Jump to content

Skyting nær bebyggelse og over tak


oyvindpe

Recommended Posts

Er det lov å skyte over garasjetaket til naboen?

 

Jeg spør fordi jeg kom over en "gladsak" der en elgjeger felte en elg fra sin egen veranda. Det fremstilles som en morsom sak fordi han stod i pysjamasen og skjøt elgen. Kula suste over naboens garasjetak, noen få meter fra naboens bolig, og traff elgen som stod nede ved vannkanten. Bak vannet er det bebyggelse. Jeg kjenner ikke 100% til lover og regler for skyting i og nær bebyggelse, men jeg synes det høres noe tvilsomt ut at det er lov å skyte over naboens garasje, og like ved hans bolig. Sikker bakgrunn kan også diskuteres, det er vel teoretisk mulig at kula kan rikosjettere videre hvis den treffer vannflata.

 

Jeg spør av ren nysgjerrighet, da jeg er usikker på om jeg tolker regelverket riktig.

 

Dessverre er det en pluss-sak, men de som abonnerer på Nordlys, ifinnmark og noen flere AiD-aviser, kan lese saken.

 

https://www.nordlys.no/barbeint-i-pyjamasbuksa-sprang-terje-ut-pa-verandaen-med-borsa/s/5-34-1526340

 

Facebooksak:
https://www.facebook.com/1560806850802752/posts/3030386103844812/

 

 

Link to comment
Share on other sites

Akkurat naboens garasjetak er nå så, men bakgrunnen bak elgen er nå helt sinnsyk. Aldri om jeg hadde skutt der, det er hus direkte bak, bare noen hundre meter unna. Bommer han på elgen er det sannsynlig at kula hadde rikosjettert inn i en husvegg. 

 

Og for å understreke idiotien og tankeløsheten så klarer vedkommende å få saken sin frontet i media, det alene bevitner at vedkommede absolutt ikke har nødvendig omløp i toppetasjen til å være innehaver av skarpladd våpen. Han skjøt i en meget tvilsom situasjon - og det gikk bra, men ha nå for f.. vett til å slepe elgen til slaktebua og hold kjeft... 

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Åpenbart en fortvilt mann som prøver å ro seg i land da politiet kikker på saken nå. Å først lire av seg at "det var minst 500m" for så å forsvare bruk av rifle i den retningen der blir nesten for dumt. Om det hadde vært 500m hadde det vært uforsvarlig uansett. Sikkerhetsavstand på ei rifle er langt over 500m.

 

Man kan jo undres hvilke vurderinger denne mannen tok da han satt der i morgenkåpa og lada våpen med kuler og krutt.

Jeg for min del hadde aldri i verden dratt av et skudd i den retningen. Spesielt ikke rifle.

 

At karen er fersk jeger, med bestått eksamen og fortsatt ikke klarte å bedømme dette er kritikkverdig.

 

Når dette er sagt, så tror jeg ikke det er vits i å blande seg så mye her. Politiet kikker på det av eget initiativ, og jeg tror ikke denne mannen har noen våpen å jakte med i nær fremtid. Han får kjøpe seg et luftgevær og noen ølbokser om han på død og liv vil skyte der.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...