Jump to content

Fjellduk


A.Aunan

Recommended Posts

Jeg er på utkikk etter en fjellduk.

 

Først og fremst til bruk på posteringsjakt på hjort, men ikke se bort ifra at den blir med på telttur på fjellet også, som f.eks en tarp eller varmeduk.

 

Ja den skal være av isolert type.

 

Valget ligger mellom.

- Jerven Thermo 

- Jerven Hunter 

- Dovrefjell Custom Hunt Thinsulate 

- HelSport Fjellduk X-Trem.

 

Det er tilbud på jerven på milrab.no nå, men fortsatt ligger Dovrefjell 1000kr under, å det er den millitæret bruker, så helt ubrukelig kan den ikke høre.

 

Pakkstørrelse er også med å bestemme

 

 

 

 

 

Edited by A.Aunan
Link to comment
Share on other sites

Har kun erfaring med Jerven sine duker. Har original, thermo, hunter og ekstrem. Original er kun med på reinsdyrjakt når allsidighet som vindsekk, slakteunderlag, tarp og vekt teller. Hunter har blitt brukt mye mer enn de andre lagt til sammen, på post etter elg og hjort. Ekstrem blir brukt når minusgradene kommer og er fantastisk varm, men veldig stor og tung. Ikke noe jeg ville ha valgt som eneste duk. Thermo blir egentlig aldri brukt, med mindre noen trenger å låne en duk. Liker 220 x 102cm variantene mye bedre en 143 x 143cm. Alle sammen bråker litt, men har aldri hatt noen problemer når det kommer dyr på post. Sitter ofte med glidelåser tilstrekkelig åpne når stillhet er nødvendig. Om jeg kun skulle ha en duk, hadde det uten tvil blitt hunter, eller primaloft 60g som den nå heter. Fjellcamo all the way, steiner finnes over alt. Jeger testet noen duker, fra Jerven, Dovrefjell og Helsport og der vant vel en Helsport variant. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen av de variantene du ser på og har heller aldri brukt fjellduk på jakt, så det er greit om du har lav terskel for å totalt ignorere det jeg skriver, men jeg har nå uansett gjort meg noen tanker om dette. 

 

Jeg kjøpte en Fjellduken Thermo ekstrem en gang rundt den tiden jeg jobbet mye i Forsvaret, altså ganske lenge siden. Behovsanalysen den gangen var vel noe så enkelt som at «ekstrem» hørtes best ut, og var nok det eneste riktige valget for tøffe meg.

 

Det er kanskje ett av de mest meningsløse friluftsproduktene jeg noen gang har kjøpt. Stor, klumpete og tung. Og veldig snevert bruksområde.

 

Skulle jeg kjøpt en ny fjellduk i dag, ville jeg kjøpt en variant helt uten fór. Dette anser jeg å være mye mer fleksibelt, enklere å pakke og enklere å vaske / tørke / vedlikeholde.

Isolasjonsevnen kan da justeres fra rent regntrekk til super-thermo ved å variere det man har på under fra t-skjorte / baris opp til dunjakke.

Med det utvalget vi har av lette, komprimerbare isolasjonsplagg nå til dags, virker det ganske meningsløst å ha denne funksjonen som en integrert del av fjellduken, med de ulempene det medfører.

Som alltid vil det finnes noen veldig spesifikke bruksområder der en fóret fjellduk kan være ett fornuftig valg, men til så generell bruk som du antyder, så ville ikke jeg vært i tvil.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sittet på urias-elgposten på snaufjellet i kraftig vind. 

 

Hadde på meg fullt ullundertøy under Gore-Tex jaktbukser, dunjakka som er for varm i byen, og den fora vindtette Lowe-lua, og Fjellduken Original utenpå.

 

Holdt på å fryse i hjæl.

 

Nå tar jeg med meg foret fjellduk om jeg vet jeg skal postere noe særlig, nesten uavhengig av hvor langt jeg skal bære den. På "vanlig" reinsjakt går jeg dog kun med Original. 

 

Fjellduken Original tar jeg ellers med i tillegg hvis det ser ut til å bli skikkelig mye regn, da sammen med ett telt-endestykke og vandrestaver for å sette opp gapahuk. 

Edited by Skrueråmuttere
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, A.Aunan said:

Det er tilbud på jerven på milrab.no nå, men fortsatt ligger Dovrefjell 1000kr under, å det er den millitæret bruker, så helt ubrukelig kan den ikke høre.

Kan være greit å minne om at Jerven var Forsvarets valg i en årrekke før patentet gikk ut, og Magasinet kopierte Jervenduken og laget sine egne Dovrefjell-duker..... Jeg har bare Jerven, og det er Hunter som er fast inventar i jaktsekken.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Eg har jerven hunter, thermo og original. 
Liker best hunter fordi den er lang nok til at eg kan strekke meg ut. 
Bruker mine fjellduker til ”alt“. 
Dropper lett teltet og putter liggeunderlag og sovepose inni fjellduken. Når eg veit det blir ovenatting på hytter så bruker eg den som sovepose. Og i slagregn eller sludd på reinsfjellet er den heilt topp når ein skal sitte i ro med kikkerten.

Thermo er fin på post og den er også litt meire egna om du skal flytte litt på deg. Litt mindre volum å varme er det også.

Original kondenserer mykje men du tørker faktisk opp inni den. Eigentleg litt undervurdert for den gjev bra ly og hever komforten betraktelig i lag med meget låg vekt.

Link to comment
Share on other sites

Som alle vet, når vi er våte av regn eller svette, taper vi enormt mye varme til fordampningen av vannet. Når vannet kondenseres på innsiden av en fjellduk, får vi all fordampningsvarmen tilbake. Ikke glem dette når dere irriterer dere over at det blir kondens inne i duken.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en Jerven Hunter i en 20 års tid. Like fin, men glidelåsgria man holder i er røket og erstattet med noen stumper paracord. 
Vørt i bruk til alt fra Overnatting i uvær type polart lavtrykk i hengekøye til sovepose i ørkenen i Sahara det blir jævlig kaldt når temperaturforsjellen mellom natt og dag er 40 grader) , til sengeteppe i Irak der vi sov med klærne på et halvt års tid, til bruk til å holde kvionner og barn varme på "tur" i all slags vær her hjemme. Fantastisk allsidig kjekt å ha ting. Ulempoen er stor  og litt tung. SÅ er mest med om vintern det lille jheg er ute da, og gjerne liggende ei parispulken. 

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar alle sammen, det har vært et veldig vanskelig valg faktisk. 

Jeg endte til slutt med en Jerven Thermo (143x143) da jeg har tenkt litt på pakkstørrelse og generell øvrig bruk. Det blir fort en poncho på posteringsjakt, å jeg ser da ikke behovet for en så stor fjellduk at jeg kan ligge i den. Men som flere av dere skriver, så er dette første fjellduken jeg kjøper, ender sikkert opp med både orginal og hunter til slutt. 

Link to comment
Share on other sites

Sov i min Jerven Hunter i natt under åpen himmel på Setesdalsheiene. Var meldt nydelig vær med sol og lite vind så det var ikke noe poeng å pakke med teltet.
Men selv om det er så fint vær så blir det kaldt på nettene på fjellet. Meldt +3 på natten.
Så en lett sommer dunsovepose inne i hunter'en: sov som et barn gjennom hele natta.
Og ikke ett dugg med fukt om morgenen.
Der får du noe av den store forskjellen på original og hunter. Jeg har også original og til sitt bruk er den genial, men skal du bruke den over flere dager og store temperaturforskjeller så får du mye fukt. Det slipper du med Hunter.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei, 

Jeg bruker stearinlys i min fjellduk. Tre stk telys og du har 10 grader ekstra inne i duken. Har teste med 1 og 2 men det var først når jeg brukte 3 det virket skikkelig. Viktig å sitte med lysene mellom knærne og ha nesen utenfor slik at man ikke svimer av. Tar kondensen i løpet av minutter. Hvordan påvirker dette jakten? Det vet jeg ikke men på post kan dette gjøre dagen ganske mye  hyggeligere. Vet ikke hvor godt man vil skyte når man fryser mye. Jeg prioriterer varme så får elg være elg. 

Tore

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Gillen said:

Brennende telys i duken er ok, men kanskje ikke på post i skogen hvor det fort kan være nødvendig med raske vridninger og bevegelser for å komme til skudd ? 

Tenker du på om ting kan ta fyr? Fikk tips om å bruke gravlys. Er vel veldig liten sjangse for at ting kan ta fyr ved å bruke en slik. Har ikke prøvd det men skal prøve senere i vinter.

Screenshot_20210907-144311_Chrome.jpg

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, Runarash said:

Har du prøvd en sånn under duken på post? Varmer den nok?

 

Har brukt det i i ned i 0 grader da jeg brukte Jegerduken som sovepose. I hengekøye om høsten. Sov som en stein og frøs ikke. Hadde ekstra isolasjon under køya.....jeg brukte da to stykk. 



 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eg har ein thermo hunter som eg har hatt i mange år. Eg er i utgangspunktet veldig glad i den, eg har f.ex tatt den med meg til fjells på hjortejakt og dersom eg ikkje fekk dyr på morgonøkta, laga eg meg ein liten base og sov i hunteren (liggeunderlag i tillegg) midt på dagen og jakta igjen på kvelden. Eg har i tillegg brukt den som poncho på ein post eg har i eine terrenget mitt, som kun er jaktbar hvis det blåser frå sørvest - og det betyr regn og surt.

 

Men sjølv om eg liker denne godt, er den fortsatt sopass stor og tung (nedpakka) at det er relativt skjelden den blir med meg på jakt, dersom eg ikkje har konkrete planar om å bruke den. Eg veit jerven lanserte nokre mindre utgåver, som eg desverre ikkje har fått sett på enda - og kanskje nokon av dei andre leverandørene også har mindre og lettare versjoner?

 

Eg har forsøkt utgaven uten vattering og den utgår for min del, då eg er ein varmovn av dimensjoner og eg blir kliss blaut i desse etter kort tid.

 

Men hvis dei mindre variantane fortsatt er praktiske i bruk OG merkbart mindre nedpakka, vil eg vurdere ein slik. Eg reknar ikkje med at ein kan ligge i dei små utgavene, at dei er meint for å sitte?

Link to comment
Share on other sites

Det finnes to "mindre" utgaver, av de med for. Mini og Thermo. Pakkstørrelse kan jeg ikke uttale meg om, men vektforskjellen er marginal. 200g. Thermo, som kom lenge før Hunter, er for kort til å ligge i ja. Jeg hadde, når som helst, tatt Hunter framfor den, men Hunter fantes ikke ennå når jeg kjøpte, og jeg har ikke fått meg til i investere i en til.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt Jerven Original i mange år, den har ikke vært med så mye. Synes i grunnen den er litt ubrukelig, for kort uansett hvordan man snur og vender på den.

Den sølvfargete siden ble veldig klissete etter hvert så den har gått i søppla.

 

Har nå Dovrefjell Custom Light, Dovrefjell Custom Hunt Thinsulate, Jerven Orginal m/60 gram vattering og Jerven Exclusive m/ 60 gram vattering.

Dovrefjell sine duker er stivere en Jerven sine, dvs bråker noe mer.

Custom Light ble kjøpt, kort tid etter Custom Hunt, da jeg synes Custom hunt ble for mye å dragse på på rypejakt. Både pakkvolum og vekt ble for mye med Custom Hunt. Hvis det planlegges at duken skal brukes til overnatting er Custom Hunt å fortrekke.

 

Nå har jo Jerven Exclusive kommet i mitt eie og den erstatter vel egentlig begge de to andre. Jeg vil si at dette er en mer "behagelig" duk. Det at den kan brukes både med og uten vattering gjør den jo veldig anvendelig. Vekten på 750 gram, uten vattering, gjør den jo også lettest i klassen. 

Om dette forsvarer prisen på 6000,- med 60 gram vattering kan helt klart diskuteres.

Det to andre koster henholdsvis 1399,- og 1899,-. 

 

Når det gjelder postering vil jeg si at Dovrefjell posteringspose er en mye bedre løsning. Denne er laget i ett stoff som gjør den tilnærmet "lydløs".

Jeg har fått lagt opp min slik at den ikke tar ned i bakken når jeg står, dvs at jeg lett kan bevege meg noen meter på kort varsel hvis dette er nødvendig.

Når jeg sitter rekker den ned til bakken.

Har også vattering til denne men det har jeg aldri brukt sammen med ytterposen, noen ganger kun vatteringen.

Edited by RoarN
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...