Jump to content

Hva er det ultimate kaliber for 40cm løp med demper, skuddhold innenfor 200m


Wiking

Recommended Posts

Hei! 

 

I forbindelse med innkjøp av ny systemrifle, Blaser R8, leker jeg med nye kaliberoppsett. Fordelene med Blaser R8 kontra mer "tradisjonelle" våpen er blant annet utrolig stor fleksibilitet mtp vidt forskjellige kalibre og ikke minst patronlengder.

 

Hittil har jeg bestemt meg for følgende: 

 

- .223 til trening. 

- 6,5x55 for toppjakt og hulling av papp på langt hold. 

- 9,3x64 Brenneke for all postjakt og annen jakt der man ikke må bevege seg så smidig. 

 

For snikjakt og hundeførertjeneste ønsker jeg et lett oppsett med kort pipe (42 cm) og demper. Det blir typisk jakt på rådyr og elg med dette oppsettet og holdene er stort sett korte. Jeg antar 200m som lengste praktiske skyteavstand som dette oppsettet vil bli brukt på og de fleste skuddene vil bli avgitt under 100m. I dag bruker jeg .308 til dette og det er et helt utmerket kalibervalg til formålet. Problemet er at jeg så gjerne kunne tenkt meg noe annet, rett og slett fordi det kunne vært gøy. 😂

 

Så hva er det ultimate kaliberet for lett og kort rifle med demper, der skuddholdene blir korte? Med nok punch til elg og gjerne med god margin! Noen helt frie tanker: 

 

- 338-06. Hurtig krutt kan brukes og litt høyre kulevekter er anvendelige. 

- 338-08 (338 Federal). Samme kule, men er kanskje enda mer fleksibel i korte løp?

- 458 WinMag. Her er jeg helt blank, men skikkelig grov kule og grei kulebane innen 200m, selv fra kort løp? Bør kunne anvende krutt som yter godt i kort løp. 

- 458 Lott (om man først skal gå for WinMag)?

 

Mottar gjerne kommentarer og erfaringer på mine forslag og svært gjerne andre forslag! Er det slik at .308 blir best uansett eller finnes det andre effektive (og artige!) valg for en slik kortholdspatron. Jeg lader alt selv, så  obskure og lett upraktiske patroner er også velkommen. 😁

Edited by Wiking
Link to comment
Share on other sites

308 er perfekt til 42cm løp, alt annet blir for spesielt interesserte. 338 løp trenger vel litt mer løpslengde for å komme til nytte, og Lott er vel helt bortkastet av samme grunn. 458 kan nok duge om du lader selv.

Men blir det også for kjedelig så kan du jo skaffe deg en wildcat i kaliber .550-.650? Rafdal fikser det meste, bare å betale :-)

 

Kapp 12.7x99 hylser på 3 tommer og CNC maskinere hals til ei støpt HP kule på 1000-1500gr.

Ladd subsonic bør det gi omtrent samme effekt som et spett, med omtrent samme kulebane. Kjekt i tetta...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Wintel said:

308 er perfekt til 42cm løp, alt annet blir for spesielt interesserte.

 

Enig, men jeg hadde håpet å finne noe enda bedre, dersom man ser bort fra hvor lett det er med .308. 🤪

 

7 minutes ago, Wintel said:

app 12.7x99 hylser på 3 tommer og CNC maskinere hals til ei støpt HP kule på 1000-1500gr.

Hehe, der gikk det over grensen til hvor sært det kan være. 

Link to comment
Share on other sites

Hei, og takk for masse spennende forslag! 

 

Noe som er 338 basert finnes det flere alternativer til, også denne nye fra Blaser, som jeg ikke var klar over. Det er derimot ikke veldig mye å "vinne" over en standard .308 på disse patronene. Gøy og noe annet, javisst! 😄

 

Må si at jeg synes 358 win er spennende. Her er det såpass mye "mer" å levere i form av kulevekt og dimensjon at det begynner å monne. 

 

1 hour ago, Polardego said:

Finnes vel også en 2 tommers 458 mag? Husker ikke hva den heter.

 

458 B&M? Virker som en spennende sak! Her ser det ut som om man kan få veldig god effekt fra kort løp, 45cm bør fungere fint. Dette bør jo være flott medisin på elg, samt at man med moderate ladning og demper bør ha rimelig håndterbar rekyl.  Noen som har vært borti denne eller har ladedata med nordisk krutt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har noen Blaser rifler..og en hel del løp i forskjellige kaliber tiltenkt litt forskjellig bruk.. til den bruken du beskriver så har jeg et 43 cm løp i kaliber 8x57is.. kaliberet gir gode skudd tegn i alt vilt jeg har løsnet skudd på.. Elg faller like fort som med grovere kaliber.. og det skal godt gjøres at en kan bli mere død enn død..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Wiking said:

 

For snikjakt og hundeførertjeneste ønsker jeg et lett oppsett med kort pipe (42 cm) og demper. Det blir typisk jakt på rådyr og elg med dette oppsettet og holdene er stort sett korte.

 

 

Til det bruket finnes det jo bare ett svar: 30-378 wby! 😁😁😁

 

Ok, mer seriøst, du kan jo også se på den gode gamle .35 Whelen hvis du ønsker litt mer fart enn 358Win men ikke så stor som de forskjellige .35 magnum kaliberene

Edit: Whelen har jo også litt mer fabrikkammo å finne, i kriser.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Cardinal said:

gode gamle .35 Whelen hvis du ønsker litt mer fart enn 358Win

For så vidt enig, men jeg er usikker på om en får utnyttet det potensialet noe særlig i 40cm pipe. Og med optimalisering for demper i minnet, så er nok det mindre volumet, og kruttmengden på .358'en en liten fordel. 

 

For øvrig, så burde kanskje 9,3x57 også vurderes. Kort pipe og korte hold er noe som bør gå bra i lag med denne.

Link to comment
Share on other sites

Med så kort løp bør en se på ekspansjonsforholdet, dvs forholdet mellom hylsevolum og volumet av løpet. En magnumhylse full av krutt og et lite kaliber gjør at munningstrykket blir høyt og at energien i kruttet utnyttes dårlig. Det er også kort vei der kulen akselrerer, og for å få mer energi overført til kulen er et grovere kaliber gunstig. Eventuell lyddemper vil bli utsatt for store belastninger, og det vil kreve en mye større demper for å håndtere kruttgassene, og da forsvinner mye av hensikten med å kappe løp. Patroner som 35 Wheelen og 9,3x62 er nesten like, og er et fornuftig kompromiss mellom hylsevolum og løpsvolum. Hylsene er imidlertid lange, og en kortere hylse med samme volum vil gjøre den effektive delen av løpet lengre. .338 kaliber er også et fornuftig valg, der finnes korte hylser med tilstrekkelig volum.

358 Win har jeg dårlig erfaring med, hastigheten blir fort for lav til god ekspansjon, og jeg ville valgt en hylse med større volum i .35 kaliber.

Det er ikke bare kulens energi som er viktig, kulen må også ha tilstrekkelig hastighet til å ekspandere pålitelig.

Link to comment
Share on other sites

458 SOCOM, laget for korte små angrepsrifler. Litt ekstra krutt bak kula og vipps har du noe av det særeste, kanskje kuleste og ikke minst effektive i korte løp på korte hold :) Og så har du 460 S&W, 444 Marlin, 450 BM og 45-70 Govt. Mye moro 😁 450 BM tåler ganske korte løp, MEN den klarer vel neppe storviltkravet...

 

Hadde jeg vært i din heldige situasjon så hadde jeg tenkt feitest mulig kule for kortest mulig løp 👍

Edited by Ludoben
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Wiking said:

Så hva er det ultimate kaliberet for lett og kort rifle med demper, der skuddholdene blir korte? Med nok punch til elg og gjerne med god margin! Noen helt frie tanker: 

 

Har selv et kort løp i 9,3x62 (42cm) Favorittladninga her, har blitt 18,5 gr oryx med en utgangshastighet på 680/690 m/s. Valgte oryx da det er en relativt myk og ekspansjonsvillig kule, som passer til litt lavere hastigheter, samt at den er tung nok til å gi god energi/gjennomtrengning i dyrekroppen.

 

Har skutt mange hjorter, og noen elg med denne kombinasjonen. Senest nå siste helg bikka jeg en voksen hjort på 180 mtr. Hjorten gikk en runde rundt seg selv datt der den sto, oppe i et hogstfelt.

 

I hastighetsintervallet 600-700m/s driller Oryxen et stort fin høl gjennom dyra, uten at det blir mye graps og søl, og de blør ut kjapt og det blir sjelden lange dødsøk etter bortsprunget hjort. Har prøvd oryxen i 60cm-løpet også, men da blir det veldig ofte mere blodslått og graps på inngangssiden.

 

26 minutes ago, Per-S said:

Det er ikke bare kulens energi som er viktig, kulen må også ha tilstrekkelig hastighet til å ekspandere pålitelig.

 

Jepp, det er viktig. Ofte så passer vanlige konvensjonelle konstruksjoner bedre i korte løp/lave hastigheter, enn moderne, harde "superkuler". 

 

Nå vil vel noen påstå at å kappe en 9,3 så kort er å "ødelegge "den, men for meg ble det et kompromiss. Jeg får en kort og hendig rifle som passer godt til den jakta jeg bedriver, samt at den gir mer enn tilstrekkelig punch og energi til å skyte norsk hjortevilt. 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Mange gode forslag og refleksjoner her, jeg må bare si takk! Skal sette meg og sammenlige litt mer nøye etterhvert. 

 

Må si at 8,5x55 Blaser ser mer spennende ut enn ved første øyekast. Virker som om man er i stand til å hente ut gode prestasjoner på denne og jeg tror kanskje at jeg heller mot den, dersom .338 blir kulevalget. Ja, jeg vet pris på hylser er sinnsykt...

 

Ellers skal jeg se nærmere på både 375 Raptor og 9,3x57. Jeg antar at 9,3x57 ladet til litt friskt hevder seg godt prestasjonsmessig. 

 

Har sjekket litt angående 458 B&M Super Short. Hadde vært et artig valg som ser ut til å fungere godt i korte piper og med plenty av punch! Problemet er at jeg ikke finner die-set eller brotsj noe sted. Skal forsøke å sende en mail til ham som har laget patronen og se om jeg får til noe. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Jeger'n said:

Du kan jo ta med 338 Federal i vurderingen også. 

 

338 Federal gjorde jeg noen beregninger på med GRT etc.

 

Om du tenker homogene kobberkuler så ser Hornady 185 grains GMX / CX ut som vil fungere.

Krutt-type er jeg litt usikker på, får bra data på Vihtavuori N540, men N550 burde også fungere, men gir mer munningstrykk. 40 grains med N540 gir ganske høyt trykk, så man må jo starte en del under dette, med 43 cm pipelengde når man ca. 714 m/s. Holder fint storviltkravet.

 

image.png.cbb2de861d80daddc280652405309f98.png

 

Ballistikk:

 

 

 

kula.jpg

 

Edited by Bergara-Man
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Wiking said:

Takk for beregninger og god info. Overraskende bra prestasjoner for 338 Federalen. Fordelen med denne er jo billige hylser og god tilgang! 

 

Ja, kuler som vil fungere er vel Barnes TTSX 160 og 185 grains, samt den Hornady 185 GMX / CX.

 

Fabrikk-rifler i 338 Federal er ikke hyllevare ser jeg, må bli å få børsemaker til å montere ei ny pipe i en rifle av noe slag.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man skal gå for litt sær patron og tung kule, så er en WSM-hylse necket opp til 458 en brukbar løsning. Bra tilgang på hylser, til en forholdsvis rimelig penge, samt god tilgang på kuler. Går ganske mye krutt i en WSM-hylse, men burde kunne lades med samme eller litt hurtigere krutt og holde trykket nede pga større hylsevolum enn 458 B&M, som tross alt er en litt nedkortet WSM. 

 

Tror dere en slik konstruksjon vil fungere godt i løp på 42-45cm med god forbrenning av krutt og god effekt fra demper?

 

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, stigamundsen said:

Har du ein Blaser og er villig til å gå for litt udde kaliber, må jo 45 Blaser vere heilt tipp topp? 

 

Denne minnes jeg såvidt å ha hørt om for mange år siden. Ser ut til å ha dødd ut... Noen som kjenner til prestanda eller ladedata på denne?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner ikke detaljene, men den reproduserer omtrent ytelsene til 45/70.

 

En interessant .458 villkatt, er .458 x2» american. («) skal forestille et «tommesymbol». Hylselengden er nettopp 2 tommer. Hylser får du ved å kappe hylser i magnum-familien. Ytelsene tror jeg ligner endel på Blaser-patronen, men hylselogistikken blir mindre sårbar siden du enkelt kan lage hylser fra en mengde moderhylser (som .300 win.mag, 7mm rem. mag, .338win mag etc etc). Jeg tror den er populær nok til at ladeverktøy er greit tilgjengelig. 

Link to comment
Share on other sites

Av de to ville jeg  gått for .458X2". Da kan du lage hylser av "hva som helst" med belte. Viss du velger .450 Marlin må du, på grunn av det høyere beltet, bruke originale hylser. Og det er ikke alltid like enkelt å få tak i.

 

Viss jeg hadde hatt en 9,3X64 fra før ville jeg (kanskje) valgt 9,3X57. Bare før å gjøre ting litt enklere for meg selv. Samme demper og samme kuler. Selv om forskjellen på hastigheten i de to patronene er så stor at samme kule kanskje ikke er beste storviltkule i begge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...