Jump to content

Klage på behandlingstid våpensøknad


ironni

Recommended Posts

Hei. 

Politiet skriv mykje om korleis du kan klage på forskjellige ting, men klage på behandlingstid er ikkje ein av dei. Vertfall ikkje som eg finn.

Skytterlaget eg er med i har søkt om fleire rifler, som skal brukast til rekrutering. Og dei vil bruke 3-4 MÅNADER på å behandle søknaden. Dette er i Telemark. Samtidig som eg høyrer om folk som får svar etter 1 veke. Er det nokon som veit kor ei slik klage skal sendast til? 

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikkje samme personane som behandler klager som behandler søknader?? Og vist ingen klagar så skurer det vel og går som før i det uendelige?? Kvifor skulde det bli bedre av å ikkje klage? Det må jo vere ein fordel for politiet og at dei har mange klager å vise til når pengane skal fordelast??

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 10/12/2021 at 5:23 PM, joas said:

Merkelig at våpensøknader ikke kan fordeles og behandles nasjonalt... I hvert fall med de nye elektroniske søknadene. 
Det er jo veldig stor variasjon i behandlingstid, alt fra 3-4 uker til 22-26 uker: https://www.politiet.no/tjenester/vapen/soke-om-tillatelse-til-vapen/saksbehandlingstider-vapensoknad/

 

Stilte spørsmål om dette til de på våpenkontoret når jeg tok kontakt angående min søknad, kan sitere fra svaret jeg fikk på mail for moro skyld...

 

"Våpensøknader skal behandles i det politidistriktet søkeren bor. Det er ikke noen mulighet slik våres system er i dag, til å kunne søknader til andres distrikter."
 

Syns dette virket litt merkelig, ettersom ansatte i politiet får behandlet søknadene sine i andre distrikter. Det virker som det er liten vilje til å forbedre behandlingstiden på våpensøknader.

Link to comment
Share on other sites

Dette svaret er jo et generelt svar, basert på de muligheter de på lokalt nivå har anledning til å operere på det nåværende tidspunkt. Det betyr jo ikke, nødvendigvis at det ikke jobbes med å forbedre situasjonen på sentralt hold.

At ansatte i politiet får sine søknader behandlet andre steder enn der de er ansatt, må vi vel nesten se som en fordel.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke uenig i at det er bra at de ikke behandler søknader fra den som sitter på pulten ved siden av dem selv. Det er godt mulig at de jobber med å forbedre systemene fra sentralt hold, og det er bra!

Får det derimot ikke til å stemme at de sender søknader fra ansatte til andre distrikter, men ikke har mulighet til å sende søknader til andre politidistrikter slik systemet deres fungerer i dag.
 

Enten så sendes søknader ut av distriktet når ansatte søker, eller så har de ikke mulighet til å sende søknader til andre distrikter. Det ene utelukker jo det andre, eller så har jeg misforstått noe(?)

Link to comment
Share on other sites

Her på Østlandet, i det som nå er det såkalte "innlandet" fylke, er hovedavdelingen for våpen på Elverum. De har ansatte som sitter andre steder i både Hedmark og Oppland, men jobber for forvaltning, avd. våpen, "innlandet". De er fullstendig overkjørt av antall søknader, og har ikke sjans til å holde det de lovet meg i juli, nemlig 13-16 ukers behandlingstid. Jeg får dem garantert ikke igjen før utpå nyåret. Er det deres feil? Nei. Det er egentlig ganske enkelt. De får ørten søknader, fordelt på langt færre enn ørten saksbehandlere, som bruker i snitt x tid pr søknad, og får x timer i uka til å drive med det. Dette regnestykket går overhodet ikke opp, og det er det egentlig Justisdepartementet som skal ta seg av spør du meg. (Men nå mener jeg at "innlandet" og POD har det til felles at de begge er ubrukelige enheter som aldri skulle eksistert og ikke har livets rett da.) Så jeg ville klaget til flere instanser samtidig, med samme klagebrev, så ser man kanskje også hvem som svarer på hvilken måte...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du er inne på noe der @Olesøn

Realiteten er også at foreløpig så har de elektronisk søknadene for jaktvåpen som nettopp ble innført medført MER ikke MINDRE arbeid for saksbehandlerne, men fordi det ligger endel prestisje i prosjektet så er folk midlertidig blitt flyttet over fra andre oppgaver som nå er lagt på is til å prioritere behandling av disse søknadene.

Sånnsett har folk fått søknadene sine raskere behandlet og tror det er dette fantastiske nye systemet, men sannheten er helt motsatt.

Link to comment
Share on other sites

De har stående ordre om å prioritere førstegangssøkere ja. På den ene siden er det jo da slik at de av disse som blir godkjent er "inne i systemet" og er ihvertfall bittelitt forhåndsgodkjent så det går raskere neste gang. Kanskje. Håper vi. På den annen side er det litt.... feil... at søknader tydeligvis ikke da skal behandles i den rekkefølge de kommer inn.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, jsbmc said:

Okei, så de har mulighet med dagens systemer til å sende søknader til andre distrikter, altså det jeg fikk i svar fra våpenkontoret stemmer ikke. 

At de har mulighet til å gjøre det, rent fysisk, betyr ikke nødvendigvis at de har anledning til å gjøre det. og har de ikke anledning(lov), så kan de ikke det. Så nei, det stemmer ikke at svaret ikke stemmer.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bare noen måneder altså? Blålappen gjelder som våpenkort inntil du får kortet i posten. Derfor er det noen våpenkontor som ikke prioriterer å skrive ut og laminere våpenkort når de har en enorm bunke søknader liggende, de vil heller få unna flest mulig søknader enn å bruke tid på kort til de som tross alt har fått både våpenet sitt og et midlertidig kort i form av blå gjenpart. Kontoret i Vest hadde i alle fall for noen år siden en praksis med å samle opp, og så ta et skippertak med å produsere våpenkort et par ganger i året. Går litt mer effektivt når man tar det litt på samlebånd og har varmet opp lamineringsmaskinen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Behandlingstid når jeg søkte (i Trøndelag) sto til 16-17 uker. Dette ble i slutten av november nedjustert til 8 uker, og jeg fikk svar etter ca 9 uker.

Det tok under én uke fra jeg betalte til jeg fikk papirene i posten.

 

Husk også at posten ikke kommer hver dag lengre. 

Link to comment
Share on other sites

Søkte på håndvåpen (3 stk) og 22lr salong på papirblanlett, leverte søknadene 5 august i år. Ikke førstegangssøker.

 

Har ikkke hørt en dritt, har sendt 2 stk purremail uten respons. Telefonen er lagt ned. Oslo/Asker.

 

Helt fantastisk forvaltnings praksis!! Helt umulig å få kontakt med, og med så lang såkalt "behandlingstid", at jeg blir muggen og grinete som 3 åringen hjemme som ikke får sjokolade til frokost på en tirsdags morgen... 

Link to comment
Share on other sites

alexblokal skrev (2 timer siden):

Søkte på håndvåpen (3 stk) og 22lr salong på papirblanlett, leverte søknadene 5 august i år. Ikke førstegangssøker.

 

Har ikkke hørt en dritt, har sendt 2 stk purremail uten respons. Telefonen er lagt ned. Oslo/Asker.

 

Helt fantastisk forvaltnings praksis!! Helt umulig å få kontakt med, og med så lang såkalt "behandlingstid", at jeg blir muggen og grinete som 3 åringen hjemme som ikke får sjokolade til frokost på en tirsdags morgen... 

Nå kan ikke jeg svare for Oslo/Asker men saksbehandlerne i Troms leser iallfall all mail de får, men de svarer omtrent aldri. Jeg regner med du kan være helt sikker på at de har lest mailene, men du kan også være like sikker på at de gir det en god gammeldags blank en. 

Link to comment
Share on other sites

alexblokal skrev (2 timer siden):

Søkte på håndvåpen (3 stk) og 22lr salong på papirblanlett, leverte søknadene 5 august i år. Ikke førstegangssøker.

 

Har ikkke hørt en dritt, har sendt 2 stk purremail uten respons. Telefonen er lagt ned. Oslo/Asker.

 

Helt fantastisk forvaltnings praksis!! Helt umulig å få kontakt med, og med så lang såkalt "behandlingstid", at jeg blir muggen og grinete som 3 åringen hjemme som ikke får sjokolade til frokost på en tirsdags morgen... 

Syns ikke du skal klage så mye. Jeg leverte inn søknader 2. februar og fikk ikke svar før 3. november. (9mnd og 1 dag) Søknadene dine blir nok behandlet når det er din tur, de ligger nok i bunken med alle de andre sine som også venter på tur. Det går nok ikke raskere om du purrer omså hvor mange ganger. Som Ludoben skriver, "du kan også være like sikker på at de gir det en god gammeldags blank en" 🤣🤣

  • WTF 1
Link to comment
Share on other sites

Trist å lese om alle som sliter med slik udugelighet i offentlig forvaltning, ingen grunn til at det skal være slik! 

 

Jeg har hatt en runde med våpensøknad nå i høst. Nøyaktig en uke etter at jeg søkte på nett fikk jeg e-post med beskjed om godkjent søknad og betalingskrav. Jeg betalte samme dag, og fikk godkjent søknad i posten en uke senere. Gitt sedvanlig treg postgang vil jeg anta at de har postet søknaden min ganske umiddelbart etter registrert betaling. Etter at våpenselgeren jeg kjøpte av sendte sine papirer til mitt lokale våpenkontor tok det nesten 14 dager før jeg fikk laminert våpenkort i posten... igjen, gitt vanlig tid for postgang fra våpenselger til våpenkontor, og fra våpenkontor til meg: jeg vil anta at de på våpenkontoret har behandlet denne ganske umiddelbart. All ære til Sør-Vest politidistrikt når det gjelder våpensøknader!  

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...