Jump to content

Hvem bør jeg kjøpe utstyr av?


Resuam

Recommended Posts

Hei. 
har kommet så langt at jeg skal bestille komplett ladeutstyr for 6,5x55. Har landet på rcbs sitt sett til ca 5500 

 

https://hjemmelading.no/produkt/rcbs-rock-chucker-supreme-master-kit/ 


Trenger dier, hylseholder og hylsetrimmer i tillegg. Hva mer trenger jeg? Jeg har ca 150 tomhylser fra norma, men de er skutt med en mauser jeg brukte i fjor. Nå skal de inn i en Husqvarna 1600. De bør sikkert helpresses da? Hvilket diesett skal jeg ha? Trenger ikke å være dyre... Hvem bør jeg bestille fra? Ser at prisen er ca lik, men det varierer kanskje noe i forhold til utvalg av ekstrautstyr og service?

håper noen kan hjelpe meg😊

Link to comment
Share on other sites

Du trenger hylsetrimmer. 
Kjøp også hylseholder i samme merke som du kjøper dier. 
Hylsefett, jeg bruker one-shot på sparyboks. Ikke satt fast noen hylser enda, men har ikke holdt på lenge eller lada store volum enda.

Jeg klarer meg fint med Lee sine dier men de er like sjeldne som enhjørninger akkurat nå.

Med dagens regime, hvor amerikanerne har kjøpt alt, så norske forhandlere får ikke inn på lager når de går tomme, er det vanskelig å gi råd om hvor du skal kjøpe da "alle" er utsolgt. Så kjøp det du får tak i, der du kan finne det. Jeg har stort sett kjøpt brukt, eller fra Hjemmelading.no når de har hatt inne. 

Skal hylsene brukes i et annet våpen enn de er skutt med, må de sansynligvis helpresses ja. Men det er jo ikke feil å pøve. Kamrer det greit etter halspressing  er du du good to go vil jeg tro? Men jeg helpresser alle mine Norma og Lapaua hylser som jeg fikk av en kjenning :-D

 

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Tjukkas said:

Du trenger hylsetrimmer. 

Hadde vel ladet flere hundre tusen skudd før jeg kjøpte hylsetrimmer. 

Du kan lade hylsene svært mange ganger før de blir så lange at de ikke går i kammeret.

1 hour ago, Resuam said:

Hvilket diesett skal jeg ha? Trenger ikke å være dyre.

Kjøp de du har lyst på selv bruker jeg nå en billig Lee pressdie som har fungert utmerket for meg i mange år. Settedien min er en 40 år gammel RCBS die og den holder nokk min tid.

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, bardp said:

Du kan lade hylsene svært mange ganger før de blir så lange at de ikke går i kammeret.

Dette gjelder BARE om du enten skyter 200STR, (og) eller presser helt perfekt riktig. Eller halspresser, da holder det ei stund til - men til jakt og konkurranse klarer jeg ikke å anbefale halspressing.

 

Helpresser du det aller minste for mye så blir hylsene >55mm, og da risikerer du treg kamring og overtrykk i mange rifler. I 200STR må du (et stykke) over 56mm for oppleve dette - og det skjer, som bardp sier, i praksis aldri. 
Klarer du å helpresse helt minimalt, perfekt, (noe nye hjemmeladere sjelden gjør) så vokser de heller ikke nevneverdig. Lader du hardt, i ei rifle som ikke er matchkvalitet, og presser bittelitt for mye - så er hylsene >55mm på 123.

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Resuam said:

Trenger dier, hylseholder og hylsetrimmer i tillegg. Hva mer trenger jeg? Jeg har ca 150 tomhylser fra norma, men de er skutt med en mauser jeg brukte i fjor. Nå skal de inn i en Husqvarna 1600. De bør sikkert helpresses da? Hvilket diesett skal jeg ha? Trenger ikke å være dyre... Hvem bør jeg bestille fra?

Jeg bestiller selv en del fra hjemmelading.no og synes det er veldig greit å handle et sted hvor det er fagfolk i andre enden. Om noe utstyr eller kule er noen kroner eller øre billigere her eller der er jeg ikke så veldig opptatt av da jeg ikke skyter mer enn jeg har råd til uansett. Jeg hiver selvfølgelig ikke penger ut av vinduet jeg heller, men tenker at det er viktig at vi er litt bevisste på hvor vi handler dersom vi skal opprettholde slike gode fagbutikker😊

Link to comment
Share on other sites

Det går sikkert fint i mange rifler, men ikke i alle. 200STR er den eneste jeg vet om som er kamret i "SKAN" spesifikasjonen, som gir 56mm kammer. Om andre lager litt lange kammer av og til skjer nok, men sikkert også korte også.
Når du har plagdes med for lange hylser på et stevne eller to så blir du fort lei...

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Resuam said:

Hei. 
har kommet så langt at jeg skal bestille komplett ladeutstyr for 6,5x55. Har landet på rcbs sitt sett til ca 5500 

https://hjemmelading.no/produkt/rcbs-rock-chucker-supreme-master-kit/ 

 

Et meget godt valg! Kjøp dier fra RCBS (sett A), består av kalibrerings- og kuleisetter-die. De er enkle og greie. Hylsetrimmer er kjekt å ha. Du behøver (og bør) ikke helpresse hylsene hvis de allerede går inn i kammeret på Husqvarna (dvs. kamrer uten motstand), det finner du ut ved å prøve en upresset hylse. Kjøp hos Hjemmelading, eller bestill hos din lokale våpenpusher.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, FEVIK said:

Om noe utstyr ( - eller kule - ) er noen kroner eller øre billigere her eller der er jeg ikke så veldig opptatt

 

Tiltredes!

 

Det aller meste av ladeutstyret mitt går nå inn i sitt 5. tiår. Jeg har sikkert ladet et 6-sifret antall 6,5x55 baneladninger, i tillegg til ganske mye jaktammo i en del kalibre (mesteparten for venner og bekjente). Og, den primære pressa (Bonanza Co-Ax), og diene i 6,5x55 (Forster, Pacific og Lee Collet for halspressing) er fortsatt som nye. Hvis man renser og smører jevnlig, og ikke prøver å presse hylser med sand og rusk, varer utstyret lenger enn deg.

 

Jeg tror jeg før har skrevet at hvis man fordeler kostnadene av ei god presse (og kruttmål, -vekt etc.) på antall år den varer, blir prisen cirka etpar kopper kaffe i året.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Dersom ventetida blir for lang, så har både Jaktdepotet og Jakt og friluft sett på lager i følge websidene deira.

 

Så lenge du snakkar om 1-stasjonspresser, så spelar det lita rolle kva namn som står på sjølve pressa, men det kan være stor skilnad på tilleggsutstyret som føl med.  Trur pressa er det einaste delen av det originale Lee-settet mitt eg framleis brukar.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, vux said:

De fungerer bra ja, men er de korrekt? Bruker sånn sjøl btw :-)

Godt spørsmål.

Løp ut i garasjen nettopp og sjekket mot et vanlig skyvelære
jeg har i verktøykassa. Det digitale skyvelæret mitt fra Biltema viser like verdier ned til 10 dels mm, men skiller seg fra det vanlige med at det også viser 100 dels mm.
Så det er iallfall presist nok til mitt bruk! 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ca 150 norma-hylser som jeg brukte i fjor. Det er noen oryx noen trainer og noen nosler(?) og noen jeg ikke husker. Kan jeg bruke de om hverandre eller bør jeg bruke bare helt like? De skal helpresses siden jeg skal bruke et annet våpen nå. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, vux said:

De fungerer bra ja, men er de korrekt? Bruker sånn sjøl btw :-)

Har testet mitt på kontrollbrikkene til mikrometerne mine og det er helt korrekt. Har også et til digitalt som jeg kjøpte for 3,5$ fra Hobbyking og det er faktisk korrekt det også.

Edited by bardp
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker et digitalt skyvelære fra DX.com elns. til en hundrelapp. Fungerer helt ok. Har ikke kontrollert det mot noe bedre, men å måle om noen hylser er for lange krever ikke mye presisjon. Fungerer antagelig helt ok med det billigste i plast, om så var. I tillegg har jeg et par vanlige skyvelære i stål. Grei som back-up når det er tomt for batteri.

Særlig funksjonen med å kunne nullstille det digitale syns jeg er nyttig i mange sammenhenger. F.eks. å nulle på ei skutt upressa hylse, for deretter å se hvor mye skuldra settes tilbake.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Sølvrev said:

En liten, men svært viktig detalj det er fort gjort å glemme: du trenger hylseholder #2 til 6,5x55.

Kjøp TO hylseholderar.   Ein til pressa og ein til tennhetteisettaren.  (Jada, det går sikkert fort å flytte den frå den eine til den andre, men kjekt å ha)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...