan jo alltid bli bedre, hva er mest effektiv trening med kalibret? 

Er det eksempelvis mer fornuftig å holde holda rundt 20 meter, optikken på lav forstørrelse. Vil dårlige avtrekk osv vises bedre på denne måten, siden man har færre variabler eller får man like god trening ved å skyte på alle hold sør 200m. 

 

I dag var en vindstille dag på banen med rein innimellom.

Neste tur på banen så skal jeg ha bedre tid og jeg skal prøve 15,20,30,40,50,60,70,80,90,100m men sånn det ser ut nå så er jeg ikke så sikker på at jeg får noe tettere samlinger enn 30mm på 100m

Link to comment
Share on other sites

30mm er OK på 100m, ikke fantastisk, men OK. Det holder til det du skal.

Nå TREFF en 30mm sirkel… Det er det det handler om. Med ett og flere skudd. Med 1. etter pause, osv.

Jeg og jentungen skjøt opp en 150-200 SK Biathlon Sport i kveld. Vi skjøt i ulike stillinger, på en 60mm sirkel - 5 skudd i 5 stillinger på 45 sekunder var målet (jeg klarte det med 4 treff en gang)

Den store utfordringen, utover de ulike, ustø, stillingene var vinden. Med så dårlig tid må en gjøre en vurdering før «ild», og kjøre med den. Men vi har en del trening der, Vi så avdrift mellom 0 og 15cm, men stort sett mellom 4 og 10. Holder, eller stiller du 7 da, så treffer mange skudd…

Jeg hadde et par forsøk med 6.5, og da satt de 4, men det 5. kom i eller etter stans, og endte i skandale.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...