Jump to content

Ønsker perspektiv på 7x57 R vs. 8x57 IRS


Target

Recommended Posts

Vi har jo en del "kaliber-familier", der "pater familias" er patroner som 30-06, 308 Win (eller rettere sagt, en militær forsøkspatron, innkorta 30-06), 8x57 I (senere ble kulediameteren endret til "S"), 416 Rigby (blitt til 338 Lapua, bl.a.), og selvfølgelig 375 H&H, som er stamfar (eller mor?) til alle "belted magnums", de fleste mer eller mindre kortet ned, riktignok. Et av "barna" til 375 H&H er 458 Win, som finnes som "barnebarn" i en lengre utgave, 458 Lott, og en kortere (og mer egnet til norsk elgjakt), 458 American.

 

9,3x62 er jo "vokst" til 9,3x66. Den har også en lillebror, 9,3x57, en utmerket elgpatron. Og den er altså "diameter-storebror" til 8x57 IS, som har "lillebroren" 7x57, begge to også i "R"-utgave.

 

308 Win finnes i diametere fra 9 mm (.358Win), 338 Federal, "vanlig" 7,62, 7mm-08, 260 Rem (omtrent identisk med "motepatronen" 6,5 Creedmore), og 243 Win (og sikkert en haug med "villkatter" innimellom, jeg sikler litt på 9,3x57). 

 

For alle slike "diameter-variable" gjelder at stor diameter = liten fart (ved normale kulevekter for kaliberet), men mulighet til tunge kuler (og liten kjøttødeleggelse) på stort vilt. Man får også mest "energi" som kgm/joule fra ei pipe med stor diameter, hvis man absolutt tror at det er energitabellen som dreper dyret. Mer viktig er det at "stort høl" muliggjør bruk av mer hurtigbrennende krutt, og dermed mindre munningsblåst, hvis man har kort pipe og/eller demper.

 

Liten kulediameter, på sin side, gjør at man kan få mer fart på kula, og kan bruke kuler med bedre flygeegenskaper (høy BC), hvis man er ute etter det. Et mulig minus ved kulediametere fra 7 mm og nedover, kan være vekta, hvis bly blir forbudt i jaktammo (vi får se hvilke erfaringer folk gjør med kobberkuler i 6,5 mm).

 

Etter denne lange tiraden kommer konklusjonen: For en som jakter mest rein (og rådyr - hjort og elgkalver), er 7 x 57 absolutt å foretrekke. Jeg har riktignok ikke andre erfaringer enn at min nevø skjøt en fin 6-spirs okse med drillingen i 7x65, altås "et nummer lengre" enn 7x57.

 

Et annet moment er selvfølgelig at du må lade sjøl. Men er du av de som ofte får 7 rette i Lotto, kan det jo hende at du finner patroner i 8x57 IRS i ei norsk våpensjappe. 7x57 R ligger i samme skuffa som hønsetenner og enhjørningshorn.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Jegermeistern said:

Et annet moment er selvfølgelig at du må lade sjøl. Men er du av de som ofte får 7 rette i Lotto, kan det jo hende at du finner patroner i 8x57 IRS i ei norsk våpensjappe. 7x57 R ligger i samme skuffa som hønsetenner og enhjørningshorn.

 

Et superraskt googlesøk ga meg et relativt godt utvalg i 8x57 IRS: https://www.jaktdepotet.no/ammunisjon/riflepatroner/8x57-irs

 

7x57R er såpass vanlig at det er ikke vits i å linke til noe. 

 

Så nei, intet behov for å lade selv. 

Link to comment
Share on other sites

Ranger#44 skrev (1 minutt siden):

Så nei, intet behov for å lade selv. 

 

Det er jo bra! Men jeg tror likevel man kan få svar om at "jeg tror vi hadde noe slikt inne for 5-6 år siden" i opptil flere presumptivt "velassorterte" jakt- og våpen-forretninger.

 

7x57 R var jo standard i BRNOs kombier (en modell het vel ZH 304?), så det kan jo være at en del forretninger har fått spørsmål om kaliberet, og dermed tatt inn noen esker (kanskje også UTEN å bestille enhjørningshorn?).

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (1 time siden):

7x57 R var jo standard i BRNOs kombier

Jeg er overbevist om at 7x57R er det aller vanligste kaliberet i brekkvåpen. Ikke bare Brno. Jeg har 7x57R, og kan ikke huske noen butikker som ikke har hatt det kaliberet inne. (og jeg er typen som går innom alle våpensjapper om jeg er i nærheten) Nå som det er lov å sende ammo i posten, er jo ammo bare noen museklikk unna.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde gått for 7x57r.. bedre utvalg av kuler om en skal lade selv..kjøpe ammo får en over disk av så å si alt våpen sjapper.. Bedre BC på 7mm kuler om en skal dra på litt med tanke på avstand.. har selv både 7x57r og 7x65r løp til K95 min.. men det er førstnevnte løp som hyppigst med på tur..20211114_160813.jpg.86249e8a034ba8bce470da415608716d.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hirgon skrev (30 minutter siden):

Den Kolbedongen der....med patroner i... Du skulle hatt ris på rompa!!

Alt etter hvem du spør.. så kunne en sikker fylt noen A4 sider med eksempler på situasjoner der jeg sikkert har fortjent «ris på rompa» og sikker hardere reprimander opp gjennom årene i noen tilfeller.. 😉 jeg trener en god del med K95 på hold ut til 500m pluss.. å ligge å strekke hodet pga stokken er litt for lav for meg påvirker resultatet på pappen..noe som ikke er aktuelt for meg.. jeg setter opp 22cm papptallerken med et kryss i (da ser jeg nøyaktig horisontale og vertikale avvik) vilkårlig rundt om på forskjellige avstander.. jeg har også fått flyttet framsiktet slik at jeg kan bruke en front montert lyddemper på den..(de konservative vil sikkert hevde at det også kvalifiserer til ris) men for meg er det et våpen.. det har en funksjon og siden det er jeg som har betalt det..så spør jeg ikke om lov..

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (13 timer siden):

Jeg hadde gått for 7x57r.. bedre utvalg av kuler om en skal lade selv..kjøpe ammo får en over disk av så å si alt våpen sjapper.. Bedre BC på 7mm kuler om en skal dra på litt med tanke på avstand.. har selv både 7x57r og 7x65r løp til K95 min.. men det er førstnevnte løp som hyppigst med på tur..20211114_160813.jpg.86249e8a034ba8bce470da415608716d.jpg

Interresant - kan jeg spørre om hvorfor 7x65r ikke blir så ofte med på tur?

Link to comment
Share on other sites

Target skrev (2 minutter siden):

Interresant - kan jeg spørre om hvorfor 7x65r ikke blir så ofte med på tur?

Først og fremst fordi 7x57r gjør den jobben den skal gjøre forbilledlig.. løpet et kortere så børsa blir enda litt hendigere.. og sist så er det mindre rekyl.. 

Nå er jeg ikke rekyl redd og skyter noen tusen skudd med 338LM og 300NM samt litt med 8x68s hvert år.. men selv 7x57r gir mere "juling" enn overnevnte kaliber i en lett børse.. K95 var opprinnelig innkjøpt med 7x57r løpet..så fikk jeg mulighet til å ta over 7x65r løpet fra et dødsbo for en symbolsk sum.. uten egentlig å ha behov for det..men kjekt å ha..en vet aldri..

Både Hjort og Elg med mere har lagt seg uten store protester etter å fått en kule fra 7x57r i "maskinrommet" og det ut til avstander som langt overstiger de "anbefalte" avstandene i jegerprøveboken.. 

så jeg har rett og slett ikke savnet de "ekstra" m/s som 7x65r gir..

Link to comment
Share on other sites

Ranger#44 skrev (23 timer siden):

Fint at du tror og synser, men kanskje bruke noen sekunder ekstra og dobbelsjekke? 

 

Det er vel helst at jeg promoterer heimelading, når jeg kan! Og flott at flere våpenforretninger har bedre utvalg i gode, europeiske jaktpatroner.

 

amatør skrev (21 timer siden):

Nå som det er lov å sende ammo i posten, er jo ammo bare noen museklikk unna.

 

"Det forandrer sagen", sa mannen, han saget i spiker.

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Sunnmøring said:

Alt etter hvem du spør.. så kunne en sikker fylt noen A4 sider med eksempler på situasjoner der jeg sikkert har fortjent «ris på rompa» og sikker hardere reprimander opp gjennom årene i noen tilfeller.. 😉 jeg trener en god del med K95 på hold ut til 500m pluss.. å ligge å strekke hodet pga stokken er litt for lav for meg påvirker resultatet på pappen..noe som ikke er aktuelt for meg.. jeg setter opp 22cm papptallerken med et kryss i (da ser jeg nøyaktig horisontale og vertikale avvik) vilkårlig rundt om på forskjellige avstander.. jeg har også fått flyttet framsiktet slik at jeg kan bruke en front montert lyddemper på den..(de konservative vil sikkert hevde at det også kvalifiserer til ris) men for meg er det et våpen.. det har en funksjon og siden det er jeg som har betalt det..så spør jeg ikke om lov..

Amen! Gjør som du vil! Det gjør jeg. Fin børs ellers. Liker godt de "gamle" K95 med rett stokk, kunne hatt en til:)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...