Jump to content

Totalt fravær av rådyr


Nybegynn3r

Recommended Posts

I bukkejakta både så og hørte vi masse rådyrgeit og rådyrkje. Bukk ble det også. Nå i ordinærjakta (elgjakta er ferdig her), så er det helt dødt, masse elg og rev da, men rådyr, nei. Vi har skutt én rev, og har planer om å ta ut en til som vi vet hvor holder til. Kan det være reven som har skremt rådyrene?

Det er generelt mye rev, og bare en jeger her som jakter på de. Terrenget er bynært og dyrene trekker over hit fra to større terreng. Det har vært observert gaupe her for noen år siden, men ikke i år som jeg vet om.

Har Mikkel skylda?

Har rådyrene trukket over til naboterrengene?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Nybegynn3r said:

I bukkejakta både så og hørte vi masse rådyrgeit og rådyrkje.

Har Mikkel skylda?

Har rådyrene trukket over til naboterrengene?

Hvis dere så rådyrkje under bukkejakta har neppe Mikkel klart å ta dem senere. Rådyra vil generelt oppholde seg i områder som har både god tilgang på føde og skjul. Jeg holder på forklaringen om at de har byttet beite. Og om en gaupe slår seg ned i området, regn med at den kan ta omtrent ett rådyr i uka.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Enig med @Sølvrev
For noen år siden hadde vi en stor hanngaupe som patruljerte ofte gjennom vårt terreng i Telemark. Denne ble observert flere ganger på viltkamera å senere felt under kvotejakta. 
Den jaktsesongen trakk nesten hele rådyr bestanden seg ned til tettbebyggelsen utenfor terrenget, utenom de rådyrene som pus tok. Vi fikk ikke rådyr den sesongen, virket tomt i terrenget, men det gikk mye bedre sesongen etter.

Edited by Hilleberg
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, Gillen said:

Hvis det var rovdyr som var skyld i at rådyra forsvant, så burde det vel ligge igjen beinrester ol. ?

Jeg tror ikke at rådyrene er døde, bare at de er skremt av noe (les: rev) eller pga mattilgang har stukket en annen plass.

 

For to år siden så jeg ei blodig geit bli jagd av en rev. Den fikk skikkelig juling, men den klarte seg trolig.

 

Revebestanden er veldig tett her. Flere hi, og vi ser jevnlig rev, nesten hver gang, og uansett hvor vi er.

Om vi skyter reven, så er jo jaktdagen ferdig, det smeller jo såpass selv med demper at eventuelle rådyr stikker. Eller?

 

Er rådyr redd for reven?

Da bør man i såfall sette av rene jaktdager til rev og prøve å få skutt flest mulig.

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, Nybegynn3r said:

Da bør man i såfall sette av rene jaktdager til rev og prøve å få skutt flest mulig.

Ser jeg rev og rådyr så skyter jeg reven, ytterst sjelden jeg ser de samtidig. Er jeg på annen jakt skyter jeg reven hvis jeg har sjansen så får jeg heller "miste" muligheten på andre dyr der og da. Bare å flytte seg litt eller vente på dyra.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det kan være alt mulig. Akkurat hvor mye reven betyr vet jeg ikke, hvis en rev eller gaupe plager dem så søker de vel mot tryggere steder. De søker mot best beite for årstiden (ikke alltid åpenbart for oss hva det er, det kan være en ny åker eller hogstfelt i naboterrengene). De søker gjerne ned fra snø/frost. Bort fra område der det ofte blir uttak av hund. Hvis de ikke har trukket ut av terrenget tidligere år så kommer de nok tilbake. Hvis det ikke var mange dyr kan de jo ha blitt felt av naboer.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Nybegynn3r skrev (På 14.11.2021 den 7.54):

I bukkejakta både så og hørte vi masse rådyrgeit og rådyrkje. Bukk ble det også. Nå i ordinærjakta (elgjakta er ferdig her), så er det helt dødt, masse elg og rev da, men rådyr, nei. Vi har skutt én rev, og har planer om å ta ut en til som vi vet hvor holder til. Kan det være reven som har skremt rådyrene?

Det er generelt mye rev, og bare en jeger her som jakter på de. Terrenget er bynært og dyrene trekker over hit fra to større terreng. Det har vært observert gaupe her for noen år siden, men ikke i år som jeg vet om.

Har Mikkel skylda?

Har rådyrene trukket over til naboterrengene?

Hvor i Norge ligger terrenget?

Link to comment
Share on other sites

Har litt av samme problemet på ett terreng på sørlandet. Her er det masse rådyr i bukkejakta og ser rådyr hver dag jeg er ute. I november derimot kan eg gå i flere uker uten å se ett eneste rådyr. Dette har vært gjentagende i flere år. Jeg tror rådyrene trekker ut av området til ett mer egnet vinterhabitat men også på grunn av ett stort innsig av hjort. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har opplevd dette med blanding av dyr på samme vald litt forskjellig.
På et hjortevald jeg leide i Aure hadde jeg en fin mix av rådyr og hjort.
De holdt seg stort sett i forskjellige deler av valdet, men opplevde også et de beitet i samme område mange ganger.

På et annet vald i samme kommune hvor jeg leide bukkejakt på rådyr, opplevde jeg mange ganger at det var både hjort og rådyr ute på engmarka samtidig.
De holdt en viss avstand, men så ikke ut til å sky hverandre på noen måte.
På en litt større engmark inne i skogen opplevde jeg faktisk noen ganger å ha alle tre hjortedyra innpå samtidig, både rådyr, hjort og elg.
Rådyr og hjort ble tydelig urolige da elgene kom innpå, men de trakk bare litt unna og gjenopptok beitingen etter en liten stund.
 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
tussehaugen skrev (4 timer siden):

Er det unormalt lite rådyr i forhold til ei "normalår"

Ja.

tussehaugen skrev (4 timer siden):

Er der andre hjortevilt i terrenget og er den bestanden omlag som "normalen" for årstida.

Ja, elg. Stabil og god bestand som alle foregående år.

Mye rev også. Det må det skytes mer av antar jeg.

tussehaugen skrev (4 timer siden):

Har det skjedd endringer i nærområdet, veier bygging osv.

Nei, ikke som jeg vet.

Link to comment
Share on other sites

Litt vanskelig å sette fingeren på noe, men her i området har vi nå så mye rådyr at vi kan kaste snøball på de og må faktisk begynne til neste år å regulere bestanden. Vi la fra oss rådyrjakta i terrenget og har nå ikke felt et eneste rådyr siden 2019,  første året tok vi ut 76 rev, i 2020 tok vi 84 i år har vi nå akkurat bikka 30 om ingen tok noen i natt;). Reduksjonen er ganske brutal på antall sette rev i bygda og i og med at vi nå bare har tatt ut 30 så er dette nesten en tredjedel av hva vi tok i 2020. Altså har vi tatt nesten 200 rever på 3 år som jeg vil si er ganske sykt, men mulig dette ikke er et unikt tilfelle heller.  Revejakta får nok mindre fokus i 2022 selv om ingen blir å fjerne åte.. Rådyrjakta starter vi også med i 2022 med relativt liten kvote, bare for å passe på at bestanden ikke går drastisk ned, så får vi heller øke den gradvis til vi ser en stabilitet. Harebestanden har også blomstret, men dette går litt mer på sykluser oppi her. 

Konklusjon:

Vi dro det litt for langt med jaktstopp, og kunne nok begynt å jakta rådyr alt i 2020 om forutsatt at revejakta hadde fortsatt. Så rådet er å ikke ta ut dyr når overskuddet ikke er det "vi høster av overskuddet" og heller fokusere på rovdyra.  99% av revene er skutt på åte og mitt tips er da å sette åtet slik at du ikke må "være på jakt". Jeg kan sitte i stua med famili osv, dempe lyden på tv¨n åpne ruta og ta reven. Trikset etter min mening er at det må være "lettvint" ingen ting feil å jakte mer "på", men ingen av oss har tiden til å bruke ukevis på revejakt og dermed blir slike måter om mulig veldig gunstige og resultatet er upåklagelig.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror reven kan ha høstet av overskuddet og/eller skremt rådyrene. Jeg har jo selv sett ei ganske så voksen geit bli bitt til blods og jaget av sultne Mikkel.

Det hører jo med til historien at vi hadde samme reven på skuddhold (50 m) 3 t før, men vi hadde ikke søkt om å få skyte småvilt, med gebyr på 50 kr. 🤬 Noen hadde sikkert gitt f... og skutt...

 

(Kommunen opplever mye påkjørsler, så de gir uansett blanke i at Mikkel reduserer bestanden om våren. Området vi jakter på er relativt lite, og jeg skal ikke se bort i fra at de har akseptert alt for høye kvoter på rådyr.)

 

Bygda skrev (1 time siden):

ingen av oss har tiden til å bruke ukevis på revejakt

Nettopp. Her er det elgjakta som verdsettes. De skjøt vel en rev med skabb et år, men ikke noe mer enn det. Ingen her oppe gidder å bruke tid og penger på revejakt, dessverre for rådyrbestanden. Jeg får ta på meg ansvaret neste år. Post/lokk. Ikke så veldig effektivt, men bedre enn ingenting.

Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (3 timer siden):

Jeg tror reven kan ha høstet av overskuddet og/eller skremt rådyrene. Jeg har jo selv sett ei ganske så voksen geit bli bitt til blods og jaget av sultne Mikkel.

Det hører jo med til historien at vi hadde samme reven på skuddhold (50 m) 3 t før, men vi hadde ikke søkt om å få skyte småvilt, med gebyr på 50 kr. 🤬 Noen hadde sikkert gitt f... og skutt...

 

(Kommunen opplever mye påkjørsler, så de gir uansett blanke i at Mikkel reduserer bestanden om våren. Området vi jakter på er relativt lite, og jeg skal ikke se bort i fra at de har akseptert alt for høye kvoter på rådyr.)

 

Nettopp. Her er det elgjakta som verdsettes. De skjøt vel en rev med skabb et år, men ikke noe mer enn det. Ingen her oppe gidder å bruke tid og penger på revejakt, dessverre for rådyrbestanden. Jeg får ta på meg ansvaret neste år. Post/lokk. Ikke så veldig effektivt, men bedre enn ingenting.

Alternativt er jo å lage noen revefeller som man setter ut, deretter montere man viltkamera som seder sms ved bevegelse og vips tusler man bare ut med glocken og jobben er gjort. Nå har vi ikke prøvd revefeller da alle har jorder rundt seg, men kan jo være verdt forsøket om det er nok rev finnes det alltid noen som er sultne nok til å gå i fella. :) 

Link to comment
Share on other sites

Reven jager ikkje rådyra noko av betydning, den tar nok kalver men geita passer godt på. Vi har mykje av både rådyr og rev i samme omtåder.

Ettersom elgen fortsatt er i terrenget så er neppe bjørn eller ulv på besøk, då forsvinner absolutt alt. Tipper gaupe og ørn er hovedårsaken og at reven har oppsving fordi det er god tilgang på ådsel. Gaupa slår i hjel gor mat, eter opp eit rådyr på 4-7 dager. Den holder seg i eit område til det blir jobb å finne mat, altså nesten tomt. Ørna tar voksne rådyr, det har eg sjølv sett. Bein fra rådyr blir dradd ut og ete opp, dei er borte på under ein mnd. og er ikkje lett å finne utan hund.

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...