Jump to content

Norske M75 feltuniform


høggern

Recommended Posts

Jeg sitter å tenker litt på M75 feltuniformer. Du vet de som HV enda bruker, og resten av forsvaret bruker en del av. 

M75 feltuniformen kom vel midt på 70 tallet. Det var en videreutvikling av feltuniform M51 fra 1951 som igjen var en videreutvikling eller nesten en kopi av amerikanernes M1943 feltuniform. 

Forskjellen mellom M51 og M75 var sett nedenfra at M75buksene snøring nede på foten, hadde lomme på høyre lår, hadde glidelås i gylfen, i tillegg til at buksene hadde litt annet snitt enn M51 som hadde knapper både i gylf og nederst på foten.
M75 jakka hadde fått strikk nederst, hadde fått en lomme på rumpa (hva er egentlig den lomma til?) hadde fått glidelås og trykknapper i stedenfor M51 sine vanlige sydde knapper. M75 de første årene (fram til 1980?) var hel grønn og uten klaffer for distinksjoner på skuldrene slik M51 hadde hatt, men fra ca 1981 kom den med kamuflasjefarget jakke og hette og distinksjonsklaffene var tilbake.

Så ca i 1994 kom det en ny endring av M75, da kom buksene med lårlommer på venstre lår i tillegg, og jakka kom i en annen fargenyanse og med det jeg oppfatter som et tynnere stoff enn de tidligere hadde.   
Det jeg liker best med M75 feltuniform er at det er forskjellige størrelser etter om du er kort og tjukk, lang og tynn osv, det finnes sikkert nærmere 20 forskjellige størrelser, der alle omtrent er delt i kort, normal, lang og ekstra lang av hver "bredde".  

Uniformen er elsket og hatet av soldatene, den er laget av et bomullsstoff som er impregnert for å være relativt vanntett og vindtett. Uniformen er slitesterk og relativt tung. Når den ikke er godt impregnert er den definitivt ikke vanntett lengre, da trekker den vann og blir våt. Den er relativt tykk så den tørker ikke så fort når den først blir gjennomvåt. 
Til sommerbruk er den egentlig for varm, til vinterbruk er den egentlig for kald om man ikke har forsterkningsplagg, til høst og vårbruk blir den egentlig for lett våt, men sånn alt i alt duger den egentlig relativt greit til alle forhold.  

Jeg synes faktisk uniformen er fin, den ser ut som en uniform i mine øyne, og ikke en turdress i norsk kamuflasje slik jeg synes M02 ser ut som ;)

Så, er det noen som har noen innspill?  

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Funksjonen til lomma bak på jakka var en nøye planlagt villedningsopersjon (maskirovska) for bruk i Finnmark.

Lomma ble primært brukt til å romme matpakke, typisk inneholdene noen tørre brødskiver med hva messa aller nådigst hadde satt frem.

Det russerne observerte på vei UT av leiren var soldater med en merkelig kul nederst på ryggen, i løpet av første fremrykningsleksjon var kulen blitt til en klissete pannekake og lunch kunne spises supereffektivt.

De samme russerne observerte de samme soldatene på tur INN i leiren, uten kul på ryggen. De brave norske soldatene måtte altså ha deponert noe hemmelige greier ute i øvingsfeltet for det finnes ingen, absolutt ingen, fornuftig grunn til å lagre matpakke i overgangen rygg/rumpe.

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Etter 31 år i grønn tjeneste så kan gi mitt bifall til @høggern sin beskrivelse.

M75 har jeg brukt i mange år og selv om det ikke er optimal for de aller varmeste dagene så er den et perfekt kompromiss for norsk natur og vær. Med litt lettelser i antrekk overlever man 30+ også, og med riktig bekledning under så er den perfekt i 30- også.

Regnvær derimot er ikke det gøyeste.

 

Når det er sagt så synes jeg dagens uniformer er fantastiske. Både arbeidsuniformer, feltantrekk og gore-tex.

 

Lommen bak ble stort sett brukt for oppbevaring av "koma-genseren" ("Genser, ull, grønn, type tykk" som den sikkert heter i listene).

Link to comment
Share on other sites

Da må det ha vært M51 vi fikk utlevert da jeg var i hæren 1979-81. Jeg likte igrunnen den feltjakka. Pistolbeltet ble alltid båret utenpå  i leir. Beltet ble bare tatt av når det var tjeneste innendørs.

 

Hjemme i skapet henger en kamuflasjefarget feltjakke fra min siste repøvelse i 1993. Tror den het "Øvelse Vibe".  Det er vel jakka til M75.

 

Hva brukte hæren i felt før M51 kom? Den britske battle-dressen?

 

 

Edited by Bäke
Link to comment
Share on other sites

I 2000 var jeg på nattpatrulje som veiviser for en britisk kaptein i Kosovo. Det begynte å høljeregne og jeg i min slitne M75 jakke (klærne vi fikk utlevert var utslitte, med lapper og det hele, vi så ut som en ghjeng lasaroner om vi brukte feltuniformen, så vi gikk mest i M98 som var helt ny) var gjennomvåt på minutter. Og det samme var forsåvidt britene. 
Men Kapteienen beordret lett jogg tilbake til FOB'en, der kunne det britsike laget jeg var kjentmann for,  skifte til tørt tøy og Gore-tex, mens jeg måtte dasse ut i våte klær sammen med dem....heldigvis var det sommer og syden temperatur, så regnet var i alle fall varmt....
Det var verre hjemme i Norge, på forkusreset. Det var Februar, vinterøvelse i sludd +1 grad  og en go halvmeter våt snø som bare kommer seg inn overalt og alt blir vått. Og du står der og prøver å stå midt i klærne uten å være borti tøyet med huden din....altså standard NATO hatstilling!

I indre Troms i minus 30 fungerte den greit. Det var bare å kle på seg mer under. Men den gang hadee forsvaret også langt undertøy av, I kid you not....bomull. SÅ ble du svett, ja sø frøs du!

 

Jeg tar Goretex'en...

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

@Bäke Ifølge bryllupsbildet, giftet morfaren min seg som sersjant i Battle uniform en gang på 50 tallet. Type bilde tatt på kirketrappen. Han var ikke med i krigen, for ung i 1940. og bare ungdommen i 1945....tiper ahn gjorde unna militærtjenesten sin rundt 1950.

 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

@amatør
Jeg hadde selv battle-dressen som permuniform, men det var en "forfinet"  utgave aldri brukt i felt.

Ble originalen fra andre verdenskrig  brukt av norske soldater?

 

Her hjemme i kulda og snøen kan jeg ikke tenke meg at den var  egnet, men kanskje i Tysklandsbrigaden.

Edited by Bäke
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Tjukkas said:

I 2000 var jeg på nattpatrulje som veiviser for en britisk kaptein i Kosovo. Det begynte å høljeregne og jeg i min slitne M75 jakke (klærne vi fikk utlevert var utslitte, med lapper og det hele, vi så ut som en ghjeng lasaroner om vi brukte feltuniformen, så vi gikk mest i M98 som var helt ny) var gjennomvåt på minutter. Og det samme var forsåvidt britene. 
Men Kapteienen beordret lett jogg tilbake til FOB'en, der kunne det britsike laget jeg var kjentmann for,  skifte til tørt tøy og Gore-tex, mens jeg måtte dasse ut i våte klær sammen med dem....heldigvis var det sommer og syden temperatur, så regnet var i alle fall varmt....
Det var verre hjemme i Norge, på forkusreset. Det var Februar, vinterøvelse i sludd +1 grad  og en go halvmeter våt snø som bare kommer seg inn overalt og alt blir vått. Og du står der og prøver å stå midt i klærne uten å være borti tøyet med huden din....altså standard NATO hatstilling!

I indre Troms i minus 30 fungerte den greit. Det var bare å kle på seg mer under. Men den gang hadee forsvaret også langt undertøy av, I kid you not....bomull. SÅ ble du svett, ja sø frøs du!

 

Jeg tar Goretex'en...

I hear you brother. Selv om jeg er veldig stolt av innsatsen vi gjorde i Kosovo, så er du spot on når det gjelder antrekket.

De norske kontingentene høst lovord fra våre allierte for profesjonalitet, men jeg husker mer enn en gang jeg overhørte visking bak ryggen på våre gutter om uniformene som var utlevert.
Spesielt første kontingent ble sendt ut i hu og hast. Satt og nøt en middag på messen i Brigaden når S1 offiseren gikk rundt fra bord til bord og spurte om noen kunne reise nedover i overmorgen 😅

Link to comment
Share on other sites

@Bartemannen. Jeg var i kontigent 2, under forkurset, hendte det at vi var på noen spesialistkurs i andre leire. Det var ett på depot og prøve å bytte til oss noe som så noenlunde anstendig ut. Jeg var f.eks på Sambandskurs på Jørstadmoen. Og fikk vel tak i ei feltbukse som var hel. Det holdt samen med den jeg kjøpte selv. Men jakkene der var like slitt. 
De hadde jo ike engang råd til å dele ut avdelingsmerker til å sy på. Og øvde i GRU fra 1950 helt fram til avreise. Da fikk vi utdelt en jævla fiskevest! (Soldat 2000 vesten).

Så her er det lite romantikk å spore i forholdet til norske feltuniformer fra fordums tid. Men ja, stolt over det jeg har vært med på ute for forsvaret jeg også. Ble 3 turer til sammen. 

Edited by Tjukkas
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Tjukkas said:

Så vi kan vel slå fast at battle uniformen har vært brukt som feltuniform. 

Det er det ingen som har tvilt på. Bare det at et brudebilde ikke bekrefter det. Spørsmålet har vel egentlig vært når sluttet forsvaret å bruke den uniformen i felt.

Link to comment
Share on other sites

"Baklomma" har jeg hørt betegnet som kartlomme. Sikkert greit, hvis det er tørt, og du aldri setter deg med jakka på.

Jeg pleide å ha forsterkningsplagg, les: komagenser, og eventuelt litt nødproviant(rsp) der, på, i utgangspunktet, korte patruljer. De korte patruljene hadde en tendens til å bli lange, på veldig kort varsel😅 Da var det greit med litt backup. Komagenseren ble pakket i plastpose, så fungerte det som sitteunderlag. Bare å sette seg rett ned, hvor som helst, hvis jakka var lang nok. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 8/20/2021 at 8:24 AM, Tjukkas said:


Så her er det lite romantikk å spore i forholdet til norske feltuniformer fra fordums tid. 

Men er det uniformen, dvs konstruksjon og material, eller det at du fikk utdelt utslitt materiell du er mest krigersk til? 

Kjenner meg igjen i å "bytte en utslitt uniform, mot en som snart blir en utslitt uniform" ;)

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Jeg likte nå M75en. 

 

Men jeg hadde stilling med høy, tja, tidsbortkastelsesfaktor (vakke det vi kalte det, men det vi kalte det den gang lar seg ikke skrive i 2021) i garnisonstroppen og var derfor på fornavn med Elvis og de andre på værna-bedrift-depotet. Alt utstyret mitt var derfor helt nytt og i helt riktig størrelse. 

 

Jeg kan nemlig bekrefte at depotet hadde et eget, godt skjult, lager med nytt utstyr som de forsvarte som sine egne førstefødte (hvis de hadde barn, noe usikkert). Jeg har stått og sett på en offiser fra jegerskolen få en helt utslitt bukse i feil størrelse med beskjed om at "det er den vi har", mens jeg stod i fabrikknye bukser som aldri ble brukt i felt.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, høggern said:

Men er det uniformen, dvs konstruksjon og material, eller det at du fikk utdelt utslitt materiell du er mest krigersk til? 

Kjenner meg igjen i å "bytte en utslitt uniform, mot en som snart blir en utslitt uniform" ;)


Aner i grunnen ikke. Jeg har aldri hatt en ny M75 uniform. 

Link to comment
Share on other sites

On 8/20/2021 at 10:32 AM, Jeffery said:

"Baklomma" har jeg hørt betegnet som kartlomme. Sikkert greit, hvis det er tørt, og du aldri setter deg med jakka på.

Jeg pleide å ha forsterkningsplagg, les: komagenser, og eventuelt litt nødproviant(rsp) der, på, i utgangspunktet, korte patruljer. De korte patruljene hadde en tendens til å bli lange, på veldig kort varsel😅 Da var det greit med litt backup. Komagenseren ble pakket i plastpose, så fungerte det som sitteunderlag. Bare å sette seg rett ned, hvor som helst, hvis jakka var lang nok. 

Vi å lærte å at denne lomma var kartlomme.. Men nå brukte vi aldri m75 jakke ei heller gor-tex buksa. Men m75 buksa og gor-tex jakka var foretrukne antrekk i Bardufoss store deler av året. 

Link to comment
Share on other sites

Fin tråd dette, spesiellt for meg som samler og historieinteressert. 

 

Jeg var først HV-ungdom, og vi brukte M51. Fikk utvekslingstur til USA, og da fikk vi utlevert helt nye M75 uniformer rett før avreise. Depotsjefen var på flyplassen da vi returnerte, og samlet inn disse igjen med en gang, så da var det M51 igjen. 

 

Vi skulle også få fint besøk i leiren da jeg tjenestegjorde i Åsegaarden. Så før dette besøket ble leiren ryddet, og vi trente i lange tider på div øvelser vi skulle vise frem. Litt før besøket, ble alle inspisert, og uniformer og utstyr som var slitt og hadde rifter, ble revet i stykker, så alle fikk hele og fine uniformer. Egentlig en grei måte å gjøre det på, så kunne vi ikke få den gamle dritten tilbake igjen. Men tåpelig at det måtte noe soå ubetydelig som et besøk av en stjernegris til for at vi skulle få skikkelige uniformer. Vi gav jo et feil inntrykk når vi til vanlig hadde utslitte uniformer, men viser oss frem i nye flotte uniformer til ledelsen. 

Edited by psg-1
Link to comment
Share on other sites

Hehe, husker Btalajonsopstilling et par uker før avreise til Kosovo. Selveste G.I.H alstså Generalinspektøren for Hæren eller Gud I Himmelen om du vil, var kommet for å fortelle oss at vi var verdens beste soldater, kremen av Norsk ungdom (de brukte samme talen hver gang jeg har blitt sendt ut) sole seg i glansen og være hjemme i tid til midag. 
Da han går runden for å inspisere gutta, som står i det vi hadde utlevert, utslitte unifromer, GRU fra Korekrigen som vi modifisterte kraftig for å få det til å funke. Generalen stopper forran Troppsassen vår og spør: Er du fornøyd med utsyret ditt Korporal?
Svaret var et rungenede NEI!

 


 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, psg-1 said:

 

 

Jeg var først HV-ungdom, og vi brukte M51. 

 

Det må ha blitt produsert ufattelige mengder av m/51, Jeg fikk flett ny jakke og bukse (og lave feltstøvler, fektlue og arbeidsuniform, alt nytt. Var før norge ble så rikt at vi ikke hadde råd til noe dette) da jeg var HV-ungdom andre halvdel av 80tallet. 

Link to comment
Share on other sites

Vi gikk i lave støvler med gamasjer fra M51 uniformen på rekruttskolen i 1989. ARbeidsuniformen var vel også av den årgangen. 
Støvlene var splitter nye og måtte gåes in. Jegs a feil over da jeg sa jeg aldri hadde hatt en ny M75 uniform. Jeg har hatt en ganske ny m75 jakke. Men den hørte til peruniformen og skulle kun brukes til den, sammen med m75 støvlene.  Himmelen ramlet ned over deg om du brukte noe av dette i felt!

 

Link to comment
Share on other sites

Gikk tremila på rekrutten i lave støvler og anklets, og ludvigsekk fylt med sand + ag-3....gnagsår? Jepp....
En av sersjantene våre hadde såpass med gnagsår at han blødde kraftig av sekkereiemene på skuldrene. 
Blodet størknet og t-sjorta hans satt fast i sårene. 
Det var godt over 25 varnmegrader opetter Gausdalen, men ungene oppeter dalen viste å tjene seg noen kroner. Ved hver gård opetter, stod de klar og solgte saft til blodpris til soldatene, hahah


 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bäke said:

Det fantes også en lav støvel med påsydd anklets. Ankletsen var da i sort lær. Man lukket den med to spenner på yttersiden av ankelen.

 

Jeg har faktisk et par slike støvler med lær anklet sydd fast liggende. Har og et par M66 og selvfølgelig M77. 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Chiefen.v-2 said:

 

Det må ha blitt produsert ufattelige mengder av m/51, Jeg fikk flett ny jakke og bukse (og lave feltstøvler, fektlue og arbeidsuniform, alt nytt. Var før norge ble så rikt at vi ikke hadde råd til noe dette) da jeg var HV-ungdom andre halvdel av 80tallet. 

Husk at hæren var på 160 000 mann. HV var på halvparten. Så etter 1975 eller når nå hæren gikk over til m75 må HV ha fått overført solide mengder m51 uniformer fra hæren vil jeg tro.

HV brukte m51 frem til ca 1996 her i Finnmark iallefall. 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, psg-1 said:

Fin tråd dette, spesiellt for meg som samler og historieinteressert. 

 

Jeg var først HV-ungdom, og vi brukte M51. Fikk utvekslingstur til USA, og da fikk vi utlevert helt nye M75 uniformer rett før avreise. Depotsjefen var på flyplassen da vi returnerte, og samlet inn disse igjen med en gang, så da var det M51 igjen. 

 

Vi skulle også få fint besøk i leiren da jeg tjenestegjorde i Åsegaarden. Så før dette besøket ble leiren ryddet, og vi trente i lange tider på div øvelser vi skulle vise frem. Litt før besøket, ble alle inspisert, og uniformer og utstyr som var slitt og hadde rifter, ble revet i stykker, så alle fikk hele og fine uniformer. Egentlig en grei måte å gjøre det på, så kunne vi ikke få den gamle dritten tilbake igjen. Men tåpelig at det måtte noe soå ubetydelig som et besøk av en stjernegris til for at vi skulle få skikkelige uniformer. Vi gav jo et feil inntrykk når vi til vanlig hadde utslitte uniformer, men viser oss frem i nye flotte uniformer til ledelsen. 

Høres skremmende kjent ut. Hvilket årstall var dette?

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Tjukkas said:

Gikk tremila på rekrutten i lave støvler og anklets, og ludvigsekk fylt med sand + ag-3....gnagsår? Jepp....
En av sersjantene våre hadde såpass med gnagsår at han blødde kraftig av sekkereiemene på skuldrene. 
Blodet størknet og t-sjorta hans satt fast i sårene. 
Det var godt over 25 varnmegrader opetter Gausdalen, men ungene oppeter dalen viste å tjene seg noen kroner. Ved hver gård opetter, stod de klar og solgte saft til blodpris til soldatene, hahah


 

 

Trøst deg med at dette var den gang gutter var menn.


Først ble tremila kutte til to-mila gunnet skader og hensyn til soldatenes helse.

"Tøffe" millenials som kun trener tommeltottene på xbox kan fort bli krenktet vetdu :-)

 

Så fikk vi tilbake tremila, men som regel i en meget redusert utgave.

I 2018, 2019 og 2020 ble tremila gjennomført i sivilt og uten HK416 fordi man mener synet av folk i uniform og våpen krenker resten av folket.

"Så gale e det blitt" som de sier i Rogaland. Uten at jeg er fra Rogaland.

Link to comment
Share on other sites

@Bâke M75 feltbuksene vi fikk utlevert var så elendige at hele troppen min valgte samlet å kjøpe oss feltbukser privat. 
Så vi kunne se ut som folk når vi skulle til Kosovo og representere Norge. 
Buksene var lappete, sydd og tråklet på flere steder. 
Ellers å var det å tigge til oss i verneplikstavedlingers leire når vi kom dit på kurs. 
Forsvaret hadde ikke engang råp til avdelingesmerker å sy på uniformene våre. Vi fikk et sett til permuniformen. 

 

Link to comment
Share on other sites

Godt å se @Tjukkas. Jeg har selv hatt noen fantastiske år i Åsegarden og er godt kjent i Harstad. 

Nå kom jeg litt i det nostalgiske hjørnet og merker jeg savner fyrige Harstadjenter en sen kveld på Boccachio, Castello eller Gammelbrygga.

 

Nå skal det sies at den "frykten" mange i det 21 århundret har for menn i kamo i hovedsak befinner seg fra Trøndelag og sørover. I hovedsak et resultat av 25 år med kontinuerlige nedleggelser av militære leirer. Selvfølgelig med unntak som områdene rundt Rena etc. 

I Nordland og Troms & Finnmark er fortsatt den militære tilstedeværelsen så sterk at folk heldigvis fortsatt er vant til å se en person i kamouniform i Remakassa. Kanskje til og med med en HK416 slengt over skuldra uten å få panikk.

Link to comment
Share on other sites

Haha, var på Øvelse "Kosovo" på Rena, vi stod parkert et lag med en SISU i et veikryss en lørdagskveld. Hadde ikke gått lange tiden før dukket opp noen menesker som vi trodde var markører. 
Fulle var de og oppførte seg litt ufint og aggresivt, så vi la dem i bakken (jepp, vi grusa dem), stripsa dem og meldte inn....men det viste seg å være en gjeng lokale, fulle undommer som skulle tøffe seg....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vi satt i bilen på parkeringsplassen på Skogbruksmuseet og hakka tenner og drakk mens vi venta på telefon så vi kunne finne huset der festen var. Plutselig kom det to Elendig-wagen dundrende inn, med flere soldater i enn en sånn klovnebil på sirkus, og det var AG-piper inn vinduet og brøling og helvete. Etterhvert viste det seg at målet deres den kvelden var en liten kvit bil med terrorister i. De var litt småflaue...

 

Men nå er vi jaggu offtopic så det holder.

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

On 8/22/2021 at 9:40 PM, Bartemannen said:

Høres skremmende kjent ut. Hvilket årstall var dette?

Det var i 94. 

 

Jeg tjenestegjorde også i Åsegården i 95, ser du også har vært der. 

 

Lommen bak på M75 brukte jeg til å ha en pose med dopapir i. 

Edited by psg-1
Link to comment
Share on other sites

(   -  enda mer off-topic, men - - )

 

23 hours ago, Tjukkas said:

   -   dukket opp noen menesker som vi trodde var markører. 
Fulle var de og oppførte seg litt ufint og aggresivt, så vi la dem i bakken (jepp, vi grusa dem), stripsa dem og   -

 

Av og til når jeg er i "sentrale strøk", observerer jeg noe lignende, og får en ubendig trang til å gjøre som dere.

Link to comment
Share on other sites

Det beste med en sliten M51 var at den var nesten usynlig i restlysforsterkerne som var i bruk på 80 begynnelsen av 90-tallet.

M75 og andre uniformer lyste som fyrlykter i sammenlikning.

 

På en øvelse engang på gamle Fornebu flyplass brukte vi hvite forsvinningsdrakter om sommeren. Begrunnelse: litt mer overlevelsesevne når de taktiske atomvåpnene smeller. Det var jo 4 stk missiler som var permanent innsiktet på Oslo sentrum og Fornebu fra siloer i de baltiske statene viste det seg i etterkant.. 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Eneste trøsten jeg har nå er at flyttestrømmen går riktig vei slik at sildekvælerne, torsketemmerne og bønna i MDG Oslo flytter hjem og kan spre det glade budskap med feks beboerparkeringsavgift, piggavgift, sykkelveier, 30-grense på riksveiene, dieselforbud og veganske menyer på de kommende ladestasjonene 8)  Dessverre for oss er det ikke mange nok som flytter hjem igjen..

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

On 8/22/2021 at 9:45 PM, Bartemannen said:

Trøst deg med at dette var den gang gutter var menn.


 

Vi fikk høre det allerede på slutten av 70-tallet: Vår generasjon hadde kanskje flere sportslige, men tidligere generasjoner hadde vært bedre til "gamping", noe som visstnok var bra for hæren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...