Jump to content

Mulig det blir Blaser R93?


.475 A&M

Recommended Posts

Nå verserer det jo diverse tråder om blaser her på nettet, men jeg kan ikke holde meg fra og spørre

dere som har denne rifla om det virkelig er noe til våpen? Mulig det kan være provoserende og spørre slik :oops: men er veldig i tenkeboksen akkurat nå. Den kombinasjonen jeg ville hatt er proffessional natural stone i kaliber 6,5x55 og .338 winmag. Kan noen få meg til og bikke over denne grensen til handel :? Har i utgangspunktet tenkt meg vekk fra de riflene jeg har idag og over til ei rifle med løpsbyttesystem.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp Blaser du. Eg trur ikkje du vil angre på det.

Eg kjøpte meg Blaser R93 prof. i vår. Har 3 andre rifler i skapet, men dei har ikkje vore på jakt i år.

Eg er godt fornøgd med min Blaser og vil faktisk anbefale denne rifla på det sterkaste til andre jegrar.

 

:D Ynskjer alle på kammeret ei fortsatt God Jul :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også lyst på en blaser r93, men det er litt dårlig med penger akkurat nå. Satser på en til høsten 09.

Noen som har forslag til kaliber? vill ha ett alround kaliber som ikke er så vanlig...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt usikker på hva du egentlig lurer på, men kan generelt si om Blaser R93:

 

Løp og kjøp!

 

Fikk min i høst, men har svært god kjennskap til rifla fra før. Skal du ha en børse til jakt, og er villig til å betale det den koster, så er det virkelig ikke noe å lure på.

 

Til jaktbruk finnes det ikke noe negativt å si om R93. Ihvertfall ikke etter min mening. Alle fordelene (lett, kort, hendig, presis, fleksibel etc-etc) er listet opp på forumet en rekke ganger, og når det kommer noen ulemper så er det nesten uten unntak skrevet av folk uten personlig erfaring med R93.

 

Siden jeg er litt i stuss på hva spørsmålet er egentlig er, så send meg gjerne en pm, så kan jeg utbrodere mer der.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vert å sett på Blaser'n med proff stokk og fluta løp...

Veldig hendig børse må jeg si, og sikringssystemet tiltaler meg veldig.

Jeg skal kjøpe ei med 2 løpssett, 6,5x55: Fordi det er et kaliber jeg er fortrolig med, og bruker til alt, billig å skyte med, og god tilgang på hylser.

9,3X62 : Dette skal jeg ha til elg og bjørn.

Med denne kombinasjonen trenger jeg ikke skifte sluttstykkehode, og det går veldig fort å bytte tilbake til 6,5'n igen når en har en kikkert på hvert løp.

Jeg går ikke å spekulerer lenger på om jeg skal ha blaser, jeg skal ha blaser.

Skal også ha montert demper på begge løpa, men går for en demper til begge i første omg.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke trestokk å foretrekke?

Professional stokken til Blaser er veldig Kinder-egg å ta på

 

:?Hva betegner du som Kinder-egg da? :? Proffesional-stokken muligens den beste syntstokken jeg har prøvd, stabilere og bedre stokk skal en lete lenge etter,..... jeg kommer i farten faktisk ikke på noen syntstokk som kan matche den.:D ... Offroadstokken har nok litt mere plastikkpreg over seg da.

Link to comment
Share on other sites

Ei børse som starter på 20K og er gjennomført kvalitet i alle ledd. Presisjon, avtrekk, rustbeskyttelse; kort sagt meget høy følt kvalitet. Den fortjener ikke en stokk som gir kinder-egg følelse. Dvs billig plastikk. Jeg tror ikke kvaliteten på stokken er dårlig, den bare gir et billig inntrykk.

 

Det finnes masse andre materialer i synt som føles bra å holde i. Min mening er at Blaser burde hadde et slikt alternativ.

Link to comment
Share on other sites

:wink: Det første som slår meg er at du muligens ikke har prøvd denne stokken? :wink: Så vil jeg spørre hvilken syntstokk du mener har mindre "plast" følelse en denne? Hilken rifle mener du kommer med bedre syntstokk? Hva er en god syntstokk?

Men smak og behag varierer selvfølgelig fra person til person. Har du Blaser selv?

Link to comment
Share on other sites

Synes synthstokkene til blaser er gode stokker og skyte med, nesten bedre enn trestokkene i og med det at synthstokkene ikke har "svinerygg" Bede på litt "tyngre" kaliber iallefall!

Link to comment
Share on other sites

Jada jada jada. Jeg har Blaser selv. Med trestokk. Burde sagt det først. :? Utgangspunktet mitt var at jeg skulle ha plasten, men dette gikk fort over da jeg holdt i en.

 

Ang andre stokker som inngir en helt annen følt kvalitet kan jo nevnes HS Precision. Du burde ta tak i en Remington VSF f.eks. Jeg uttaler meg ikke hvilke materialer som brukes i de respektive, da jeg ikke har brukt tid på å studere dette. Uttaler meg kun om opplevd kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også lyst på en blaser r93, men det er litt dårlig med penger akkurat nå. Satser på en til høsten 09.

Noen som har forslag til kaliber? vill ha ett alround kaliber som ikke er så vanlig...

 

Hva med en 8x68S, ikke så vanlig, men egner seg vel bra til alt vilt du finner på den nordlige halvkulen av jorda ihvertfall. Perfekt med kuler fra ca 150 grain til 220 grain.

Link to comment
Share on other sites

.......Ang andre stokker som inngir en helt annen følt kvalitet kan jo nevnes HS Precision. Du burde ta tak i en Remington VSF f.eks.....

:) Vell, VSF har jeg faktisk, grei nok den, men etter min smak noe simplere enn en professional da. Jeg har også flere andre syntstokker- og har hatt flere andre typer også, Mac..Bell..osv, osv. Jeg har kanskje prøvd flere syntstokker enn gjennomsnittsjegeren her på forumet også har gjort.. :wink: . Men smak og behag er vel uten tvil individuellt..................

Link to comment
Share on other sites

Har brukt BlaserR 93 i 8-9 år, kjøpte først en offroad i 6.5 og 9,3 har siden kjøpt standard stokk og løp i kal 7x64 og 223. 7x64 er et utmerket allround kaliber , har skutt rådyr, hjort og elg alle pene slakt med gode skuddtegn, ammo Blaser cdp, Rhino og North fork 150 gr, ladet til ca 850 ms.

Har nå blitt så fornøyd med Blasern at selv om det kan være mye nytt som frister, så er det så langt ikke noe i mine øyne som kan måle seg med blasern, meget bra avtrekk og presisjon, presist og raskt løpskifte, genial kikkertmontasjesom ikke trenger innskyting etter løpsskifte.

Men du må regne litt brukstid for å bli helt kjent med systemet og lære å bruke det best mulig.

bruker selv mest standard stokken med 7x64 og 9,3x62 .

Skulle jeg kjøpt nå ville jeg startet med proffesionalstokken og kal 7x64. :) (ellers er jo kombinasjonen 6,5 og 9,3 en banker.)

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle tilbakemeldinger som jeg kan få. Skal kikke litt til på en blaser idag igjen. :)
Med fare for å banne i kjærka, har du tittet på en Mauser '03, nesten samme løps-, sluttstykke hode- og magasinbytte system på den, og mindre bevegelige deler.
Link to comment
Share on other sites

Det eneste jeg føler jeg kan forsvare en handel med er løpsbyttesystemet ellers fungerer de riflene jeg har utmerket.

 

Sauer202 er mer lik standard boltrifle, men med løpsbyttesystem. Der ungår du ett oppspennersystem som mange klager over på Blaser. Det har blitt valget mitt viss jeg skulle valgt meg ny rifle med løpsbyttesystem i dag. Jeg har Sauer 200STR som i praksis har samme oppbygging som 202.Det er ikke noe standard våpen det blir skutt så mye med i norden i dag. Jeg ville stole mere på Sauer med tanke på feilfunksjoner og funksjonalitet. Ellers så er jeg enig i att Blaser er ett fint våpen. Våpenet må være til å stole på alltid, under alle forhold det er det viktigste for meg. Lykke til med valg av ny rifle :D

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle tilbakemeldinger som jeg kan få. Skal kikke litt til på en blaser idag igjen. :)
Med fare for å banne i kjærka, har du tittet på en Mauser '03, nesten samme løps-, sluttstykke hode- og magasinbytte system på den, og mindre bevegelige deler.

 

Jeg har tittet litt på mauser også ja, og det er sannelig fine våpen det også. Det skal ikke være enkelt :oops:

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Du står forran valgets kvaler når du skal ut å handle ny børse!

 

Men uansett, det er du som velger, og som alt annet her i verden, ting er forskjellig! Så valget ditt er ikke lett!

 

Selv har jeg ingen erfaring med Blaser R93, så skal ikke si noe om fordeler og ulemper!

Jeg har sett ei børse R93 , fra en annen bruker her i panelet, så i allefall smekker ut syntes jeg!

 

Lykke til. :)

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Heller ingen erfaring med Blaser men får lyst på hver gang jeg holder i en . Og oppspenner skulle vært påbudt på alle våpen. Har jaktet noen år med drilling med oppspenner og savner den på de andre børsene jeg har.
Foretrekker 3 punkts sikring, sikringen kan være på når våpen lades og tømmes, men løsningen på Mauser '03 er mindre fuklete enn den andre.
Link to comment
Share on other sites

Har vært til og tafset litt på blaseren nå, og blir ikke helt fortrolig med denne oppspenner greien. Men nå skal de sies at etterhvert som jeg tok flere og flere ladegrep syntes jeg at det begynte og sitte ganske greit. Uansett for lite grunnlag til og si det ene eller det andre :?

Link to comment
Share on other sites

Tre-punkts sikring gir ingen fordel fremfor Blaser sin oppspenner, for du kan fint tømme børsa med nedspent mekanisme.

 

Sauer? Mauser03? Nei, det er jo ingen vits. Da kan trådstarter like gjerne beholde Sakoene sine. Sako er jo fine børser det.

 

Hele poenget er jo at Blaser er anderledes og bedre (syns jeg da). Skal man ha en ordinær boltrifle, som Sauer, så blir jo det noe annet.

 

Blaser er uten tvil det største som har skjedd innen utvikling av jaktvåpen siden Mauser M98, og det er jo bare SÅ tøft. :D

 

Jeg sier det igjen: Løp og kjøp. Du vil ikke angre.

 

(Ble kanskje litt overentusiastisk og unyansert her.... tilgi meg... det er sent og det er jul :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Viss vi lar definisjonen av "snart" henge litt i lufta, så må svaret være ja. Og den kommer til å hete Sako, jeg tror at vi vil se en stadigt større forskjell i pris mellom Tikka og Sako produkter (profilering). Der Sako kommer til å bestå av Quad, A7, Kort og lang 85, og en systemversjon av 85 (+ TRG da). Tikka vil forbli T3, og runde av bunnmarkedet (eller bli sjaltet helt ut til fordel for Sako navnet).

Link to comment
Share on other sites

.....Foretrekker 3 punkts sikring, sikringen kan være på når våpen lades og tømmes, men løsningen på Mauser '03 er mindre fuklete enn den andre.......

 

Til info, du trenger ikke spenne mekanismen på en R93 for å åpne sluttstykket, et svakt trykk på oppspenneren, - meget hendig. Faktisk noe av det minst fiklete med hele børsa.... :wink: Det er helt naturlig når du skal åpne sluttstykke- om en ikke har mistet tommelen da- mangler en tommeltott er hele oppspennersystemet uegnet... Det som er litt fiklete med R93 er faktisk lading og tømming av magasin, det kunne uten tvil vært bedere.

 

Har vært til og tafset litt på blaseren nå, og blir ikke helt fortrolig med denne oppspenner greien. Men nå skal de sies at etterhvert som jeg tok flere og flere ladegrep syntes jeg at det begynte og sitte ganske greit. Uansett for lite grunnlag til og si det ene eller det andre :?

 

R93 krever tilvenning og tørrtrening før en er fortrolig med dette. Og i en stresset situasjon for en som ikke kjenner mekanismen godt nok, kan sikkert mye merkelig skje. Men når du blir kjent med våpenet er ikke oppspenneren noe problem, det er rett og slett smak og behag.

Skal en ha et løpsbyttesystem i tillegg, er det vel bare R93 og Heym SR21 som holder mål.......?? :wink:

Jeg tenker da på å bytte løp og dra direkte på jakt uten å sjekke innskytingen....

Link to comment
Share on other sites

Mange som klager på oppspenneren, -mange? Hvorfor da ha kjøpt Blaser?

Her er det mye forutintatte meninger om noe noen har hørt om som osv.....

Like mye bærer mange innlegg preg av uvitenhet og synsing.

Det ligger mye fordommer ute her og ikke minst blant mange av dem som ikke har råd eller

tar seg råd til å kjøpe denne våpenmekanismen selv.

Å kritisere fordeler ved et system i forhold til et annet, er for mange det beste forsvar for å overbevise seg selv og andre om alt annet

er dårligere enn det en selv har.

Vi behøver ikke å være så konservative til enhver tid, verden går framover og av og til er det bra med nytenkning.

 

Bjødn

Link to comment
Share on other sites

Skal en ha et løpsbyttesystem i tillegg, er det vel bare R93 og Heym SR21 som holder mål.......?? :wink:

Jeg tenker da på å bytte løp og dra direkte på jakt uten å sjekke innskytingen....

Har man kikkerter og montasjer nok går det vel like greit med en '03. Selv om det neppe skader å prøveskyte før man jakter.
Link to comment
Share on other sites

Der ungår du ett oppspennersystem som mange klager over på Blaser.

 

:?: Klager mange på _den_ funksjonen? Synes det var et av de sterke plusstegnene til børsa jeg. Må være noen som ikke har oppspenner som har sagt det der.

 

Det er noen som klager på oppspenneren ja. Det er jo klart at om man er vant til vanlig sikring, så må man jo venne seg til en sånn sak. Den går av seg selv når børsa er på vei til skuldra for min del, men heldigvis behøver jo ikke alle ha samme rifle!

Det var også en Dansk nybegynner (EDIT: Fant denne TV linken http://www.bschristiansen.dk/idd63.asp på dette forumet http://blaserpro.com/forum/) som var med på safari i Afrika. Han var helt uøvet som skytter, og han klarte å avfyre børsa da han spente den opp, han hjalp til med å ha pekefingeren på avtrekkeren når han spente opp.... Blaseren er sånn, som alle andre rifler, at om du avsikrer og har skudd i kammeret, og trekker i avtrekkeren, så går skuddet. Heldigvis. Klarer man ikke å spenne opp ved hjelp av kraften i tommelen, selv om det er snø og regn, bør hman handle seg en annen rifle.

Det var også en kar som fortalte at han strevde med å spenne opp sin Blaser da han gikk med knekt tommel. Det forstår jeg.

For min del må jeg si at oppspenneren er en klar sikkerhetsfordel.

Bent

Link to comment
Share on other sites

Der ungår du ett oppspennersystem som mange klager over på Blaser.

 

:?: Klager mange på _den_ funksjonen? Synes det var et av de sterke plusstegnene til børsa jeg. Må være noen som ikke har oppspenner som har sagt det der.

 

Det er noen som klager på oppspenneren ja. Det er jo klart at om man er vant til vanlig sikring, så må man jo venne seg til en sånn sak. Den går av seg selv når børsa er på vei til skuldra for min del, men heldigvis behøver jo ikke alle ha samme rifle!

Det var også en Dansk nybegynner (hadde en TV link liggende, finner den ikke) som var med på safari i Afrika. Han var helt uøvet som skytter, og han klarte å avfyre børsa da han spente den opp, han hjalp til med å ha pekefingeren på avtrekkeren når han spente opp.... Blaseren er sånn, som alle andre rifler, at om du avsikrer og har skudd i kammeret, og trekker i avtrekkeren, så går skuddet. Heldigvis. Klarer man ikke å spenne opp ved hjelp av kraften i tommelen, selv om det er snø og regn, bør hman handle seg en annen rifle.

Det var også en kar som fortalte at han strevde med å spenne opp sin Blaser da han gikk med knekt tommel. Det forstår jeg.

For min del må jeg si at oppspenneren er en klar sikkerhetsfordel.

Bent

 

Ja, ja, er det ikke det ene så er det det andre, noen liker ikke oppspenneren og andre liker den. det beste må vel være å prøve og få lånt ei slik rifle og prøve selv for så å se om dette er "noe for meg"

 

Prøvde selv en R93, jeg ble alldri fortrolig med rettrekkersystemet, og lot da være å kjøpe en slik av denne årsak

Link to comment
Share on other sites

Det ligger ei Blaser rifle til salgs på snåsa fra dødsbo gå inn på finn.no gå inn på torget og søk på snåsa der finner du den.

 

Ogdu! jeg kjennte han som hadde rifla den ble bpasset bedre på en kjærringa :D Den er vel heller ikke brukt mer enn max 100 skudd.

 

Fortsatt god jul

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...