Jump to content

Treningsmetoder, IPSC praktisk pistolskyting.


Baldrick

Recommended Posts

Jeg er litt nysgjerrig på hvordan andre gjennomfører sine treningsøkter?

Jeg har et mål om å stille til konkurranse i IPSC Standard med et såpass personlig nivå at jeg kan hevde meg.

Innslagspunktet til praktisk pistolskyting for mitt vedkommende var kurs i regi av Capsicum Training.

Har bygget videre på dette, og har lest endel lektyre og kikket på YouTube videosnutter.

Så langt, er det solo-trening som har gitt best utbytte. Da kan jeg på forhånd bestemme meg for 2-3 momenter jeg ønsker å trene på, ta den tiden jeg trenger, prøve å analysere treffbilde og skyteteknikk, og justere underveis. Slike økter har vært gode for å illustrere hvilke ting jeg er svakest på.

Jeg ser for meg en ideell treningssituasjon er å kunne trene med 2-3 skytterkompiser som har samme fokus og prioriteringer. Tror det lett kan bli "bål-kos stemning" med 10+ skyttere i regi av klubb, og lite reell effekt og nivåheving.

Så langt, støtter jeg meg på 'Beyond Fundamentals' av Brian Enos og 'Perfect Practice' av Saul Kirsch. Skal snart bestille 'Thinking Practical Shooting' av sistnevnte.

 

Anbefalinger/tanker fra skyttere som har konkurranseerfaring?

Link to comment
Share on other sites

Kan jo kikke gjennom disse:

 

http://www.myoutdoortv.com/pdk/web/shoo ... t80ahwO0rX

 

Ellers så er det en god ting å få noen til å filme deg fra siden når du utfører de forskjellige elementene du øver på.

det er viktig å skyte sammen med andre ellers så kan du legge til deg uvaner som du mener er gode, mens egentlig så stagnerer du i forhold til naturlig progress.

 

Hvis dere har en dyktig og ansvarlig RO / standplassleder så burde det ikke være noe problem å kjøre gjennom 10mann så hylsene flyr rundt ørene på dere... :wink:

Link to comment
Share on other sites

http://home.online.no/~vnakl/bok/info.htm

 

Får nok ikke tak i denne boka ny, men er endel som har den liggende, ta en prat med de i klubben din, sikkert noen som har den, men husk at dette er en bok med stor samlerverdi for skyttere så får du låne den så behandle den som gull.

Jeg lånte den av formannen i klubben min og leverte den tilbake, Han lånte den videre til en eller annen han ikke husker hvem er, vedkommende har ikke levert den tilbake, det er surt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det som mange praktisk skyttere burde trene på men (oftest) dropper, er presisjonsskyting!

De går på banen og setter opp en skive eller to og så står de å trener på trekk og lignende mot dem. kanskje litt mag bytte. Til slutt lager de en liten "stage" de kjører igjennom ett par ganger.

Så føler de at de har vært effektive (slik var jeg i begynnelsen).

 

 

men de burde heller sette opp en skive på 25m og skyte presisjon mot den.

I tillegg burde du skyte litt med sterk og svak hånd.

 

Hver gang jeg går på banen, begynner jeg med noen minutter tørrtrening. Så skyter jeg presisjon med noen 10sk grupper. Så litt sterk/svak hånd.

Når jeg er ferdig med basistreningen der, går jeg over på det feltet jeg ønsker å trene, som trekk, skyting i bevegelse etc.

 

ha en plan før du kommer på banen om hva du har tenkt å trene på.

Link to comment
Share on other sites

Kan jo kikke gjennom disse:

 

http://www.myoutdoortv.com/pdk/web/shoo ... t80ahwO0rX

 

Ellers så er det en god ting å få noen til å filme deg fra siden når du utfører de forskjellige elementene du øver på.

det er viktig å skyte sammen med andre ellers så kan du legge til deg uvaner som du mener er gode, mens egentlig så stagnerer du i forhold til naturlig progress.

 

Hvis dere har en dyktig og ansvarlig RO / standplassleder så burde det ikke være noe problem å kjøre gjennom 10mann så hylsene flyr rundt ørene på dere... :wink:

Ja, det var bl.a. de Todd Jarrett-videoene har jeg kikket på tidligere. Takk for tipset uansett. :-) Filming er også en god idé!

Er også enig med at man kan dra med seg uvaner fra solotrening. Derfor tror jeg tingen er å kombinere egentrening og trening med en liten gruppe (rent personlig liker jeg dette godt, også i annen trening. Har kanskje noe med at det fungerer litt som meditasjon også... ;-) ) Mer tid til hver enkelt, og mer seriøst fokus. Blir fort symøte og prate skjit når det er for mange...

Hylser som flyr kan være bra det også, men jeg opplever at det fort kan bli ustrukturert og alltid fokus på tempo og konkurranse. Farta jages opp uten at man tar stikkprøver på om de grunnleggende tingene er på plass: siktebilde, avtrekk, trekking fra hylster, magasinbytte etc, og ikke minst om presisjonen er på plass.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Min klubb har samme opplegg som sirKandal beskriver, men det må nok innrømmes at det neppe er det helt idelle treningsopplegget.

Noen runder hjemme med trening på trekk, magbytte, trekk og skifte pistolen over til svak hånd er faktisk effektivt. Tenk på dette med innsyn så du slipper å treffe digre karer med hjelm og MP5.

Link to comment
Share on other sites

Det som mange praktisk skyttere burde trene på men (oftest) dropper, er presisjonsskyting!

De går på banen og setter opp en skive eller to og så står de å trener på trekk og lignende mot dem. kanskje litt mag bytte. Til slutt lager de en liten "stage" de kjører igjennom ett par ganger.

Så føler de at de har vært effektive (slik var jeg i begynnelsen).

 

 

men de burde heller sette opp en skive på 25m og skyte presisjon mot den.

I tillegg burde du skyte litt med sterk og svak hånd.

 

Hver gang jeg går på banen, begynner jeg med noen minutter tørrtrening. Så skyter jeg presisjon med noen 10sk grupper. Så litt sterk/svak hånd.

Når jeg er ferdig med basistreningen der, går jeg over på det feltet jeg ønsker å trene, som trekk, skyting i bevegelse etc.

 

ha en plan før du kommer på banen om hva du har tenkt å trene på.

 

Forslag til presisjonstrening med praktisk vri:

 

Stålplate på ca 10x10 cm (eller 3 på rekke), 15 m avstand, trekk og skyt, sier det pling har du truffet og må sette opp farta, sier det ikke pling har du bomet og må sette ned farta. Så kan du variere med mag skift. her trener du hurtighet og presisjon.

 

Mitt problem er at om jeg står der og tar "riktig" avtrekk mot vanlige skiver så møter jeg rekylen = skyter under og spredt. Men med fart og spenning så går alt så meget bedre. Jeg vet om flere som skyter bedre raskt enn "riktig".

Link to comment
Share on other sites

Trener man, kjører man driller og ikke stager!

 

Er ikke helt enig med det der...

Man må ha to tanker i hodet på en gang for å få resultat.

Det er meget viktig å delta på stevner, slik at man får øvd på å ha en RO hengende over seg.

På å følge drill og rutiner 100%, og på å planlegge hvordan man vil skyte en stage for så å gjennomføre planen.

I klubben vår kjører vi fast et Level 1 stevne i uka hele sommeren, en eller to stages.

Og da vi begynte med det skal jeg si det ble oppsving for mange av skytterne!

 

Anbefaler absolutt å trene pressisjon! Masse!

Men ikke glem at Praktisk er en treenighet, DVC, og at man må ha balansen mellom hurtighet, pressisjon og kraft!

Var i et par år alt for treg, men skøyt ofte fulle hus på stevner.

Ble like vel så sinnsykt grusa av de med stevneerfaring som løste stagene på mye bedre og raskere måter enn jeg kunne få til.

 

Boka til Nakling har vært viktig for meg i min trening, og jeg fatter ikke at der ikke kommer et nytt opplag av den.

Det måtte da lønne seg!?

Link to comment
Share on other sites

Vi er 8 stk i vår klubb som akkurat hadde besøk av Henning Wallgen til et 10 timers kurs i videregående praktisk skyting.

 

Det gikk i mye isolering av øvelser, bryte opp de forskjellige utfordringene slik at en hadde 6-8 forskjellige forholdsvis enkle øvelser som en øvde på hver gang en trente. Bevegelsesøkonomi er en annen ting som det ved fordel kan brukes tid til å utvikle seg innen. Her er det mange sekunder å tjene innen hver stage.

 

Og ikke minst så var det viktig å trene oppp og vedlikeholde den mentale siden ved treningen, her sitter ca 70-90% av en skytters suksess. Det var kjempefint å få impulser utenfra, lettere å ta til seg lærdom fra en slik som han, en blir litt imun mot kontruktiv kritikk av den samme sidrumpa sidemannen i klubben i en haug med år...hehehe

Kommer til å legge ut en film av dette kurset etterhvert på hjemmesiden vår.

 

02-10.jpg?w=500&h=666

 

henningkurs1.jpg

 

Kan absolutt anbefale å få en oppegående person utenfra til å ta et kurs med du/dere.

Link to comment
Share on other sites

Boka til Nakling har vært viktig for meg i min trening, og jeg fatter ikke at der ikke kommer et nytt opplag av den.

Det måtte da lønne seg!?

 

Jeg har etterlyst det samme, men sikre kilder fortalte at trykkplatene til boken er ødelagt og at det dermed er uaktuellt med noe nytt opplag pga oppstartskostnader.

 

Sikkert er det ihvertfall at min utgave ikke skal lånes ut... En kamerat av meg fikk fatt i en bok fra andre opplaget fra en dansk webshop i forfjor, det er vel mulig å sjekke om de fremdeles kan ha den.

Link to comment
Share on other sites

Capsicum har laget/kopiert en "Marksman-test" for pistol. Den bestar av 5-6 enkle øvelser, som inkluderer sterk/svak hånd, målveksling og avstander fra 6 til 25 meter.

 

Min trening har bestått i å ta øvelsene hver for seg, og trene til jeg behersker dem innenfor treffsonen og på angitt tid. Så tar jeg for meg neste øvelse og trener på den til den sitter osv.

 

Det er ikke det mest spennende opplegget, men jeg tror man har igjen for å terpe på grunnleggende ferdigheter.

 

Interesserte kan få marksman-testen på pm.

 

U

Link to comment
Share on other sites

Capsicum har laget/kopiert en "Marksman-test" for pistol. Den bestar av 5-6 enkle øvelser, som inkluderer sterk/svak hånd, målveksling og avstander fra 6 til 25 meter.

 

Min trening har bestått i å ta øvelsene hver for seg, og trene til jeg behersker dem innenfor treffsonen og på angitt tid. Så tar jeg for meg neste øvelse og trener på den til den sitter osv.

 

Det er ikke det mest spennende opplegget, men jeg tror man har igjen for å terpe på grunnleggende ferdigheter.

 

Interesserte kan få marksman-testen på pm.

 

U

 

Dette høres veldig likt ut til treningsopplegget til Henning W. Følte det funket bra ja.

Link to comment
Share on other sites

Boka til Nakling har vært viktig for meg i min trening, og jeg fatter ikke at der ikke kommer et nytt opplag av den.

Det måtte da lønne seg!?

 

Jeg har etterlyst det samme, men sikre kilder fortalte at trykkplatene til boken er ødelagt og at det dermed er uaktuellt med noe nytt opplag pga oppstartskostnader.

 

Sikkert er det ihvertfall at min utgave ikke skal lånes ut... En kamerat av meg fikk fatt i en bok fra andre opplaget fra en dansk webshop i forfjor, det er vel mulig å sjekke om de fremdeles kan ha den.

 

I og med at det er dønn sikkert at det ikke kommer flere opplag av denne boka så måtte det vel være mulig å bare scanne den og lage en PDF, jeg kunne gjerne gitt Hr. Nakling en 50lapp for en pdf av boka om han hadde lyst til å selge den på den måten.

Link to comment
Share on other sites

I og med at det er dønn sikkert at det ikke kommer flere opplag av denne boka så måtte det vel være mulig å bare scanne den og lage en PDF, jeg kunne gjerne gitt Hr. Nakling en 50lapp for en pdf av boka om han hadde lyst til å selge den på den måten.

 

Kan ikke bare en eller annen scanne boken da, så sender hver og en som benytter seg av boken en gitt sum til forfatteren?

Han sier vel ikke nei til kroner? Med mindre han skal hevde seg i toppen fortsatt og ikke ønsker å dele sine erfaringer og treningsmetoder med andre?

Link to comment
Share on other sites

Er da ikke så lenge siden Naklings bok kom i nytt opplag?

Om forfatteren vill gi ut på nytt er det bare å sende et eksemplar til Kina/Taiwan, de er eksperter på å kopiere bøker (også).

Link to comment
Share on other sites

Mange sendte pm, så her følger Marksman-test:

 

Skive: 1/3 figur (treffsone: sirkel) eller helfigur (treffsone: 9-ring).

Avstander: 6m,10m,18m,25m

Utgangsstilling: Stående høy ferdigstilling.

Tid: 3 sek pr ildordre, alle øvelser (NB! timer).

 

 

Marksman pistol 50 skudd.

 

1) 6m, svak hånd, 2 skudd pr ildordre x 5 rep = 10 skudd

2) 10m, sterk hånd, 2 skudd pr. ildordre x 5 rep = 10 skudd

3) 10m, fri -Målveksling / Mozambique-drill, 2 skudd senter og 1 hodeboks (3 skudd pr. ildordre) x 5 = 15 skudd

4) 18m, fri - dobbelskudd, 2 skudd pr. ildordre x 5 rep = 10 skudd

5) 25m, fri-enkelskudd, 1 skudd pr ildordre x 5 = 5 skudd

 

Krav for Marksman/Capsicum -operatortest: 45 treff av 50 skudd (ingen krav om treff i hodeboks).

 

 

Marksman revolver 30 skudd (kan selvfølgelig også skytes med pistol, passer fin med 2 magasiner 15+15).

 

1) 6m, svak hånd, 2 skudd pr ildordre x 3 rep = 6 skudd

2) 10m, sterk hånd, 2 skudd pr. ildordre x 3 rep = 6 skudd

3) 10m, fri -Målveksling/Mozambique-drill, 2 skudd senter og 1 hodeboks (3 skudd pr. ildordre) x 2 = 6 skudd

4) 18m, fri - dobbelskudd, 2 skudd pr. ildordre x 3 rep = 6 skudd

5) 25m, fri-enkelskudd, 1 skudd pr ildordre x 6 = 6 skudd

 

Krav for Marksman/Capsicum -operatortest: 27 treff av 30 skudd (2 av skuddene må være hodeboks).

 

 

mvh

U

Link to comment
Share on other sites

Og Marksman - er vel minstekravet til instruktøene i politiet :?: ?

 

Selvsagt - vil noen si - at dette må være lavmål for statens våpenkyndige - men jaggu har jeg til gode å oppleve skyttere som skyter 45 p gang etter gang med div. våpen i denne disiplinen :? - selv om de opplever seg selv som meget gode i div. disipliner :roll: .

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Er da ikke så lenge siden Naklings bok kom i nytt opplag?

Om forfatteren vill gi ut på nytt er det bare å sende et eksemplar til Kina/Taiwan, de er eksperter på å kopiere bøker (også).

 

Bestilte boken for 2 dager siden fra Mr. Nakling. Fant en post her på forumet at boken var kommet i nytt opplag. Skal bli lærerikt og få lese den....

Link to comment
Share on other sites

 

Bestilte boken for 2 dager siden fra Mr. Nakling. Fant en post her på forumet at boken var kommet i nytt opplag. Skal bli lærerikt og få lese den....

Hvor?

 

Ikke sikker på om det var her, står på Triggerfreeze. Med link til nettside

 

Jepp. Husket feil. Det var på Triggerfreeze. Uansett gode nyheter for dei som vil ha boken ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 1 year later...

Det er snakk om militære skiver (grønne). Hvor du har 1/1-1/2-1/3-1/4 alle har lik bredde og hodeboks, så størrelsen på 1/3 blir fra "brystet" og opp, 1/4 er "skuldre" og opp. Vet ikke om disse er til salgs i vanlige butikker. Skiver med hodeboks er jo ikke vanlig å se på sivile skytebaner lengre. Vil anbefale å snakke med noen som er på militære skytebaner, de kan sikkert ordne noen skiver til deg.

Link to comment
Share on other sites

For ordens skyld:

 

Boken finnes - og jeg lever i beste velgående. :wink:

 

"Praktisk pistolskyting - slik blir du bedre" ble trykket opp i 4. opplag sommeren 2011, og som nevnt ovenfor har jeg ca. 270 eksemplarer igjen av det opplaget.

 

En del info og skryt om boken, sammen med 7-8 eksempelsider finner du på:

 

http://bok.nakling.no

 

Her er det også mulighet til å bestille boken online. Ellers selges boken bl.a. fra Winge Våpen i Moss og Automobilia Bokhandel i Oslo.

 

DVC

 

Vidar Nakling

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg bestilt boken.

 

Gleder meg til og lese den.

 

Jeg begynte med pistolskyting i praktisk klubb, fant kjapt ut at det er "enkelt" og være kjapp, men mye verre og være kjapp og treffe alfa.

 

Har nå vart meldt inn i "vanlig" pistol klubb og en del måneder og har brukt MYE tid på 25 meters banen før og trene opp presisjon.

Føler at man på en måte må begynne med det fundamentale som avtrekk sikte bilde osv. innen man blander in masse andre momenter. Føler nå at jeg er så pass varm i tøyet at jeg nå sak begynne og trene opp enkelt momentene i praktisk som trekk osv. synes denne marksman oppskriften virker interessant og ska prøve den.

 

Jeg har videre stor tru på at det ene ikke utelukker det andre så jeg kommer fortsette med bane / felt / praktisk

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Er mye Psykisk som spiller inn i praktisk. med en gang pipet går så er det mange som plutslig mister hele planen sin.

 

Ett par momenter jeg mener er viktig å Prioritere for å bli en mer komplett praktisk skytter.

 

* Skyt masse stager/stevner. Da lærer du å planlegge og treffer andre som kan gi deg tips og rettledning. Lære seg riktig løsninger til stager kan du tjene mye tid på. Wintercupen er veldig fin trening hvis du har mulighet til å skyte i moss/oslo.

 

* Tren på sterk/svak hånd skyting forskjellige avstander med og uten no shoot på, Kjipe skytestilllinger som sittene, liggende hengende utenfor en vegg etc. folk blir alltid like overrasket noe slik kommer på ett stevne.

 

* Stål, poppere og skjærte skiver på 20-30meter. gjerne med litt puls i kroppen. løp 10 meter frem før du starter sekvensen.

 

* Lær deg å kjenne ditt eget tempo. tren en stage og prøv den i forskjellige tempo. blir det flere C/D/M enn A så går det for fort! Du skal helst ikke miste mer enn 5% av poengene på en stage for å være med i toppen om farten din er god nok.

 

* Frisk opp på regelboka en gang i mellom.

 

* Tren på classifiere, er mye teknisk som kan forbedre skytingen din her.

 

* Ha det gøy:)

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om disse er til salgs i vanlige butikker. Skiver med hodeboks er jo ikke vanlig å se på sivile skytebaner lengre. Vil anbefale å snakke med noen som er på militære skytebaner, de kan sikkert ordne noen skiver til deg.

 

Skyt testen på IPSC-skiver, skjær ut en rund pappskive på størrelse med et rundt stålmål/toppen på en popper og sett ved siden av skiva, (eller sett opp tre stålmål/poppere hvis du har) og hokus pokus har du IPSC-ifisert testen. Sivile sportsskyttere skyter da ikke på "hodebokser", vi skyter på mindre blinker. :mrgreen:

 

I stedet for å skyte på faste tider kan du bruke timer og se hvor raskt du greier øvelsene med bare A-treff.

Link to comment
Share on other sites

Hurtighet vs treffsikkert.

 

Nå skal jeg ærlig inrømme at jeg ikke har lest hele denne tråden (Og det er noe jeg egentlig misliker at folk gjør... svarer uten å lese hele tråden) Men jeg tilater meg å komme med en kommentar til trenings opplegg og filosofien for det.

 

Nå er det selvsagt CAS som er min hovedgren, og jeg har skutt Cowboy action Shooting siden 1998. Men det var først i 2004 jeg og mine kompiser bel flinke (Jeg tok 2 plassen i svartkrutt patron klassen i EM, 9 overall og Min venn Erik ble Europåamester i perkusjons klassen.) Nå er det mange faktorer bak dette, blan annet at vi trente ofter og mer - Men en av de tingen vi gjorde var å trene på fart (Cas skåres jo på råtid) og drite i treffsikkerhet. Gamel visdom tilsier jo at man skal "bare skyte alpha" så kommer farten med tiden. Og det stemmer nok. Vi derimot skjøt bare så fort vi klarte i et halv års tid. Ikke noe bekymring for treff eller ikke. Kun fart og våpen behandling. Prinsippet er at når du først har fått farten på plass, så kan du skyte litt roligere (80% f.eks) på stevne - og da kommer treffene også. Jeg klippet ned mine stage tider på 10 rifel, 10 revolver og 4 hagleskudd fra rundt 35 - til 25 sekunder, og har i tilegg fått færre bom.

 

Så, når det lar seg gjøre skal jeg prøve dette i Classic også, å skyte bare på fart på treninger og heller roe litt ned når stevnene kommer.

Link to comment
Share on other sites

Liker filosofien din meget godt, Hassel!

Tok selv litt i tu med denne "evige pressisjons-dilla" noen forherliger tidligere i tråden.

For all del, folk må se sjæl men det er ihvertfall min klare oppfatning at skal man bli god i Praktisk

så trenger man ikke nødvendigvis terpe på Felt-programmet...

 

Begynte selv i feil ende, med rolig og presis skyting. (skyter praktisk)

Lite hjalp det med full score på stage etter stage når man ble slått med mange sekunder hver gang!

Så først når jeg og en god kammerat begynte å trene på å skyte fort,

hysterisk fort, kom resultatene jeg ønsket. :-)

 

De gode treffene kom fortere enn jeg hadde trodd, og resultatene ble mye bedre

enn når jeg fokuserte på alpha-treff først og så på å øke farten i andre rekke.

Har ikke blitt mange medaljene, men noen har det da blitt.

8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...