Jump to content

spesialpistol


klabbkailln

Recommended Posts

heisann.

 

sitter og ser på hvilke alternativ det finnes til spesialpistoler.

 

klubben har en hammerli stenvaag 22lr som spesialpistol. Å det er ingen tvil at det er en presis og bra pistol.

Men når det er sagt, så har det vært en del klikk med den.

er dette noe som er "normalt" og regne med på disse?

finnes det evt. en annen type pistol som kan matche seg mot mod stenvaag som er billigere?

 

har sett litt på cz p07 22lr som pvas.no har inne på lager, men etter det som står i nettbutikken deres er den 5mm for høy og 2.5mm for bred. er det evt. Er det noen som har en slik en til spesialpistol? og blir det dyrt og bygge om den slik at den passer i kassen? eller skal enn bare kjøpe en stenvaag med en gang?

 

CZ P-07 Kadet Urban Grey Pistol 22 LR - Nettbutikk - Pedersens Vaabenlager AS (pvas.no)

Link to comment
Share on other sites

Hei,
Har hatt min Hammerli X-esse Stenvaag spesial snart et år, hatt 2-3 klikk på snart 1500 skudd.
Min erfaring så langt er 2 ting:
1. Poler hammer og "sleiden", om ikke noe annet så lettet det litt motstand på ladegrep.

2. Bruk en tynn våpenolje, den er IKKE glad i for tykk olje.... klikk og feilmatning slet jeg med helt til jeg brukte Ballistol Guncer.

Utover det så kan jeg ikke si noe om P07, har ikke prøvd den...

Link to comment
Share on other sites

Uten att jeg har en selv, så sies det at det ofte er magasinene som gir mye av feilene på de, de er i plast og derfor litt utsatte. De nye som lages nå av vanlig X-esse leveres visst med metallmagasin.

 

Ellers har man jo Beretta Cheetah(dyr nå) og Walther PP/PPK(greie priser, men gamle har MYE bedre avtrekk).

Edited by Razorback
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt Beretta modell 87 (type Cheetah, men eldre) og etter min mening kan ikke den måle seg med Stenvåg. Jeg solgte Berettaen og kjøpte Stenvåg i vinter. Det eneste jeg har sett/prøvd som kan måle seg med Stenvåg er Unique DES 69 kappet og bygget om til spesial. 

Edited by glockoman
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville i hvert fall heller hatt en Cheetah enn en PPK, og jeg ville ikke gått for noe annet enn 22LR. Har en PPK i 32acp som jeg bruker som spesialpistol, og den er litt sjanseløs, selv om det er en veldig pen pistol. Og 32acp koster skjorta, selv om man lader sjøl, for hylsene er så små at de uansett er bortimot umulige å finne igjen. 

 

Jeg lar meg jo ofte styre av følelser når jeg kjøper våpen, og jeg blir stort sett fornøyd, vel vitende om at jeg har kjøpt meg handicap, men akkurat den PPK-en kunne jeg godt tenke meg å bytte ut fordi den er så ubrukelig.

 

Skal man kun tenke konkurranse er jeg nok enig i at Stenvaag er et sikkert valg, forutsatt riktig vedlikehold, som med alle andre 22-automater. Men jeg synes det er en gørr kjedelig pistol som jeg selv ikke ville hatt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en Stenvaag en stund. 10.000 skudd tror jeg at jeg skjøt med den. 

Den hadde noen "slitedeler" som måtte skiftes etter hvert. Magasinene, en eller annen fjær og utdrageren ble byttet for å få den til å gå uten å fuske. 

 

Jeg har ikke skaffet meg en erstatning ennå, men jeg har papirer på en i 9mm til det formål.  Det er sikkert ikke det smarteste man kan kjøpe.

Edited by Bäke
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Bäke said:

Jeg har ikke skaffet meg en erstatning ennå, men jeg har papirer på en i 9mm til det formål.  Det er sikkert ikke det smarteste man kan kjøpe.

 

Men det er ikke sikkert det er det dummeste heller. Jeg har en Glock 19 som går i kassa for spesialpistol hvis man ordner litt på magasinet, og den er fin å skyte med den altså. Skyter litt reduserte ladninger, vel å merke. Langt bedre å skyte med enn PPK i hvert fall.

Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, fleskebacon said:

 

Men det er ikke sikkert det er det dummeste heller. Jeg har en Glock 19 som går i kassa for spesialpistol hvis man ordner litt på magasinet, og den er fin å skyte med den altså. Skyter litt reduserte ladninger, vel å merke. Langt bedre å skyte med enn PPK i hvert fall.

På Finn ligger der et par av de virkelig små glockene. Mod 26 og 43. Noen erfaring med disse?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en glock 19 med kappet magasin og "tunet" avtrekk. men avtrekket er milevis fra hva avtrekket til stenvaagen iallfall :)

lader så mye til andre klasser, så jeg orker ikke og lade redusert ladninger til den. men ser jo at det er et stort handikap.

ppk`n syns jeg er litt for liten for meg. 

men det virker som at 90% går med en type kappet x-esse eller stenaag i spesialpistol. hadde vært fint hvis det hadde vært fin spesialpistol og grov spesialpistol, slik at vi som vil ha det moro i løypa også er konkurranse dyktig :)

Men må vel krype til korset og kjøpe en stenvaag, eller x-esse short for og være konkurranse dyktig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Razorback said:

Hvis man vil ha Walther med minst mulig handikap @fleskebacon så er jo PP evt en PP Sport kappet ned for mest mulig løp og siktelinje en mulighet. Jeg har selv en PP Sport med Lothar Walter løp. På håret den går i kassa.

 

Ja som sagt angrer jeg litt på det PPK-kjøpet. Men jeg skulle på død og liv ha PPK fordi jeg ikke synes PP-en er noe pen, så jeg vurderte ikke en gang PP eller noe annet som er bedre egnet. PPK-en får man vel tre stykker av nedi kassa, så den er jo mye mindre enn den trenger å være, og da blir det naturlig nok noe handicap sammenlignet med noe som har litt lengre siktelinje og litt mer grep å holde i.

 

10 minutes ago, Bäke said:

På Finn ligger der et par av de virkelig små glockene. Mod 26 og 43. Noen erfaring med disse?

 

De er, på lik linje med PPK-en, mye mindre enn de trenger å være, og da blir det vanskeligere å skyte med dem, både pga. kort siktelinje og dårlig grep. Har ikke selv prøvd 43, men 26 har jeg prøvd. Den er jo latterlig liten og vanskelig å skyte med sammenlignet med 19.

 

For meg med middels små hender kjennes Glock 19 *nesten* ut som en fullstørrelse Glock, bare med litt kortere siktelinje. Glock 26 føles som en lommepistol, akkurat som PPK, bare litt "tjukkere".

 

Men, akkurat som PPK-en da, så er de jo artige pistoler! Skulle jeg hatt en av dem ville jeg trolig valgt 43. Den er jo virkelig liten, og mer slank og proposjonal i utseendet enn 26. Har aldri kjent på den, så jeg vet ikke hvordan den sitter i hånda, men den er jo smalere enn 26 - og selv der er det lite å holde i.

 

3 minutes ago, klabbkailln said:

Men må vel krype til korset og kjøpe en stenvaag, eller x-esse short for og være konkurranse dyktig.

 

Ja det burde i hvert fall ha vært gjort et par regelendringer som legger litt til rette for mer enn spesialbygde konkurransevåpen i 22LR. For det er jo det man må ha, for å komme til topps. Flaks for meg at jeg ikke har tenkt meg helt til topps, jeg bare koser meg midt nede på listene... :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, Bäke said:

På Finn ligger der et par av de virkelig små glockene. Mod 26 og 43. Noen erfaring med disse?

Ser fleskebacon rakk å svare før meg. Så får bare hive meg med i orkesteret og heller anbefale 19. 26 og 43 har en del mer sprett, og siktelinja er kortere. Gjør du magasinfiksen får du sannsynligvis nok plass til justerbare sikter også.

Edited by glockoman
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, fleskebacon said:

Skulle jeg hatt en av dem ville jeg trolig valgt 43. Den er jo virkelig liten, og mer slank og proposjonal i utseendet enn 26. Har aldri kjent på den, så jeg vet ikke hvordan den sitter i hånda, men den er jo smalere enn 26 - og selv der er det lite å holde i.

 

Personlig synes jeg 26 fyller hånda bedre og føles «mykere» å skyte med enn 43. 

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Bäke said:

Hva går magasinfixen ut på. Hvem kan utføre den?

 

Selv har jeg gjort det slik:

 

20210530_224631.jpg

 

Brukte et Pmag, som koster ingenting, saget av bunnen, boret hull, festa bunnplata med pianotråd som jeg har limt. Aldri hatt noen problemer med det. Og det er mer bekvemt enn å ødelegge et fabrikkmagasin til flere hundre kroner.

 

Edit: Jeg husker ikke om jeg klippet av en runde eller to av fjæra, det tror jeg kanskje ikke, fordi den er bøyd til i begge ender. Men så lenge man bare skal ha fem skudd nedi der har det nok uansett lite å si.

Edited by fleskebacon
Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Bäke said:

Er det slik å forstå at den passer i kassa dersom magasinet ikke stikker ut av skjeftet?

Magasinet må i alle fall moddes så det ikke stikker like langt ut. Se mål i linker under.

 

Gen 5 er litt lenger enn gen 4 også ser jeg. Noen som har prøvd å få en gen 5 ned i boksen? 🤔

 

https://eu.glock.com/en/products/pistols/g19

 

https://eu.glock.com/en/products/pistols/g19-gen4

Edited by glockoman
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har hatt/prøvd følgende spesialpistoler:

 

Mauser mod 1914: Artig og treffsikker, men ikke allverden til avtrekk og ganske kleine siktemidler, har den fortsatt og lufter den avogtil.

Glock 30: Formidabelt presis, min fungerte dog kun tilfredstillende med full pupp 230grns, ble litt vanskelig å henge med i klassen for tohånds finpistol.

Glock 19: Kun prøvd, går i kassa ved modifisering av magasinet, beste valget dersom en vil ha glock.

Beretta 71: Nåværende spesialpistol for min del, ok sikter og avtrekk, spiser nesten alt av ammo, pen å se på er den og, så jeg holder meg til denne.

 

X-esse kan de som vil holde på med 🙂

Link to comment
Share on other sites

Jeg treffer ikke en sovepose fra innsida med x-esse. Men 1914 kan jeg treffe med. Så det er nok personlig preferanse mtp håndleddsvinkel, avtrekksteknikk osv. Og litt hva man trives med og har lyst på, legg f.eks merke til at jeg skriver noe om de to andre pistolene nevnt i forrige post. Fordi hvis man ikke har noe pent å si er det best å ikke si noe. 😎

Link to comment
Share on other sites

Kanskje litt i seneste laget å svare - men gir min erfaring likevel. 

Jeg kjøpte en ny mod Stenvaag (riktignok 2020 utgaven men ny fra forhandler) i begynnelsen av mnd. 
Når jeg bruker CCI Standard i den, så får jeg fort klikk. Enten mateproblem, eller utkaster, dette testet jeg for gøy ettersom mange sier den ikke fungerer med CCI. 

Snakket litt med Harald Stenvaag, og han fortalte at den fungerer ypperlig med Eley Pistol Plus og Eley Pistol Biathlon. 
Jeg bestilte 1000stk av hver (de er forøvrig AKKURAT samme patron, bare Biathlon har bittelitt mer parafinfett på seg) og den har nå gått 600 av hver uten NOEN klikk. Har testet med CCI innimellom for gøy, og får klikk med engang. 
Bestilte 5000 av Eley Biathlon på onsdag, og fikk de på torsdag :-)
Stenvaagen fungerer ypperlig med riktig ammo etter min erfaring. 

Skyttervenn hadde også problemer med sin, den fungerte ikke med CCI, ikke med Aguila, ikke med SK, ei heller TopShot. Han polerte deretter hammer og sleiden (som nevnt over i posten her) men uten resultat. 
Han fikk 100skudd av meg, og skjøt 100skudd uten problemer.

Så fra min side, tommel opp til Stenvaag dersom lommeboka tilsier det :-)
Håper dette var til hjelp for deg. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, nhd said:

Kan bekrefte det @Stimm skriver. Eley Pistol Plus/Eley Biathlon fungerer uten problemer i mod Stenvaag.

(det er også fin treningsammo i rifle)

Jeg kan bekrefte at i min Stenvaag 2020 mod fungerer ikke Eley Pistol Plus uten klikk, eller CCI standard. Er sånn at jeg ikke deltar særlig på stevner med den, for jeg vet at jeg får klikk på stevnet. 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Panther said:

Jeg kan bekrefte at i min Stenvaag 2020 mod fungerer ikke Eley Pistol Plus uten klikk, eller CCI standard. Er sånn at jeg ikke deltar særlig på stevner med den, for jeg vet at jeg får klikk på stevnet. 

Min Stenvaag 2020 funker heller ikke ordentlig med Eley Pistol Plus. Derimot funker den 100% med SK, bortsett fra de 10-20 første etter puss. Jeg stiller aldri med nypusset Stenvåg på stevner, og har heller aldri hatt forkiling med den på stevner. 

Edited by glockoman
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Panther said:

Jeg kan bekrefte at i min Stenvaag 2020 mod fungerer ikke Eley Pistol Plus uten klikk, eller CCI standard. Er sånn at jeg ikke deltar særlig på stevner med den, for jeg vet at jeg får klikk på stevnet. 


Det var jo noe drit.. Har du testet med Biathlon ? Evt som @glockoman nevner - SK ? Disse har hakket mer fett på seg enn hva Pistol Plus har

Link to comment
Share on other sites

Hiver meg på @Stimmog et par andre her også.

Jeg har en gul notisbok for hvert eneste våpen jeg eier. Det har jeg alltid hatt. Der logger jeg hver eneste skyting jeg gjør med våpenet.
Både for å ha kontroll på hvor mange skudd et våpen er gått, men jeg noterer også hva slags ammo som funker.
På min Stenvaag har jeg også hatt unormalt mye klikk på CCI.

Nå har jeg ikke testet alle merker nevnt her, men det som merkelig nok fungerer veldig bra er Topshot så jeg holder meg til den.

Egentlig veldig rart da jeg har blitt fortalt/lest tidligere at CCI og Topshot kommer fra samme pressa, og at Topshot skal være av en litt kleinere kvalitet en CCI.
Men det funker nå hvertfall i min.

Edited by Bartemannen
Skrivefeil
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

.22 pistoler er gjerne «noe kilne» på ammo; funksjoneringsfeil, klikk osb. Heldigvis er ammo rimelig, så det er ikke forbundet med store kostnader å prøve seg fram. Men morsomt og lærerikt. Kjøp noen pakker, prøv deg fram. Ikke vær opphengt i spesielle merker, ikke sikkert de fungerer i din pistol. Men prøv noe forskjellig, og del gjerne erfaringer. Mange er i samme situasjon; ammo klikker. Du vil gjerne erfare det ikke alltid er den mest kostbare ammoen som fungerer best i din pistol. Merk deg gjerne lotnr, og så kjøper du så mye du har råd til når du finner den beste. 

 

Det enkle er ofte det beste: Bytt ammo, prøv forskjellig. Tro meg. Jeg har skutt mye .22. Tråden her handler om .22 autopistoler, hold den her, nevner det bare…i tilfelle. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...