Jump to content

Hvordan begynne med fornuftig jakt på lengre avstander.


Bygda

Recommended Posts

Torf skrev (1 time siden):

Ville du aldri fått høyere puls av å plutselig få en 24-takker i skuddfeltet etter å ha sittet 3-4 timer på post i litt skiftende vind med regn og sludd uten å bli kald som et eksempel på dårlige forutsetninger?

Mnja. Nå er jeg kanskje litt spesiell, for horn, tagger og medaljer gjør meg ikke stort. Et dyr er ca et dyr. Iallefall om det er en bukk. 

Det sagt så får jeg også "bukkefeber", og nokså mye av og til - men den ser ut til å være omvendt proporsjonal med avstanden.Har jeg et rådyr på 300m, så er den nær null. Kommer samme bukken på 10m, så dunker det bra...
250-300m er "perfekt" avstand, for da er det liten fare for noe støkking, og liten fare for å bomme. Man kan være iskald, beregnende, og faktisk gjøre jobben som man skal. Og ja, jeg har fått dyr i siktet som ikke skjøt fordi jeg faktisk frøs så mye at jeg ikke klarte å holde i ro - og jeg har hatt dyr i siktet på 7m som jeg ikke turte å skyte - både fordi jeg skalv, og på grunn av andre ting.

 

ignorant skrev (9 timer siden):

Lidt flisepikkeri

Det trengs vel en danske for å jakte på langhold med 9.3 og 800m/s? Men forskjellene der er små. 

Uansett er temaet med at dyret kan bevege seg reelt, men tar man hele tidsforløpet med, så bruker man så lang tid, at tiden fra "signal om avtrekk til pekefingeren" til treff, er omtrent like lang enten det er 50m eller 350m.
En annen ting jo det jeg sa tidligere om hvordan dyret faktisk kan bevege seg, og sannsynligheten for det.

Etter min erfaring er sannsynligheten for at et dyr gjør en plutselig bevegelse, eller faktisk ER i bevegelse (man skyter jo dyr som løper...) så mye større på nært hold, at problemet med at dyret kan flytte seg strengt tatt minker med avstanden - iallefall ut til 3-400m. Kanskje lenger i noen tilfeller.

 

Bygda skrev (42 minutter siden):

1) Hadde du valgt bort saueren som treningsrifle om du ikke drev med DFS lengre? Eksempelvis hadde du da tatt en t3 i 308 med feit løp og fornuftig stokk i stede for å kjøpe en str med 6,5 eller 308 pipe? 

Den eneste rifla jeg har reelt sett trent (bortsett fra 22LR da) med de siste 2 årene er en TRG22 - den er jo nesten lik en T3 Sporter forresten. Mest mulig 308. En Sauer brukes av og til til kose-langhold og skyting på 1000m, og en til stevner i DFS. Skyter såpass med stevner + at jeg trener ungdommene to dager i uka at jeg ikke har tid til trening selv.

 

Bygda skrev (42 minutter siden):

308 har jo levetid på 8000+ om den ikke blir skutt varm, vil dette forandre seg med blyfrie?

Aner ikke. Jeg har et par 6.5-piper som har et par tusen blyfrie gjennom seg, hver. Det er ikke foreløpig, tegn på noe annet enn "det vanlige". Men enkelte løp, og slitte løp, "mantler" noe så sykt med blyfritt. Har ikke sett noen negative utslag av det, men det er bekker av mørkeblå gugge når man pusser.

K
 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (20 minutter siden):

 

 

Det trengs vel en danske for å jakte på langhold med 9.3 og 800m/s? Men forskjellene der er små. 

Uansett er temaet med at dyret kan bevege seg reelt, men tar man hele tidsforløpet med, så bruker man så lang tid, at tiden fra "signal om avtrekk til pekefingeren" til treff, er omtrent like lang enten det er 50m eller 350m.
En annen ting jo det jeg sa tidligere om hvordan dyret faktisk kan bevege seg, og sannsynligheten for det.

Etter min erfaring er sannsynligheten for at et dyr gjør en plutselig bevegelse, eller faktisk ER i bevegelse (man skyter jo dyr som løper...) så mye større på nært hold, at problemet med at dyret kan flytte seg strengt tatt minker med avstanden - iallefall ut til 3-400m. Kanskje lenger i noen tilfeller.

 

 

Moro og debaterer, når der debatterse udfra at fysiske love og tid, er relative, og kan tilsidesettes på linje med Skattelov og færdselslov 
Moro om et tidsforløb, som reelt er mellem 7 og 9 gange så langt, Pludselig bliver like .
Og moro om mulighed for bevegelse pludselig bliver omvendt proportionalt med tid og avstand
Kan du også beskrive de faktuelle forskelle i tid på 2 scenarier:
En 9,3 med V0 på 800 meter, og avstand 275 meter, 
En flatskytende på 950 meter/sek og en avstand på 350 meter

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (54 minutter siden):

Den eneste rifla jeg har reelt sett trent (bortsett fra 22LR da) med de siste 2 årene er en TRG22 - den er jo nesten lik en T3 Sporter forresten. Mest mulig 308. En Sauer brukes av og til til kose-langhold og skyting på 1000m, og en til stevner i DFS. Skyter såpass med stevner + at jeg trener ungdommene to dager i uka at jeg ikke har tid til trening selv.

Interessant. 

Sauer 200str 15 000 + ny stokk til 6-7000 så er vi på 21 000 eller kanskje det dukker opp på finn fiks ferdig med eksempelvis mcmillan stokk.

Tikka t3x ny i 308 13390kr + mdt xrs stokk til 7749 kr så er man på 21139kr.

 

Norma GT bane 50 stk  6,5x55 = 596kr

Norma GT bane 50 stk 308       =724kr

Hjemmelaget så får man vel halvert kostnaden på begge. 

 

Innkjøp av 600 Norma GT:

6,5 = 7152kr

308= 8688kr

Skyter bort disse og lader samme hylser 5 ganger til:

6,5 = 17880kr

308= 21720kr

Nå er 6,5 på tur til å dø (3000 skudd), mens 308 har gått ish halvparten. 

Forskjellen i ammo kostnad blir 5376kr når 6,5 løpet er dødt.

 

Ny Heym 730/21 koster 5290kr, 308 rifla trenger ikke ny pipe så differansen mellom våpnene kostnadsmessig blir 86kr.

Om pipa i 308 er ferdig etter 6000 så blir differansen større, fordi saueren vil ha halve prisen til tikka pipa.  Til nå så har man vel brukt omtrent 60 lapper i ammo.

Konklusjon det er dyrt å skyte mye ;) 

 

Link to comment
Share on other sites

Mitt regnestykke er slik, fabrikkammo inngår ikke. Jeg bruker 8000 som utgangspunkt, siden det er "forventet levetid" på 308-løpet. TRGen skyter bra ennå, med 5500 kuler gjennom løpet. Aldri sett et Sauerløp med 3500 skudd gå halvparten så bra engang.


6.5x55
Får hylser av en eller annen som ikke lader

8000 patroner koster da = 8000x5.50 = 44 000

To piper koster kanskje 8000 på salg på LS

Så 52 000

 

308
Kjøper f.eks. 1000 hylser til messingpris, ca 50øre per.

8000 patroner koster da 44 500,-
Ei pipe koster, om jeg gjør smeden en tjeneste, og alt blåser rett vei, 7500,-
52 500,-

Så i min bok er de to patronene "same shit" til trening, så lenge 6.5x55 skytes i en 200STR. Om ikke taper x55 pga pipeslitasjen, men ikke med mer enn ca 10% merkostnad.

 

MEN:

Om du skyter med fancy kaliber hele tida, 6, eller 7mm med kuler til 6-7 kroner f.eks., så dobler du ammo og pipekostnad. 300WM brenner vel løp omtrent som, eller litt verre enn 6.5x55, og du er på piper fra børsemakeren. Så det koster omlag som 6.5x55 - om du er nøye med å bruke billige kuler til trening, men mest trolig litt mer. Dog er 30-kaliberet mye billigere å skyte enn 6 og 7.

 

 

Konklusjonen min er jo ihvertfall, skyt mest mulig 22LR - og ha en tanke bak hvert skudd, så de blir reell trening, ikke bare smelling.

 

K

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

ignorant skrev (1 time siden):

En 9,3 med V0 på 800 meter, og avstand 275 meter, 
En flatskytende på 950 meter/sek og en avstand på 350 meter


for å si det nøyaktig så er en nødt til å ha BC på kulen..

Men om en tar en vilkårlig kule feks Hornady Interlock 286 grs kule med en BC på G1 0.400 og null vind på 275 m.. så gir det 

 

Kuledropp 14 klikk

Fart ved mål 608ms

Energi 3431 J

fly tid til mål 0.395 sek

 

om en går ut fra en 300NM på 350 mmed ELD X kule 220 grs BC 0.650 

 

Kuledropp 13klikk

Fart ved mål 780 ms

Energi 4335 J

fly tid 0.407 sek.. 

 

men om en bruker samme avstand 300NM 275 m

 

Kuledropp 8klikk

fart ved mål 814 ms

Energi 4730J

Flygetid 0.313 sek

 

og tar vi 9.3 på 350 m

 

Kuledropp 23 klikk 

Fart ved mål 561ms 

Energi 2924J

Flygetid 0.523 sek.. 

 

alt med samme kulen.. jeg ser ikke helt poenget du er ute etter.. 9.3  er ikke det mest egnede kaliberet til litt hold slik det er hevdet..

 

 

 


 

Link to comment
Share on other sites

Bygda skrev (1 time siden):

 

 

Norma GT bane 50 stk  6,5x55 = 596kr

Norma GT bane 50 stk 308       =724kr

 

 

 

308 matchammo er ikke dyrere enn 6,5. Snarere tvert imot. Ammo med 168gr SMK fungerer strålende ut til 600m gitt forutsetningene til 308.

Noen ganger får man også nyprodusert rimelig "NATO-ammo" av bra kvalitet som holder i massevis til mengdetrening på 2 - 300m baner. Feks GGG som går bra nok i et par av mine rifler.

Link to comment
Share on other sites

Ikke den billigete løsningen, men en velfungerende  en:

- Kjøp strike eagle 5-25x56

- Kjøp cz 457 i 22lr

- Kjøp mdt xrs til cz'n

 

- Kjøp tikka t3x i 308

- kjøp mdt xrs til den

 

Bruk Remington 300wm du har

- Kjøp mdt xrs til den

Neste steg blir å stille avtrekksvekten til 1kg på alle riflene (eller i alle fall samme avtrekksvekta). Da har du samme avtrekksvekt og bare singel stage avtrekk.

 

CZ'n bruker du til mengdetrening . Her så fokuserer du ikke så mye på avstanden, men avdekker de skytterfeila du har. Etter noen (mange) tusen skudd har du ikke ødelagt bankkontoen, men du har blitt særdeles mye bedre til å venne deg til å justere paralaks, skru for høyde og generell operering av kikkertsiktet. Når du er kommet dit at du føler du har kontroll og blinken bekrefter denne kontrollen så kan du strekke holda litt til. Er det vindstille og du finner ammoen rifla liker så bør det være fin trening å sette opp mål på ukjente hold (20,33, 60,100,140,200) bruke avstandsmåleren, bruke klikktabellen du har. Du får terpa mer kikkertbruk og du opparbeider deg gode rutiner som senere sparer deg tid i felt. 

 

Når du har kommet dit at du føler behovet eller ønsket om å skyte lengre enn hensiktsmessig med 22lr så monterer du kikkertsiktet på tikkaen. Nå går du over til ei rifle med samme stokk, samme kikkertsikte og samme avtrekk "ish". Mye er kjent og du starter igjen med posisjonstrening på skyting mellom 100 og 200 meter. Terpinga med 22lr har nå gitt deg rutiner med å lage tabell, skru på optikk, måle avstander og ikke minst trent avtrekket ditt. Når du nå i tillegg går over til 308 så får du i tillegg rekyltrening samtidig som du får mulighet til å strekke holda til dit du vil. 308 er jo ikke noe super duper shit, men om du vill så skyter du 1000m med den og. Uansett hvor langt du blir å skyte så får du nå god trening på mye forskjellig og de dårlige vanene du har som du ikke har oppdaget med 22lr pga manglende rekyl blir nå avslørt. Du finner kanskje ut at faen det var vanskelig å treffe 400m tallerkenen om du ikke ligger, eller du finner ut at den tar du nesten stående. Første året så stikker du på jakt med 308 rifla.

Med tikkan over en sekk i tårnet så oppdager du kanskje at "faen" det er greit med ei rifle jeg bruker mye. Eller du oppdager at elgen kanskje kommer relativt nære i store deler av tidene kanskje den ikke liker de åpne områdene og heller aldri blir sett... Det er mange variabler, men jeg tror ikke du føler deg hemma der du sitter. Opplever du derimot at dyra liker seg helt ytterst i feltet på morgningen der de føler seg trygge, ja da kjøper du enda et xrs chassi til neste år.

 

Du repeterer samme prosess som året før med å trene både med 22lr og 308. Siste måneden før jakta så dropper du 308 og lader opp 300wm. Nå skal du skyte noen få skudd i uka for å holde ting ferskt, sjekke at tabeller fremdeles stemmer osv. Du trenger jo ikke så mange og vi snakker kanskje 100max skudd med 300win i året. Igjen sitter du på post og når elgen står på 500meteren så hør man et "smekk" av at skuddet treffer og elgen rusler noen meter før den tar kvelden. 

 

 

Edited by MatsPelle
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (13 timer siden):


for å si det nøyaktig så er en nødt til å ha BC på kulen..

Men om en tar en vilkårlig kule feks Hornady Interlock 286 grs kule med en BC på G1 0.400 og null vind på 275 m.. så gir det 

 

Kuledropp 14 klikk

Fart ved mål 608ms

Energi 3431 J

fly tid til mål 0.395 sek

 

om en går ut fra en 300NM på 350 mmed ELD X kule 220 grs BC 0.650 

 

Kuledropp 13klikk

Fart ved mål 780 ms

Energi 4335 J

fly tid 0.407 sek.. 

 

men om en bruker samme avstand 300NM 275 m

 

Kuledropp 8klikk

fart ved mål 814 ms

Energi 4730J

Flygetid 0.313 sek

 

og tar vi 9.3 på 350 m

 

Kuledropp 23 klikk 

Fart ved mål 561ms 

Energi 2924J

Flygetid 0.523 sek.. 

 

alt med samme kulen.. jeg ser ikke helt poenget du er ute etter.. 9.3  er ikke det mest egnede kaliberet til litt hold slik det er hevdet..

 

 

 


 

Jeg har ikke hevdet at en 9,3 er det ideelle.
Det jegforsøgte, er at vise, at en 9,3 på 275 meter, har tæt på samme kuglefald og flyvetid, som en fladtskydende har 75 meter længere ud.
Så reelt i den onde virkelighed. Ja så er man uanset på kanten omkring de ca 300 meter.
Men jeg takker for din gode beregning, som netop underbygger min pointe.
 

Link to comment
Share on other sites

MatsPelle skrev (14 timer siden):

Ikke den billigete løsningen, men en velfungerende  en:

- Kjøp strike eagle 5-25x56

- Kjøp cz 457 i 22lr

- Kjøp mdt xrs til cz'n

 

 

 

Skal man kjøpe en fin 22lr mener jeg det finnes mye bedre rifler på bruktmarkedet enn CZ/Tikka/Sako. Som feks denne tilsynelatende lite brukte Fortneren til 12K.

Avtrekk og funksjon er i en helt annen klasse på Fortneren enn i S-Lagriflene.

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=189813234

 

Til disse Anniene får man også som kjent mange fine skjefter til kombinerte skytestillinger og deletilgangen er om mulig bare slått av STR og 1911 pistoler.

Det eneste som er litt klønete på disse er at kikkertmontasjen bare kan festes til dioptersporet men det ordnes med feks en Valmet 412 eller liknende Sportmatch-montasje bak fram.

 

 234_833841494.jpg

 

Hvis man vil bruke endel penger på 22lr kan man bestille en 1927 CISM mekanisme og slippe den opp i et egnet skiskytterskjefte. Da får man lang tung pipe og "problemfri" kikkertmontering:

image.png.8601aa75a3f9b60c329b1bea5e5110be.png

 

Ulempen med disse Fortnerne er at selv de beste grovkaliberriflene framstår som litt primitive i forhold..

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (1 time siden):

Ulempen med disse Fortnerne er at selv de beste grovkaliberriflene framstår som litt primitive i forhold

Det er ikke tull heller. I mine øyne blir det litt som å trene med Ferrari for å kjøre Bedford lastebil. Jeg hadde en Anschütz tiltenkt ca det du snakker om, men opplevde den nesten som "lite relevant", delvis pga det fantastiske avtrekket.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dodraugen skrev (1 time siden):

Hva er egentlig reglene for rifle brukt til skiskyting? Alle riflene der er så like at det virker som riflene er designet etter regelverk.

 

Akkurat hva reglene er, bortsett fra min 500g avtrekk, vet jeg ikke.

Det jeg vet er at layouten på skiskytterriflene man ser på TV er en fantastisk mal for hvordan kompromisset ser ut for feks ei lettrekylerende toppjaktrifle/skarpskytterrifle i 223.

Hadde de laget en slik Fortner i 223 med 10 skudds magasin er det åpenbart at jeg hadde ryddet plass i våpenskapet. 

Link to comment
Share on other sites

Tviler ikke på at det er langt fra optimalt til bruken. Men ser for meg at man kunne lagd noe bedre om man hadde brukt karbonstokk med lodd på riktige plasser, kort løp i karbon med demper eller brems, gjerne med forlenger for å få vekt ytterst og lang siktelinje (om ikke optikk av noe slag hadde vært egna). 

Link to comment
Share on other sites

Når jeg nå blir å skyte fra 15-150 m, har jeg da skjønt det riktig at det er fordelaktig å stille inn siktet på 15 meter også for 22lr?. Jeg har i alle fall oppfatta det slik at man skal skyte de inn sånn att man alltid stiller oppover på siktet. 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (37 minutter siden):

Normal 22LR-kulebane med kikkert på er at om en er innskutt på 15m, så treffer en 1-2cm over på 25, midt i på 50 og 25cm under på 100m.

 

K

Glemt at kulebanen på 22lr er like krom som en snøball blir kasta.. Men innskutt på 15 gir samme treff på 50. Men fra 50 og ut så skrur jeg bare opp fordi da er kula på tur ned ikke sant?

0,1 mrad =1cm på 100meter. Altså er det 2,5 mrad opp jeg skrur fra 50 til 100m forutsatt kuledropp på 25cm.

Ikke heeeelt inne i dette, men sånn jeg oppfatter det i alle fall. Om jeg oppfatter det riktig så trenger jeg jo aldri å skur sånn egentlig! På 100 meter kan jeg jo bare sikte med punktet jeg har ringa rundt i stede for å skru 2,5 mrad. 

Måleren er kjøpt for en liten stund siden, men kikkertsiket kom etter snaue 2 dager. Venter bare på montasjen som kommer over helga og 2500skudd med sk match som også kommer over helga😎

 

image.png.eab36f25edece7c4bb1eb638aa4e0dbf.pngimage.jpeg.268be428c4f4afda22b4c232200576aa.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bygda skrev (På 20.5.2022 den 23.35):

Når jeg nå blir å skyte fra 15-150 m, har jeg da skjønt det riktig at det er fordelaktig å stille inn siktet på 15 meter også for 22lr?. Jeg har i alle fall oppfatta det slik at man skal skyte de inn sånn att man alltid stiller oppover på siktet. 

Kommer litt an på hvor høyt kikkerten sitter, men på min nullstiller jeg på 30m, da skrur jeg bare opp, om jeg skyter nærmere eller lengre hold. Kikkerten er montert med såpass tilt at jeg er tre knepp fra bunnen på 30m, da kan jeg stille opp til ca 420m på Strike Eagle 5-25x56.

Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (På 22.5.2022 den 9.28):

Kommer litt an på hvor høyt kikkerten sitter, men på min nullstiller jeg på 30m, da skrur jeg bare opp, om jeg skyter nærmere eller lengre hold. Kikkerten er montert med såpass tilt at jeg er tre knepp fra bunnen på 30m, da kan jeg stille opp til ca 420m på Strike Eagle 5-25x56.

Er jo enklere å forholde seg til å alltid skru opp. Hvor mye høyre treffpunkt får du på 15 meteren om du har skutt inn på 30? Jeg har bestilt 30 moa base og avstand fra løpet til toppen bunnen av kikkerten i ringene skal være rundt 5 mm. 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (På 18.5.2022 den 9.43):

Den eneste rifla jeg har reelt sett trent (bortsett fra 22LR da) med de siste 2 årene er en TRG22 - den er jo nesten lik en T3 Sporter forresten. Mest mulig 308. En Sauer brukes av og til til kose-langhold og skyting på 1000m

Er tikka bedre en sauer til sånt? Siden du heller bruker trg i stede for å kjøpe 308 pipe til saueren?

Link to comment
Share on other sites

Jøran99 skrev (7 minutter siden):

Er tikka bedre en sauer til sånt? Siden du heller bruker trg i stede for å kjøpe 308 pipe til saueren?

Ikke egentlig. Men i saueren står det ei god 6.5x55-pipe, og den er fin til å skyte "koselanghold" med. Det er mye raskere og enklere å bytte pipe i TRGen (bytter mellom 308 og 6XC) og jeg har ikke hjerte til å mengdetrene på 100-200m med ei god 6.5-pipe. 
TRGen i originalutførelse er også "bedre" til frihåndsskyting enn man klarer å få en STR. Iallefall for meg.
 

K

Link to comment
Share on other sites

ignorant skrev (På 17.5.2022 den 22.58):

Et elektronisk apparat, som kan paralysere dyret, ..... Om dyret begynder at gå, og afstanden er 300 meter, ja så har dyret flyttet sig mellem 1 og 3 meter fra du trykker til kuglen er fremme-) 

vavlo skrev (På 17.5.2022 den 23.12):

Konsekvensen av at dyret plutselig beveger seg kan være stygg skadeskyting, så sannsynligheten for at det skjer, akkurat i det kula er i lufta, må være lav nok for at risikoen skal være akseptabel.

Dette er helt essensielle problemstillinger ved all jakt på lengre avstander. Som oftest blir det fokusert på verktøyet, en flattskytende rifle påmontert en premium kikkert med høy forstørrelse og kulebanekompensator. Ja, verktøyet er viktig, for kan du ikke treffe et mål som står i ro treffer du heller ikke om det beveger seg. 

 

Jeg mener at for ferske jegere er den største utfordringen ved langholdskyting å gjøre de nødvendige vurderingene av usikkerhet rundt en jaktsituasjon, mao. er risikoen for at dyret plutselig beveger seg tilstrekkelig lav til at det er forsvarlig å løsne skudd? Uansett hvor godt verktøyet er og jegeren er i stand til å treffe.

 

Da må alle forhold rundt situasjonen tas i betraktning, inkludert sidevind og horisontal avdrift. Står dyret rolig beitende i åpent lende kan man i en viss grad utelukke plutselige bevegelser, men i mer uoversiktlig terreng kan det som skremmer og forårsaker bevegelsen like gjerne befinne seg ute av syne og bakenfor dyret.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, Sølvrev said:

Jeg mener at for ferske jegere er den største utfordringen ved langholdskyting å gjøre de nødvendige vurderingene av usikkerhet rundt en jaktsituasjon, mao. er risikoen for at dyret plutselig beveger seg tilstrekkelig lav til at det er forsvarlig å løsne skudd? Uansett hvor godt verktøyet er og jegeren er i stand til å treffe.

For en fersk jeger er alle situasjoner usikker. Det er neppe noe bedre å skyte på et dyr som står 75 m unna når den store skjelven har tatt deg. Man blir lært opp til at all jakt skal skje på kortest mulig hold av "gammeldagse jegerprøveinstruktører" som knapt nok har greier på hvilken ende av rifla som er farlig. De som vokser opp i dag har en helt annen evne til å tilegne seg kunnskap og forståelse enn en 60 åringer som enda sliter med hvilken retning de skal skur på tårnet for å treffe senter av blinken. Uansett hvilken jaktform man drive, så forutsetter det at man kan skaffe seg trening, ferdigheter, utstyr og en tilstrekkelig forståelse rundt det man driver på med. Det får man nokså begrenset gjennom jegerprøvekurset etter mitt syn. Kurset er bare et grunnlag eller inngangsporten for videre utvikling som begynner å bli noe gammeldags og utdatert som mye annet innen jakt. Alle som nå sitter i båten og problematiserer andres jaktformer burde heller tenke etter hva de kan gjøre for å forbedre sin egen jaktform. Mitt inntrykk er at "langholds jegere" bruker mye tid på å forbedre seg i sin jaktform. 

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (1 time siden):

 

Jeg mener at for ferske jegere er den største utfordringen ved langholdskyting å gjøre de nødvendige vurderingene av usikkerhet rundt en jaktsituasjon, mao. er risikoen for at dyret plutselig beveger seg tilstrekkelig lav til at det er forsvarlig å løsne skudd? Uansett hvor godt verktøyet er og jegeren er i stand til å treffe

For å si det enkelt, ferske jegere kan bare gi faen i å jakte på langt hold. Men er det "kort" langhold, og en god skytter, så kan en situasjon bli vel så trygg litt avstand.
Men, "Trenger du å spørre hvordan man gjør det, så bør du nok ikke gjøre det" kan være et utgangspunkt. Så kan man spørre allikevel, og dele erfaringer.
Jeg har stor tro på å "jobbe seg utover", og å skyte sin første elg på 500m kan sikkert gå fint om du har vært på elgjakt og sett på elg i 17 år uten å skyte elg, men om det er første gang på elgjakt - trolig ikke.

 

Sølvrev skrev (1 time siden):

Da må alle forhold rundt situasjonen tas i betraktning, inkludert sidevind og horisontal avdrift

Jeg forutsetter nesten at de som diskuterer skyting av vilt på noe over 200m overhodet ikke trenger leksjoner i dette. Jeg noterer også at nesten alle som argumenterer "for" i slike diskusjoner er folk som vet dette svært mye bedre enn de fleste av de som argumenterer "mot".

Et eksempel fra andre "fagfelt" - jeg kan verken kjøre MC på bakhjulet, drifte med bil eller gå på slakk line, eller ta salto baklengs og framlengs på flat mark. Men jeg vet at det går an, og jeg tror på at det går an, selv om jeg ikke får det til selv.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 time siden):

 De som vokser opp i dag har en helt annen evne til å tilegne seg kunnskap og forståelse enn en 60 åringer som enda sliter med hvilken retning de skal skur på tårnet for å treffe senter av blinken. Uansett hvilken jaktform man drive, så forutsetter det at man kan skaffe seg trening, ferdigheter, utstyr og en tilstrekkelig forståelse rundt det man driver på med. 

Tja, i klubben min har vi noe som heter "Kombistevnet" hvor deltagerne skyter alle grener. (Har dessverre ikke blitt avholdt siste 2 år pga corona)

Der opplever vi at 40-50% av de unge deltagerne ikke vet at man må ta ladegrep på ei boltrifle mellom hvert skudd.. 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Torf said:

Der opplever vi at 40-50% av de unge deltagerne ikke vet at man må ta ladegrep på ei boltrifle mellom hvert skudd.. 

Jeg tenkte nå på de som er litt mere dedikert enn den gjengen du antagelig referer til, og kanskje en smule eldre 😏

Link to comment
Share on other sites

Den Informasjonsflyten mange unge og (Halv/gamle/ferske) blir eksponert for i dag.. kan gå begge veier.. noen kommer på banen ferdig eksaminert fra YouTube akademiet og vet/kan alt.. det "filteret" som mange litt mere "erfarende" skyttere har når de leser eller ser div. Glorifiserende videoer/innlegg om jakt og skyting er det mange som ikke har fått/tatt i bruk..

 

Undertegnede skyter/har skutt de fleste dyrene i bevegelse.. i god norsk drev tradisjon.. på post for losende hund.. farten dyrene kommer i bestemmes i stor grad av hvilke hund som blir brukt.. men felles for de fleste situasjoner er at dyret som regel er i fart.. og både jeg og dyret er mere spent..og har mere adrenalin i kroppen ved en slik situasjon.. enn om jeg har ligget å observert en hjort/rådyr på 300m pluss i 10/20/30 minutter før skuddet går.. 

 

Det er mange flere ting en må ta hensyn til enn bare skuddet i bratte veslandslier.. er det nok dagslys til å finne/få dyret hjem/ned etter skudd?.. er det i det hele tatt mulig å få hentet dyret ned uten klatre sele og relativt ressurs krevende operasjoner? Er dyret rolig/urolig? 

 

Jeg har ikke tall på alle dyrene som har fått gått videre pga overnevnte grunner.. dette kommer selvfølgelig i tillegg til alle de parameter som en må ta hensyn til som vind..vinkel..liggestilling..osv som angår selve skuddet..

 

Som aktiv så måter en på unge jeger spirer som er svært forskjellig.. noen er ydmyke og spør og viser tydelig at de vil lære..(dette gjelder mere enn bare om skyting) andre kommer inn på banen med "breie" skuldrer og mye luft under armene.. gjerne med pipen/munningen på riflen pekende i bryst høyde på alle som står på standplass.. og flirer dumt av deg når du tar tak i pipen og retter den mot taket..og drar bak sluttstykket på børsa..

Og når samme mannen begynner å lade riflen når alle de andre skytterne står foran og lapper blinker.. blir hissig på deg når nok er nok..og en tar børsa fra han og sier at han får ta seg en pause og gå ut og lese standplass reglementet.. og komme inn igjen.. 

 

Jeger opplæringen har et veldig fokus på dyr og arter..jakt tider og jakt former.. men veldig lite fokus på skyting.. og bort i mot ingen fokus på sikker våpen håndtering.. men allikevel så står den ferske jegeren med en lapp og godkjenning for å kjøpe seg inntil 8 våpen etter endt jegerprøve eksamen.. det går som oftest bra.. men av og til er det bare flaks som forhindrer en alvorlig ulykke.. 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Bygda skrev (8 timer siden):

Er jo enklere å forholde seg til å alltid skru opp. Hvor mye høyre treffpunkt får du på 15 meteren om du har skutt inn på 30? Jeg har bestilt 30 moa base og avstand fra løpet til toppen bunnen av kikkerten i ringene skal være rundt 5 mm. 

Sånn ca ser tabell for min salong ut, var visst 35m jeg brukte som zero 

 

nullA235F846-FB3C-4971-878D-7E5E39E4D92D.jpeg.d4d04cfd4ae7864b01bfef8bc1dd34e5.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (5 minutter siden):

Sånn ca ser tabell for min salong ut, var visst 35m jeg brukte som zero 

 

nullA235F846-FB3C-4971-878D-7E5E39E4D92D.jpeg.d4d04cfd4ae7864b01bfef8bc1dd34e5.jpeg

1. hvilken ammunisjon

2. Skrur du opp 1,3 mrad for å treffe på 15 m?🤨

3. Hvorfor er det forskjell i klikk og mrad, kikkerten din har jo 0,1 mrad. Skulle ikke da vertikal mrad være identisk med vertikal klikk?

Link to comment
Share on other sites

Bygda skrev (8 minutter siden):

1. hvilken ammunisjon

2. Skrur du opp 1,3 mrad for å treffe på 15 m?🤨

3. Hvorfor er det forskjell i klikk og mrad, kikkerten din har jo 0,1 mrad. Skulle ikke da vertikal mrad være identisk med vertikal klikk?

Det var bare en tilfeldig tabelljeg hadde liggende på Steloken med SK Long range match med V0 på 324m/s, 1,3 mrad er 13 klikk ja. Strelok viser desimaltall for klikk og runder av til nærmeste 0,1mrad her, ikke veldig logisk, vanskelig å skru 12,9 klikk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Neste spørsmål på lista. 

Flere har anbefalt meg å bruke 22lr mest, deretter bruke 308 over 6,5 x55 pga slitasje.

22lr så blir jeg å bruke sk match, så den er grei.

Hva går det ann å kjøpe av ammo i 308 som fungerer på avstand? 

@M67 hvordan lader du patronene dine? 

Edited by Bygda
Link to comment
Share on other sites

Bygda skrev (1 time siden):

Hva går det ann å kjøpe av ammo i 308 som fungerer på avstand? 


en av Ulempene med 308w er at utvalget av ferdig ammunisjon med kuler med relativ brukbar BC er begrenset.. men https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=5856&prodid=20065 er både billig å bra.. kulen har en G1 BC på 0.417.. 168 grs Nosler CC som er en billig kule som en kan lade selv.. har en G1 BC på 0.427.. og Hornady ELD M 168 grs har en G1 BC på 0,511.. du vil nok få bedre ammunisjon ved å lade selv.. men den ammoen som jeg linker til er både billig og bra..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg i alle fall noen alternativer.

 

Sunnmøring skrev (19 minutter siden):

du vil nok få bedre ammunisjon ved å lade selv.. men den ammoen som jeg linker til er både billig og bra..

Hvordan er disse hylsene til hjemmelading?

Hvilken type krutt, tennhette og kule ville du lada for 100-600m skyting med 308. 

Link to comment
Share on other sites

Bygda skrev (3 minutter siden):

Hvordan er disse hylsene til hjemmelading?


Har aldri prøvd å lade de.. så det kan jeg ikke svare på.. men vil tro at det vil gå bare bra..

 

Bygda skrev (4 minutter siden):

Hvilken type krutt, tennhette og kule ville du lada for 100-600m skyting med 308. 


med dagens "tørke" på komponenter så hadde jeg gått for Nosler CC 168 grs kule.. Krutt N150 eller om du vil ha mest mulig fart N550.. (jeg bruker selv N150) tennhetter Federal..RWS..CCI..S&B (det en får tak i.. men holder en knapp på de to første)

 

1000stk NCC.. en 3,5 kg dunk med N150 og 1000 tennhetter så er du godt i gang..

 

2000 stk NCC =2x3,5 kg og 2x1000 tennhetter 

 

3,5 kg krutt holder til ca 1200 ladninger 

Link to comment
Share on other sites

Når jeg handler 3,5kg krutt, 1000 hetter, 1000 kuler med det du beskriver så havner jeg på 7314kr 

altså 7,3 kr smellen.

Ikke så ille med 308 nei :) Stikke på banen i helga og samle tomhylser, ikke en kjeft som gidder lade 308 i mine kretser:

Har en søknad godkjent for en Remington 700 i kaliber valgfritt. Kan jeg bare levere den inn til selger, eller må jeg kontakte våpen kontoret først?

Link to comment
Share on other sites

Bygda skrev (2 minutter siden):

Når jeg handler 3,5kg krutt, 1000 hetter, 1000 kuler med det du beskriver så havner jeg på 7314kr 

altså 7,3 kr smellen.


jeg fikk :

 

3,5 kg N150 kr 2210,00 x0.8 (kruttet holder til 1200 skudd..)

1000 stk NCC kr 3590.00

1000 S&B kr 590,00

 

Kost 1000 skudd kr 5948 /1000=5,948 stk

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (9 timer siden):


jeg fikk :

 

3,5 kg N150 kr 2210,00 x0.8 (kruttet holder til 1200 skudd..)

1000 stk NCC kr 3590.00

1000 S&B kr 590,00

 

Kost 1000 skudd kr 5948 /1000=5,948 stk

 

 

 

 

image.png.f063021dc7156db3c6ead8df7c80f081.png

 

 

Hvor handler du?

Edited by Bygda
Link to comment
Share on other sites

Bygda skrev (10 timer siden):

Hvordan er disse hylsene til hjemmelading?

GGG-hylsene er utmerket til hjemmelading

 

Bygda skrev (10 timer siden):

Hvilken type krutt, tennhette og kule ville du lada for 100-600m skyting med 308

N19 eller N550, ei eller anna tennhette, kanskje magnum om du skal skyte mye i vintertemperaturer, og ei eller anna kule....

Kulene jeg har brukt til langhold med 308Win de siste 10-15 årene.
155gr Scenar, og 155gr Berger VLD disse får du god fart på, og de gir kanskje litt mindre rekyl enn mye annet

175gr RDF og ScenarL, lette å få gode resultater med.

Nå bruker jeg 190gr NCC, det er fordi de er billige og går bra, og har nokså bra BC. Litt rekyl når de er hardt ladd, men pytt.

 

Ladedata https://www.vihtavuori.com/reloading-data/rifle-reloading/?cartridge=30 vil du bruke N19 så legger du på 1gr fra N550.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Bygda skrev (6 minutter siden):

Fordelen med N550 over n150? 

n-19 er halvdyr den også

Fart, særlig med de tyngre kulene (30-40m/s). Men N150 er jo "selve kruttet" til 308, så om du ikke har masse N19 og ikke vil kjøpe et krutt til er det ikke mye å henge seg opp i.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (3 minutter siden):

Fart, særlig med de tyngre kulene (30-40m/s). Men N150 er jo "selve kruttet" til 308, så om du ikke har masse N19 og ikke vil kjøpe et krutt til er det ikke mye å henge seg opp i.

 

K

 

Du @M67  du som innehar over gjennomsnittet med kunnskap og praktisk erfaring her inne, dersom jeg ønsker å lade med N565, men ladetabellen viser kun N560 som alternativ krutt type, er det himla stor forskjell på brennhastighet/kvalitet på de to? bør jeg bare legge meg en grain under på N565 dersom jeg nytter N560 tabellen f.eks? 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (6 minutter siden):

Fart, særlig med de tyngre kulene (30-40m/s). Men N150 er jo "selve kruttet" til 308, så om du ikke har masse N19 og ikke vil kjøpe et krutt til er det ikke mye å henge seg opp i.

 

K

Har igjen en halv boks med n-19 tror jeg. Skal greie å bruke opp dette til 6,5.

Så krutt dedikert 308 er jeg bedre tjent med 550. Holder fremdeles 3,5 kg med 550 til 1000 ladninger?

Link to comment
Share on other sites

fredriko skrev (12 minutter siden):

 

Du @M67  du som innehar over gjennomsnittet med kunnskap og praktisk erfaring her inne, dersom jeg ønsker å lade med N565, men ladetabellen viser kun N560 som alternativ krutt type, er det himla stor forskjell på brennhastighet/kvalitet på de to? bør jeg bare legge meg en grain under på N565 dersom jeg nytter N560 tabellen f.eks? 

Jeg har ingen erfaring med 565. Men i prinsippet ville jeg valgt ei ladning oppgitt for 560, kanskje nær maks, og prøvd. så tatt det derfra.

 

K

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...