Jump to content

22 kal pistol for en førstegangskjøper - anbefalinger


Western

Recommended Posts

Jeg er i markedet for min første pistol. Ønsker ikke å gjøre bomkjøp pga. manglende erfaring. Takknemlig for konkrete tips. 

 

Er åpen for det meste, men ønsker i første omgang ikke "rørtang". :-) Er eksempelvis Smith & Wesson M&P 22 et ok våpen?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en billig brukt "rørtang". Du vil få mye mer glede av den (i form av å faktisk treffe og kunne konkurrere i stevner) kontra disse lekepistolene som skal forestille en "ordentlig" i 9mm.

 

Gjør dette selv om du ikke ønsker rørtang, for som du skriver innledningsvis, du ønsker ikke å gjøre bomkjøp pga manglende erfaring og kjøp av slike pistoler er typisk nybegynnerfeil.

  • Like 10
  • Confused 1
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Alle våpen er et ok våpen for noen... ingen vet om det er et ok våpen for seg selv før man har prøvd det. Har som de fleste andre kjøpt og solgt endel våpen oppgjennom åra. Så mitt og sikkert de fleste andre med samme erfaringer er: finn noen som har et slikt og spør om å få prøveskyte et slikt før du bestemmer deg. Det er mange momenter som spiller inn: hvordan oppfører våpenet seg når jeg skyter, er det godt å holde, er balansen ok, er siktene ok for meg, osv, osv... men, om du er villig til å legge ned den nødvendige innsatsen kan de fleste lære seg til å mestre de fleste våpen. Så der er ingen fasit på dette.

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, gribben said:

Mulig Western er ute etter noe annet enn meg; men hadde vært interessant å vite mer om 22 lr pistoler med god funksjon, kvalitet og presisjon.

Da skal du ha en matchpistol. Alle matchpistoler er "bedre enn deg", og er ikke en begrensning før du kommer på landslaget. Ta den som ligger best i hånda for deg. Det er en grunn til at nesten alle de beste i verden bruker Pardini, men passer ikke grepet/grepsvinkelen for deg, kjøper du en annen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror alle er innforstått med at dette er veldig individuelt. Men når ferske folk stiller slike spørsmål, er det primært for å styre unna de verste bomkjøpene. Jeg er nok ute etter info av typen som Gribben nevner over. 

 

Ting som presisjon, brukervennlighet, kost/nytte, kvalitet, vedlikeholdsvennlighet, andrehåndsverdi osv. Når man ikke har peiling - er det greit å få noen holdepunkter. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det du ikkje skriver er kva du skal bruke den til. Er det feltskyting, baneskyting, billig trening med noko som ligner ein 9mm eller noko anna?

 

Eg meiner at det er meir fornuftigt å kjøpe ein brukt matchpistol enn å kjøpe diverse billige 22 våpen fra USA. 
Da tenker eg både på skytedelen og verditap. 
Om du tar ei rørtang du ikkje liker, Walther GSP. Så er dei omtrent uslitelige, har bra presisjon og holder seg bra i pris. 
Om du ikkje liker magasinet framfor avtrekkeren, kan du f. Eks sjekke ut Hammerli 208/215, Feinwerkbau aw93 eller Unique 69. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Western Du stiller spørsmål... men, blir snurt når du ikke får akkurat det svar du ønsker...? Et billigvåpen, som MP22 er nettopp hva det er. Noe som funker, og kanskje stetter dine krav om du liker våpenet/føler deg vel med våpenet og dets funksjon. Om du har et krav om at våpenet skal ha høy annenhåndsverdi, er nok ikke dette det rette.

https://www.kammeret.no/topic/68916-sw-mp-22-våpen-eller-leketøy/

Fant en gammel tråd om dette våpenet. Som du ser , er der mange forskjellige meninger.

Ruger SR22 som omtales der, er forøvrig ett av mine favorittvåpen, mens nesten alle som får prøve det mener at det er et drittvåpen med crappy avtrekk osv, osv...

Ønsker forøvrig å tipse deg om High Standard Citation eller Victory. En god gammeldags evigvarende stålpistol med justerbart avtrekk og "1911-skjefte". Har en slik, og hver gang jeg har tatt den med på bana for en siste gang, har jeg skutt så bra med den at jeg har valgt å beholde den.😊

Link to comment
Share on other sites

Spennende å velge første våpen! Jeg kjøpte en Ruger mark IV 22/45 Lite som første våpen i 22lr og er svært fornøyd med valget ☺️
 

Presisjonen er god nok enn så lenge, men ble kjøpt for mengdetrening og ikke seriøs konkurranseskyting. Pistolen er brukervennlig, pålitelig og enkel å vedlikeholde. 
 

Godt utvalg av tilbehør på ettermarkedet (f.eks fra Tandemkross og Volquartsen) og i mitt syn en god pistol for å komme i gang med konkurranser om du har interesse for det. Pistolen er ganske lett med polymer-ramme, så om du liker litt tyngde på våpenet så ville jeg unngått Lite-modellen.  
 

Lykke til i jakten på første våpen! 😁
 

 

Link to comment
Share on other sites

Det ligger en S&W M&P 22 Compact i skapet mitt.
Den ble innkjøpt for uhøytidlig trening og morroskyting på korte hold, og til det fungerer den helt utmerket.
Jeg har bla satt opp små stager for dynamisk hvor jeg brukte denne for å øve for en billig penge.
Det følger med to magasiner så en får øve  litt magasinbytte også  :)
Så det går så det suser med fast tohåndsgrep.

 

Som første- og eneste 22 LR pistol for å skyte NSF program vil jeg påstå at den er serdeles uegnet.
Den er lett, har avtrekk med for mye kryp til seriøs presisjonsskyting, kort avstand mellom for og baksikte, noe som gjør at siktefeil straffes hardt.
Den er gjenget for lyddemper.
 På den annen side har den fungert prikkfritt uten problemer, spiser alt av ammo jeg har prøvd, så den har gitt meg mye morro.
Men som sagt, jeg har kun brukt den til uformell skyting i egenregi, og til det er den bra  :)


Enn så lenge bor den hos meg, men står øverst på lista hvis noe skal selges.

M&P 1.JPG

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Ruger mark 1-2-3-4-5-6 osv er fine om du ikke ønsker rørtang. Eller så ere Browning buckmark, de får du også i forskjellige versjoner. Sw mod 41 om du har penger, det er ett bra våpen. Alt det andre plast greine kommer du til og skyte stort sett vesentlig dårligere med rett ut av esken. Men som nevnt oppi her så er ei brukt rørtang det beste. Eller gå og kjøp en fin fin luft pistol, får akkurat samme treningen med det som med 22. Og er så og si gratis og skyte med samt at du kan skyte nesten hvor du vil.

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, unnamed said:

. Eller gå og kjøp en fin fin luft pistol, får akkurat samme treningen med det som med 22. Og er så og si gratis og skyte med samt at du kan skyte nesten hvor du vil.

Veldig billig megdetrening så absolutt, men de koster fort vekk gjerne vel så mye som en rørtang dersom man skal ha noe som er godt og presist.

Link to comment
Share on other sites

Er som flere her nevner fornuftig å tenke over bruksområde og ønsket prisnivå før du kjøper.

Jeg er ikke så glad i betegnelsen "rørtang". Liker bedre å kalle det match pistol og innenfor dette finnes det diverse utgaver med forskjeller i pris og estetikk. Skal du ha muligheten topp resultater er det her du skal se. Jeg mener dette også er der du skal starte hvis du ikke har skutt mye før. Det er lettere å lære seg avtrekksteknikk med et våpen som har et godt distinkt avtrekk.

Hvis du skal tenke 2 håndsverdi tror jeg faktisk en match pistol som er noen få år gammel og hvor tidligere eier har tatt den store avskrivningen (er endel som ligger ute med priser hvor jeg heller hadde kjøpt ny med garanti...) eller en gammel pistol som nærmer seg samler status (type Buckmark,  m41, Victory etc) er de som holder verdien best.

Selv skyter jeg ikke NSF programmer annet enn på noen få klubbstevner og er supefornøyd med min gamle Beretta m76 - mest fordi den føles som en "ordentlig" pistol og har ti skudds magasin slik at jeg kan skyte Sivilpistol 5 med den. Mange snakker om mengdetrening med 22. Jeg foretrekker å gjøre det med 9mm 1911'ene mine ettersom det er matchpistolene mine. Det går fint å skyte 20.000 skudd i året med 9mm også......

Kjøpte for et par år siden en strøken S&W m41 fra sent 60 tall til en av sønnene mine - fantastisk våpen for 22 bruk det og du kan finne eksemplarer hvor prisen er gunstig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Western

Amerikanke plastikkpistoler  har også et bruksområde som @seawolfviser.

 

Som din første pistol bør du kjøpe noe annet, noe det er lettere å lære å skyte med. Uansett hvilken gren du senere velger, er grunnleggende teknikk viktig å ha inne.

 

Å trene på 25meterskiva med god tid til hvert skudd gir  øvelse i konsentrasjon, koordinering og kontroll. Rene terapien. Da bør man ha et våpen som gir belønning for strevet.

 

Grunnleggende teknikk kan (kanskje best) innøves med matchpistol, men jeg skjønner at du ikke ønsker deg en slik, og jeg kan forstå det synspunktet. 

 

Hvis du kjenner noen som har en Hämmerli Excess (den lange), bør du be om å få prøve den. Det er et bilde av en slik i Finn-annonsen jeg linker til (jeg sier ikke at prisen er ok) men titt på bildet.  

 

https://www.finn.no/206777898

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 2/1/2021 at 5:04 PM, rhb said:

@Western Du stiller spørsmål... men, blir snurt når du ikke får akkurat det svar du ønsker...? Et billigvåpen, som MP22 er nettopp hva det er. Noe som funker, og kanskje stetter dine krav om du liker våpenet/føler deg vel med våpenet og dets funksjon. Om du har et krav om at våpenet skal ha høy annenhåndsverdi, er nok ikke dette det rette.

https://www.kammeret.no/topic/68916-sw-mp-22-våpen-eller-leketøy/

Fant en gammel tråd om dette våpenet. Som du ser , er der mange forskjellige meninger.

Ruger SR22 som omtales der, er forøvrig ett av mine favorittvåpen, mens nesten alle som får prøve det mener at det er et drittvåpen med crappy avtrekk osv, osv...

Ønsker forøvrig å tipse deg om High Standard Citation eller Victory. En god gammeldags evigvarende stålpistol med justerbart avtrekk og "1911-skjefte". Har en slik, og hver gang jeg har tatt den med på bana for en siste gang, har jeg skutt så bra med den at jeg har valgt å beholde den.😊

 

Her er det ingen som er snurt. 😁 Takk for godt svar for øvrig. Ruger er også aktuelt. Når jeg nevnte MP22 som eksempel, er det også litt med tanke på mulighet for lyddemper. Pris er i utgangspunktet ingen hindring, men jeg ser vel for meg en grense oppad på 15k mht. 22. (Har planer om å kjøpe 9mm også.) Vil se nærmere på dine øvrige tips.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Eddy1212 said:

 

Selv skyter jeg ikke NSF programmer annet enn på noen få klubbstevner og er supefornøyd med min gamle Beretta m76 - mest fordi den føles som en "ordentlig" pistol og har ti skudds magasin slik at jeg kan skyte Sivilpistol 5 med den.

 

Er enig at ønsket bruksområde er vesentlig, men som fersking vet man ikke helt hvor man skal legge ambisjonsnivået ennå. Hva med en Beretta 87 Target?

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, unnamed said:

Ruger mark 1-2-3-4-5-6 osv er fine om du ikke ønsker rørtang. Eller så ere Browning buckmark, de får du også i forskjellige versjoner. Sw mod 41 om du har penger, det er ett bra våpen. Alt det andre plast greine kommer du til og skyte stort sett vesentlig dårligere med rett ut av esken. Men som nevnt oppi her så er ei brukt rørtang det beste. Eller gå og kjøp en fin fin luft pistol, får akkurat samme treningen med det som med 22. Og er så og si gratis og skyte med samt at du kan skyte nesten hvor du vil.

 

Ruger er absolutt aktuelt - har litt erfaring med disse som lånevåpen fra klubben. Luftpistol har jeg fra før - en SigSauer P320 (som også er drømmen i 9mm-utgave). Den har blowback-slide og opp til 30 skudds magasin. Veldig realistisk øvringsvåpen. Derimot synes jeg avtrekkstrening på et luftvåpen ikke blir særlig realistisk. 

Link to comment
Share on other sites

On 2/1/2021 at 7:58 PM, Ahvalex said:

Spennende å velge første våpen! Jeg kjøpte en Ruger mark IV 22/45 Lite som første våpen i 22lr og er svært fornøyd med valget ☺️
 

Presisjonen er god nok enn så lenge, men ble kjøpt for mengdetrening og ikke seriøs konkurranseskyting. Pistolen er brukervennlig, pålitelig og enkel å vedlikeholde. 
 

Godt utvalg av tilbehør på ettermarkedet (f.eks fra Tandemkross og Volquartsen) og i mitt syn en god pistol for å komme i gang med konkurranser om du har interesse for det. Pistolen er ganske lett med polymer-ramme, så om du liker litt tyngde på våpenet så ville jeg unngått Lite-modellen.  
 

Lykke til i jakten på første våpen! 😁
 

Takk. Ja Ruger er absolutt aktuelt. Pr. nå ser jeg ikke for meg seriøs konkurranseskyting. Blir nok primært mengdetrening og et og annet klubbstevne - i første omgang. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2/1/2021 at 10:16 PM, seawolf said:

Det ligger en S&W M&P 22 Compact i skapet mitt.
Den ble innkjøpt for uhøytidlig trening og morroskyting på korte hold, og til det fungerer den helt utmerket.
Jeg har bla satt opp små stager for dynamisk hvor jeg brukte denne for å øve for en billig penge.
Det følger med to magasiner så en får øve  litt magasinbytte også  :)
Så det går så det suser med fast tohåndsgrep.

 

Som første- og eneste 22 LR pistol for å skyte NSF program vil jeg påstå at den er serdeles uegnet.
Den er lett, har avtrekk med for mye kryp til seriøs presisjonsskyting, kort avstand mellom for og baksikte, noe som gjør at siktefeil straffes hardt.
Den er gjenget for lyddemper.
 På den annen side har den fungert prikkfritt uten problemer, spiser alt av ammo jeg har prøvd, så den har gitt meg mye morro.
Men som sagt, jeg har kun brukt den til uformell skyting i egenregi, og til det er den bra

 

Takk. Dette er nøyaktig den typen info jeg er ute etter. Usminket pro & cons. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Igjen, et godt trix i Ludo er å kjøpe en vinnerpistol fra en eller annen gang opp gjennom tidene.

Det er bare å gå kronologisk gjennom historien og sortere på rørtang/ikke rørtang.

 

I gruppen for "ikke rørtang" finnes Hammerli 208 og Hi Standard.

For å sette ting i perspektiv kostet en H208 11K når Ruger Mk2 kostet 995.-.

Victoren kostet da ca 3500.-.

HS Supermatic er den enkleste å sette ny pipe på. Monterer man tuppen fra løpet på ei Anschutz miniatyrrifle på denne får man fripistolpresisjon. Det er ikke en Pardini eller Benelli som er i nærheten av dette hvis det er riktig gjort. Alt sammen ferdig for 5-6000.-.

 

Alle avarter av Ruger er egentlig STEN Mk1, MK2, MK3 osv.. 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Man kan "kopiere" H208 med X-Esse stålramme hvis man også monterer sikteskinne på toppen så ikke baksiktet følger med sleidet fram og tilbake.

Da ser den helt lik ut som HS Victor.. :-)

 

Her er det mye info å finne om disse pistolene hvis man graver og leser litt:

https://huntershouse.dk/kat294-Brugte-pistoler-revolver/side1839-Kal.-22-Sportspistoler-og-vekselsæt.html

 

Når man kan få denne nye H208'en ferdig importert til lavere pris enn en Ruger/Volquartsen er det for meg en nobrainer.

https://huntershouse.dk/kat831-Hämmerli-brugtliste/side16683-Hämmerli-208-.22lr.-Som-ny-med-luksus-udstyr..html

p8270,-ha%CC%88mmerli-208-1.jpg

p8270,-ha%CC%88mmerli-208-2.jpg

 

Edited by Torf
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Litt sen til diskusjonen i tråden, men better late than never! 

Det som er bra med .22lr er jo at det finnes mye kult der ute. Alt fra syke konkurransepistoler til tacticool deluxe FN 502 (som jeg forøvrig har veldig lyst på). https://glw.no/product/fn-america-502-tactical-22-lr-4-6/ 😇

Vil tørre å påstå at valget av første pistol i 22 vil være forskjellig fra person til person. Skal du virkelig trene mye å bli god eller "knuse" alle andre på stevner osv så bør man nok gå for en konkurransepistol.


Selv gir jeg litt blanke i hvor god en 22 pistol er på konkurranser for det har jeg absolutt null interesse av. Derimot kan eg gjerne kose meg med en 22 pistol til dynamisk trening eller bare skyte på blink i hagen.
S&W M&P 22 som seawolf lengre oppi tråden har er meget pen. Eller hva med en Sig Sauer P322 https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=252304311? Eller en Ruger SR22 https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=199519929
Alle har selvsagt sin egen nytelse av å skyte med våpen. For noen er det å treffe perfekt på 25m med 22lr pistol ala NSF skyting med type Ruger MK 2 rørpistol. 
 

For min del handler det om å ha et våpen som er spennende og gøyalt, ikke nødvendigvis om det som treffer absolutt 100% perfekt på papirmål 25-50m unna standplass :).
 

Edited by Stat 0
Link to comment
Share on other sites

Jeg skal dra en analogi.

En Timex quartz og en Rolex Submariner viser begge tiden ganske perfekt. På bruktmarkedet koster Rolexen 100 ganger mer enn Timexen. Hvem ville du ha valgt hvis du kunne velge mellom Rolexen og Timexen hvis de hadde lik pris på et loppemarked?

Samme kvalitetsforskjell er det også på en Ruger mk2 og en Hammerli 208. Det merkelige er at de koster omtrent det samme på bruktmarkedet..

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det er verd å merke seg at verdensrekorden på ISSF standardpistol er 584 av 600 poeng er skutt med en 208 i 1983.

Ingen Pardinier, Benellier, FWB93'er eller GSP'er har altså slått denne rekorden i låpet av de siste 40 år selv om grenen gikk ut av VM-programmet etter VM i 2014.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (6 timer siden):

Men det er innpå 10x ganger dyrere enn en enkel Mark. 

Ja, så det kommer helt an på hva som er målet ditt med å skyte. Du kan skyte helt ok med en Mark, men er målet å fylle feltløypa vil du enklere nå målet med en annen pistol. 

Link to comment
Share on other sites

Nå har du vel allerede kjøpt en så jeg er sikkert for sent ute. Jeg er nok oppvokst i en annen tid, for da jeg skulle skaffe meg den første i 1965 var utvalget heller magert og økonomien tilsvarende. Som nybakt befal i Sjøforsvaret hadde jeg som tjenestepistol en Kongsbergbygget Colt 11.25, og den var jeg god venn med - gjorde det etterhvert temmelig bra i konkurranser. Det hjalp nok at jeg var instruktør på Artilleriskolen og hadde gode kolleger i "våpenbua" og defror hadde rikelig tilgang på ammo. Som første våpen kjøpte jeg en spansk Star Sport .22lr - det var hva økonomien tillot. Fungerte rimelig bra, men ble ikke det helt store. For ikke lenge siden fikk jeg den "totalrenovert" til Spesialpistol - og det fungerte over all forventning. Men dengang var våpenloven mer liberal (det er den blitt igjen) og jeg kjøpte meg en til (brukt), en HiStandard Sport King - som jeg ble veldig god venn med. Men så ble jeg nok hektet på det som i båtverdenen kalles "3 fot syken" og jeg måtte ha noe grovt. Alle mine eldre marinekollegene skjøt S&W Masterpeiece i .38, men det hadde jeg ikke råd til. Og så slo cowboy-faktoren inn så jeg kjøpte en Ruger Blackhawk .357 magnum. I VM program var den nydelig, spesielt i duell hvor den automatisk pekte i sentrum. Men single-action var ikke greit på felt, så den ble byttet i en Colt Diamonback .38. Etterhvert ble det vanskelig å få tak i gratis .38 i marinen, det var 9mm som kom. Da gikk jeg til Søylen i Bergen og så at jeg ville ha en 9mm som ikke alle hadde (kollegene kjøpte Neuhausen). Det ble en fransk MAB PA15 F1 - en fantastisk solid og nøyaktig sak som jeg bruker den dag i dag. Så fant jeg ut at jeg måtte finne en annen .22, og dels grunnet nysjerrighet og dels økonomi ble det en Margolin. Etterhvert ble den nedgradert til "plinking" og gjenget for lyddemper. Som konkurransepistol ble den erstattet av en Browning International 2 som igjen ble erstattet av en rørtang - Walther GSP, som fortsatte er i flittig bruk.

Hva var poenget med alt dette skriveriet ?

- Kjøp det du har lyst til gitt budsjet, test og råd. Ha et åpent sinn og og morro, bytt og/eller utvid våpenporteføljen ut fra lyst og økonomi. Ha et åpent og lekende sinn. Hvis du da ikke kun sikter mot toppen av pallen - da er det nok de dyreste rørtengene som trengs.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...