Jump to content

S&W M&P 22, våpen eller leketøy?


KAC

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe en m&p 22, men blir ikke kvitt følelsen av at den er av lav kvalitet. Har ikke håndtert en selv, men tynt løp presset i en alu blokk, slide fjær som minner om en softgun, og bilder på nett av brekasje på innmat...

 

Er det noen eiere som kan overbevise meg om at våpenet tåler mye bruk?

 

Har også lest at S&W nå produserer en compact utgave i statene. Betyr der at fullsizen utgår og dellageret forsvinner?

 

 

All info mottas med glede!

Link to comment
Share on other sites

Er den lagd av aluminium eller lekebiler metall?

Stort sett føler jeg 22. Pistoler som er etterligning av tjenestepistoler havner i leketøykategorien, enkelte av de er dog brukbare i spesialpistol. Har også inntrykk av at mange er kresne på ammo og gir endel irriterende funkfeil (basert på egen erfaring meg sig moshito og p22 samt observasjon av div 22 1911 lookalikes)

Har dog litt tro på ruger sr22.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt og tafset på en sr22. Den er helt kurant! Litt liten i grepet for meg, men virka tight for 22 å være.

 

Ifølge s&w er det space alloy alu. Har lest at m&p 22 er bedre enn de pistolene du nevner. Men har ikke erfart det selv.

 

Vil ikke bruke opp en 22lr plass på sr22, som kan bli reserve i spesial;-)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ubruklig?? Da er det nok du helon som mangler fantasi! Man kan åpne mange glasscola'r med sliden på begge jeg nevner!;-)

 

Det er selvsagt snakk om litt uformel koseskyting og et feltstevne i ny og ne. Eliteutøver har jeg vært i en annen idrett, så rørtangeriet lar jeg proffene ta hånd om;-)

 

Spørsmålet mitt er fortsatt gyldig. Selv om det er uformell skyting, skal våpen være solid bygd og kula skal gå rett. Et ok utseende er heller ikke å forakte!

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Har dog litt tro på ruger sr22.

 

 

Bekrefter denne. Sleide av aluminium, høy kvalitet på magasiner (fullt demonterbare), godt avtrekk i SA, 0 funksjonsfeil så langt med CCI standard. Eneste å utsette på er spinkel guiderod og takedown lever av plast. Moshito og P22 er bare drit. Hadde ikke tatt sjangsen på M&P22 når en kan kjøpe Rugeren...

 

Når det gjelder M&P 22 har jeg intet å tilføre.

Link to comment
Share on other sites

Ruger SR22 holder bra kvalitet. Hatt min en måneds tid, skutt ca 500 skudd. Ikke en feilfunksjonering. Går i kassa for spesialpistol, og er merkelig nok et våpen det er mulig å skyte bra med til tross for liten størrelse og kort siktelinje. Bra sikter, rufsete avtrekk i starten. Modellen med adapter for lyddemper, PBT, kommer på 6200,- med atech demper ferdig levert i postkassa fra våpensøilen.

Link to comment
Share on other sites

Så går den heller ikke i kassa for spesialpistol, og da står en igjen med evt å bruke den i Finfelt og baneprogrammer, føler ikke en trenger å brukserfaring med pistolen for å si at den er temmelig uegnet her, men den smeller sikkert. Ambisjoner eller ei, gleden ved smell forsvinner gradvis når resultatene uteblir, har selv kjøpt flere våpen med øya, og det har vært en noe blandet og dyr erfaring :lol:

Rugern overasker det meg ikke om funker bra, Ruger lager gjerne ting som funker (på tross av at enkelte Rugere ser ut som landbruksmekanikk innvendig)

Link to comment
Share on other sites

Har dog litt tro på ruger sr22.

 

Kan ikke si meg helt enig der. Har skutt en del med våpenet og synes det har et helt grufullt avtrekk, vanskelig å treffe med og pistolen oser hardplast. Det er en "vinglepetter". Når det gjelder funksjon og holdbarhet kan det godt være den er bra, men alt i alt er dette et våpen som for de fleste vil medføre at de mister lysten til å skyte i stedet for å oppmuntre til mer skyting.

Link to comment
Share on other sites

Ruger SR22 holder bra kvalitet. Hatt min en måneds tid, skutt ca 500 skudd. Ikke en feilfunksjonering. Går i kassa for spesialpistol,...kommer på 6200,- med atech demper ferdig levert i postkassa fra våpensøilen.

 

Detter er både hvorfor jeg skal ha en, og hvorfor ikke nå. Fullsize først, så spises ikke for mange bruksområder. Ellers hadde sr22 blitt valgt!

 

Kammerklassikern med å generalisere egen subjektive vurdering til objektiv sannhet dukker stadig opp. Dette er dårlig vitenskap! Refleksjoner er refleksjoner, prinsipielle uttalelser er ofte meningsløse.

 

Jeg har sett en i klubben skyte samling på en tjuekroning @15m med en sr22, det holder for meg.

 

Må jeg virkelig kjøpe en X-Esse som alle andre?? Det har forøvrig også endel hardplast...

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Kammerklassikern med å generalisere egen subjektive vurdering til objektiv sannhet dukker stadig opp. Dette er dårlig vitenskap! Refleksjoner er refleksjoner, prinsipielle uttalelser er ofte meningsløse.

 

 

Ikke rart ingen gidder å svare deg.

Link to comment
Share on other sites

Syns du det var ubegrunnet, med utalelser som "totalt ubruklig til alt" uten å engang ha prøvd våpne, eller kalle de nevte våpnene "ræl". Jeg syns det er generaliseringer som ikke tilfører noe info, og bare er ment å trykke ned positive holdninger til overnevte våpen. Forøvrig er jeg fornøyd med bidragene, masse nyttig ang. SR22 osv.

Link to comment
Share on other sites

Har selv en SR22 gjenget med demper. :)

Er nok ikke det beste alternativet til presisjons skyting, MEN:

-driftsikker

-eter alt av amo.

-går som spesialpistol

-funker utmerket med demper

-lett og liten(ja, minner om en leketøyspistol)

-presis for denne type våpen (hvis skytteren gjør sin jobb, veldig presis.)

-Sykt morro å skyte med. 8)

Link to comment
Share on other sites

Syns du det var ubegrunnet, med utalelser som "totalt ubruklig til alt" uten å engang ha prøvd våpne, eller kalle de nevte våpnene "ræl". Jeg syns det er generaliseringer som ikke tilfører noe info, og bare er ment å trykke ned positive holdninger til overnevte våpen. Forøvrig er jeg fornøyd med bidragene, masse nyttig ang. SR22 osv.

 

 

Din innledning var "S&W M&P 22, våpen eller leketøy"

 

Du har kun som forventet fått subjektive svar (som du kaller Dårlig Vitenskap) ang dette våpenet og noen kaller det leketøy. Da er det ganske upassende å gi ditt svar på andres svar til deg slik.

"Kammerklassikern med å generalisere egen subjektive vurdering til objektiv sannhet dukker stadig opp. Dette er dårlig vitenskap! Refleksjoner er refleksjoner, prinsipielle uttalelser er ofte meningsløse"

 

Etter en slik uttalelse blir det meningsløst å ofre tid på å gi deg noen svar.

Link to comment
Share on other sites

Tror du bommer litt på hva jeg er ute etter. Det gjalt kun dine svar, ingen andre. Hadde dine påstander vært basert på erfarine eller i det minste at du hadde holdt de våpne det er snakk om, hadde dine synspynkter vært til stor hjelp, og midt i blinken! Det er det som er hele poenge. Du gir ikke engang er grunnen. Det eneste man sitter igjen med er at du undergraver våpen uten erfaring med det, og i tillegg sier du an "min" og andres vurderinger er "ræl". Krenkelser av enkeltvåpen uten erfaring eller kunnskap om de er dårlig vitenskap. Dette er en stor avsporing av tema, og for min del kan vi være enig i å være uenig her.

 

Lee1 bra du liker'n. Ser ut til at jeg kanskje må ha spesialpistol litt tidligere en planlagt

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Detter er både hvorfor jeg skal ha en, og hvorfor ikke nå. Fullsize først, så spises ikke for mange bruksområder. Ellers hadde sr22 blitt valgt!

 

Kammerklassikern med å generalisere egen subjektive vurdering til objektiv sannhet dukker stadig opp. Dette er dårlig vitenskap! Refleksjoner er refleksjoner, prinsipielle uttalelser er ofte meningsløse.

 

Jeg har sett en i klubben skyte samling på en tjuekroning @15m med en sr22, det holder for meg.

 

Må jeg virkelig kjøpe en X-Esse som alle andre?? Det har forøvrig også endel hardplast...

 

Det er også en kammerklassiker å søke bekreftelse for at det en uansett har bestemt seg for å kjøpe er riktig. Passer ikke alle svarene inn i det en har sett for seg som passende svar, er det lett for noen å ty til hersketeknikker. Klart folks erfaringer er subjektive! Det er da ikke noe nytt. Det er da heller ikke noen endelig sannhet da det finnes noe som heter smak og behag. Derimot er det bra at folk forteller om både gode og dårlige erfaringer med våpenet, eller hur ?

 

Samling tilsvarende en tjuekroning på 15 meter med en SR22 skulle jeg likt å sett. Den er alt for lett, har mildt sagt et dårlig avtrekk osv, som gjør slik høypresisjon vanskelig. Har hørt slike skrytehistorier X-antall ganger og tar det med en klype salt, som alle her inne burde gjøre.

 

Ønsker du å lese en mer "bred" vurdering av SR22 kan du se på denne testen:

 

http://www.thetruthaboutguns.com/2012/03/ralph/gun-review-ruger-sr22/

 

 

 

Conclusions

 

According to Ruger, the SR22 is supposed to be “perfect for just about anything.” Actually, it’s not perfect for anything at all, but it could be a nice all-around pistol and a great way to train noobs to handle a big-boy gun like a Sig 220. However, the crummy DA pull took this pistol out of the running for CCW carrying, mouse hunting or training. And while the SR22 in SA mode is certainly accurate enough for informal target shooting, it’s no Mark III.

 

I guess Ruger was just tired of witnessing its life blood being sucked dry by the SIG Mosquito. The Walther P22 and other plinkers have also intruded onto Ruger’s turf, so the company introduced three new .22 handguns in a short period of time, preserving its market dominance.

 

As a fan of .22s and a guy who respects Ruger products, I wanted to love the SR22 pistol. Man, was I disappointed. The SR22 was the second Ruger .22LR we’ve reviewed recently, and the second one where we’ve found the trigger to be wanting.

 

I’d like to send this gun back to Ruger so that they can examine the trigger and tell us what went wrong. But whether this particular gun was a clunker or not, Ruger will still remain a major player in the .22 pistol market.

Link to comment
Share on other sites

Truls: Xessen er jo utvilsomt den beste spesialpistolen, det kan vel være enige om, synes bare noe av mangfoldet i klassen ble borte når steenvaag kom på banen. Holder på Berettaen jeg og tidvis Mauser, begge går dit de skal om jeg gjør jobben, og det er stort sett alltid noen xesser bak meg på lista. Eier en xesse jeg også, short faktisk(er vel 0,5cm fra å gå i kassa), det er finpistolen, bra nok til å skyte seg opp i klasse A ifjor.

Link to comment
Share on other sites

Så Rallar. Jeg hadde bestemt meg. Det viste jeg ikke. Trodde jeg spurte etter erfaringer med et enkelt våpen for å kunne gjøre en informert vurdering. Hersketeknikk er å bastant påstå at noe er dritt selv om man ikke vet, slik at det hever terskelen for andre med en annen oppfatning.

 

Eller å i ettertid å påberope meg noe annet enn å uttrykke misnøye med ubegrunnet undergraving. Jeg har aldri sagt at jeg ikke vil ha subjektiv erfaring. Tvert imot, det er akkurat det jeg ber om! Ikke noe annet. Jeg skrev "vurdering" der du siterer med. Vurdering på bakrunn av manglende kjennskap/erfaring. Begrepet vitenskap er ikke udefinert, det kreves en logisk beviskjede for å være vitenskap. Det er alt jeg skrev, ikke mer, ikke mindre. Ps. Bra folk har jeg aldri sagt noe om. helon, og rallar, dere er sikkert bra folk. Sikkert masse erfaring og gjør mye bra for andre. Hva vet jeg, men det er helt tilside for mitt poeng.

 

Videre har jeg ikke spurt om SR22, det ble introdusert som forslag. Et godt forslag! Diskusjonen gikk derfra. Takk for linken, den siden har jeg lest. Bra nettsted.

Link to comment
Share on other sites

I mine øyne blir skytegleden helt ødelagt av våpen i denne kategorien.

 

Joda de smeller som regel, men er man ban bare ute etter at det skal smelle kan man jo likegodt kjøpe seg en startpistol.....

 

...og ja, jeg har skutt med flere plastikkpistoler, har vært borti et par som har gått mange tusen skudd også, så at de kan tåle en del skudd tror jeg nok, men er vel moro å treffe selv om man skyter på blikkbokser også :wink:

 

Kjøp en Xesse eller beretta, er da like moro å skyte med noe skikkelig :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i mye av det du sier ØJ. Jeg har selv solgt våpen som først hadde "fine" funksjoner og former, men som ikke var presise.

 

Mitt store irritasjonsmoment er at ingen som jeg vet om klarer å lage pistoler av høy kvalitet i denne kategorien, da med tanke på robuste konstruksjoner, materialer fra øverste hylle og presisjon i tilvirkningen. En 22lr 1911 i X-Esse kvalitet, eller en tjenestetype pistol. De samsvarer bedre med de grovere pistolene mine. Det var mitt store håp med denne tråden å finne ut om oss norske mener m&p22 var av god nok kvalitet til p bruke 5-6000kr på. Om dette var modellen som skilte seg fra sigen, 1911'ene og walthern osv. Som mange har gitt dårlige karakterer.

 

Amerikanerne hauser det meste som er tacticool og vi her på berget er ofte litt mer nøktern i vår begeistring. Det er her konkret erfaring kan gi svar.

 

Får kanskje ta litt selvkritikk på at jeg gikk litt hard ut får å lette etter dette svaret. Men å si at m&p22 er "dårlig" fordi "alle" av de i samme kategori er det svarer ikke på det jeg lurte på. For å svare på det må den enkelte modell vurderes individuelt. Videre har jeg lest utallige innlegg hvor folk sier; det er dritt fordi jeg ikke liker det. Det var kilden til vitenskapsbemerkningen. Alt er ikke dritt til det motsatte er bevist. Alt er uvist til der er bevist. Det var ikke en bemerkning på personlig nivå, kun et forsøk på å spore tråden tilbake inn på hva jeg faktisk lurte på, oppleves den spesifikke modellen(m&p22) som et våpen man kan stole på at ikke går i stykker fort og treffer rimmelig godt der man peker

 

Men men, hadde kanskje forhåpninger om noen ikke fantes. Kanskje konklusjonen er at m&p22 er så dårlig at ingen vil vedkjenne seg å ha kjøpt en?

 

Ser at ruger 22/45 kanskje kunne være noe, ellers er en standard full size Xesse høyt på lista.

 

Ellers er det ingen tvil om at kvalitet er mest morro å skyte med. Skulle bare ønske man ikke måtte ofre mitt syn på estetikk

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

En "liten" kar fra Fredrikstad skyter en del med en P-22. Den har gått maaaange tusen skudd, og fungerer veldig greit. Han bruker den ikke til konkurranse, men til trening pga. at den er veldig utfordrende å skyte med. Har skutt litt med den jeg også, og tror presisjonen er veldig bra...

 

Men når jeg konkurrerer vil jeg jo bruke det våpenet jeg mener hjelper meg lengst opp på resultatlista og det er i mine øyne X-essen :wink:

Link to comment
Share on other sites

22 kommer aldri til å bli kutta fra spespistol, den har dominert klassen hele tida, Xesse eller ei. Før folk begynte å kappe xesse ble NM vunnet med bla beretta og p22, også i 22. Som nevnt kommer folk alltid til å operere på grensa for å skaffe seg en konkurransefordel, i spesialpistol kan det beste våpenet kjøpes for under 10k kroner, sånn sett er det jo ikke rart at xessen er blitt så utbredt. Dessverre har dette gjort at mangfoldet i klassen er blitt borte. Xesse er like mye spesialpistol som f.eks xsix og pardini er militærpistol.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...