Jump to content

Valg av rifle 375H&H


SimenM

Recommended Posts

Det koker mye ned til smak og behag.

Jeg har hatt en 602 i en del år. Har aldri blitt godvenner med den. Jeg skyter godt med den, men all annen håndtering er som å rote rundt med et spett. Ergonomisk feil, i originalkonfigurasjon, for min del altså. Min har ikke svinerugg, men rett stokk, med vel mye fall. Planen var å bygge om/bygge noe, på kassa, men det har ikke kommet så langt. Kjøpe en Winchester M70 Safari Express, i stede. Fiks ferdig. Passer meg aldeles utmerket i originalkonfigurasjon.

602'en er til salgs:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye penger skal du bruke?

Av de du nevner ville jeg valgt Brno 602.

Den trenger litt justering av avtrekk og polering.

Remington er også OK, hvis det er modellen med feit pipe.

Ellers så er det mye brukt på Finn.no, nevner Winchester og Dakota.

 

Link to comment
Share on other sites

  

2 hours ago, Chiefen.v-2 said:

Hiver denne inn i mixen,

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=199055633

De har litt kort stokk, fikset med et mellomlegg mellom rekyl kappe og stokk.

Dette må være ett kupp, angående lengden på kolben så er det bare å bytte ut kolbekappen med en Limbsaver, de leveres tilpasset denne stokken. Den originale kolbekappa er i hardeste laget for dette kaliberet. (har en SSt i 9,3 selv- med Limbsaver) Jeg hadde en Winchester M70, Super-ekspress i 375H&H tidligere, meget bra børse- den ble byttet i en 202. Som bruksbørse er SSt-en etter min mening like bra/bedre en M70en. Smak og behag. Men er en glad i gammel Mauser kommer en ikke utenom M70.🙂

Link to comment
Share on other sites

Har opp gjennom åra hatt to stk ZKK 602 i 375 H&H.
Tunge og litt klumpete våpen, men typisk for mine to, pluss et par andre jeg kjenner til, er svært god presisjon nesten uansett hva en putter inn i de.
Kassa er anerkjent, dønn solid og mye brukt til ombygginger og customrifler.

En M70 Safari Express var også i mitt eie noen år, og det var uten tvil et våpen som var mere "ferdig" i utgangspunktet, lettere, men fortsatt behagelig å skyte med patronen tatt i betraktning.

Jeg tror nok jeg ville hoppet over ZKK 602 hvis ønsket er en mest mulig ferdigstillt rifle.
Det er flere gode forslag nevnt over.

Forøvrig er dette en patron som fikser det meste, har godt presisjonspotensiale, er lett å lade,  og ikke uten grunn  kalt "The Queen of mediums"  :)

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Oryxhunter said:

 

Gratis rifle, og penger til gode til ei "kjøpskål" (som er forbudt!)! Bare kikkerten er jo verdt mer enn 10 store!

 

(   -   men jeg ville nok pensjonert "smellforsterkeren", og heller montert en lett demper, som var stor nok til å ta seg av kruttgassen fra 375'en.)

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Oryxhunter said:

M70 med kikkertsikte og brems (10K):

Det er den jeg så på, jeg fikk beskjed om at den var solgt. Den var privat, satt ut for salg i denne Jaktia butikken. 

Tar jeg ikke feil så er det en kjøper som må vente 25 uker på en godkjent søknad.

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Som vanlig, hvis man vil ha minst mulig, for mest mulig penger, er Blaser løsningen: Mens den heldige kunne få et komplett våpen, med premium-sikte, for 10.000,-, kan den som føler seg kallet, få ei snipp og snau pipe (nåja, det er jo åpne sikter på den!), for bare kr. 18.000,-! Løp og kjøp (hvertfall hvis du har en R8, med riktig "sluttstykke" (eller hva det kalles på Blaser) fra før).

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=210789768

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bartemannen said:

Å nå fikk jeg lyst på 375 H&H.... Damn it!!

Ja, en kan noen ganger bli kvalm av havesyke. Den Sako Safari er også innenfor, pris. Kostnadsmessig koster ikke ting mer enn hva vi ellers betaler for uten å blunke. En kjedelig sydentur eller nye dekk til to biler....Ei rifle eller helst flere kan du ha livet ut.

.375H&H.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Sakoen er AIV-utgaven som er den fineste utgaven med utvidet magasinkapasitet, loddet skinne og forsikte.

Rifla er laget på børsemakerverkstedet til Sako, ikke på samlebåndet.

Jeg har maken i 338.

Rett og slett ei veldig fin rifle til spottpris.

Den kostet det samme i kroner i ca 1980 da en Sauer drilling kostet 12K.  

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Torf said:

Sakoen er AIV-utgaven som er den fineste utgaven med utvidet magasinkapasitet, loddet skinne og forsikte.

Rifla er laget på børsemakerverkstedet til Sako, ikke på samlebåndet.

Jeg har maken i 338.

Rett og slett ei veldig fin rifle til spottpris.

Den kostet det samme i kroner i ca 1980 da en Sauer drilling kostet 12K.  

En sånn? 😊😏
Jeg kjøpte denne nå i høst, av en kammer-at. Deilig å skyte med! Ble en god pris, med Leupold vx6 1-6 sikte. Nydelig våpen!

716FA1D9-6F2E-487B-AEAC-565DDBC9D8BB.jpeg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...