Jump to content

Hagle med pistolgrep


gregor

Recommended Posts

Hvis jeg har forstått det riktig så er det lov med hagle med pistolgrep nå? Betyr det at jeg kunne fått f.eks. en benelli m4 med sammenleggbar kolbe, hvis den fortsatt er 84 cm? Men en chiappa 1887 uten koble er vel for kort derfor er den ulovlig, ikke sant? Så er det mulig i det hele tatt å få tak i hagler uten kolbe, bare med pistolgrep i Norge? Jeg kunne tenkt meg noe som i dette bildet hvis det faktisk er lovlig.34589568765.jpg.96820e0b3df7b5f0fff60e8e1d10f199.jpg

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, gregor said:

Heldigvis planlegger jeg ikke å rane en bank. Eneste jeg lurer på er om det er mulig/lov å få tak i

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2018-04-20-7

 

jeg har lyst å si ja. men du får lese selv. brownells forhandler det meste.

 

ikke tenk på sånne som bardp, er en del som  klarer ikke forstå at noe kan være gøy å ha uten at det må være til noe spessielt. med det sagt så er pistolgrep hagler uten kolbe helt jævlig å skyte med. treffe noe på mer en 10 meter er flaks. rekyl opptaket er også forferdelig

Edited by madlychip
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, madlychip said:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2018-04-20-7

 

jeg har lyst å si ja. men du får lese selv. brownells forhandler det meste.

 

ikke tenk på sånne som bardp, er en del som  klarer ikke forstå at noe kan være gøy å ha uten at det må være til noe spessielt. med det sagt så er pistolgrep hagler uten kolbe helt jævlig å skyte med. treffe noe på mer en 10 meter er flaks. rekyl opptaket er også forferdelig

Takk. Virker som det er en del ja som ikke tåler at man vil ha noe annet enn vanlig jaktrifle og over & under. Altså det ser ut som det ikke er noe problem så lenge den er 84cm lang

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg foretrekker å gå med hagla på jakt, dvs med stokken i eller ved skuldra, og pipa ned, hadde det vært en miilion ganger mer behagelig med pistolgrep fordi jeg slipper å bøye håndleddet. 
At jeg går sånn skyldes miljøskade fra forsvaret....

 

Link to comment
Share on other sites

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-05-07-1452

Husk at vi har en forskrift også og ikke bare lov, da.. og der står det følgende:

2.Haglevåpen: tohandsskytevåpen med glattbora eller rifla løp, som er meint å skulle skytast med støtte mot skuldra, og som brukar haglpatroner som ammunisjon.

Det der er nok til at jeg ikke hadde gidda å ta sjansen på det. Hvis rett person påpeker at den er ment for å ha skulderstøtte, og du har pistolgrep og ingen kolbe, hvem vet hva du eventuelt risikerer av mas og tjas over det?

 

6 hours ago, gregor said:

Takk. Virker som det er en del ja som ikke tåler at man vil ha noe annet enn vanlig jaktrifle og over & under. Altså det ser ut som det ikke er noe problem så lenge den er 84cm lang

Nå er det vel ikke like mye det at folk ikke tåler at det ikke er boltrifle eller O/U, som at de som har prøvd vet at pistolgrep faktisk er helt jævlig å skyte med på hagle. 

Hvis du virkelig skal bruke hagla til jakt eller leirdueskyting ser du sikkert rimelig snart hvor lite godt det er å skyte med. Hvis den derimot er ment for å runke med på banen eller gutterommet er det vel hipp som happ (men lov+forskrift+rundskriv gjelder også der) ;)

 

Som påpekt må den uansett være over 84 cm lang, og ei hagle med kun pistolgrep og lang nok pipe til å nå 84 OAL vil nok være noe "snål", med dertil "snål" balanse og rekylopptak..

image.png.963a2cdbe3469ea2758c375955549a52.png

 

Ole

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

https://lovdata.no/forskrift/2021-05-07-1452/§3-3

 

Rimelig greit oppramset hva som er forbudt på hagle, alt annet er lov så vidt jeg kan forstå.

 

Mener også å huske fra høringen at forarbeidene var klare på hva som var ment på akkurat det med pistolgrep på hagle. Rimelig sikker på at hagle med kun pistolgrep var beskrevet som tillatt, du må bare overholde lengdekravet.

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Ei tohi varjata said:

Nå er det vel ikke like mye det at folk ikke tåler at det ikke er boltrifle eller O/U, som at de som har prøvd vet at pistolgrep faktisk er helt jævlig å skyte med på hagle. 

Hvis du virkelig skal bruke hagla til jakt eller leirdueskyting ser du sikkert rimelig snart hvor lite godt det er å skyte med. Hvis den derimot er ment for å runke med på banen eller gutterommet er det vel hipp som happ (men lov+forskrift+rundskriv gjelder også der) ;)

Jeg er fult klar over at det er ganske upraktisk med pistolgrep men det virker som enkelte beskylder deg for å være en terrorist eller Rambo så fort du har lyst på noe utenfor normalen. Det optimale hadde vel vært hvis kolben eller grepet kunne byttes ut

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Tjukkas said:

Slik jeg foretrekker å gå med hagla på jakt, dvs med stokken i eller ved skuldra, og pipa ned, hadde det vært en miilion ganger mer behagelig med pistolgrep fordi jeg slipper å bøye håndleddet. 

Kan du ikke bare skaffe deg ei trap-hagle med single trigger? De har som regel helt rakt pistolgrep.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal det sies at jeg hadde samme hagla i pumpe og halvauto(11-87, 870), med både vanlig skulderstokk og skulderstokk+pistolgrep som er testet på begge mekanismene.

 

Pumpa var direkte ubehagelig med pistolgrepet, da denne sparket vesentlig mer og rekylen gikk i håndleddet.

Halvautoen var derimot mer dempet i rekylen og langt bedre med pistolgrep.

 

Har forresten sett overgang så man kan benytte AR-kolber på disse haglene, også mulig med hydraulisk demping på.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, boble said:

Kan du ikke bare skaffe deg ei trap-hagle med single trigger? De har som regel helt rakt pistolgrep.


Nei, skytemessig passer den jeg har perfekt, jeg digger å ha den, også er den jo fotogen....jeg kommer nok heller aldri til å sette noe pistolgrep på den. 
Vil ha den som den er. Men skulle jeg engang begå utroskap mot den, og kjøpe ny, blir det nok pumpehagle da og....IMG_20210910_103902.jpg.841edd2c7fdf8285f575a740623c4ee2.jpg


 

Link to comment
Share on other sites

Til jaktrifler har det lenge vært tillat med sånne AR chassis og teleskopkolbe, eller foldekolbe som Sako TRG 42A1 godt egnet til transport. Tenker at lovmakerne dermed har fjernet den gamle regelen på hagler, så lenge den er et skuldret tohåndsvåpen innafor tillate løps og totallengde. Det som har vært handlekraften i den nye våpenloven er at tilgangen til høykapasitetsmagasiner på rifler, hagler og pistoler er blitt strengt begrenset for å unngå mange skytevåpen med et høyt skadepotensial, istedet for å begrense kosmetiske egenskaper på hagler. Så har Mini 14 av en åpenbar grunn lenge vært i handlekraftens fokus, slik at halvautomatiske rifler til jakt generelt skal være påbudt en kosmetisk faktor.

Edited by Trugetur
Link to comment
Share on other sites

On 10/16/2021 at 12:15 AM, Vargen said:

https://lovdata.no/forskrift/2021-05-07-1452/§3-3

 

Rimelig greit oppramset hva som er forbudt på hagle, alt annet er lov så vidt jeg kan forstå.

 

For å omsider avspore denne tråden tilstrekkelig for kammeret-standard: I forskriften er det (innført for et antall år siden) forbud mot hagler «med større magasinkapasitet enn fem patroner…» Hva da med hagler anskaffet før dette kravet ble innført? Må det byttes magasintube for å gjøre de lovlige? Hvorfor holder det ikke i dette tilfellet å plombere med bjørkekvist e.l.? Hvor står det eventuelt at man fortsatt kan bruke sin hagle med 6, 7, 9, 15 skudds magasintube, anskaffet før X dato?

 

 

 

 

On 10/16/2021 at 12:15 AM, Vargen said:

 

Link to comment
Share on other sites

Dersom du har en Mossberg 590 fra feks. 2009 med 8 skudds fast tube kan du beholde den, men har ikke lov å selge uten at kjøper har disp. Skulle du ha en 7 skudds to delt tube feks. Remington 870 Marine Magnum påmontert en 2 skudds forlenger, så har du vel mulighet å skru av forlengeren og sette på en løpsskrue. 
 

Finnes nok en forskrift på dette uten at jeg finner det noen sted, men jeg er omtrent 98% sikker.

 

Jeg solgte en original 6+1 skudds 2009 modell 870P i 2013, der kjøper måtte ha dispensasjon. Kunne jo ha montert bort forlengeren, så hadde kjøper sluppet å søke om disp., men ville ha den slik den var.
 

 

Edited by Trugetur
Link to comment
Share on other sites

@oyvind1, det står i overgangsreglene sist i forskriften.

 

Lett omskrevet: med enkelte unntak kan folk beholde de de fikk kjøpe under tidligere lovverk, regelendringen gjelder nye løyver og rokker som hovedregel ikke ved de eksisterende. Slik jeg leser det så kan du beholde magasinhagla med langt rør, men kan få trøbbel med å selge den.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 10/17/2021 at 9:22 PM, Trugetur said:

Dersom du har en Mossberg 590 fra feks. 2009 med 8 skudds fast tube kan du beholde den, men har ikke lov å selge uten at kjøper har disp. Skulle du ha en 7 skudds to delt tube feks. Remington 870 Marine Magnum påmontert en 2 skudds forlenger, så har du vel mulighet å skru av forlengeren og sette på en løpsskrue. 
 

Finnes nok en forskrift på dette uten at jeg finner det noen sted, men jeg er omtrent 98% sikker.

 

Jeg solgte en original 6+1 skudds 2009 modell 870P i 2013, der kjøper måtte ha dispensasjon. Kunne jo ha montert bort forlengeren, så hadde kjøper sluppet å søke om disp., men ville ha den slik den var.
 

 

Disp her er det det samme som å skyte dynamisk hagle?  Tipper at man ikke bare kan søke om hagle med mer en 5 skudds magasin med noen annen argumentasjon/dispensajon?

Link to comment
Share on other sites

@Mazeking Etter jeg forlangte disp. på søknaden, og kjøper ikke klarte å være uten den originale utførelsen på dette våpenet, så ble jeg etter en stund oppringt av kjøper sitt våpenkontor. Saksbehandleren spurte meg grundig om hva som er ervervsgrunnlaget og bruksområde i å ha en slik hagle (6+1) jeg eier som kjøper søker på . Svarte henne om at den ble kjøpt før gjeldende regler, og at magasinhagler med stor kapasitet nå aktuellt med disp. kan brukes til feks. trickskyting. Hun takket for svaret, og etterpå fikk jeg en innvilget søknad i posten fra kjøper.
 

Behandlingen på disp. varierte vel mye på denne tiden mellom kontorene, men en regel er at man skal ha et grundig behov for å fremlegge en dispensasjon. Nå er det slik at den nye våpenloven endelig har klart å fjerne fri tilgang på høykapasitetsmagasiner til alle våpentyper, i tillegg til at det enda ikke er godkjent med høykapasitetsmagasiner på hagler til dynamisk, slik at jeg antar det som ganske usannsynlig å få godkjent en disp. på hagle det aktuellt ikke kan gis løve til.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Trugetur said:

@Mazeking Etter jeg forlangte disp. på søknaden, og kjøper ikke klarte å være uten den originale utførelsen på dette våpenet, så ble jeg etter en stund oppringt av kjøper sitt våpenkontor. Saksbehandleren spurte meg grundig om hva som er ervervsgrunnlaget og bruksområde i å ha en slik hagle (6+1) jeg eier som kjøper søker på . Svarte henne om at den ble kjøpt før gjeldende regler, og at magasinhagler med stor kapasitet nå aktuellt med disp. kan brukes til feks. trickskyting. Hun takket for svaret, og etterpå fikk jeg en innvilget søknad i posten fra kjøper.
 

Behandlingen på disp. varierte vel mye på denne tiden mellom kontorene, men en regel er at man skal ha et grundig behov for å fremlegge en dispensasjon. Nå er det slik at den nye våpenloven endelig har klart å fjerne fri tilgang på høykapasitetsmagasiner til alle våpentyper, i tillegg til at det enda ikke er godkjent med høykapasitetsmagasiner på hagler til dynamisk, slik at jeg antar det som ganske usannsynlig å få godkjent en disp. på hagle det aktuellt ikke kan gis løve til.

Takk for svar. Da er det urealistisk å forholde seg til noe annet enn 5+1 på hagle for oss med kun skal skyte på bane.

 

Skal ikke begi meg inn på diskusjonen om å eventuelt nedgradere en hagle med større magasin til 5+1 …

Edited by Mazeking
Mer info
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...