Jump to content

375 Raptor


Grim

Recommended Posts

Ved å necke opp en 308 win til 375 så vipps har du denne.

Har brotsj, dier og har fått testet litt.( Amerikanske www.375raptor.com har all info du trenger.)

Kommer også støpetang og div. for sub selvfølgelig.

Testet sonic 250 gr. dreid messing i dag med presisjon på under klisterlappen, Accubond er også rundt hjørnet, foreløpig strander prosjektet litt

i tid da det må bestilles en throater slik at jeg kan sette kula mye lenger ut en det som er mulig nå.

Foreløpig ser det ut som om at denne spytter ut 260 gr. accubond i 700 msek. med 45 cm pipe, chronyen ville ikke være med på laget i dag da sola uteble i trøndelag men andre oppgitte ladedata samt å manipulere QL med 375 whelen og korte hylsa til 47,4 ser ut til å stemme.

Post generert egentlig bare for å høre om noen andre har luktet på raptor eller om jeg faktiske er i jomfruland her hjemme:-)

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei,

 

Jeg og to kamerater har fått laget R93-piper i 375 Raptor hos børsemaker på XXL-Sandvika i fjor.

 

Pipelengde frem til støtbunn er 41 cm, og hvis jeg husker riktig, og er basert på et 90 cm 375 cheytac pipeemne som er delt i to. Riflestiging er 1/8".

 

Har fått jaktet litt med 375 Raptor i høst og skutt tre hjort med kaliberet.

Anslagsenergi er tett opp mot 9.3x62. 

Valgte 20 mm løpsdiameter ved pipemunning for å kompensere for kort pipe (vekt) vs rekyl. 

Ble veldig fin balanse i våpenet med totallengde inkl lyddemper på 100 cm.

 

Har samme erfaring som deg ang brotsj. 

Brotsjen som vi bestilte tillot ikke patronlengde som samsvarte med ladedata oppgitt på https://www.375raptor.com/

I samråd med børsemaker benyttet vi derfor 375 H&H brotsj for å lage større throat for å få max OAL i samsvar med ladedata.

 

Høyeste hastighet jeg får til med pipa er 686 m/s med 270 grains Speer Hot-Cor.

 

276 grains messingkuler fra DK Bullets (kjøpt av Trond Alvestad / hjemmelading.no) er et godt alternativ i sub-ladninger. Her har jeg fått petalene til å slippe i våte kataloger i sub-hastighet.

 

Benytter GRT (Gordons Reloading Tool - freeware) istedenfor QL for indreballistikk da man i  GRT kan legge inn hylsedimensjoner. 

Har postet hylsedimensjonsfilen tilbake til  GRT-prosjektet, slik at jeg tror du finner 375 Raptor som et alternativ i GRT hvis du laster det nå.

Hvis ikke kan jeg sende deg filen om du vil ha denne.

 

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har fått laget samme pipe som skivebom var til og med siste del av ett emne de brukte. Men da til heen muffe. Har laget en 375 raptor til grtools. Så regner med de da har samkjørt våres to. Har ladet litt med denne. Men ikke jaktet. Prøvd litt forskjellig i 250 grain rangen deriblant noen kuler fra sørafrikanske peregrine. Vita 120 og 130. Ikke jobbet mot sub enda. Men én artig potetkaster dette. Gøyalt kaliber. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har nå testet ut noen kuler,260 accubond, 270 speer, 250 game king,270 interlock.

Ingen problemer med og få disse over 700ms med 470mm pipe. Ser ut som Norma 200 og vihtavuori 530 er best egnet her(holder en knapp på n200) Venter nå på noen VGR3 250gr fra peregrine, blir ulidelig spennende å se om de går godt 🤠

 

https://buas.no/jaktkuler/3594-5627-peregrine-bullets-vrg3-x25.html#/389-grains-250gr/549-kaliber_storrelse-375

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 4/2/2021 at 5:54 PM, Quarter said:

Har nå testet ut noen kuler,260 accubond, 270 speer, 250 game king,270 interlock.

Ingen problemer med og få disse over 700ms med 470mm pipe. Ser ut som Norma 200 og vihtavuori 530 er best egnet her(holder en knapp på n200) Venter nå på noen VGR3 250gr fra peregrine, blir ulidelig spennende å se om de går godt 🤠

 

https://buas.no/jaktkuler/3594-5627-peregrine-bullets-vrg3-x25.html#/389-grains-250gr/549-kaliber_storrelse-375

Prøvde noen av disse butte kulene, med en feil stappa jeg i 120 krutt og fikk litt overtrykk. Men fikk fin fin flyt med 130 krutt og barnes 250 grain blyfri samt med GMX fra hornady 250 grain, ikke helt 700 m/s, men har også bare 425mm løp med 1:8 stigning

Skal snart lade litt mer og finne en løsning for disse peregrine kulene.

 

Men har brukt GRT til dette, en fantastisk fin løsning for  å jobbe me oppbygging av krutt, her kan man legge til ønsket trykk, kule og finne det kruttet som funker best

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Sen feedback her.

Peregrine vrg 3 fungerer meget bra. Hull i hull presisjon.

Ladet disse i 735ms med hodgon 335 og ingen av årets 5 felte hjorter kranglet på  dette. Meget pene slakt👌

Denne patronen ser ut til å like dobbelbasekrutt framfor singel. Hodgon og Lovex som er tilgjengelig her i begrenset skala.  Håper Vectan sp 10 kommer snart.

Presisjonen er lik 308 som går bra 3 skudd på noen mm, men med demper, uten blir rekylen for vanskelig og håndtere for presisjon.

legger ved et typisk treffbilde med peregrine vrg3 250gr. Testskyter alltid med frontrest med baksekk.

IMG_20210724_102951.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...